Foutieve raam/ stoelnummers bij NS -international / Thalys Paris

• 5 August 2021
  • 7 reacties
  • 146 Bekeken

Ik vroeg me af of jullie soortgelijke ervaringen hebben.
8 juni een ticket geboekt van huis naar Parijs-noord via ns-international.
16tm20 - aug. (goedkoop ticket, dat moet ik meegeven :))

Ik had gelukkig de optie om te kiezen: raamplaats of gangplaats.
Wegens misselijkheid in de trein kies ik altijd voor een raamplaats zowel op de heen als te terugreis.
Ticket gekocht echter nergens een bevestiging van gemaakte keuze.
Prettig zou zijn om na het boeken een bevestiging te krijgen van de gemaakte keuze om misverstanden te voorkomen.

Nu bij het bekijken van de stoelnummers blijkt dat ik 2 maal een gangplaats heb gekregen ipv een raamplaats. (was eerst ook onduidelijk in de app werkt het niet om de afbeelding te laden, pas bij contact van NS wist ik zeker dat het om een gangplaats ging).
Omdat NS nergens registreert/ bevestigd wat de keuze is heb ik natuurlijk geen poot om op te staan.
NS geeft aan dat ik bij het boeken juist geklikt heb gangplaats ipv raamplaats.
Omboeken kan, echter zullen de kosten 200+ euro voor eigen rekening zijn.

Verder kunnen ze me niet helpen en kunnen blijkbaar het probleem niet naar de juiste afdeling doorzetten: (misschien een systeemfout/ andere indeling trein qua corona?/ fout door combineren van ns+thalys ticket?).

Enige optie is het invullen van een klachtenformulier of de hoge omboekingskosten voorlief nemen… (maar ben bang dat het dan misschien wederom fout gaat….)

Ik vraag me af of meer mensen dezelfde ervaring delen (systeemfout, gebruik apple browser safari).
Of een andere methode weten om dit probleem te voorkomen.

7 reacties

Reputatie 6

Welkom op dit forum.

Ik heb het zelf nooit meegemaakt en meermaals met de Thalys gereisd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat de thalys helemaal vol zit.

Ik weet dat er volgens mij vlak achter de machinist een coupe is waar altijd een stuk of 8 last minute plekken beschikbaar blijven. (deze worden dan tegen toptarief verkocht). Indien niet verkocht blijven deze echter leeg. Ik zou vanaf Rotterdam is gaan kijken of er niet lege plekken daar of elders zijn en dan daarheen verkassen. 

Ik heb meermaals ook op een niet door mij gereserveerde plek gereisd en nooit commentaar gehad. Zou natuurlijk kunnen dat ivm Covid-19 er nu wat striktere regels gelden.

Zeker in de zomermaanden zit Thalys al behoorlijk snel vol en aangezien veel mensen graag een raamplaats willen is de kans dat de voorkeur werkelijk gereserveerd kan worden minder groot dan in het laagseizoen. Daarom staat er bij het boekingsproces ook dat er helaas geen garantie is dat de zitplaatsvoorkeur gehonoreerd kan worden. Ik heb het zelf ook wel eens gehad dat er helaas geen raamplaatsen meer beschikbaar wilde (ik heb ook een voorkeur voor een mooie plek aan het raam) en dat ik het helaas moest doen met een gangplaats.

Voor nu is het natuurlijk geen oplossing, maar voor een volgende keer kan het volgende misschien helpen:
Tijdens het boekingsproces is al voor de betaling te zien welke zitplaats(en) gereserveerd zijn door op ‘Toon route’ te klikken. Dan ziet u (als voorbeeld) onderstaand scherm:

In bovenstaand voorbeeld zou dus rijtuig (1)3 en stoel 61 voor mij gereserveerd worden. Via de plattegrond (https://www.thalys.com/sites/thalys.com/files/2018-11/Memento_Rames_NL.pdf) kan dan al gekeken worden of het werkelijk een raamplaats betreft (in dit geval wel).
Mocht het geen raamplaats zijn, dan kan de boeking nog gewoon zonder verdere kosten afgebroken worden en kan wellicht een andere treinrit een uitkomst bieden om wel de gewenste plek te krijgen.

Bedankt voor het antwoord.
Ik reis niet vaak lange afstanden met de trein en vind het niet duidelijk weergegeven.
Mijn reis vrij vlot geboekt, blijkbaar zijn er nog wel voldoende raamplaatsen alleen kost omboeken naar een andere stoel (200+ euro).

Medewerker geeft aan dat ik juist geklikt heb op voorkeur gangplaats ipv. raam. (dit vind ik het vreemd)…..
Jammer dat dit niet vermeld wordt in de bevestigingsmail, hierdoor krijg je een wel-niet spel.

Bij het bekijken van de zitplaats keek ik via de NS-app, helaas kun je in deze app wel kijken waar je zit alleen kunnen de afbeeldingen vervolgens niet geladen worden.

Vandaar mijn eigen onderzoek naar de zitplaats en kwam tot de conclusie dat ik helaas een nieuw ticket zal moeten boeken. (in de hoop dat het goed gaat).
Misschien rechtstreeks via Thalys wat meer geluk?

Als er op dit moment nog gewoon raamplaatsen voor exact dezelfde ritten beschikbaar zijn, dan vind ik het heel vreemd en kan ik ook niet verklaren wat er mis is gegaan.

Wellicht dat het treinpersoneel ter plekke dan kan aangeven of er misschien van zitplaats gewisseld kan worden (zij hebben volgens mij een overzicht van de vrije zitplaatsen over de rit), of anders dat in uiterste nood (als er geen raamzitplaatsen over blijken te zijn) een van de niet-reserveerbare klapstoelen in de vestibules gebruikt kan worden (uiteraard ook in overleg met het personeel). Door het raam in de deur is het dan toch een soort van raamplaats, hoewel het natuurlijk niet zo comfortabel is als een echte stoel.

Als er op dit moment nog gewoon raamplaatsen voor exact dezelfde ritten beschikbaar zijn, dan vind ik het heel vreemd en kan ik ook niet verklaren wat er mis is gegaan.

Wellicht dat het treinpersoneel ter plekke dan kan aangeven of er misschien van zitplaats gewisseld kan worden (zij hebben volgens mij een overzicht van de vrije zitplaatsen over de rit), of anders dat in uiterste nood (als er geen raamzitplaatsen over blijken te zijn) een van de niet-reserveerbare klapstoelen in de vestibules gebruikt kan worden (uiteraard ook in overleg met het personeel). Door het raam in de deur is het dan toch een soort van raamplaats, hoewel het natuurlijk niet zo comfortabel is als een echte stoel.

Ik vind het vooral vervelend dat ik dit pas ter plekke kan regelen.
NS kan helaas niks voor me doen behalve noteren (hiervan kunnen me zelfs geen kopie van overhandigen).
Er zit niks anders op dan mijn verlies te nemen en direct bij de Thalys te boeken. (duur geintje).
Jammer van de bureaucratie/ slechte boekingsprocedure waar de reiziger de dupe van wordt.

Verder contact/ oplossing is helaas vanuit NS onmogelijk… 
Hopelijk als meerdere mensen met soortgelijk probleem zich hieronder melden dat het effectiever is.
Bedankt voor jullie tips! Voor mij geen NS international meer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een vermoeden waar dit misgaat bij het reserveren. 

Wanneer je de mogelijkheid hebt om een voorkeur aan te geven kijkt het reserveringssysteem of aan die voorkeur voldaan kan worden. Indien alle raamplaatsen al gereserveerd zijn, krijg je een andere plaats in dezelfde trein.

Je zou dit kunnen oplossen door bij het reserveren een voorwaarde in plaats van een voorkeur te kunnen aangeven. Het systeem geeft dan de melding dat alle raamplaatsen gereserveerd zijn en dat je met een trein op een ander tijdstip moet reizen.

Bij hotelboekingen kun je vaak opgeven dat je per se een kamer met balkon wilt. 

Ik heb een vermoeden waar dit misgaat bij het reserveren. 

Wanneer je de mogelijkheid hebt om een voorkeur aan te geven kijkt het reserveringssysteem of aan die voorkeur voldaan kan worden. Indien alle raamplaatsen al gereserveerd zijn, krijg je een andere plaats in dezelfde trein.

Je zou dit kunnen oplossen door bij het reserveren een voorwaarde in plaats van een voorkeur te kunnen aangeven. Het systeem geeft dan de melding dat alle raamplaatsen gereserveerd zijn en dat je met een trein op een ander tijdstip moet reizen.

Bij hotelboekingen kun je vaak opgeven dat je per se een kamer met balkon wilt. 

Vreemd, vrij vroeg geboekt.
Raar dat NS aangeeft dat ze de mededeling krijgen: voorkeur gangpad.

Vreemd dat een medewerker aangeeft dat er nog redelijk wat raamplekken beschikbaar zijn maar hier dan wel 100+ per enkele reis voor dient betaald te worden.

Helaas nogmaals geprobeerd met medewerker vandaar maar blijkt vast te lopen in proceduretjes ed. ;)

Reageer