beantwoord

Gratis omboeken bij missen binnenlandse TGV door vertraging thalys?

• 28 mei 2019
  • 3 reacties
  • 410 Bekeken

Binnenkort wil ik een reis boeken van NL naar Bordeaux met thalys en TGV via een overstap in Marne-la-Vallée (om het reizen met metro in Parijs van G d Nord naar G Montparnasse te vermijden).

Ik vroeg me af of je in dat geval gratis zou kunnen omboeken naar een latere trein als je door vertraging van de Thalys de aansluiting in Marne-la-Vallée niet meer haalt (ook al reis je tegen het voordeligste tarief).
icon

Beste antwoord door s1mon9 28 mei 2019, 19:29

Gaat dit gewoon om 1 boeking (waarin alle treinen zijn opgenomen), of ben je zelf met verschillende boekingen aan het knutselen?

Als het om 1 boeking gaat, heb je, ook als je tegen het voordeligste tarief reist, bij een gemiste aansluiting recht om gratis omgeboekt te worden op de eerstvolgende trein. Ook al is/was die eerstvolgende trein eigenlijk duurder. Je hebt ook gewoon recht op geld terug bij vertraging (al is dit bij Thalys/TGV wel wat beperkter dan bij NS).

Als het om verschillende boekingen gaat, dan ben je wat meer aangewezen op de coulance die wordt aangeboden door het personeel. Mijn ervaring is dat het meeste personeel bij internationale reizen vrij vriendelijk en meegaand is bij vertraging, ook als een reis in verschillende boekingen is opgeknipt, maar het blijft je eigen risico.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 1
Bij vertraging op de TGV dien je je te melden bij de trainmanager op de vertraagde TGV. Deze zal je een stempel als bewijs van vertraging geven op je ticket. Met deze stempel kan je je melden bij het personeel op het station of bij de Thalys voor het instappen en dan zal de reis naar de eindbestemming verder geregeld worden. Wanneer dit een overnachting zou betekenen wordt dit door de vervoerder die voor de vertraging heeft gezorgd bekostigd. Maar het is altijd belangrijk tijdig in contact te treden met het personeel of klantenservice. Personeel van de Thalys is uiterst vriendelijk en zal je altijd op weg helpen, al kan het zijn dat je ivm het aantal reserveringen soms een trein moet overstaan.

Bij het missen van de overstap op Marne-la-Vallée is het lastig wachten op de volgende Thalys, dus zorg dat je tijdig het personeel waarschuwd. Meestal zullen ze je op weg helpen naar Paris Nord, waar je een boeking krijgt op de eerstvolgende Thalys naar de eindbestemming. Zelf heb ik hiermee nog nooit echt problemen gehad en ik heb vaak genoeg treinen gemist met treingebonden tickets.
Het gaat om één boeking (bij SNCF), via een overstap die die site zelf voorstelt. Dus dat zou dan wel omgeboekt kunnen worden, denk ik.
Reputatie 5
Gaat dit gewoon om 1 boeking (waarin alle treinen zijn opgenomen), of ben je zelf met verschillende boekingen aan het knutselen?

Als het om 1 boeking gaat, heb je, ook als je tegen het voordeligste tarief reist, bij een gemiste aansluiting recht om gratis omgeboekt te worden op de eerstvolgende trein. Ook al is/was die eerstvolgende trein eigenlijk duurder. Je hebt ook gewoon recht op geld terug bij vertraging (al is dit bij Thalys/TGV wel wat beperkter dan bij NS).

Als het om verschillende boekingen gaat, dan ben je wat meer aangewezen op de coulance die wordt aangeboden door het personeel. Mijn ervaring is dat het meeste personeel bij internationale reizen vrij vriendelijk en meegaand is bij vertraging, ook als een reis in verschillende boekingen is opgeknipt, maar het blijft je eigen risico.

Reageer