beantwoord

Fietsreservering nationale trein met aansluiting internationale trein

Mijn man en ik gaan op 9 augustus met de fiets in de trein op weg naar Zweden. Naast heel veel wijzigende corona maatregelen kom ik er nu ineens achter dat ik ook een fietsreservering moet maken voor het nederlandse deel van de reis nl van delft naar amsterdam centraal. De rest is met vaste reservering incl fietsreservering. Ik heb nu in totaal 3x 2 reserveringen maar gemaakt voor 3 directe intercity treinen want afhankelijk van hoe snel s ochtends die corona sneltest wordt gedaan kunnen we op een van de drie treinen springen en ik wil niet het risico lopen dat ik geen plaats heb. Nu hoor ik ook verhalen dat je geweigerd zou kunnen worden en dat zo.n reservering ook niet veel waard is maar ik neem aan dat ze toch rekening houden dat ik in amsterdam een internationale trein moet halen anders mis ik duitsland ook de volgende reservering etc etc.

Trouwens het aantal fietsplaatsen stond op 999? Kortom ik hoor graag wat meer want danig gestresst 

icon

Beste antwoord door Macklobell 31 juli 2021, 07:46

Welkom op dit forum.

Mijn ervaringen tot op heden met de fietsreserveringen zijn dat de conducteurs in het geheel niet kijken naar de reservering. Dat is enerzijds een opluchting anderzijds kan het ook betekenen dat iemand zonder reservering uw gereserveerde plaats heeft ingenomen.

Ik neem even aan dat u vroeg in de ochtend gaat vertrekken vanaf Delft. Om dan de eerste mogelijke trein naar Duitsland te pakken?? Misschien kunt u dat nog even aanvullen? Indien u vroeg vertrekt verwacht ik geen problemen met de fietsplekken.

Ik zou mij eerlijk gezegd meer zorgen maken over de aansluitingenin Duitsland want daar vallen helaas ook regelmatig treinen uit en zijn er ook vaak vertragingen. Ben zelf overigens meerdere malen in Zweden geweest. Mooi en schoon land. Alvast bij deze een prettige vakantie en veel fietsplezier.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6

Welkom op dit forum.

Mijn ervaringen tot op heden met de fietsreserveringen zijn dat de conducteurs in het geheel niet kijken naar de reservering. Dat is enerzijds een opluchting anderzijds kan het ook betekenen dat iemand zonder reservering uw gereserveerde plaats heeft ingenomen.

Ik neem even aan dat u vroeg in de ochtend gaat vertrekken vanaf Delft. Om dan de eerste mogelijke trein naar Duitsland te pakken?? Misschien kunt u dat nog even aanvullen? Indien u vroeg vertrekt verwacht ik geen problemen met de fietsplekken.

Ik zou mij eerlijk gezegd meer zorgen maken over de aansluitingenin Duitsland want daar vallen helaas ook regelmatig treinen uit en zijn er ook vaak vertragingen. Ben zelf overigens meerdere malen in Zweden geweest. Mooi en schoon land. Alvast bij deze een prettige vakantie en veel fietsplezier.

Reputatie 6

Delft-Amsterdam-Osnabrück-Hamburg-Kopenhagen-Malmö-? Succes alvast met de aansluitingen. 

Ik ga eerst om 7.00 testen ivm toegang duitsland en zweden en dan vanuit lubeck de boot. Toen ik zweden ging reserveren was denemarken ongevaccineerd nog niet toegangelijk en zweden nog oranje maar aangezien de duitsers wel naar zweden mochten toch alvast gereserveerd omdat zweden ons wel zou toelaten. Uiteindelijk gaan we daar zeer corona proef fietsen en voornamelijk wildkamperen. Dat leek mij veiliger dan all inclusive met het vliegtuigtuig naar een zogenaamd geel resort. Ik probeer de intercity van zo rond 9.00 te halen. Ik heb wel steeds extra overstap tijd ingebouwd op het internationale stuk. Geloof iets van ruim een uur.

Ok leuk heb je zo n fietsreservering krijg je s ochtends vroeg rond 5.30 ja sorry treintje korter reservering vervalt. Week geleden gereserveerd. Gelukkig had ik nog 2 reserveringen gedaan maar anders zou ik zo opstappen. Moet notabene een internationale trein met de fiets in Amsterdam halen naar Osnabruck. Dat is allemaal met fiets en plaatsreservering!! Kortom leuke pilot maar niet handig

Reputatie 6

Ok leuk heb je zo n fietsreservering krijg je s ochtends vroeg rond 5.30 ja sorry treintje korter reservering vervalt. Week geleden gereserveerd. Gelukkig had ik nog 2 reserveringen gedaan maar anders zou ik zo opstappen. Moet notabene een internationale trein met de fiets in Amsterdam halen naar Osnabruck. Dat is allemaal met fiets en plaatsreservering!! Kortom leuke pilot maar niet handig

De fietsreservering is één van de grootste blunders van NS in het afgelopen jaar. Als je reservering wilt invoeren zal je namelijk moeten gaan controleren. Het personeel weigert dit tot op heden opzichtig. U kunt straks ook zomaar krijgen dat uw plaats al; bezet is, want NS controleert niet. Gezien het weer vandaag zal het wel allemaal loslopen. Veel plezier tijdens uw fietsvakantie in Zweden en laat u vooral door dit onnozele systeem van NS geen stress krijgen.   

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga eerst om 7.00 testen ivm toegang duitsland en zweden en dan vanuit lubeck de boot. Toen ik zweden ging reserveren was denemarken ongevaccineerd nog niet toegangelijk en zweden nog oranje maar aangezien de duitsers wel naar zweden mochten toch alvast gereserveerd omdat zweden ons wel zou toelaten. Uiteindelijk gaan we daar zeer corona proef fietsen en voornamelijk wildkamperen. Dat leek mij veiliger dan all inclusive met het vliegtuigtuig naar een zogenaamd geel resort. Ik probeer de intercity van zo rond 9.00 te halen. Ik heb wel steeds extra overstap tijd ingebouwd op het internationale stuk. Geloof iets van ruim een uur.

Je gaat om 7 uur testen en wil om 9 uur vertrekken? Dat is niet de bedoeling. Zolang je geen uitslag hebt, hoor je thuis te blijven.

Je gaat om 7 uur testen en wil om 9 uur vertrekken? Dat is niet de bedoeling. Zolang je geen uitslag hebt, hoor je thuis te blijven.

Bij snelteststraten heb je meestal na een half uur de uitslag. Dus dit moet gewoon haalbaar zijn. Verder hoef je niet thuis te blijven als je test om op reis te gaan. Alleen als je test ivm klachten geldt dat.

Reputatie 7
Badge +4

Het meenemen van fietsen voor het binnenlands traject met de IC Berlijn mag niet in juli en augustus. Als u het met een internationaal fietskaartje heeft geregeld, is het in orde. U hoeft voor het Nederlandse deel dus niet extra te reserveren.

Reputatie 6

Het meenemen van fietsen voor het binnenlands traject met de IC Berlijn mag niet in juli en augustus. Als u het met een internationaal fietskaartje heeft geregeld, is het in orde. U hoeft voor het Nederlandse deel dus niet extra te reserveren.

Zie starttopic ze nemen de fiets mee naar Zweden. En hoe gaat het dan als de conducteur in Nederland zegt: U mag niet mee??, want vol. (ik geef toe zeer onwaarschijnlijk maar toch). Ik denk overigens dat TS inmiddels al onderweg is.

Reputatie 7
Badge +4

Dan zit de conducteur fout. De conducteurs die vaker op het traject naar Bentheim zitten, weten het doorgaans ook wel. De reis naar Zweden is voor het eerste deel in de trein naar Berlijn, maar een internationaal fietsticket voor dat deel is er wel geldig.

U heeft gelijk dat ze wellicht al onderweg zijn, ik had deze opmerking beter eerder kunnen maken, ik ben ook niet altijd actief.  Voor de naslag dan maar. ;-)

Reputatie 7

Wat ik zo hoor van meerdere bekenden van mij die de fiets in de trein mee hebben genomen, is dat ze geen centje pijn hebben gehad. Naar reservering is niet gevraagd, verder zie je ook vrijwel geen personeel en je kan ongestoord reizen. Het zal bij een paar mensen wel niet helemaal officieel volgens de regels gegaan zijn, maar niemand heeft last van hun fiets gehad. Vooraf wel een hoop vragen en stress voor sommigen, wat achteraf gezien onnodig was. 

Even een update. Ik zit inmiddels met man in de lounge op de boot naar Zweden yeah. Ik heb inderdaad zo n sneltest gedaan. Zo n commerciele omdat ik zeker wilde zijn dat ik op tijd de uitslag had. Die kwam al om 7.30. We hadden de trein van 8.56. Conducteur vroeg heel kort om reservering maar toen ik vertelde hoe het allemaal zat gooide hij zn handen in de lucht van ja wij zijn ook maar met dit halfslachtig kantoor bedenksel opgescheept. Trein Amsterdam osnabruck zat goed vol met fietsen. Ook een echtpaar dat helemaal naar Berlijn ging met de e bikes en dan van hotel naar hotel. Super makkelijk natuurlijk Amsterdam opstappen Berlijn eruit en zo het hotel in. Twee kleine fietstasjes. Kortom top idee voor een stedentrip. Ik had de hele treinreis door ns international geboekt incl de fietskaartjes dus totaal geen probleem. Trouwens ook totaal geen corona controle in de trein. Pas in het hotel vroegen ze erom terwijl we daar alleen de receptie zagen. Hier op de boot en terminal ook niks. Zolang je zit geen mondkap bij lopen wel. Ik verwacht aan de grens bij Zweden wel.

Reputatie 6

Ik verwacht in Zweden helemaal niets want daar hebben ze nooit aan mondkapjes e.d. gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik zo hoor van meerdere bekenden van mij die de fiets in de trein mee hebben genomen, is dat ze geen centje pijn hebben gehad. Naar reservering is niet gevraagd, verder zie je ook vrijwel geen personeel en je kan ongestoord reizen. Het zal bij een paar mensen wel niet helemaal officieel volgens de regels gegaan zijn, maar niemand heeft last van hun fiets gehad. Vooraf wel een hoop vragen en stress voor sommigen, wat achteraf gezien onnodig was. 

Hoe weet jij dat niemand last had van die extra fietsen als je niet in die trein zat?

Reageer