Skip to main content

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad? Ik ben benieuwd wat NS zelf vindt van dit in gebreke blijven en ga er vanuit dat er financiële compensatie volgt. 

Ben net terug uit Basel met de Nightjet. Had een slaaprijtuig geboekt maar die bleek er niet te zijn. Als alternatief was er een ligrijtuig. Op de heenreis een week eerder had ik wel een slaaprijtuig maar dat bleek een verouderd rijtuig met mankementen te zijn. Waarschijnlijk is dat de reden waarom dat slaaprijtuig wel eens uitvalt. Iets om over na te denken als je overweegt met Nightjet te reizen. 

Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.

Dat klopt niet, aangezien zelfs de DB tussen 2003 en 2005 nog nieuwe slaaprijtuigen ("Comfortline”) in dienst genomen heeft, die nu bij de ÖBB rijden.

Het klopt wel dat het voor uitbreiding van het nachttreinnetwerk op korte termijn moeilijk is om aan rijtuigen te komen, in het bijzonder slaaprijtuigen. ÖBB en SBB hebben daarom bestaande rijtuigen gekocht/geleast en laten renoveren, die nu o.a. tussen Zürich en Amsterdam rijden. Een geslaagde renovatie, vind ik zelf.

Oudere treinen hoeven helemaal niet zo storingsgevoelig te zijn. Ze moeten dan wel volledig gereviseerd en goed onderhouden worden.

Reageer