beantwoord

Geldigheid dalabonnement.

• 20 februari 2019
  • 16 reacties
  • 195 Bekeken

Vandaag vang ik mijn reis om 0620 aan op station Rijswijk. Ik check in met mijn OV-chipkaart. Ik ga reizen naar Antwerpen Centraal en stap in Rotterdam over op de internationale trein. Ik heb een dalvrij-abonnement en een abonnement voor de Belgische zijde van de reis bij de NMBS.
Te Rotterdam stap ik over op de internationale trein naar Antwerpen. Zoals bij de palen aangegeven check ik netjes uit bij de paal op het perron, immers daar staat dat je daar in uit moet checken als je overstapt op de internationale trein.

Prompt na Rotterdam krijg ik controle en stelt de conducteur aan wie ik zowel mijn Nederlandse abonnement als mijn Belgische abonnement toon dat ik niet ben ingecheckt. Ik leg hem uit dat zijn constatering juist is, want dat ik zoals dat hoort heb uitgecheckt bij het overstappen. En aangezien ik mijn reis ben aangevangen voor de spits behoef ik niets te betalen. Hij geeft mij aan dat ik ingecheckt moet blijven tot aan Breda alwaar ik op het perron zou moeten inchecken. Ik stelde dat dit onzin is, aangezien niet van mij verlangt kan worden dat ik telkens met bagage en al even de trein uit ga om uit te checken.

De conducteur stelde dat ik nu onbetaald in de spits reisde. Ook gaf hij aan dat ik op de terugweg niet hoefde te vrezen voor de avondspits. Ik was hierover een beetje verbaasd aangezien ik ook al eens een boete heb gekregen omdat ik in Antwerpen was ingestapt en ik mij in de avondspits in Nederland in deze trein bevond. De conducteur legde mij uit dat de avondspits niet geld voor internationale treinen.

Kan iemand mij nu eens vertellen hoe het zit?
icon

Beste antwoord door Thom 20 februari 2019, 16:51

Heeft u een Belgisch abonnement dat geldig is vanaf de grens? Alleen dan geldt onderstaande.

Zo ja, dan moet u inchecken voor 06.35 en in het geheel niet uitchecken. Dalvrij is alleen geldig als vervoersbewijs met korting als er mee is ingecheckt tijdens de daluren. Het is uw bewijs van korting. Vanaf Rotterdam had u geen geldig kaartje na uw uitcheck.

U had gewoon niet moeten uitchecken en dat hoeft ook niet in Breda. Deze kaart vormt een uitzondering als u hem combineert met een Belgisch kaartje, mits de reis aaneengesloten is. Als u een ingecheckte Dalvrijkaart
heeft in combinatie met een Belgische kaart vanaf de grens, dan is die combinatie geldig voor uw hele reis.

Als u terug gaat uit Antwerpen is uw Dalvrij ook geldig.. Het is op de terugweg uw bewijs van korting en bij reizen vanuit het buitenland geldt er geen middagspits. U kunt dus met de combinatie van uw Belgisch kaartje en Dalvrij ook terug.

Voor de meelezers: Deze constructie geldt niet als er sprake is van een Belgisch kaartje vanaf Noorderkempen, waar ik vaker over sprak.

Een aantal vooronderstellingen kloppen niet:

Ik leg hem uit dat zijn constatering juist is, want dat ik zoals dat hoort heb uitgecheckt bij het overstappen.

Ik snap werkelijk niet hoe u hier bij komt. U hoeft niet uit te checken in Rotterdam, juist niet want uw Dalvrij is dan geen geldig vervoersbewijs meer. U heeft immers niet ingecheckt en u rijdt nog in de spits ook. Dan reist u gewoon zwart. Uitchecken is onzinnig in dit geval.

Voor Dalvrij is de incheck in de daluren van groot belang, zonder dat heeft u sowieso geen geldig kaartje maar ook geen bewijs dat u in de daluren bent ingecheckt en recht op korting heeft.

Ik stelde dat dit onzin is, aangezien niet van mij verlangd kan worden dat ik telkens met bagage en al even de trein uit ga om uit te checken.

Ik ga uiteraard niet in Breda uitstappen om vervolgens een uur later een volgende trein te nemen, ik heb ook andere dingen te doen.

De wet is niet gebaseerd op wat uw wensen aangaande de wet zijn en wat u redelijk vindt bij die wet, zo werken de dingen natuurlijk niet. U heeft zich aan de wetten te houden, ook als u het er niet mee eens bent.

Er zijn situaties waarbij dat uitchecken in Breda wel degelijk moet, en dan kan het dus ook van u verlangd worden, maar in uw geval is het helemaal niet nodig, zie boven. Ik zal die situatie even laten voor wat het is om het niet te verwarrend te maken.
Bekijk origineel

16 reacties

Hallo JasAntwerpen en welkom bij de NS Community.

Begrijp ik het goed als ik stel dat je hebt uitgecheckt en zonder inchecken verder bent gereisd vanuit Rotterdam naar Antwerpen? Zonder in te checken is namelijk niet te bepalen hoe laat je bent vertrokken en vanaf welk station en reis je dus zonder geldig vervoerbewijs. De juiste procedure zou zijn dat je een Internationaal Vervoerbewijs koopt via NS International en daarbij aangeeft dat je voor beide delen een abonnement hebt. De prijs wordt vervolgens conform voorwaarden van je abonnement aangepast. Het alternatief is dat je ingecheckt blijft tot aan Breda en daar uit checkt en een trein later verder gaat reizen. De laatste opmerking over de avondspits begrijp ik helaas niet.
Hallo Jouke NS, de internationale trein rijdt maar eens per uur, en aangezien ik in Rotterdam vijf minuten van tevoren ben uitgecheckt is eenvoudig te weten hoe laat ik ben vertrokken. Ik reis heen en weer, ongeveer twee keer per week. Ik ga uiteraard niet in Breda uitstappen om vervolgens een uur later een volgende trein te nemen, ik heb ook andere dingen te doen.

De andere optie die u aanraad gaat niet, ik kan geen gratis ticket verkrijgen via de NS site (twee keer 100 procent korting). Ik heb ook opgezocht op de site van NS internationaal en daar staat dat ik niet hoef in te checken in de internationale trein als ik een opvolgend abonnement heb in Belgie.

Voor wat betreft de laatste opmerking bedoel ik dat het niet uit maakt welke trein ik terug neem uit Antwerpen.
Reputatie 7
Badge +4
Heeft u een Belgisch abonnement dat geldig is vanaf de grens? Alleen dan geldt onderstaande.

Zo ja, dan moet u inchecken voor 06.35 en in het geheel niet uitchecken. Dalvrij is alleen geldig als vervoersbewijs met korting als er mee is ingecheckt tijdens de daluren. Het is uw bewijs van korting. Vanaf Rotterdam had u geen geldig kaartje na uw uitcheck.

U had gewoon niet moeten uitchecken en dat hoeft ook niet in Breda. Deze kaart vormt een uitzondering als u hem combineert met een Belgisch kaartje, mits de reis aaneengesloten is. Als u een ingecheckte Dalvrijkaart
heeft in combinatie met een Belgische kaart vanaf de grens, dan is die combinatie geldig voor uw hele reis.

Als u terug gaat uit Antwerpen is uw Dalvrij ook geldig.. Het is op de terugweg uw bewijs van korting en bij reizen vanuit het buitenland geldt er geen middagspits. U kunt dus met de combinatie van uw Belgisch kaartje en Dalvrij ook terug.

Voor de meelezers: Deze constructie geldt niet als er sprake is van een Belgisch kaartje vanaf Noorderkempen, waar ik vaker over sprak.

Een aantal vooronderstellingen kloppen niet:

Ik leg hem uit dat zijn constatering juist is, want dat ik zoals dat hoort heb uitgecheckt bij het overstappen.

Ik snap werkelijk niet hoe u hier bij komt. U hoeft niet uit te checken in Rotterdam, juist niet want uw Dalvrij is dan geen geldig vervoersbewijs meer. U heeft immers niet ingecheckt en u rijdt nog in de spits ook. Dan reist u gewoon zwart. Uitchecken is onzinnig in dit geval.

Voor Dalvrij is de incheck in de daluren van groot belang, zonder dat heeft u sowieso geen geldig kaartje maar ook geen bewijs dat u in de daluren bent ingecheckt en recht op korting heeft.

Ik stelde dat dit onzin is, aangezien niet van mij verlangd kan worden dat ik telkens met bagage en al even de trein uit ga om uit te checken.

Ik ga uiteraard niet in Breda uitstappen om vervolgens een uur later een volgende trein te nemen, ik heb ook andere dingen te doen.

De wet is niet gebaseerd op wat uw wensen aangaande de wet zijn en wat u redelijk vindt bij die wet, zo werken de dingen natuurlijk niet. U heeft zich aan de wetten te houden, ook als u het er niet mee eens bent.

Er zijn situaties waarbij dat uitchecken in Breda wel degelijk moet, en dan kan het dus ook van u verlangd worden, maar in uw geval is het helemaal niet nodig, zie boven. Ik zal die situatie even laten voor wat het is om het niet te verwarrend te maken.
Zojuist nog uw optie gepoogd, de site geeft aan dat het kopen van een kaartje met twee kortingskaarten van 100 procent niet mogelijk is.
Maar als ik niet uitcheck krijg ik dan geen boete wegens niet uitchecken of iets dergelijks?
Reputatie 7
Badge +4
Ik geef de optie van een internationaal kaartje juist niet aan. Nee, een internationaal kaartje kopen tegen nultarief kan niet, maar hoeft ook niet. U kunt volstaan met het tonen van uw ingecheckte Dalvrij en uw Belgisch kaartje vanaf/tot de grens. Dan is een internationaal kaartje niet nodig maar die kunt u ook niet verkrijgen.

Internationale kaartjes worden sowieso niet verstrekt met korting in de ochtendspits.

U krijgt geen boete, omdat u reist tegen nultarief en omdat u een internationale reis maakt. Mensen met een keuzedag in combinatie met een geldig Belgisch kaartje hoeven ook niet uit te checken. Het systeem voorziet hier ook niet in en dit is een uitzondering.
Reputatie 5
Je kunt wel via NMBS zo'n kaartje met aan beide kanten 100% korting aanschaffen. Dit kost dan wel 1 euro. De NS International site heeft dit tot nu toe altijd geweigerd, dus de informatie van Jouke is onjuist.

Helaas blijkt het bij dit soort situaties dat eigenlijk bijna niemand weet hoe het nou precies zit. Ook de informatie van Thom heb ik mijn twijfels over, het is zover ik weet niet de bedoeling dat een ov-chipkaart met abonnement dagelijks zonder check-out wordt gebruikt.

Ik snap werkelijk niet hoe u hier bij komt. U hoeft niet uit te checken in Rotterdam

Nou de paaltjes op Rotterdam Centraal hebben een hele simpele tekst (die gewoon te kort door de bocht is):

"Overstappen naar België: Check dan hier uit bij NS."

Als reiziger lijkt dat een duidelijke, simpele instructie die gewoon opgevolgd kan worden. Dan hoeft u nog niet zo te reageren met "ik snap werkelijk niet hoe u hier bij komt" want ook u weet goed dat het allemaal niet zo duidelijk en makkelijk is.
Badge +3
Via de website van de NMBS is het wel mogelijk om een ticket te kopen met zowel 100% korting in NL als in B. De prijs van een dergelijk ticket is dan €1 bij de NMBS. Dat is weliswaar niet geheel gratis meer in ieder geval handiger dan de trein uitmoeten in Breda.
https://www.b-europe.com/NL
@Thom,

Wordt je kaart na 12 keer inchecken zonder uitchecken dan niet geblokkeerd?

@JasAntwerpen,

Voor internationale reizen gelden andere spits- en daluren dan voor nationale reizen. Alles voor 09u00 is spits. Alles na 09u00 is dal. Zie ook https://support.nsinternational.nl/app/answers/detail/a_id/9913/kw/korting%20abonnementen

Als u voor 06u35 op uw Dal Vrij-abonnement wil reizen, dan moet u inchecken op uw beginstation. Als u zonder sancties (blokkeren kaart) onbeperkt kunt inchecken zonder uitchecken: zoveelste beter. Anders vrees ik toch dat u in Breda even op het perron moet uitchecken.

Als u hasslefree wil reizen na 09u00 dan kan u op https://www.b-europe.com een ticket met 100% korting voor Nederland en België. U moet dan niet in- of uitchecken. Per rit betaald u wel 1 euro om het ongemak van inchecken te vermijden.

Zie ook de bijlage. Met een abonnement met 100% korting NL en BE moet u niet in- of uitchecken. Het probleem met Dal Vrij is natuurlijk dat er in de week een overgang is tussen 100% korting en 0% korting. Om uw recht op 100% korting te rechtvaardigen, moet u tijdens de week dus eigenlijk wel inchecken.

Reputatie 7
Badge +4
https:///members/thom-1197,

Wordt je kaart na 12 keer inchecken zonder uitchecken dan niet geblokkeerd?

Nee, niet als je met het nultarief reist. Wel als er sprake is van reizen op saldo. Niet inchecken is dan zonder kaartje reizen en niet uitchecken is dan niet het juiste bedrag afrekenen. De kans dat men dat in het eigen voordeel doet, is aanwezig en vaak waarschijnlijk.

Met reizen naar het buitenland tegen nultarief is het een toegestane constructie in deze specifieke omstandigheden. Inchecken kan nu eenmaal niet in Antwerpen.

Je moet in deze situatie juist geen internationaal kaartje kopen, ook niet in België, omdat 100 procent korting in Nederland voor negen uur niet kan met dat kaartje.

De truc die ik niet noemde is voor half zeven inchecken met Dalvrij, in Breda uitchecken, een geldig internationaal kaartje tegen volledig tarief van honderd procent kopen tot Noorderkempen en met een Belgisch kaartje vanaf die plaats verder reizen. Maar dat is bij een kaartje vanaf de Belgische grens nergens voor nodig. Mogelijk refereerde de conducteur aan deze optie.

Bij Dalvrij moet je door je incheck je recht op korting bewijzen. Op de terugweg uit België geldt geen middagspits, dus dan is het Dalvrij-abonnement het bewijs van de korting. Voor negen uur geldt een niet ingecheckte Dalvrij dus niet als geldig vervoersbewijs en ook niet als bewijs van korting, op de terugweg wel, ook zonder incheck. Reizigers met een keuzedag hebben een kaartje dat alleen geldig is voor die dag en die moeten dus wel ingecheckt zijn in Nederland, wil het kaartje die dag geldig zijn.
Ik doe gewoon zoals Thom nu zegt, ik ga dat even proberen.
Badge +3
Die overstappaaltjes op de perrons zijn inderdaad verwarrend, en zijn eigenlijk bedoeld voor reizigers die een (internationaal) ticket Rotterdam - België hebben en op een ov-chipkaart naar Rotterdam reizen. Zelfde in Amsterdam voor Thalys en naar Duitsland, en ook Utrecht en Arnhem (waar de ICE stopt en je in principe op een internationaal ticket reist vanaf één van die stations).

Met een ov-chipkaart met reizen op saldo kan je dan het beste uitchecken, want anders wordt het instaptarief ingehouden. Bij vrij reizen (bijv. Dal Vrij) is er geen instaptarief en kan je gewoon met een incheck zonder uitcheck de grens over zonder gevolgen.

In dit geval was het deel van Rotterdam tot de grens niet afgedekt, ook al reis je vrij (100% korting) binnen Nederland. Je had immers geen internationaal ticket vanaf Rotterdam (wat zoals Thom aangeeft ook helemaal niet nodig is, want daarvoor geldt je incheck). Alleen als je bijv. zonder abonnement reist moet je in Breda uitchecken, en dan ook nog zorgen voor een kaartje tot in ieder geval de grens (in praktijk is dat dan meestal Noorderkempen want losse kaartjes tot aan de grens zijn er niet).

Dat niet uitchecken in Breda met een kortingsabonnement of zonder abonnement kan je in principe wel achterwege laten (het instaptarief ben je dan weliswaar kwijt maar dat is vaak maar € 10,- dus goedkoper dan het tarief vanaf je vetrekstation) alleen wordt dan je kaart geblokkeerd als je dat te vaak doet.
Dank je Robert.

Ik ga deze discussiedraad afprinten en meenemen voor discussies met onwetende conducteurs. Echt bijna iedere conducteur die ik sprak gaf een ander advies, maar nu is het voor mij in ieder geval duidelijk.

Ik zou NS internationaal wel willen aanraden om dit echt duidelijker op hun site te zetten. Net als mij zijn er meerderen die meermaals per week de Internationale trein nemen en dat graag met plezier willen blijven doen.
Badge +3
Ja, er zijn al vaker discussies geweest hier over die 100%/100% constructie. Bijvoorbeeld studenten die in Nederland reizen op een Studenten-OV, en voor België een Campuskaart o.i.d. hebben.

De geldigheid daarvan (tot de grens of het laatste station in BE) maakt veel uit voor hoe je je reis geldig kunt maken, en of je in Breda of je eerste overstapstation in NL (Breda of Rotterdam) met een SRP (maar óók met Dal Vrij) moet inchecken op het perron. Daar zijn die paaltjes dan wel weer precies voor bedoeld (in jouw geval voor Rotterdam - Rijswijk).
Klopt. Ik ken er zo een aantal, maar ook mensen die in Antwerpen werken. Ik ontmoette er vanochtend nog twee in de trein die ook gek werden van het gedoe en gezeik iedere keer. Het is gewoon nu te onduidelijk en het NS personeel is te weinig op de hoogte van de regels. Van de week op stuk Breda-Rotterdam een boete gekregen wegens niet inchecken (kan niet in Antwerpen) en het niet hebben van een IC-direct toeslag (hoeft daar niet). Beide zijn hersteld, maar leuk is het niet.
Badge +3
Zeker, en er is ook veel discussie over of je in de spits de grens over gekomen bent, en dan bijv. na 18:30 in Rotterdam (bij je overstap) incheckt met je Dal Vrij, Weekend Vrij etc. Uiteindelijk komt er altijd wel een passend antwoord maar het is verre van helder allemaal. Gelukkig zijn er hier een boel doorgewinterde reizigers (o.a. Thom) die het precies weten voor elk mogelijk geval.

Reageer