beantwoord

Grensabonnement bijna even duur als aparte tickets

• 24 juni 2019
  • 6 reacties
  • 394 Bekeken

Ik begin 1 juli met werken in Breda vanuit Antwerpen. Ik dacht dat het met Antwerps verkeer en parkeertekort handiger zou zijn om met de trein te gaan. Ik verschoot enorm toen ik er achter kwam dat ik dan als abonnement 135 euro per maand voor het Belgisch traject en nog eens 172 per maand (als ik al voor een heel jaar een abonnement afsluit) voor het Nederlands traject. Dat is samen 307 euro. Een gewoon heen en terug ticket is 20 euro. Met 4 dagen per week, komt dat op 16 x 20 per maand = 320 euro. Met andere woorden: als ik mijn verlof er af trek, kom ik waarschijnlijk goedkoper uit met dagtickets. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wat voor zin heeft dan een abonnement?

Groeten,
Wouter
icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 juni 2019, 19:43

Goedenavond WouterStassen en welkom bij de NS Community!

Over de prijs van het Belgische gedeelte van het traject durf ik weinig te zeggen, maar voor het Nederlandse deel zou je in dit geval gebruik kunnen maken van een Grensabonnement. Je maakt dan een reis van Breda naar Hazeldonk (grens), wat voor een doorlopend jaarabonnement slechts €65 per maand kost. Ervan uitgaande dat de prijs voor het Belgische gedeelte correct is, zou je dan op een totaal uitkomen van €200 in plaats van €307 per maand.

Mag ik vragen hoe je op de €172 komt voor het Nederlandse gedeelte?
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Het klopt dat een Traject Vrij pas rendabel wordt bij meer dan 3× in de week retour. Voordeel is dat je dan wel in de spits kunt reizen. Helaas is er geen Traject Vrij tot de grens (dat houdt op bij Breda of Roosendaal) dus heb je een Grensabonnement nodig voor NL.

Bij meer dan ca. 80 tariefeenheden/km enkele reis kom je dan al gauw uit bij Altijd Vrij (€346 per maand op basis van een jaar, of €347 per maand voor de Flex versie die je wél kunt pauzeren bij verlof langer dan een maand).

Probleem is natuurlijk dat je ook nog betaalt voor het Belgische deel van je traject, maar als je voor €20 per dag (in de spits) heen en weer kunt naar Antwerpen, dan ga je gang natuurlijk.
Goedenavond WouterStassen en welkom bij de NS Community!

Over de prijs van het Belgische gedeelte van het traject durf ik weinig te zeggen, maar voor het Nederlandse deel zou je in dit geval gebruik kunnen maken van een Grensabonnement. Je maakt dan een reis van Breda naar Hazeldonk (grens), wat voor een doorlopend jaarabonnement slechts €65 per maand kost. Ervan uitgaande dat de prijs voor het Belgische gedeelte correct is, zou je dan op een totaal uitkomen van €200 in plaats van €307 per maand.

Mag ik vragen hoe je op de €172 komt voor het Nederlandse gedeelte?
@WouterStassen,

Waar haal je je prijzen?

Een maandabonnement van de NMBS naar Hazeldonk Grens kost inderdaad 135,00 euro.

Als je een grensabonnement voor een jaar afsluit dan kost dit voor het Belgische gedeelte nog 112,50 euro per maand (ongeacht leeftijd).

Voor een jaar Antwerpen - Breda betaal je dan 177,50 euro per maand. Heel wat goedkoper dan wat je zelf gevonden hebt.

Reken op een week (minstens) voor de levering van een persoonlijke OV-chipkaart in België.
Reputatie 7
Badge +3
.Een gewoon heen en terug ticket is 20 euro. Met 4 dagen per week, komt dat op 16 x 20 per maand = 320 euro.
Ook voor binnenlandse abonnementen geldt dat een maandkaart 16x de prijs van een dagelijks retour is. Als je niet fulltime 5 dagen pw werkt moet je in de gaten houden of het wel lonend is.
Reputatie 6
Badge
De 172 EUR is de prijs voor het grensabonnent Breda <> Roosendaal-grens. Het 'oude' grenspunt zogezegd. Via Hazeldonk-grens is dit dus aanmerkelijk goedkoper, omdat de afstand natuurlijk een stuk korter is op het NL traject.
Een grensabonnement Breda - Hazeldonk grens kost € 65,00 per maand met een jaarabonnement of € 82,00 voor een maandabonnement. Een enkele reis Antwerpen - Breda wordt bij de NMBS aangeboden voor € 10,00. Bij NS voor € 9,00 mits minimaal 7 dagen van te voren geboekt, anders kost het € 12,40.
In het weekend bij NS € 2 duurder. Een enkele reis Noorderkempen - Antwerpen kost € 4,30 in België echter in het weekend € 2,15. Een enkele reis Breda - Noorderkempen kost € 9,60. Dus op een zaterdag als je niet van te voren geboekt heb is een combinatie van een biljet Breda - Noorderkempen en een Belgisch kaartje Noorderkempen - Antwerpen het overwegen waard.

Groeten,

Hans Boersma

Reageer