beantwoord

Gemiste aansluitingen in buitenland

• 13 februari 2019
  • 4 reacties
  • 239 Bekeken

Reputatie 6
Ik wil deze zomer met de trein naar zuidwest-Engeland. Nu vraag ik me af wat je moet doen als je je aansluitingen mist. De bedoeling is van Breda naar Brussel te reizen, dan naar Londen en daar een overstap op een te boeken intercity naar Penzance. Nu heb ik weleens gehoord dat als je vanwege storingen en vertragingen te laat in Brussel Zuid arriveert en de geboekte Eurostar al is vertrokken, je dan (meestal?) op de volgende Eurostar omgeboekt wordt - kosteloos. Maar dan ben je de overstap op de binnenlandse Engelse intercity ook kwijt. Op het laatste moment in Londen een los kaartje voor de volgende trein kopen is schreeuwend duur. De prijzen lopen al snel op tot boven de 200 GBP voor die lange afstand. Wat zijn je rechten in dit geval? Ik heb dan namelijk twee losse tickets, een Eurostarticket geldig van elk station in Nederland naar Londen + een los ticket van First Great Western (dat natuurlijk niets te maken heeft met de aanreis naar Londen). Ik ga er vanuit dat alles goed verloopt, maar toch maar even zeker weten wat je kan doen in bovenstaand geval.
icon

Beste antwoord door Julian 13 februari 2019, 20:44

Voor een doorgaande reis in Engeland heb je met twee losse kaartjes voor zover ik weet geen bescherming tegen vertraging helaas.
Als je een Advance ticket met treinbinding hebt voor de GWR trein en je mist die trein, dan zal je helaas een nieuw kaartje moeten kopen. Alleen met de off-peak/anytime tickets zonder treinbinding maakt het niet uit of je een trein later pakt (mits je uiteraard aan alle overige kaartvoorwaarden voldoet).
Eurostar biedt naar een beperkt aantal bestemmingen Eurostar CIV through-tickets aan. Daarmee heb je wel bescherming. Helaas dus voor een beperkt aantal bestemmingen en je moet de kaartjes via een trucje boeken omdat ze niet op de normale manier gekocht kunnen worden.
Iemand heeft daarvoor een handig tooltje gemaakt die je naar de juiste pagina op de Eurostar-site leidt voor de boeking: https://codepen.io/alex_penfold/live/zyyBzZ
Bekijk origineel

4 reacties

Voor een doorgaande reis in Engeland heb je met twee losse kaartjes voor zover ik weet geen bescherming tegen vertraging helaas.
Als je een Advance ticket met treinbinding hebt voor de GWR trein en je mist die trein, dan zal je helaas een nieuw kaartje moeten kopen. Alleen met de off-peak/anytime tickets zonder treinbinding maakt het niet uit of je een trein later pakt (mits je uiteraard aan alle overige kaartvoorwaarden voldoet).
Eurostar biedt naar een beperkt aantal bestemmingen Eurostar CIV through-tickets aan. Daarmee heb je wel bescherming. Helaas dus voor een beperkt aantal bestemmingen en je moet de kaartjes via een trucje boeken omdat ze niet op de normale manier gekocht kunnen worden.
Iemand heeft daarvoor een handig tooltje gemaakt die je naar de juiste pagina op de Eurostar-site leidt voor de boeking: https://codepen.io/alex_penfold/live/zyyBzZ
Reputatie 7
Badge +2
Mocht je vertraging in Nederland oplopen, meldt je je dan direct bij een NS conducteur in je vertraagde trein, de servicebalie/loket op je overstapstation, neem contact op met de klantenservice of meld je via de infozuil. Geef aan dat je de Eurostar moet halen en vraag om vervoersmogelijkheden. Neem niet zelf een taxi om later bij NS te declareren, NS zal deze niet vergoeden. Als NS een taxi regelt gaat dat wel op rekening van NS.

Mocht je vertraging in België oplopen dan meld je je daar bij conducteur, servicebalie of loket.

En tot slot, neem een reisverzekering.
Badge +3
Er staat een uitgebreide uitleg over de workaround voor het boeken van doorgaande tickets via Londen naar ongeveer 100 bestemmingen in Groot-Brittannië op de website https://www.seat61.com/UKconnections.htm#Option%203.

Het boeken van de doorgaande tickets gaat via het Britse gedeelte van de website van Eurostar en moet dus worden afgerekend in Britse ponden en je kunt alleen met een creditcard (en Apple Pay) betalen. Reizen op zaterdag of zondag zul je ver van te voeren moeten boeken. Richting Engeland krijg je alleen verbindingen met Thalys en Eurostar. Tickets vanaf ieder station in NL zijn dus niet te boeken.

Voor de reis naar London St. Pancras met Thalys en Eurostar krijg je een ticket dat je zelf moet afdrukken. Voor de aansluitende reis vanaf Londen krijg je een boekingscode. Bij een kaartautomaat op het vertrekstation in Londen haal je dan je kaartje op. Wanneer ook een zitplaats is gereserveerd krijg je zowel een kaartje als een zitplaatsreservering. Als identificatie voor het ophalen van de bestelling zul je dezelfde creditcard als waarmee je de reis hebt geboekt bij de automaat moeten invoeren. Verder is de transfer tussen stations in Londen niet inbegrepen in de reissom.

Nog een tip voor het reserveren van een zitplaats in een trein in Groot-Brittannië. 'Facing forward' betekent dat je vooruit rijdt, 'facing back' betekent dat je achteruit rijdt en 'airline style seat' betekent een stoel zonder grote tafel.
Reputatie 6
Hartelijk dank voor alle info, daar kan ik wat mee!

Reageer