beantwoord

Gaat de trein van Breda-Antwerpen volgend jaar nog vroeger vertrekken?

Ik keek even om een kaartje te boeken voor morgenvroeg naar Antwerpen. Maar de eerste trein vanuit Breda gaat pas om 07.42 en dat betekend dat je pas op zijn vroegst om 08.15 in Antwerpen bent. Ik vind dit persoonlijk heel laat. Ik studeer al 4 jaar in Antwerpen en heb daar op kamers gezeten maar heb besloten om voor volgend academiejaar te gaan pendelen omdat dit voordeliger gaat zijn. Maar als mijn lessen beginnen om 8.15 heb ik gewoon een probleem, tevens mijn examens beginnen vaak om 8.30 en dit haal ik dan met wat geluk net.
Komt er dus volgend academiejaar nog een eerdere trein? Want dit is echt heel laat.
icon

Beste antwoord door Slidestops 1 mei 2018, 20:00

Ik verwacht het niet. Het reizigers aanbod is zo vroeg nog niet voldoende om rendabel een treindienst te rijden. En met studenten die de grens over gaan, wordt dat ook niet rendabel omdat die vaak reisproducten toegekend krijgen waar weinig aan wordt verdient door de vervoerder
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nederlanders leven laat op dag. In België en Duitsland is het heel normaal om tussen 7.00 en 7.30 te beginnen met werken, scholen In Duitsland beginnen ook om 7.30. De ochtendspits is in het buitenland dan ook vroeger dan hier en daarom beginnen de treindiensten daar ook vroeger. Andersom eindigen de diensten in het buitenland vaak ook eerder, in België bijv. rond 23.00 uur. De historische oorsprong van de verschillen zit in het feit dat België en Duitsland altijd vooral industriële landen waren en Nederland meer een handelsland.
Reputatie 6
De eerste IC uit Antwerpen gaat al om 6.45 naar Breda. Een uur eerder dus. Zou wel zo fijn zijn inderdaad als dat andersom ook zo was. Maar daar tegenover gaat de laatste trein naar Antwerpen weer veel later, dan de laatste vanuit België. Maar daar hebben veel Nederlandse forensen weinig aan natuurlijk.
Ik keek even om een kaartje te boeken voor morgenvroeg naar Antwerpen. Maar de eerste trein vanuit Breda gaat pas om 07.42 en dat betekend dat je pas op zijn vroegst om 08.15 in Antwerpen bent. [...]
De eerste internationale trein naar Berlijn vertrekt vanuit Amsterdam CS al om 04:48 uur.

De eerste internationale trein naar Brussel vertrekt vanuit Amsterdam CS pas om 05:52 uur.
Deze ICBrussel gaat niet over HSL, maar over gewoon spoor en via Den Haag HS.
Bij rijden over HSL zou deze trein naar Brussel uit Amsterdam kunnen vertrekken om 06:22 uur.

Logistiek gezien zou het geen probleem hoeven te zijn om al een uur eerder de dienst op te starten,
waarbij de keuze is om via Den Haag HS (04:52 uur) of HSL naar Rotterdam CS te rijden (05:22 uur).

Internationaal is afgesproken om met de ICB 16 retour ritten uit te voeren (waarvan 4 uit Den Haag),
en dan is het in ogen van de NS onlogisch dat ze één extra retour rit zouden moeten uitvoeren.

Een andere optie is, om vanuit Rotterdam CS de eerste ICB trein te starten om 06:10 uur.
Met een tussenstop in Breda (vertrek 06:42) ben je dan al om 07:15 in Antwerpen.
De laatste ICB trein uit Brussel (20:45 uur) zou kan moeten eindigen in Rotterdam CS (22:52 uur)
Vanuit Rotterdam kun je dan via de HSL of via het reguliere spoor naar Amsterdam CS rijden.

Als je de reizigers vanuit Brussel een latere verbinding wil aanbieden, dan zou je
om 22:45 uur nog een verbinding kunnen inleggen tot Rotterdam CS (aankomst 00:52 uur).
De eerstvolgende nachttrein naar Schiphol & Amsterdam CS vertrekt dan om 00:56 uur
en komt om 02:16 uur aan in Amsterdam en om 02:58 uur op Utrecht CS.

Als je nou i.p.v. deze NS Nachttrein de ICB inzet en extra laat stoppen op de nachtnet stations Delft en Leiden dan kost het je niet eens een extra trein. De volgende ochtend laat je dan de eerste ICB/Nachtnet trein vanuit Utrecht (vertrek 04:11) weer beginnen voor haar rit naar Brussel.
Reputatie 7
Badge +3
Wat moeten politici en ambtenaren zo vroeg in Brussel. Hun vergaderingen beginnen sowieso niet voor 10 uur. Daarnaast reizen deze mensen met de auto of de Thalys. De IC Brussel is een trein voor lowcost reizende studenten en dagjesmensen.
Reputatie 4
Die zakkenvullers die 36000 per maand in het europees parlement en ook nog een zeer riante reisvergoeding kunnen ook met de auto.
Reputatie 7
Badge +3
Die zakkenvullers die 36000 per maand in het europees parlement en ook nog een zeer riante reisvergoeding kunnen ook met de auto.
Wat een merkwaardige redenering. Niet iedereen wil of kan autorijden.

Verder is onduidelijk op welke cijfers je je baseert. Leden van het EP ontvangen een hoge vergoeding maar €36.000 per maand is het natuurlijk niet.
https://www.europa-nu.nl/id/vh8lnhrrl0g8/beloning_europarlementariers
Reputatie 6
Badge
In de huidige tijdgeest moet je op korte afstanden niet willen gaan vliegen. Dat vindt Roger van Boxtel ook. Hij heeft alleen niet helemaal door, dat de vernieuwde Intercity Brussel niet perse aantrekkelijker is geworden. Noch qua prijs, noch qua snelheid. Zelfs Flixbus is sneller, erg jammer. Spontaan reizen naar de zuiderburen met NS zit er ook niet meer in, dus ook daarin heeft de trein aan attractiviteit verloren t.o.v. andere vervoersmogelijkheden.
Reputatie 7
Ik verwacht het niet. Het reizigers aanbod is zo vroeg nog niet voldoende om rendabel een treindienst te rijden. En met studenten die de grens over gaan, wordt dat ook niet rendabel omdat die vaak reisproducten toegekend krijgen waar weinig aan wordt verdient door de vervoerder
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet ideaal maar om 06.33 vertrekt de eerste stoptrein vanuit Roosendaal naar Antwerpen. Helaas is die met de huidige dienstregeling vanuit Breda niet te halen.

Over het algemeen begint het openbaar vervoer in de ons omringende landen veel vroeger te rijden dan in Nederland en daar zijn de les- en examentijden op aangepast.
Reputatie 6
Klopt. Maar waarom is dat zo? Waarom zijn wij in Nederland zo rijkelijk laat? Zeker in weekenden en op feestdagen is het vaak lastig als je ergens tussen 7.00 en 8.00 moet zijn. Alsof iedereen dan nog op één oor ligt.... dat was vroeger misschien zo. Vaak beginnen de eerste treinen pas rond 7.30 langzaamaan te rijden.... Bussen nog later. Dit zou een reden zijn om een auto aan te schaffen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou een zou een leuke studieopdracht kunnen zijn. Dan moet je bijvoorbeeld spoorboekjes van NS uit de jaren vanaf de jaren vijftig raadplegen en kijken of de eerste treinen van de dag steeds later zijn gaan rijden.

Wat ik me kan herinneren is dat NS sinds 1996 strakker is gaan sturen op kosten. Ik heb het idee dat vanaf dat moment de eerste treinen later zijn gaan rijden. Het zijn voor zover ik weet altijd erg dunne ritten geweest qua bezetting.

Bij onze zuiderburen wordt veel minder op kosten gestuurd (vandaar ook de enorme schuldenlast van de NMBS) en wordt er vroeger met de dienst gestart.
Reputatie 6
Dacht eerst dat het ook iets te maken zou hebben met cultuurverschillen tussen Noord- en Zuid-Europa. Maar is volgens mij toch niet zo. Heb eens in wat reisplanners gekeken. Als je in (zuid)-Zweden kijkt gaan de eerste treinen al rond 4.00 uur, maar vaak ook de hele nacht door (ook naar wat kleinere steden). Italië: treinen gaan al om 4.30 en dat ook nog eens op zondag (bij treinen vaak nauwelijks verschil in doordeweeks en weekend). Wat in België wel weer een groot onderscheid heeft en aantoont dat in België de trein hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer lijkt te worden gebruikt. Verder vond ik op internet dat in 1957 de eerste trein uit Breda om 05.02 ging, anno nu is dat 05.40.... En de laatst vertrekkende trein toen om 00.41, anno nu om 00.49....
Hoe dan ook.... het blijft in het moderne Nederland, met op zich een prima vervoerssysteem, vervelend als je in het weekend ergens vroeg moet zijn met OV, zeker in plaatsen zonder treinstation (bussen starten in het weekend nog veel later dan de trein). Je bent snel aangewezen op alternatief vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
België en Duitsland hebben altijd veel industriële bedrijven gehad met ploegendiensten vandaar dat daar ook in het weekend de treinen altijd vroeg begonnen. In Nederland heeft de vakbeweging zich altijd tegen dergelijke ploegendiensten verzet door enorme toeslagen te eisen voor nacht- en weekendwerk.

Wel begint het OV op zondag wel heel erg laat in Nederland. Het is bij NS wat dat betreft alles of niks: of we rijden om het kwartier of helemaal niet.
Dan nog denk ik persoonlijk dat 1 trein eerder wel moet kunnen. Zeker om het feit dat best veel mensen uit de omgeving van Breda werken in België. Als ook dat er veel zakenlui een hotel moeten boeken als ze 1 dag in Brussel moeten werken omdat ze niet op tijd op hun werk kunnen komen. En ik schrik ervan hoeveel mensen wel niet opstappen op station Noorderkempen, denk dat hierin ook zeker iets te halen valt (weet alleen niet of de NS daar ook iets in mee pakt financieel).
Reputatie 7
Badge +3
@dionnekat
Vanaf Noorderkempen beginnen de diensten richting Antwerpen om 6.30 omdat dat binnenlands vervoer is. Vanaf Breda betwijfel ik of er zo vroeg al veel reizigers zijn. Misschien een stuk of 30-40 maar daar kun je geen peperdure IC Brussel voor laten rijden zeker als een fors deel ook nog weinig betalende studenten zijn. Treinen richting België aan het begin/eind van de dag in Breda laten beginnen of eindigen betekent per definitie dat ze grotendeels leeg zijn.

Zakenmensen gebruiken de IC Brussel nog maar nauwelijks, die gaan met de Thalys.
Reputatie 7
Badge +3
Het is met dit soort dienstverlening is wel dat het een kip-ei-verhaal is. Omdat er geen vroege treinen rijden zijn er geen reizigers. NS denkt vervolgens dat omdat er geen reizigers zijn er geen trein hoeft te rijden. Maar zeker bij de HSL spelen kosten een enorme rol en is er geen budget om eens een tijdje een extra vroege trein te laten rijden om te kijken of er een markt voor is.
Reputatie 4
Wie gaat er nou zo vroeg naar Antwerpen of Brussel? Als je studeert en ergens vroeg wil wezen en goedkoop op kamers neem dan dorp of buitenwijk in de buurt van waar je woont?
Wie gaat er nou zo vroeg naar Antwerpen of Brussel? Als je studeert en ergens vroeg wil wezen en goedkoop op kamers neem dan dorp of buitenwijk in de buurt van waar je woont?
De eerste ICB vanuit Nederland komt pas om 09:18 uur aan in Brussel Zuid.
Voor Nederlandse zakenreizigers en EU parlementaire medewerkers is dat veel te laat.

Nederlandse reizigers die vliegen vanaf Zaventem zijn ook gebaat met een vroege trein.
Met de geadviseerde 2 uur inchecktijd, zou je nu pas kunnen gaan vliegen ná 11:00 uur.
Bovendien moet je nu ook al vóór 20:30 uur landen om de laatste trein naar Nederland te halen.
Reputatie 4

Wie gaat er nou zo vroeg naar Antwerpen of Brussel? Als je studeert en ergens vroeg wil wezen en goedkoop op kamers neem dan dorp of buitenwijk in de buurt van waar je woont?De eerste ICB vanuit Nederland komt pas om 09:18 uur aan in Brussel Zuid.
Voor Nederlandse zakenreizigers en parlementaire medewerkers is dat veel te laat.
Nederlandse reizigers die vliegen vanaf Zaventem zijn ook gebaat met een vroege trein.
Met de geadviseerde 2 uur inchecktijd, zou je nu pas kunnen gaan vliegen ná 11:00 uur.
Bovendien moet je nu ook al vóór 20:30 uur landen om de laatste trein naar Nederland te halen.

Parlementaire medewerkers gaan maar eerder met een dikke BMW naar hun werk toe.
Parlementaire medewerkers gaan maar eerder met een dikke BMW naar hun werk toe.
Ik heb het niet alleen over de 26 Nederlandse leden van het Europese Parlement,
maar het hele Europese personeel en lobbyisten die in Brussel aan het werk zijn.
Juist deze mensen zijn bereid om diep in hun buidel te tasten voor een treinkaartje,
maar hebben vaak niet de middelen of parkeerplaats om met een auto naar hun werk te gaan.
En dit soort klanten zijn weer interessant voor NS International en de Belgische Spoorwegen.

EU Personeel
Er werken bij de Commissie ongeveer 32.000 mensen.Bij het secretariaat-generaal en de fracties van het Europees Parlement werken ongeveer 7.500 mensen. Daarnaast zijn er natuurlijk de Parlementsleden met hun staf. Het secretariaat-generaal van de Raad van de Europese Unie telt zo'n 3.500 medewerkers.
Reputatie 4
Wat moeten politici en ambtenaren zo vroeg in Brussel. Hun vergaderingen beginnen sowieso niet voor 10 uur. Daarnaast reizen deze mensen met de auto of de Thalys. De IC Brussel is een trein voor lowcost reizende studenten en dagjesmensen.
En de stoptrein is voor mensen die de tijd hebben en voor jongeren die voor 16 euro een retour kunnen nemen door heel België. Als het goed is die gopass niet geldig op IC brussel toch?
Reputatie 7
Badge +4
Nou, ik zou toch eens kijken wat er aan ambtenaren, ook van de EC, van Antwerpen naar Brussel in de relatief vroege ICBrussel reist. En dat terwijl de Belgische verbindingen sneller zijn, ze gaan niet via het vliegveld. Ik vind de opvatting van Michiel over een vroege trein vanaf Rotterdam niet zo gek. Thalys is voor veel mensen een te duur, en door de treinbinding ook regelmatig een onwerkbaar alternatief. En een latere uit Brussel. Aanbod kweekt ook vraag, eveneens een economisch gegeven. Ik verwacht dat er geen latere treinen komen. Een avondverbinding Antwerpen-Breda zou wel mooi zijn. Dan is het wel overstappen maar kom je toch nog thuis.
In Den Haag kun je met gedeputeerden uit het noorden, oosten en zuiden ook niet op een redelijke manier vergaderen om negen uur, al presteren Haagse ambtenaren dat soms als voorstel te doen op 5 km van de Nederlandse grens. ;-)

De eerste klas vanaf Antwerpen zit 's ochtends vroeg echt vol, je moet voor de sinjorenstad op je plek zitten.
@dionnekat
Vanaf Noorderkempen beginnen de diensten richting Antwerpen om 6.30 omdat dat binnenlands vervoer is. Vanaf Breda betwijfel ik of er zo vroeg al veel reizigers zijn. Misschien een stuk of 30-40 maar daar kun je geen peperdure IC Brussel voor laten rijden zeker als een fors deel ook nog weinig betalende studenten zijn. Treinen richting België aan het begin/eind van de dag in Breda laten beginnen of eindigen betekent per definitie dat ze grotendeels leeg zijn.

Zakenmensen gebruiken de IC Brussel nog maar nauwelijks, die gaan met de Thalys.

Vanaf Noorderkempen is de IC de enige trein op het uur die er stopt. Enkel heel vroeg in de ochtend voor de spits gaat er nog een stoptrein Noorderkempen via Luchtbal naar Antwerpen CS. En datzelfde geldt dan voor de avondspits terug.
Reputatie 6
Badge +1
De eerste trein naar Berlijn vertrekt alleen tijdens de zomer (april-september) zo vroeg. Daar leveren we dan de laatste IC van de dag voor in. Vanaf september gaat de eerst IC Berlijn pas weer om 6.48u.
Reputatie 4
Brussel niet Berlijn.

Reageer