Skip to main content

hey hoi ik heb een probleem. Mijn nightjet was laatst gecanceld waardoor ik de aansluiting in het buitenland niet kon halen. I moest alleen de nightjet via OBB zelf boeken want dat kon niet op via NS international. Nu zegt NS dat ze me de reis niet kunnen vergoeden omdat ik de nachttrein niet via hen heb geboekt en dat ik het bij OBB moet vragen, tegelijk zegt OBB dat ze niet vergoeden omdat het niet hun treinen zijn en dat ik het bij NS moet vragen. Heeft een van jullie een antwoord op waar uiteindelijk de verantwoordelijkheid ligt en wat mijn rechten zijn? alvast bedankt !

hey hoi ik heb een probleem. Mijn nightjet was laatst gecanceld waardoor ik de aansluiting in het buitenland niet kon halen. I moest alleen de nightjet via OBB zelf boeken want dat kon niet op via NS international. Nu zegt NS dat ze me de reis niet kunnen vergoeden omdat ik de nachttrein niet via hen heb geboekt en dat ik het bij OBB moet vragen, tegelijk zegt OBB dat ze niet vergoeden omdat het niet hun treinen zijn en dat ik het bij NS moet vragen. Heeft een van jullie een antwoord op waar uiteindelijk de verantwoordelijkheid ligt en wat mijn rechten zijn? alvast bedankt !

U moet altijd een claim indienen bij de organisatie waar u de boeking hebt gemaakt, in uw geval voor de kosten voor de NightJet bij de OBB.

U hebt het over het "niet kunnen halen van een aansluiting in het buitenland". Als u daarvoor ook geboekt had hebt u een probleem want als die trein gewoon gereden heeft hoeft de treinexploitant u geen restitutie te verlenen. Dat is het risico met "gebroken" boekingen. In dat geval kunt u hooguit terugvallen op uw reisverzekering.

Hi Morrie! Welkom bij de NS Community. 

Op welke manier heb je contact gezocht met NS International en ÖBB? Had je het restitutieformulier via hun website ingevuld? Op de website van ÖBB lees je ook meer over de opties die je hebt bij vertraging of treinuitval.

Heb zoiets al twee keer meegemaakt. Heb toen online een claim ingediend en die werden gewoon uitbetaald. Voor de aansluitende reis zou u ook zoiets kunnen proberen bij waar het ticket aangeschaft is. Verder adviseer ik altijd om Nightjet links te laten liggen aangezien ze behoorlijk onbetrouwbaar zijn.

U hebt het over het "niet kunnen halen van een aansluiting in het buitenland". Als u daarvoor ook geboekt had hebt u een probleem want als die trein gewoon gereden heeft hoeft de treinexploitant u geen restitutie te verlenen.

Dat hangt er helemaal van af wat wat voor trein dat was en bij wie die geboekt is.

Wat betreft de opgeheven nachttrein is een terugbetaling overigens niet de enige optie. Als je bv. de volgende dag gereisd hebt, dan kun je de extra kosten laten terugbetalen plus de toeslag voor een bed of ligplaats plus een hotelovernachting als die noodzakelijk was geworden. Daarnaast heb je dan nog recht op compensatie bij vertraging.

Reageer