beantwoord

Gaat de trein van Breda-Antwerpen volgend jaar nog vroeger vertrekken?


Ik keek even om een kaartje te boeken voor morgenvroeg naar Antwerpen. Maar de eerste trein vanuit Breda gaat pas om 07.42 en dat betekend dat je pas op zijn vroegst om 08.15 in Antwerpen bent. Ik vind dit persoonlijk heel laat. Ik studeer al 4 jaar in Antwerpen en heb daar op kamers gezeten maar heb besloten om voor volgend academiejaar te gaan pendelen omdat dit voordeliger gaat zijn. Maar als mijn lessen beginnen om 8.15 heb ik gewoon een probleem, tevens mijn examens beginnen vaak om 8.30 en dit haal ik dan met wat geluk net.
Komt er dus volgend academiejaar nog een eerdere trein? Want dit is echt heel laat.
icon

Beste antwoord door Slidestops 1 mei 2018, 20:00

Ik verwacht het niet. Het reizigers aanbod is zo vroeg nog niet voldoende om rendabel een treindienst te rijden. En met studenten die de grens over gaan, wordt dat ook niet rendabel omdat die vaak reisproducten toegekend krijgen waar weinig aan wordt verdient door de vervoerder
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@laura1991
Je kunt internationaal vervoer naar Antwerpen qua aantallen reizigers niet vergelijken met binnenlands vervoer naar Utrecht.
Reputatie 5
Zo vroeg zijn er nauwelijks reizigers en daarom gaan er ook geen extra treinen komen.
Hi @dionnekat,

In september ga ik ook een studie volgen in Antwerpen. Omdat dit mijn tweede studie is betaal ik de reiskosten zelf. Met de huidige dienstregeling ben ik ook (net) te laat voor mijn eerste lesuur.

In de reisplanner zie ik 2 eerdere reisopties kan pakken (6:15 en 6:23). Met deze opties doe ik er echter minstens 2 keer zo lang over (wat niet direct een probleem is) en dien ik hiervoor een extra abonnement af te sluiten (wat wel een probleem is qua kosten), omdat ik dan via Roosendaal of Rotterdam reis i.p.v. Hazeldonk.

Echt raar dat je naar bijv. Utrecht wel een goede verbinding hebt vanaf 5:50, maar van Breda naar Antwerpen niet, terwijl hier steeds meer mensen gaan studeren en werken. Zojuist heb ik een klacht ingediend bij NS International, aangezien de medewerkers daar ook geen goede oplossing voor mij kunnen vinden. ik hoop echt dat er (een extra) Intercity Direct gaat rijden, of dat de huidige Intercity Direct eerder vertrekt, anders heb ik een probleem.

Heb jij hier toevallig nog iets over gehoord?

Groetjes,
Laura
Reputatie 5
Er zijn al maatschappijen waar je moet betalen voor je handbagage zo als Icelandair en dat dan ook op vluchten naar Amerika.
Reputatie 5
Wat echter vergeten word is wanneer je meer dan 1 stuk handbagage mee wilt nemen, lees ee koffer, vlieger al niet meer aantrekkelijk is.

Daarnaast als vluchten tussen amsterdam en brussel echt een vetpot zouden zijn dat easyjet/ryanair/wizzair/norwegian/brussels airlines of zelfs transavia daar al lang op in hadden gespeeld. Echter is dit niet het geval.

Daarnaast zijn vliegtuigen op zo'n korte afstand niet bepaald efficient, amper zelfs.
Reputatie 5
Zo lang ik studenten ov heb en een gopass 16 euro blijft ga ik op werkdagen met de trein.

In het weekend wordt het interessant maar helaas is er geen opstapplaats in de buurt

Het nadeel van de flixbus is dat je niet elk uur terug kan maar vast zit aan de gekozen tijd.

Je kunt tot 15 minuten voor vertrek voor de speciale online prijs betalen (Boordtarief veel hoger)
Als je vandaag, vrijdag 25 mei, spontaan zou wellen vertrekken van Amsterdam naar Brussel,
ben je voor een buskaartje tussen de €10 en €15 kwijt. NS vraagt vandaag €47


Reputatie 5

In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.Als de Flisbus vaste tijden gaat rijden meermaals per dag kun je wel stellen dat de Flixbus de NS ook goed concurreren zal.

Het nadeel van de flixbus is dat je niet elk uur terug kan maar vast zit aan de gekozen tijd.
In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.
Als de Flisbus vaste tijden gaat rijden meermaals per dag kun je wel stellen dat de Flixbus de NS ook goed concurreren zal.
Een trein die vroeger rijdt mogen de belgen gaan betalen. De NS betaald alle verliezen en infraheffingen in Belgie en dus betaald de NS twee keer aan de Belgen want de NMBS en de spoorbeheerder hebben dezelfde eigenaar.
Vergeet niet dat de Ns deze trein wil behouden, daarom dragen zij de meeste kosten.

Ik denk dat we er op achter uit zijn gegaan met de huidige tijd van het traject.
Reputatie 5
Een trein die vroeger rijdt mogen de belgen gaan betalen. De NS betaald alle verliezen en infraheffingen in Belgie en dus betaald de NS twee keer aan de Belgen want de NMBS en de spoorbeheerder hebben dezelfde eigenaar.
Reputatie 6
Badge
In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.
Reputatie 5
Ik heb nog nooit gevlogen. Ik woon ook niet in de buurt van een luchthaven.

Jammer genoeg zitten de vluchten van Amsterdam naar Brussel niet vol genoeg.

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Retourprijzen van 50-100eu met het vliegtuig zou echte concurrentie zijn.
Als je kijkt van reistijd van centrum van amsterdam naar centrum van brussel dan kan het vliegtuig onmogelijk de concurrentie aangaan aangezien men zit met de beveiliging en vooraf aanwezig zijn op beide vliegvelden. Daarnaast zal je bij moeten betalen als je een koffer mee wilt nemen. Vluchten tussen brussel en amsterdam zijn alleen interessant als feeder vluchten, ofwel als je bijvoorbeeld via KLM van Brussel naar New York wil vliegen, dan vlieg je met KLM van Brussel naar Amsterdam en stap je in Amsterdam over.

Je zal je verbazen hoeveel zakenreizigers de ochtendvluchten nemen, omdat de "baas" dit voor ze betaalt.
Dat KLM ook met een 189zits vliegtuig gaat 2keer per dag laat wel zien dat er best vraag naar is.

Het klopt zeker dat het een feeder is maar ook point to point gebruiken deze route.

Ik ben van mening dat een lowcost speler met bodemprijzen hier goed de concurrentie aan kan gaan met de NS, en in een enkel geval ook de Thalys.

Vooral mensen die van Amsterdam CS in Brussel Noord/CS moeten wezen en niet al te veel kwijt willen zijn zou een low cost met lage prijzen best wat uitkomst bieden
Ik heb een paar keer het vliegtuig genomen afgelopen jaar, daar waar dit soms even duur was als de Thalys. En moest erg vroeg wezen in Brussel. En ik denk dat het vliegtuig best de concurrentie aankan met de NS ( en met bodemprijzen ook de Thalys).


Reistijd met de Trein Amsterdam CS-Brussel CS met de IC Direct 168min (2h48) met de Thalys 121 min (incl overstap)

Laten we voor het gemak kijken hoe lang het nou werkelijk duurt.

Je vliegt gemiddeld in 25-30min naar Brussel

Een reisdag ziet er dan als volgt uit van Amsterdam CS naar Brussel CS met het vliegtuig.

Reistijd Amsterdam CS-Schiphol Airport: 14min
"Vroeg" op Schiphol zijn om alles door te lopen: 70min (ik deed hier 15 min over op een rustige ochtend en 35min op een hele drukke ochtend)
Vliegtijd: 30min
Van de gate naar het treinstation: 20min (ik heb dit in 10min gedaan maar dat terzijde)
Trein naar Brussel Centraal 18 min

Totaal 157min

Dat houd in dat je slechts 11 min sneller bent op Brussel Centraal. Echter kan ik je zeggen dat je zelfs met 40-45min van te voren alles rustig kan halen (ook als het druk is bij de security controle)

Als je 2u van te voren op een luchthaven komt of nog eerder dan vlieg je wellicht niet vaak want zo lang duurt het hele proces niet en zelfs bij drukte valt de "schade" mee.
Reputatie 5
Jammer genoeg zitten de vluchten van Amsterdam naar Brussel niet vol genoeg.

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Retourprijzen van 50-100eu met het vliegtuig zou echte concurrentie zijn.

Als je kijkt van reistijd van centrum van amsterdam naar centrum van brussel dan kan het vliegtuig onmogelijk de concurrentie aangaan aangezien men zit met de beveiliging en vooraf aanwezig zijn op beide vliegvelden. Daarnaast zal je bij moeten betalen als je een koffer mee wilt nemen. Vluchten tussen brussel en amsterdam zijn alleen interessant als feeder vluchten, ofwel als je bijvoorbeeld via KLM van Brussel naar New York wil vliegen, dan vlieg je met KLM van Brussel naar Amsterdam en stap je in Amsterdam over.
Reputatie 5
Jammer genoeg zitten de vluchten van Amsterdam naar Brussel niet vol genoeg.

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Retourprijzen van 50-100eu met het vliegtuig zou echte concurrentie zijn.

Wie gaat nou vliege tussen amsterdam en brussel? Iedereen vergeet dat je uren vooraf moet inchecken en vaak ook niet eens in de buurt komt van het centrum met vliegen.
Jammer genoeg zitten de vluchten van Amsterdam naar Brussel niet vol genoeg.

Anders zou Easyjet of Ryanair wel een twee dagelijkse vlucht aanbieden en zou de NS buitenspel worden gezet.

Retourprijzen van 50-100eu met het vliegtuig zou echte concurrentie zijn.
Natuurlijk is Brussel niet Berlijn @Melvinhage, maar ik denk dat @Keuzereiziger dit als vergelijk heeft gemeld in dit topic. Volgens mij om aan te geven dat als je het ene gaat willen vervroegen je het ergens anders weer inlevert.
Je zou ook kunnen zeggen laat de eerste ICB om 05:22 vertrekken, en via het gewone spoor rijden.
De overige treinen zouden dan in plaats van op de :22 op de :00 kunnen gaan, zodat er ook genoeg ruimte blijft voor de Thalys.

Het is namelijk erg slecht dat je niet voor 9u in Brussel kan zijn met een trein van de NS. De Thalys bied dit aan tegen vaak zeer hoge prijzen omdat veel zakenreizigers de trein van 06:17 en 07:17 nemen.
Natuurlijk is Brussel niet Berlijn @Melvinhage, maar ik denk dat @Keuzereiziger dit als vergelijk heeft gemeld in dit topic. Volgens mij om aan te geven dat als je het ene gaat willen vervroegen je het ergens anders weer inlevert.
Reputatie 5
Brussel niet Berlijn.
Reputatie 6
Badge +1
De eerste trein naar Berlijn vertrekt alleen tijdens de zomer (april-september) zo vroeg. Daar leveren we dan de laatste IC van de dag voor in. Vanaf september gaat de eerst IC Berlijn pas weer om 6.48u.
@dionnekat
Vanaf Noorderkempen beginnen de diensten richting Antwerpen om 6.30 omdat dat binnenlands vervoer is. Vanaf Breda betwijfel ik of er zo vroeg al veel reizigers zijn. Misschien een stuk of 30-40 maar daar kun je geen peperdure IC Brussel voor laten rijden zeker als een fors deel ook nog weinig betalende studenten zijn. Treinen richting België aan het begin/eind van de dag in Breda laten beginnen of eindigen betekent per definitie dat ze grotendeels leeg zijn.

Zakenmensen gebruiken de IC Brussel nog maar nauwelijks, die gaan met de Thalys.

Vanaf Noorderkempen is de IC de enige trein op het uur die er stopt. Enkel heel vroeg in de ochtend voor de spits gaat er nog een stoptrein Noorderkempen via Luchtbal naar Antwerpen CS. En datzelfde geldt dan voor de avondspits terug.
Reputatie 7
Badge +3
Die zakkenvullers die 36000 per maand in het europees parlement en ook nog een zeer riante reisvergoeding kunnen ook met de auto.
Wat een merkwaardige redenering. Niet iedereen wil of kan autorijden.

Verder is onduidelijk op welke cijfers je je baseert. Leden van het EP ontvangen een hoge vergoeding maar €36.000 per maand is het natuurlijk niet.
https://www.europa-nu.nl/id/vh8lnhrrl0g8/beloning_europarlementariers
Reputatie 5
Die zakkenvullers die 36000 per maand in het europees parlement en ook nog een zeer riante reisvergoeding kunnen ook met de auto.

Reageer