Geen HSL Eindhoven-Düsseldorf


Reputatie 7
Badge +2
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/21/combinatie-met-regional-express-beste-optie-voor-verbinding-eindhoven-dusseldorf/

Er komt geen HSL-verbinding op dit traject. In plaats daarvan wordt de huidige RE Düsseldorf-Venlo via Helmond doorgetrokken naar Eindhoven. De reistijd wordt dan een kwartier korter dan nu doordat het overstappen in Venlo vervalt en omdat er niet gestopt wordt in Blerick, Horst-Sevenum en Deurne. Op het Duitse stuk verandert er niets. Daarmee lijkt de oplossing sterk op die van de RE Düsseldorf-Arnhem en de RE Bielefeld-Hengelo.

Voor binnenlandse reizigers zijn er wel flinke nadelen. Één van de twee de huidige intercity's Venlo-Schiphol wordt ingekort tot Eindhoven-Schiphol. Blerick en Horst-Sevenum worden daarvoor gecompenseerd door het doortrekken van één van de sprinters vanaf Deurne tot Venlo, maar krijgen daarmee wel een onregelmatige verbinding (15/45) met meer stops. Deurne gaat richting Eindhoven terug van 4 naar 3 treinen per uur wat in de spits een probleem zal worden.

De oplossing kost ook nog flink wat geld, los van de noodzakelijke nieuwe multi-systementreinen moet ook station Eindhoven er (weer) voor worden verbouwd. Realisatie per 2025.

11 reacties

Wat een geldverspilling. Het zou veel beter zijn alleen de verbinding in Duitsland te verbeteren en een snelle overstap in Venlo te realiseren. Het handige van de situatie in Venlo is nu juist dat Duitse treinen daar zonder verdere aanpassingen naartoe kunnen rijden. Mogelijk zou je in Venlo de situatie zo kunnen wijzigen dat je een overstap op hetzelfde perron zou kunnen realiseren, liefst in beide richtingen.

Nu moet er relatief duur materieel gekocht worden en moet ook nog eens station Eindhoven op de schop voor extra keervoorzieningen. En dat allemaal om een overstap uit te sparen.
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat de Brabantse bestuurders in Düsseldorf (Landesregierung) en in Berlijn (DB Headquarters) nul op het rekest hebben gekregen met hun megalomane HSL-plannen en dat ze de boodschap hebben meegekregen dat als ze verbeteringen willen dat ze die maar aan Nederlandse kant moeten realiseren maar dat er aan Duitse kant niets wordt veranderd laat staan dat er grote investeringen komen. Dezelfde boodschap die Rogier van Boxtel kreeg met zijn ICE-plannen voor Amsterdam-Berlijn. Nederland is sowieso opvallend goed in het maken van grote spoorwegplannen die de Duitse belastingbetaler moet betalen.

In Duitsland worden (net als in Frankrijk) steeds meer vraagtekens gezet bij dure HSL-plannen sinds het succes van Flixbus/Flixtrain heeft duidelijk gemaakt dat veel reizigers goedkopere kaartjes belangrijker vinden dan snellere treinen.

De nu voorgestelde oplossing is mijns inziens weggegooid geld omdat die inderdaad net zo goed kan worden gerealiseerd met een makkelijkere overstap in Venlo. Daarnaast dupeert het grote aantallen regionale reizigers op het Nederlandse stuk.

Het keren zou je overigens ook in Best kunnen doen daar ligt al jaren een nog nooit gebruikt keerspoor te roesten dus die noodzakelijke keervoorziening in Eindhoven begrijp ik niet zo goed.
Reputatie 4
Men wil de Duitse trein keren in Best en 1 PHS trein in Eindhoven waardoor er aan de zuidkant ruimte nodig is om die te keren.
Reputatie 5
Badge
De overstap in Venlo is zeven minuten en hierdoor bij een beetje vertraging van beide kanten ellendig kort. Hordes mensen moeten door het tunneltje rennen van (of naar) de trein van (of naar) Mönchengladbach.

Als er niet gerend hoeft te worden, maar je bijvoorbeeld tijdig in Venlo bent om de uurlijkse trein naar Mönchengladbach te halen, dan sta je op een verlaten stuk perron met een kleine wachtruimte (zonder zitgelegenheid) of je kunt zitten op maar liefst een modern betonblok in de buitenlucht. NS: Dat die trein buiten de perronoverkapping stop, zal een reden hebben, maar waarom wordt wachten (daardoor extra) onaantrekkelijk gemaakt? Kunnen er betere wachtfaciliteiten neergezet worden?

Ik ben het met Tamzin/IMark eens, dat er een goede overstap geboden moet worden, waardoor de geplande doorgetrokken (kostbare) verbinding eigenlijk niet nodig is.

(Sinds de verbinding is geknipt te Eindhoven heb ik bewust niet meer via Venlo richting Mönchengladbach gereisd, tot dit weekend: heenweg 60 minuten vertraging door gemiste overstap Eindhoven, terugweg 30 minuten door uitval te Eindhoven. Top, echte aanrader.)
Er is nog een bijkomend argument waarom het flauwekul is om de Duitse regionale treinen naar Eindhoven te laten rijden. Het betekent een tweede vervoerder op het traject Eindhoven - Venlo. We weten uit de voorbeelden in Limburg, Twente en rond Arnhem hoe verwarrend het is voor de gemiddelde reiziger als er meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden. Dan moet voorkomen worden dat er weer een traject bij komt.

Investeer in overstappen op het hetzelfde perron in Venlo, inclusief comfortabele wachtruimtes. Bovendien zou je de frequentie vanaf Venlo naar Duitsland kunnen vergroten wanneer er niet met peperdure treinen moet worden doorgereden naar Eindhoven (met kering in Best). Twee treinen per uur vanaf Venlo lijkt me veel aantrekkelijker dan één trein per uur vanaf Eindhoven.
Reputatie 3
Het overstappen in Venlo is inderdaad knap waardeloos. Vaak is die 7 minuten niet voldoende. Is het niet mogelijk om een overstap op dezelfde perron te realiseren?
Reputatie 2
Tamzin schreef:

Ik denk dat de Brabantse bestuurders in Düsseldorf (Landesregierung) en in Berlijn (DB Headquarters) nul op het rekest hebben gekregen met hun megalomane HSL-plannen en dat ze de boodschap hebben meegekregen dat als ze verbeteringen willen dat ze die maar aan Nederlandse kant moeten realiseren maar dat er aan Duitse kant niets wordt veranderd laat staan dat er grote investeringen komen. Dezelfde boodschap die Rogier van Boxtel kreeg met zijn ICE-plannen voor Amsterdam-Berlijn. Nederland is sowieso opvallend goed in het maken van grote spoorwegplannen die de Duitse belastingbetaler moet betalen.

In Duitsland worden (net als in Frankrijk) steeds meer vraagtekens gezet bij dure HSL-plannen sinds het succes van Flixbus/Flixtrain heeft duidelijk gemaakt dat veel reizigers goedkopere kaartjes belangrijker vinden dan snellere treinen.

De nu voorgestelde oplossing is mijns inziens weggegooid geld omdat die inderdaad net zo goed kan worden gerealiseerd met een makkelijkere overstap in Venlo. Daarnaast dupeert het grote aantallen regionale reizigers op het Nederlandse stuk.

Het keren zou je overigens ook in Best kunnen doen daar ligt al jaren een nog nooit gebruikt keerspoor te roesten dus die noodzakelijke keervoorziening in Eindhoven begrijp ik niet zo goed.


Dat de duitsers geen fan zijn van HSL slaat nergens op. De nieuwe HSL verbinding tussen Berlijn en München heeft al hun verwachtingen overtroffen m.b.t reizigersgroei. De huidige treinen die er rijden zijn nagenoeg stijf uitverkocht.
Vareo schreef:

Het overstappen in Venlo is inderdaad knap waardeloos. Vaak is die 7 minuten niet voldoende. Is het niet mogelijk om een overstap op dezelfde perron te realiseren?


In Venlo zijn secties waar tussen Nederlandse en Duitse spanning geschakeld kan worden.
http://www.bueker.net/trainspotting/stations_venlo.php
Bij mijn weten kunnen een Nederlandse en een Duitse trein dan niet gelijktijdig in dezelfde sectie staan. Voor een overstap op hetzelfde perron zullen er aanpassingen moeten worden gedaan in de huidige situatie. De huidige sectie-indeling is de reden waarom de Duitse treinen relatief ver van de Nederlandse treinen keren.
Reputatie 7
Badge +2
@Coryza
De bouw van de lijn door Thuringen heeft 18 jaar geduurd en in 2000 waren de opvattingen heel anders dan nu. De planning en de kosten van deze lijn zijn volledig uit de klauwen gelopen en inmiddels zijn de meeste plannen voor nieuwe HSL-verbindingen afgeblazen. Simpelweg te duur en te veel verzet van omwonenden en milieuclubjes. Anno 2018 wordt het geld in Duitsland daarom vooral besteed aan S-bahnen, heropening van eerder gesloten lijnen en modernisering van het veelal sterk verwaarloosde regionale net omdat dat alles maatschappelijk veel meer rendement oplevert dan een HSL voor de happy few die de kaartjes kunnen betalen (of liever declareren). Met name op HSL-lijnen blijken veel mensen te kiezen voor de parallel rijdende Fernbus om zo de dure HSL-kaartjes te vermijden. Een beetje hetzelfde verschijnsel wat je ziet van Amsterdam naar Brussel/Parijs.
Reputatie 4
iMark schreef:

Er is nog een bijkomend argument waarom het flauwekul is om de Duitse regionale treinen naar Eindhoven te laten rijden. Het betekent een tweede vervoerder op het traject Eindhoven - Venlo. We weten uit de voorbeelden in Limburg, Twente en rond Arnhem hoe verwarrend het is voor de gemiddelde reiziger als er meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden. Dan moet voorkomen worden dat er weer een traject bij komt.

Investeer in overstappen op het hetzelfde perron in Venlo, inclusief comfortabele wachtruimtes. Bovendien zou je de frequentie vanaf Venlo naar Duitsland kunnen vergroten wanneer er niet met peperdure treinen moet worden doorgereden naar Eindhoven (met kering in Best). Twee treinen per uur vanaf Venlo lijkt me veel aantrekkelijker dan één trein per uur vanaf Eindhoven.


Met maar 1 checkin paaltje zoals tussen Hengelo en Oldenzaal heb ik er weinig moeite mee.
Reputatie 7
Badge +2
@volvo8700
Één paaltje kan in dit geval niet om aanbestede en niet-aanbestede diensten financieel strikt gescheiden dienen te blijven.

Reageer