beantwoord

Gaat de trein van Breda-Antwerpen volgend jaar nog vroeger vertrekken?

Toon eerste bericht

44 reacties

Natuurlijk is Brussel niet Berlijn @Melvinhage, maar ik denk dat @Keuzereiziger dit als vergelijk heeft gemeld in dit topic. Volgens mij om aan te geven dat als je het ene gaat willen vervroegen je het ergens anders weer inlevert.
Natuurlijk is Brussel niet Berlijn @Melvinhage, maar ik denk dat @Keuzereiziger dit als vergelijk heeft gemeld in dit topic. Volgens mij om aan te geven dat als je het ene gaat willen vervroegen je het ergens anders weer inlevert.
Je zou ook kunnen zeggen laat de eerste ICB om 05:22 vertrekken, en via het gewone spoor rijden.
De overige treinen zouden dan in plaats van op de :22 op de :00 kunnen gaan, zodat er ook genoeg ruimte blijft voor de Thalys.

Het is namelijk erg slecht dat je niet voor 9u in Brussel kan zijn met een trein van de NS. De Thalys bied dit aan tegen vaak zeer hoge prijzen omdat veel zakenreizigers de trein van 06:17 en 07:17 nemen.
Jammer genoeg zitten de vluchten van Amsterdam naar Brussel niet vol genoeg.

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Retourprijzen van 50-100eu met het vliegtuig zou echte concurrentie zijn.
Reputatie 4

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Wie gaat nou vliege tussen amsterdam en brussel? Iedereen vergeet dat je uren vooraf moet inchecken en vaak ook niet eens in de buurt komt van het centrum met vliegen.
Reputatie 5

Als je kijkt van reistijd van centrum van amsterdam naar centrum van brussel dan kan het vliegtuig onmogelijk de concurrentie aangaan aangezien men zit met de beveiliging en vooraf aanwezig zijn op beide vliegvelden. Daarnaast zal je bij moeten betalen als je een koffer mee wilt nemen. Vluchten tussen brussel en amsterdam zijn alleen interessant als feeder vluchten, ofwel als je bijvoorbeeld via KLM van Brussel naar New York wil vliegen, dan vlieg je met KLM van Brussel naar Amsterdam en stap je in Amsterdam over.
Ik heb een paar keer het vliegtuig genomen afgelopen jaar, daar waar dit soms even duur was als de Thalys. En moest erg vroeg wezen in Brussel. En ik denk dat het vliegtuig best de concurrentie aankan met de NS ( en met bodemprijzen ook de Thalys).

Reistijd met de Trein Amsterdam CS-Brussel CS met de IC Direct 168min (2h48) met de Thalys 121 min (incl overstap)

Laten we voor het gemak kijken hoe lang het nou werkelijk duurt.

Je vliegt gemiddeld in 25-30min naar Brussel

Een reisdag ziet er dan als volgt uit van Amsterdam CS naar Brussel CS met het vliegtuig.

Reistijd Amsterdam CS-Schiphol Airport: 14min
"Vroeg" op Schiphol zijn om alles door te lopen: 70min (ik deed hier 15 min over op een rustige ochtend en 35min op een hele drukke ochtend)
Vliegtijd: 30min
Van de gate naar het treinstation: 20min (ik heb dit in 10min gedaan maar dat terzijde)
Trein naar Brussel Centraal 18 min

Totaal 157min

Dat houd in dat je slechts 11 min sneller bent op Brussel Centraal. Echter kan ik je zeggen dat je zelfs met 40-45min van te voren alles rustig kan halen (ook als het druk is bij de security controle)

Als je 2u van te voren op een luchthaven komt of nog eerder dan vlieg je wellicht niet vaak want zo lang duurt het hele proces niet en zelfs bij drukte valt de "schade" mee.

Als je kijkt van reistijd van centrum van amsterdam naar centrum van brussel dan kan het vliegtuig onmogelijk de concurrentie aangaan aangezien men zit met de beveiliging en vooraf aanwezig zijn op beide vliegvelden. Daarnaast zal je bij moeten betalen als je een koffer mee wilt nemen. Vluchten tussen brussel en amsterdam zijn alleen interessant als feeder vluchten, ofwel als je bijvoorbeeld via KLM van Brussel naar New York wil vliegen, dan vlieg je met KLM van Brussel naar Amsterdam en stap je in Amsterdam over.

Je zal je verbazen hoeveel zakenreizigers de ochtendvluchten nemen, omdat de "baas" dit voor ze betaalt.
Dat KLM ook met een 189zits vliegtuig gaat 2keer per dag laat wel zien dat er best vraag naar is.

Het klopt zeker dat het een feeder is maar ook point to point gebruiken deze route.

Ik ben van mening dat een lowcost speler met bodemprijzen hier goed de concurrentie aan kan gaan met de NS, en in een enkel geval ook de Thalys.

Vooral mensen die van Amsterdam CS in Brussel Noord/CS moeten wezen en niet al te veel kwijt willen zijn zou een low cost met lage prijzen best wat uitkomst bieden
Reputatie 4
Ik heb nog nooit gevlogen. Ik woon ook niet in de buurt van een luchthaven.
Reputatie 4
Een trein die vroeger rijdt mogen de belgen gaan betalen. De NS betaald alle verliezen en infraheffingen in Belgie en dus betaald de NS twee keer aan de Belgen want de NMBS en de spoorbeheerder hebben dezelfde eigenaar.
Een trein die vroeger rijdt mogen de belgen gaan betalen. De NS betaald alle verliezen en infraheffingen in Belgie en dus betaald de NS twee keer aan de Belgen want de NMBS en de spoorbeheerder hebben dezelfde eigenaar.
Vergeet niet dat de Ns deze trein wil behouden, daarom dragen zij de meeste kosten.

Ik denk dat we er op achter uit zijn gegaan met de huidige tijd van het traject.
In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.
Als de Flisbus vaste tijden gaat rijden meermaals per dag kun je wel stellen dat de Flixbus de NS ook goed concurreren zal.
Reputatie 4

In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.Als de Flisbus vaste tijden gaat rijden meermaals per dag kun je wel stellen dat de Flixbus de NS ook goed concurreren zal.

Het nadeel van de flixbus is dat je niet elk uur terug kan maar vast zit aan de gekozen tijd.

Het nadeel van de flixbus is dat je niet elk uur terug kan maar vast zit aan de gekozen tijd.

Je kunt tot 15 minuten voor vertrek voor de speciale online prijs betalen (Boordtarief veel hoger)
Als je vandaag, vrijdag 25 mei, spontaan zou wellen vertrekken van Amsterdam naar Brussel,
ben je voor een buskaartje tussen de €10 en €15 kwijt. NS vraagt vandaag €47

Reputatie 4
Zo lang ik studenten ov heb en een gopass 16 euro blijft ga ik op werkdagen met de trein.

In het weekend wordt het interessant maar helaas is er geen opstapplaats in de buurt
Reputatie 5
Wat echter vergeten word is wanneer je meer dan 1 stuk handbagage mee wilt nemen, lees ee koffer, vlieger al niet meer aantrekkelijk is.

Daarnaast als vluchten tussen amsterdam en brussel echt een vetpot zouden zijn dat easyjet/ryanair/wizzair/norwegian/brussels airlines of zelfs transavia daar al lang op in hadden gespeeld. Echter is dit niet het geval.

Daarnaast zijn vliegtuigen op zo'n korte afstand niet bepaald efficient, amper zelfs.
Reputatie 4
Er zijn al maatschappijen waar je moet betalen voor je handbagage zo als Icelandair en dat dan ook op vluchten naar Amerika.
Hi @dionnekat,

In september ga ik ook een studie volgen in Antwerpen. Omdat dit mijn tweede studie is betaal ik de reiskosten zelf. Met de huidige dienstregeling ben ik ook (net) te laat voor mijn eerste lesuur.

In de reisplanner zie ik 2 eerdere reisopties kan pakken (6:15 en 6:23). Met deze opties doe ik er echter minstens 2 keer zo lang over (wat niet direct een probleem is) en dien ik hiervoor een extra abonnement af te sluiten (wat wel een probleem is qua kosten), omdat ik dan via Roosendaal of Rotterdam reis i.p.v. Hazeldonk.

Echt raar dat je naar bijv. Utrecht wel een goede verbinding hebt vanaf 5:50, maar van Breda naar Antwerpen niet, terwijl hier steeds meer mensen gaan studeren en werken. Zojuist heb ik een klacht ingediend bij NS International, aangezien de medewerkers daar ook geen goede oplossing voor mij kunnen vinden. ik hoop echt dat er (een extra) Intercity Direct gaat rijden, of dat de huidige Intercity Direct eerder vertrekt, anders heb ik een probleem.

Heb jij hier toevallig nog iets over gehoord?

Groetjes,
Laura
Reputatie 4
Zo vroeg zijn er nauwelijks reizigers en daarom gaan er ook geen extra treinen komen.
Reputatie 7
Badge +3
@laura1991
Je kunt internationaal vervoer naar Antwerpen qua aantallen reizigers niet vergelijken met binnenlands vervoer naar Utrecht.

Reageer