beantwoord

Geld terug na boeken omreisroute met ns internationaal (Thalys) door vertraging

• 7 december 2019
  • 4 reacties
  • 321 Bekeken

Goedemorgen,

Afgelopen dinsdagavond was het zover, mijn laatste tentamen voor het afronden van mijn opleiding! Heel blij ben ik dat NS mij al meer dan vijf jaar naar mijn studie brengt. Ruim op tijd stond ik dan ook op Utrecht Centraal om de trein te pakken naar Rotterdam. Ik checkte van te voren nog even de ns reisapp, maar van wat ik toen zag schoot ik heel erg in de stress! Geen enkele trein kon mij van Utrecht op tijd naar Rotterdam brengen. De enige optie was een intercity naar Schiphol, overstappen op de Thalys naar Rotterdam. In de trein had ik een kaartje voor de Thalys (van 21 euro!) gekocht. Voor het traject wat mij normaal 9 euro zou kosten, was ik opeens het drie-dubbele kwijt. Daarnaast moest ik door tijdgebrek ook nog eens een maaltijd in de Thalys kopen. Na een opeenstapeling van vertragingen, haasten en stress, kwam ik preciés op tijd de tentamenzaal binnen rennen. Als ik dit tentamen haal, zou dat fantastisch zijn!

Tot die tijd wil ik vragen: beste NS, kan ik een compensatie ontvangen voor de extra gemaakte kosten door de treinstoring op het traject tussen Utrecht en Woerden op dinsdagavond 4 december? 

Ik hoor graag welke stappen ik hiervoor moet doorlopen.

Met vriendelijke groet, Daniëlle.

icon

Beste antwoord door MoDe 7 december 2019, 13:23

Goed dat je door het uitstippelen van een alternatieve reisroute toch nog op tijd gekomen bent voor jouw tentamen. Echter voor zelf  geregeld vervoer en gevolgschade i.v.m. NS storingen/vertragingen is geen compensatie mogelijk.

Wel zou je een beroep kunnen doen op de GTbV-regeling.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat je door het uitstippelen van een alternatieve reisroute toch nog op tijd gekomen bent voor jouw tentamen. Echter voor zelf  geregeld vervoer en gevolgschade i.v.m. NS storingen/vertragingen is geen compensatie mogelijk.

Wel zou je een beroep kunnen doen op de GTbV-regeling.

Hallo DaniellevdS, welkom op de NS Community.

Fijn dat je nog wel op tijd was voor je tentamen! Ik hoop dat je een mooi cijfer haalt. Zoals MoDe ook aangeeft is er geen vergoeding mogelijk voor de kosten die je hebt gemaakt bij Thalys en is een claim voor Geld Terug Bij Vertraging de enige regeling waarvan je verder misschien gebruik kan maken. 

Badge +3

Welkom en proficiat alvast @DaniellevdS (welke studie eigenlijk?)

Dat wordt een lange GTbV route dan, als de claim niet meteen automatisch toegewezen wordt.

Als je (bij een afwijzing) vervolgens gaat uitleggen dat je met Thalys gegaan bent dan is het sowieso einde verhaal, want dat ‘telt niet’ voor GTbV, en bovendien had de Thalys geen vertraging dus daar hoef je ook niet aan te kloppen.

Het advies dat de NS reisplanner op dat moment gaf is je enige houvast (je zou in principe bij vertrek om xx:xx vanuit Utrecht om yy:yy kunnen aankomen in Rotterdam als je reist via zzz) 

Als dit om een plotselinge verstoring ging (hey, ik wilde eigenlijk helemaal niet via Schiphol!) dan is elke 60 minuten GTbV claim (kosten enkele reis Ut-Rtd 2e klas, een deel van je abonnement of -in jouw geval waarschijnlijker- bij een SRP € 4,64 terug) natuurlijk meteen geldig.

Willen ze natuurlijk wél de incheck in Utrecht en uitcheck in Rotterdam kunnen zien soms, óf het ordernummer van een e-ticket voor die dag.

*aangepast door Moderator: aanzet tot fraude.

Badge +3

Voor wie het zich afvraagt (aanzetten tot fraude?)

Ik werd door moderator @Sascha NS vanochtend terecht op mijn vingers getikt over GTbV kunnen ‘forceren’ met e-tickets in bepaalde gevallen/situaties.

Hoi Robert. Ik heb je bericht omtrent het claimen van GTBV met de Thalys verwijderd. Wat je zegt klopt, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op deze manier [...]

Gevolgd door:

Gezien je wel degelijk advies geeft heb ik het bericht teruggezet met aanpassingen.

On with the show, bedankt voor het ‘gummen’ van de ongewenste info en de rest laten staan.

Reageer