beantwoord

fiets in de trein naar Duitsland

• 6 juni 2020
  • 37 reacties
  • 1059 Bekeken

Vanaf 15 juni is Duitsland (als alles goedgaat) weer open voor toeristisch verkeer.

Nu al mag in Duitsland de fiets net als anders mee in de trein. Zie https://community.bahn.de/questions/2349259-darf-man-fahrrad-corona-zeit-zug-mitnehmen-darf-man-fahrradkarte-direkt-zug-kaufen

Mag de fiets met een internationaal fietsticket nu al of na 15 juni mee in de Intercity Amsterdam -Berlijn?

icon

Beste antwoord door loklok8 6 juni 2020, 15:34

Nee, op het Nederlandse deel van het traject mag de fiets niet mee. U zult in Bad Bentheim moeten opstappen als u de fiets wilt meenemen. 

Zie de website van NS International voor meer informatie.

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, in Nederland mag dit sowieso tot 1 september niet. Zie ook dit topic.

Reputatie 6
Badge +1

Nee, op het Nederlandse deel van het traject mag de fiets niet mee. U zult in Bad Bentheim moeten opstappen als u de fiets wilt meenemen. 

Zie de website van NS International voor meer informatie.

@mrfreeze en @loklok8: dank voor jullie heldere info, die ik zelf niet had gevonden.

Het is wat het is en we zullen het ermee moeten doen.

Overigens vind ik dit verstrekkende fiets-meeneem-verbod in NL veel te ver gaan. Met de redenatie dat het meenemen van een fiets altijd een ‘niet-noodzakelijke’ reis is, zou je ook wandelschoenen in de trein moeten verbieden. Bovendien voelt het niet rechtvaardig dat straks iedereen weer op vakantie mag; zelfs over de grens, maar alleen niet met een fiets in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

@gerritfaber Je mag op vakantie, maar daarvoor mag je niet met de trein 😉

Je bent de 2e op deze community die de vraag stelt of de fiets mee mag in de IC Amsterdam-Berlijn. Het is vervelend dat het niet mag, maar het is even niet anders.

Reputatie 7

Het is even wel anders. 200 kilometer verder is het wel even anders. Dat wordt in dit topic vrij duidelijk uitgelegd. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat de regels in een ander land anders zijn geldt en gold ook voor andere dingen. Als overal dezelfde regels zouden gelden hadden we in Nederland misschien wel net zo'n strenge lockdown gehad als in andere landen. In plaats daarvan konden wij nog naar buiten, winkelen en als je echt moest kon je nog met de trein ook, je had daar geen toestemming voor nodig.

Reputatie 7

Dat is waar, maar het slaat nergens op om de bevolking nu te straffen dat we over de piek heen zijn.

Reputatie 6
Badge +1

We zijn weliswaar over de piek heen, maar we willen met de maatregelen ook voorkomen dat er een 2e piek/golf komt. Anders had de overheid wel alles opengegooid en waren we teruggegaan naar de situatie voor corona.

Ik vind de meeste corona-maatregelen in Nederland best verstandig. En ben erg blij dat onze lock-down tenminste nog vrij intelligent was, vergeleken met de meeste andere landen

Maar daarom snap ik niet waarom je voor een wandelvakantie geen strobreed in de weg gelegd krijgt, maar een fietsvakantie (anders dan vanuit huis) niet mogelijk is. Dat is niet het ergste van de wereld, maar voor wie een auto geen alterntief is, best zuur. En niet intelligent: het risico van twee fietsers op wandelschoenen in de trein is niet groter of kleiner dan dat van twee fietsers met een fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag gisteren toevallig een stukje van het Oostenrijkse TV-journaal. Daar riep de minister van mobiliteit iedereen op om vanaf nu weer zoveel mogelijk van het OV gebruik te maken want met mondkapje op is dat gewoon veilig. Tegelijkertijd roept de Nederlandse overheid nog steeds iedereen op het OV zoveel mogelijk te mijden. Je vraagt je langzamerhand af toch wel af waarom het beleid van het ene land in de EU volledig haaks staat op dat van het andere land.  

Reputatie 7
Badge +3

En niet intelligent: het risico van twee fietsers op wandelschoenen in de trein is niet groter of kleiner dan dat van twee fietsers met een fiets.

Het gaat niet om het risico, de overheid wil gewoon zo min mogelijk mensen in het OV. Ik verwacht overigens dat dat snel gaat veranderen nu de overheid de kosten van al die lege treinen en bussen moet gaan betalen. De overheid heeft er vanaf nu belang bij dat het OV weer zo snel mogelijk vol zit. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de meeste corona-maatregelen in Nederland best verstandig. En ben erg blij dat onze lock-down tenminste nog vrij intelligent was, vergeleken met de meeste andere landen

Maar daarom snap ik niet waarom je voor een wandelvakantie geen strobreed in de weg gelegd krijgt, maar een fietsvakantie (anders dan vanuit huis) niet mogelijk is. Dat is niet het ergste van de wereld, maar voor wie een auto geen alterntief is, best zuur. En niet intelligent: het risico van twee fietsers op wandelschoenen in de trein is niet groter of kleiner dan dat van twee fietsers met een fiets.

Een wandelvakantie met de trein is ook niet de bedoeling. Reizen met de trein is alleen voor als men echt moet. Op vakantie gaan mag, maar moet niet.

Reputatie 7

Een wandelvakantie met de trein is ook niet de bedoeling. Reizen met de trein is alleen voor als men echt moet. Op vakantie gaan mag, maar moet niet.

Wij willen op bergwandelvakantie naar Oostenrijk met de trein. Moeten wij als mensen zonder auto en vaste OV-klant dan maar niet op vakantie gaan omdat we niet met de trein zouden "mogen"? Te gek voor woorden en zo zwart-wit zien wij het niet. De afgelopen maanden alleen voor noodzaak gereisd (werk en mantelzorg) maar als we nu in augustus op vakantie willen is de trein toch echt nodig. Vliegen doen we alleen als het niet anders kan. Oostenrijk en Zwitserland gaan straks gewoon weer open en ontvangen toeristen.

Als je een mondkapje draagt en afstand houdt in de trein is er niks aan de hand. Er is plaats genoeg en wij zijn niet bang. Je door angst laten leiden is trouwens nooit goed lijkt mij 😁

Reputatie 7
Badge +3

Een wandelvakantie met de trein is dan misschien ook niet de bedoeling maar dat kan wel, je wordt niet daarop gecontroleerd of tegengehouden en het wordt je ook niet onmogelijk gemaakt om daarvoor een kaartje te kopen. Dat is wel het geval met een fiets. Wil je toch met fietsvakantie en met de trein gaan, dan zul je bv ter plekke fietsen moeten huren.

Reputatie 7
Badge +2

Zwitserland niet maar beveelt het alleen sterk aan. Fietsen mogen er weer mee. Toch is er daar nog altijd geen tweede golf. 

Op 26-05 is in Zwitserland de laatste persoon gestorven aan de gevolgen van covid-19 en in de laatste zes dagen is er 1 nieuwe ziekenhuisopname geweest.(bag.admin.ch)

Sinds 11 mei gebeurd met: in de spits druk ov zonder verplichte mondkapjes, geopende fitnesscentra, restaurants met vier personen of meer per tafel, geopende musea en bibliotheken, vrijwel elke minderjarige met ov naar school etc

Vandaag is het land bijna volledig open gegaan. Boetes voor het niet houden van afstand (90 euro) waren al eerder afgeschaft.

In vandaag weer geopende clubs (tot 00.00 uur) draagt niemand een mondkapje en 1,5 meter afstand lukt ook niet. 

https://www.20min.ch/story/so-sieht-es-jetzt-vor-den-zuercher-clubs-aus-280966185777

Ik vlieg woensdag weer en wens Nederlanders veel plezier met hun "intelligente" lockdown. Succes met het weren van fietsen uit de trein en het op Twitter aanspreken van mensen die een mondkapje anders vastknopen dan op de verpakking staat.

Reputatie 7

@MoDe Dat over de fietsen is ook te begrijpen ivm ruimte. Maar typisch blijft het wel dat westerse landen met gelijkaardig zeer lage coronacijfers elk heel andere besluitvorming omtrent OV hebben. Kapje verplicht, kapje slechts aanbevolen, geen plezierreisjes /juist stimulans van toerisme, daar wel fiets mee en daar weer niet etc.... 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Dat over de fietsen is ook te begrijpen ivm ruimte. Maar typisch blijft het wel dat westerse landen met gelijkaardig zeer lage coronacijfers elk heel andere besluitvorming omtrent OV hebben. Kapje verplicht, kapje slechts aanbevolen, geen plezierreisjes /juist stimulans van toerisme, daar wel fiets mee en daar weer niet etc.... 

Ieder land, eigen regels, gewoonten en gebruiken. Wij kunnen wel naar andere landen kijken, maar maken niet het (regerings)beleid. Corona is nieuw, niemand kent de juiste remedie, voor ieder land is het zoeken naar een goed evenwicht.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gras is altijd groener bij de buren. :grin:

Sommigen hebben gewoon kunstgras, is altijd groen. :rofl:  Ik heb gewoon geen gras maar tegels, die kunnen ook groen worden en dat wil je dan weer niet zodat je uren bezig bent dat weer schoon te krijgen. Kunnen buren weer denken dat hun tuin groener is dan de mijne. Verschil hou je altijd.

Reputatie 7
Badge +3

Zwitserland niet maar beveelt het alleen sterk aan. Fietsen mogen er weer mee. Toch is er daar nog altijd geen tweede golf. 

Op 26-05 is in Zwitserland de laatste persoon gestorven aan de gevolgen van covid-19 en in de laatste zes dagen is er 1 nieuwe ziekenhuisopname geweest.(bag.admin.ch)

Sinds 11 mei gebeurd met: in de spits druk ov zonder verplichte mondkapjes, geopende fitnesscentra, restaurants met vier personen of meer per tafel, geopende musea en bibliotheken, vrijwel elke minderjarige met ov naar school etc

Vandaag is het land bijna volledig open gegaan. Boetes voor het niet houden van afstand (90 euro) waren al eerder afgeschaft.

In vandaag weer geopende clubs (tot 00.00 uur) draagt niemand een mondkapje en 1,5 meter afstand lukt ook niet. 

https://www.20min.ch/story/so-sieht-es-jetzt-vor-den-zuercher-clubs-aus-280966185777

Ik vlieg woensdag weer en wens Nederlanders veel plezier met hun "intelligente" lockdown. Succes met het weren van fietsen uit de trein en het op Twitter aanspreken van mensen die een mondkapje anders vastknopen dan op de verpakking staat.

In Zweden en Belarus zitten ze met dit beleid nu na twee maanden ook met de gebakken peren. Het duurt even maar dan komen de besmettingen vanzelf goed op gang.

Reputatie 7

In Zweden en Belarus zitten ze met dit beleid nu na twee maanden ook met de gebakken peren. Het duurt even maar dan komen de besmettingen vanzelf goed op gang.

Misschien wel. Misschien ook niet en komt het pas in de winter weer wat grootschaliger terug net als andere griep- en verkoudheidsvirussen. 

Badge +3

De vroegere directeur van dit bedrijf (really?:rofl:) verwoordt het best goed:

Suzanne Veerman

“Met dit soort posters ga ik mij toch afvragen wat de langetermijnvisie voor het OV is. Want het begint nu wel heel erg te lijken op afsterfbeleid.”

Natuurlijk werkt dat twee kanten op.. 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Als ik dit zie vraag ik me ook af waar de OV-bedrijven heen willen. Dit lijkt op regelrechte zelfmoord.

Badge

@Robert B

Als ik dit zie vraag ik me ook af waar de OV-bedrijven heen willen. Dit lijkt op regelrechte zelfmoord.

Die zijn afhankelijk van het regering beleid inzake corona op dit moment. De beperkingen worden de OV bedrijven opgelegd al suggereer jij elke keer weer anders.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin blaft steeds tegen de verkeerde boom. De regering is verantwoordelijk voor de maatregelen, niet de OV-bedrijven. Blijkbaar heeft de regering heel diepe zakken om de OV-bedrijven te compenseren voor gebruiken van slechts 40% van de capaciteit.

@Tamzin blaft steeds tegen de verkeerde boom. De regering is verantwoordelijk voor de maatregelen, niet de OV-bedrijven. Blijkbaar heeft de regering heel diepe zakken om de OV-bedrijven te compenseren voor gebruiken van slechts 40% van de capaciteit.

@iMark : Ik begreep dat het OV 1½ miljard krijgt, dus dat is inderdaad peanuts als je naar de totale rekening tot op heden kijkt. Nederland heeft in de afgelopen jaren enorm afgelost op de staatsschuld en de Nederlandse staat kan momenteel nog steeds lenen tegen negatieve rente. Dus ja de regering heeft hele hele diepe zakken. Wij kunnen dus ook heel gemakkelijk KLM overeind houden. (Kost overigens vele malen meer dan het treintjesbedijf NS). Misschien worden er nog voorwaarden aan de vele miljarden gesteld, bij KLM zijn ze daar in ieder geval wel mee bezig. Een wat afgeslankte NS zou overigens volgens mij ook helemaal niet slecht zijn. (Het valt mij in ieder geval wel op dat de lijnen die NS afgestoten heeft in andere handen wel rendabel te exploiteren zijn.)    

Reageer