beantwoord

Geldigheid Thalysticket op traject schiphol amsterdam cs

• 13 februari 2019
  • 17 reacties
  • 281 Bekeken

Ik reis regelmatig met de Thalys en koop dan een retour Amsterdam CS - Paris Noord. Nu is het voor mij sneller om op Schiphol uit te stappen op de terugweg en te reizen via sloterdijk. Is mijn Thalys kaart dan ook geldig op dit traject ondanks dat ik dan niet via de thalys reis maar wel hef traject volg?
icon

Beste antwoord door iMark 13 februari 2019, 13:50

Het gaat niet zozeer om het traject dat gereisd wordt als wel de vervoerder waarmee gereisd wordt. Een ticket voor Thalys is niet geldig op een trein van NS. Omgekeerd trouwens ook niet.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Het gaat niet zozeer om het traject dat gereisd wordt als wel de vervoerder waarmee gereisd wordt. Een ticket voor Thalys is niet geldig op een trein van NS. Omgekeerd trouwens ook niet.
Bedankt voor de heldere uitleg want de meneer van ProRail die op het perron stond had me bijna op een verkeerd spoor gezet. Hij zei me dat ik nu dubbel betaal, maar dat is dus niet zo. Nu moet is steeds die belachelijke actie doen door de trap op te gaan, in te checken en daarna weer de trap af te gaan! Maar ja, dat heb ik al eens gevraagd en een (voor mij onbevredigend) antwoord op gekregen.
Reputatie 6
Die heeft dan toch gelijk, zij het op een andere manier dan hij zelf dacht ?

Je hebt nu zowel de NS als de Thalys betaald.
Hallo kfclojo en welkom bij de NS Community.

Zoals iMark al aangeeft is het ticket voor de ene vervoerder niet geldig bij de andere en vice versa. Wat Ferdinand Delasoie denk ik bedoelt te zeggen is dat je inderdaad, zoals de medewerker van ProRail aangeeft, dubbel betaald wanneer je het Thalys ticket ook tot Amsterdam door laat lopen. Reis je met je Thalys ticket vanaf Schiphol en gebruik jij je OV-chipkaart om vanuit Amsterdam naar Schiphol te reizen en andersom zul je geen dubbele kosten maken.
Reputatie 1
@Jouke NS Een Thalys ticket van of naar Amsterdam Centraal is even duur als van of naar Schiphol Airport, dus welk aankomststation je kiest maakt in die zin qua kosten niet uit.

Wat je wel kunt doen is je ticket boeken van en naar het station waar je op een binnenlandse trein stapt, bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk. Dan heb je één ticket voor je reis van Sloterdijk naar Schiphol en van Schiphol naar Parijs (en andersom). Daarmee is het dan niet meer nodig om op Schiphol naar boven te lopen om met je OV-Chipkaart in te checken. Als je recht hebt op korting op de binnenlandse trein (bijvoorbeeld bij een NS abonnement) kun je dat bij het boeken ook aanvinken.

Hierover heb ik zelf nog wel een vraag trouwens, want als je bovenstaande reis wilt boeken op nsinternational.nl en je vinkt '100% korting in Nederland' aan, dan staat er dat je op het binnenlandse traject wel zelf met je abonnement dient in- en uit te checken. Waarom is dat zo? Bij 40% korting is dat niet nodig.
Dat is waar, maar daar zit ik niet zo mee. Het scheelt me s’avonds gewoon een half uur. En daar heb ik wel wat voor over, maar als het goedkoper had gekund..... 🙂. Het enige irritante is dat er geen vervoerders‘wissel’palen staan op het perron zodat ik nu steeds naar boven moet terwijl ik op hetzelfde perron moet zijn om van vervoerder te wisselen.
@Jouke NS dat klopt wat je zegt maar ik heb de ervaring dat ik als ik niet van Amsterdam CS boek bij ns internationaal ik niet altijd alle reismogelijkheden krijg. Zo wilde ik laatst een reis vanaf Krommenie naar Brussel boeken maar kreeg ik niet alle Intercity Direct mogelijkheden in beeld en wel vanaf Amsterdam CS. Mogelijk een usf(unsupported feature oftewel bug)?
Bovendien boek ik altijd via mn Thalys app en daar kan je alleen maar de thalyshaltes gebruiken.
Reputatie 1
Bovendien boek ik altijd via mn Thalys app en daar kan je alleen maar de thalyshaltes gebruiken.
Ah, dat verandert de zaak. Is dat goedkoper dan via NS International? Zo niet, dan zou ik vooral doen wat ik hierboven schreef. Dat scheelt je namelijk het gedoe van het heen en weer lopen naar de incheckpaaltjes
Sorry @Jouke NS moest zijn @F1RPM
Dus voortaan ns international gebruiken! 🙂. Ga ik proberen!
Bedankt allemaal!
Badge +3
De website van NS International berekent inderdaad keurig het aansluitende tarief van Schiphol naar Amsterdam Sloterdijk. Voor @kcflojo lijkt me dat de ideale oplossing. Wel even opletten de juiste verbinding, dus met maar 1 overstap, te kiezen op de website.

Blijft natuurlijk de vraag openstaan waarom er op Schiphol geen in- en uitcheckpaaltjes op het perron staan voor overstappende internationale reizigers. Die staan wel op andere stations als Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Misschien kan @Jouke NS dat eens navragen.
Misschien is het een idee om boven op Schiphol Plaza allemaal poortjes neer te gaan zetten. Aangezien er zoals elders op dit forum te lezen is er bijna nooit controle is tussen Schiphol en Amsterdam Centraal voorkomt NS hiermee een hoop zwartrijders. 🙂
Badge +3
Dat is een andere kwestie. Bovendien heeft het helemaal geen zin meer om te proberen zwart te rijden van Schiphol naar Amsterdam Centraal sinds de poortjes daar gesloten zijn. Je kunt wel vrolijk zonder kaartje instappen op Schiphol maar hoe verlaat je je aankomststation als daar poortjes staan?

Ik heb zo'n vermoeden dat de hulpdiensten geen toestemming zullen geven om poortjes te plaatsen op Schiphol Plaza. In geval van een calamiteit zullen de perrons snel ontruimd moeten kunnen worden. Dan zijn poortjes, zelfs als ze open staan, een obstakel. Tel daarbij op dat het merendeel van de reizigers geen Nederlands spreekt en instructies moeilijk zal begrijpen en er zijn voldoende redenen om geen poortjes te plaatsen.
Reputatie 6
@Jouke NS Een Thalys ticket van of naar Amsterdam Centraal is even duur als van of naar Schiphol Airport, dus welk aankomststation je kiest maakt in die zin qua kosten niet uit.

Wat je wel kunt doen is je ticket boeken van en naar het station waar je op een binnenlandse trein stapt, bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk. Dan heb je één ticket voor je reis van Sloterdijk naar Schiphol en van Schiphol naar Parijs (en andersom). Daarmee is het dan niet meer nodig om op Schiphol naar boven te lopen om met je OV-Chipkaart in te checken. Als je recht hebt op korting op de binnenlandse trein (bijvoorbeeld bij een NS abonnement) kun je dat bij het boeken ook aanvinken.

Hierover heb ik zelf nog wel een vraag trouwens, want als je bovenstaande reis wilt boeken op nsinternational.nl en je vinkt '100% korting in Nederland' aan, dan staat er dat je op het binnenlandse traject wel zelf met je abonnement dient in- en uit te checken. Waarom is dat zo? Bij 40% korting is dat niet nodig.

Dat is inderdaad wel vreemd.
Het is nu juist het voornaamste voordeel aan deze constructie, dat je de trein niet uit hoeft.

Ik had wel een gokje, maar het zou bijzonder zijn als ik daarmee gelijk had. Er zijn mogelijk twee soorten mensen die zo'n kaartje kopen:

1. Zij die een abonnement hebben. Die reizen dus inderdaad 100% gratis. Indien die inchecken (en ook weer uitchecken), dan is er niets aan de hand. Die check-actie kost ze niets.
  2. Zij die op Flex of saldo reizen. Die kunnen ook "100%" aanvinken, maar dan moeten ze natuurlijk wel inchecken, want anders kan de NS helemaal naar zijn centen fluiten.
Welnu, reiziger #2 heeft het niet helemaal begrepen. Die had dan gewoon een ticket naar zijn Thalys-eindstation moeten boeken. En dan gewoon verder moeten gaan met zijn kaart.
Echter, om verlies van geld voor de NS te voorkomen, staat die instructie erbij. Het kost klant #1 niets (behalve hinder) en klant #2 doet daarmee precies wat hij moet doen.

Dat zou verklaren, waarom bij "40%" de instructie niet wordt gegeven. Klant #1 heeft dan al zijn rechtmatige 40% betaald. Klant #2 bestaat niet (in dat geval). 'Met 40% korting reizen' kan je niet verkeerd begrijpen als zijnde Flex of op-saldo.
Reputatie 1

Dat is inderdaad wel vreemd.
Het is nu juist het voornaamste voordeel aan deze constructie, dat je de trein niet uit hoeft.

Ik had wel een gokje, maar het zou bijzonder zijn als ik daarmee gelijk had. Er zijn mogelijk twee soorten mensen die zo'n kaartje kopen:

1. Zij die een abonnement hebben. Die reizen dus inderdaad 100% gratis. Indien die inchecken (en ook weer uitchecken), dan is er niets aan de hand. Die check-actie kost ze niets.
  2. Zij die op Flex of saldo reizen. Die kunnen ook "100%" aanvinken, maar dan moeten ze natuurlijk wel inchecken, want anders kan de NS helemaal naar zijn centen fluiten.
Welnu, reiziger #2 heeft het niet helemaal begrepen. Die had dan gewoon een ticket naar zijn Thalys-eindstation moeten boeken. En dan gewoon verder moeten gaan met zijn kaart.
Echter, om verlies van geld voor de NS te voorkomen, staat die instructie erbij. Het kost klant #1 niets (behalve hinder) en klant #2 doet daarmee precies wat hij moet doen.

Dat zou verklaren, waarom bij "40%" de instructie niet wordt gegeven. Klant #1 heeft dan al zijn rechtmatige 40% betaald. Klant #2 bestaat niet (in dat geval). 'Met 40% korting reizen' kan je niet verkeerd begrijpen als zijnde Flex of op-saldo.

Om hier nog even op terug te komen, dat zou de reden kunnen zijn inderdaad. Ik ben echter nog wel benieuwd of @Jouke NS of een andere moderator het antwoord weet. Want zoals @Ferdinand Delasoie zegt, het fijne aan een gecombineerd ticket boeken is dat je niet nog apart hoeft in te checken, als dat wel moet heb je er niet zoveel aan.

Reageer