beantwoord

Geboekt en ander vertrek station gewild

I heb laatst een reis geboekt bij ns international van utrecht cs naar duisburg met de ice eerste klas maar paar dagen later kwam ik erachter dat meestal de ice ook bij Amsterdam centraal komt/stopt en dat komt beter uit. Maar moet ik dan nog extra tickets bestellen van Amsterdam naar Utrecht centraal of moet je dan extra toeslag voor de ice betalen of kan ik met die geboekte tickets gewoon inchecken bij Amsterdam centraal en bij utrecht gewoon blijven zitten en te hoeven inchekken
icon

Beste antwoord door Sander-VH 28 april 2019, 10:19

Hoi Edwin,

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met NS International. Dit kan je doen via Twitter en telefonisch. Op Twitter kan je dat doen via http://twitter.com/ns_int en telefonisch via 030 23 00 023. Wat je ook kunt doen is via http://nsinternational.nl de livechat starten. De live chat vind je onderaan de homepagina.

Mocht je gaan reizen met je OV Chipkaart tussen Amsterdam Centraal en Utrecht centraal, dan moet je inchecken in Amsterdam Centraal en uitchecken in Utrecht Centraal. Daarnaast heb je als je geen abonnement heb van NS een toeslag ticket nodig voor de ICE tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Mijn advies is daarom om even contact op te nemen met de klantenservice van NS International, zodat zij samen met jou de juiste oplossing kunnen vinden!

Laat je even weten hoe het opgelost is? Als je vragen of opmerkingen heb, wil ik ook best even voor je uitzoeken wat hierin handig is.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 1
Hoi Edwin,

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met NS International. Dit kan je doen via Twitter en telefonisch. Op Twitter kan je dat doen via http://twitter.com/ns_int en telefonisch via 030 23 00 023. Wat je ook kunt doen is via http://nsinternational.nl de livechat starten. De live chat vind je onderaan de homepagina.

Mocht je gaan reizen met je OV Chipkaart tussen Amsterdam Centraal en Utrecht centraal, dan moet je inchecken in Amsterdam Centraal en uitchecken in Utrecht Centraal. Daarnaast heb je als je geen abonnement heb van NS een toeslag ticket nodig voor de ICE tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. Mijn advies is daarom om even contact op te nemen met de klantenservice van NS International, zodat zij samen met jou de juiste oplossing kunnen vinden!

Laat je even weten hoe het opgelost is? Als je vragen of opmerkingen heb, wil ik ook best even voor je uitzoeken wat hierin handig is.
Reputatie 1
Ik heb even snel gevraagd voor je wat de opties zijn. Of je de reis kan laten aanpassen hangt van een aantal dingen af.

• Wanneer je de boeking gedaan heb
  • Wat voor tarief je gekozen heb
Ik raad je daarom ook zeker aan om contact op te nemen met de klantenservice van NS International. Wanneer je dat doet doe je er goed aan om je boekingscode bij de hand te houden, zodat ze je snel kunnen helpen!
Hoi Gewoonedwin en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Sander-VH erg gedreven is en je al van een uitgebreid en correct antwoord heeft voorzien.
Het is inderdaad afhankelijk van welk tarief je hebt geboekt of je jouw ticket kan wijzigen.

Kan je uit de voeten met de gegeven info?
Reputatie 1
Danny NS schreef:

Hoi Gewoonedwin en welkom bij de NS Community!

Ik zie dat Sander-VH erg gedreven is en je al van een uitgebreid en correct antwoord heeft voorzien.
Het is inderdaad afhankelijk van welk tarief je hebt geboekt of je jouw ticket kan wijzigen.

Kan je uit de voeten met de gegeven info?

Dat compliment waardeer ik enorm. Ik heb deze kennis opgedaan door het vele reizen in ons land en door net even snel te informeren hoe het zit via de livechat!
Badge +3
De simpelste methode is om een enkele reis vol tarief (e-ticket of eenmalige chipkaart) van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal te kopen. Dat is misschien een paar euro duurder dan omboeken of inchecken en reizen met korting. Maar je hoeft verder geen tijd te verspillen aan allerlei administratieve en onhandige procedures.
Reputatie 1
iMark schreef:

De simpelste methode is om een enkele reis vol tarief (e-ticket of eenmalige chipkaart) van Amsterdam Centraal naar Utrecht Centraal te kopen. Dat is misschien een paar euro duurder dan omboeken of inchecken en reizen met korting. Maar je hoeft verder geen tijd te verspillen aan allerlei administratieve en onhandige procedures.

Ik begreep uit zijn verhaal dat hij wou reizen met ICE, dan is de toeslag ook heel belangrijk.https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice
Badge +3
De toeslag is al betaald in het aansluitende internationale ticket.
Reputatie 1
Vanaf utrecht wel, maar ik weet niet zo goed of dat dan ook geld voor het stukje Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal. Misschien dat een NS medewerker hier meer over kan vertellen
- NS-abonnementhouders en klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International
- Een toeslag enkele reis voor (een deel van) het traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem v.v. kost € 2,40
Reputatie 1
Maar stel hij zou op saldo reizen naar utrecht centraal, heeft hij die toeslag dan ook nodig? Omdat de toeslag al verwerkt kan zitten in het kaartje wat gekocht is via NS International?
Ik kan daar helaas niks over vinden. Maar ik verwacht inderdaad dat dit niet nodig is omdat er even later volgens het internationale ticket met dezelfde trein verder gereisd zal worden.
Mijn advies is om op Amsterdam Centraal dit even te checken bij de conducteur.
Reputatie 1
Danny NS schreef:

Ik kan daar helaas niks over vinden. Maar ik verwacht inderdaad dat dit niet nodig is omdat er even later volgens het internationale ticket met dezelfde trein verder gereisd zal worden.
Mijn advies is om op Amsterdam Centraal dit even te checken bij de conducteur.

Ik zal dit even onthouden. Als ik dan een keer in Utrecht Centraal ben of in Amsterdam Centraal en ik zie de conducteur van de ICE dan zal ik dit eens navragen!
Hmm, als ik op de site van NS international kijk en kies voor de trein op 2 mei die om 8:32 in Duisburg aankomt kost dan zowel vanaf Amsterdam Centraal als vanaf Utrecht Centraal € 29,90. Zelfs als ik 100% korting in Nederland selecteer kost de reis € 29,90. Nu wil ik absoluut niet zeggen dat TS met het huidige ticket voor de reis vanaf Utrecht Centraal "gewoon" al op Amsterdam Centraal in de trein mag stappen, maar ik vind het wel opmerkelijk dat het traject binnen Nederland niet berekend lijkt te worden.
Reputatie 1
tridek_ok schreef:

Hmm, als ik op de site van NS international kijk en kies voor de trein op 2 mei die om 8:32 in Duisburg aankomt kost dan zowel vanaf Amsterdam Centraal als vanaf Utrecht Centraal € 29,90. Zelfs als ik 100% korting in Nederland selecteer kost de reis € 29,90. Nu wil ik absoluut niet zeggen dat TS met het huidige ticket voor de reis vanaf Utrecht Centraal "gewoon" al op Amsterdam Centraal in de trein mag stappen, maar ik vind het wel opmerkelijk dat het traject binnen Nederland niet berekend lijkt te worden.

Oh ja ik zie het, wat apart zeg! Dit lijkt mij een foutje in de reisplanner van International. Misschien dat @Danny NS dit kan doorgeven aan de IT afdeling?
Dit klopt hoor! Bij een Internationaal ticket als deze zit de prijsopbouw niet meer hoofdzakelijk in de aantal kilometers en zie je (meestal) dat het niet uit maakt waar je in de trein stapt in Nederland. Soms is het zelfs goedkoper om op Schiphol op de Thalys te stappen dan op Amsterdam Centraal.
Badge +3
@Danny NS
De prijzen van tickets voor Thalys zijn van/naar Amsterdam Centraal of Schiphol exact hetzelfde. Er zit nooit verschil tussen.

Wanneer je de keuze hebt kun je dus net zo goed (of voor hetzelfde geld) vanaf of tot Amsterdam Centraal boeken. Ook wanneer je opstapt op Schiphol.

Thalys verkoopt ook geen binnenlandse tickets tussen Amsterdam Centraal en Schiphol. Ze verkopen wel tickets tussen Amsterdam Centraal of Schiphol naar Rotterdam Centraal. Ze zullen er niet veel verkopen vanwege de verplichte zitplaatsreservering maar het kan wel.
@iMark Jazeker kan hier verschil in zitten. Het komt inderdaad niet heel vaak voor. Maar vooral in het hoogseizoen, dus rond vakanties, komt dit af en toe voor.
Badge +3
Wanneer je een voorbeeld kunt geven ben ik zeer geïnteresseerd. Ik heb net een steekproef genomen op 5 verschillende data in het jaar en de prijzen zijn exact hetzelfde.
Momenteel heb ik daar geen voorbeeld van omdat het, zoals ik aangaf, zeer incidenteel voorkomt. Mocht je het willen tegenkomen dan kan je het beste op korte termijn in de Zomervakantie de reis boeken.
Badge +3
Dat heb ik gedaan. Er zijn geen prijsverschillen te vinden. Vooralsnog geloof ik je bewering dan ook niet.
iMark schreef:

Dat heb ik gedaan. Er zijn geen prijsverschillen te vinden. Vooralsnog geloof ik je bewering dan ook niet.

Het kan inderdaad kloppen dat je het nog niet kan vinden, Het is immers geen zomervakantie, dus zoals ik uit heb gelegd kan je het ook nog niet vinden.

als ik het weer tegenkom laat ik het je weten 🙂.
Badge +3
Je kunt al boeken voor de zomervakantieperiode. Geen prijsverschillen vinden.
Danny NS schreef:

Momenteel heb ik daar geen voorbeeld van omdat het, zoals ik aangaf, zeer incidenteel voorkomt. Mocht je het willen tegenkomen dan kan je het beste op korte termijn in de Zomervakantie de reis boeken.

Dat kom je alleen tegen op korte termijn. Dus een dag van te voren in de zomervakantie.
Zoals ik aangaf laat ik het je weten als ik dit tegenkom.
Badge +3
Ik wacht het af en ik ben benieuwd.

Reageer