beantwoord

Grensabonnement Breda + Biljet Breda

Reputatie 6
Badge +1
Sinds vanmorgen rijdt de IC Brussel via de nieuwe route, kerend in Breda en langs Noorderkempen over de HSL naar Antwerpen.

Tot op dit moment zijn er op NS.nl geen grensabonnementen te koop voor deze trein. Ook heeft NS geen officiële communicatie gedaan over wat er gebeurt met de bestaande grensabonnementen naar Roosendaal Grens. Gaat men dit op korte termijn regelen?

Verder biedt NMBS ook nog geen tickets aan naar Breda. Op http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/buitenland.aspx kun je kaartjes kopen naar een paar grote steden over de grens. Breda staat er nog niet tussen. Op dit moment is een kaartje van Breda naar Antwerpen dus duur. Wordt hier nog iets aan gedaan?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 12 april 2018, 14:36

Vooralsnog heb ik de volgende informatie voor jullie beschikbaar, zoals ook aangegeven in dit topic.

Vanaf 9 april is er een NS Grensabonnement beschikbaar via de Webshop tot Hazeldonk Grens.
  • Reizigers met een Grensabonnement naar Roosendaal grens ook via Hazeldonk-grens.
  • Dit zal tot 8 april 2019 mogelijk zijn. Na deze periode hebben alle reizigers die met de Intercity Brussel reizen een grensabonnement Hazeldonk-grens nodig.
  • Reizigers met een Grensabonnement hebben geen Toeslag ICD nodig als Schiphol Airport-Rotterdam Centraal deel uitmaakt van hun traject.
  • Reizigers met een Internationaal ticket via Roosendaal Grens mogen niet via Hazeldonk Grens reizen. Het grenspunt is altijd bepalend voor de route die gereisd mag worden. Uiteraard behandelen wij bestaande tickets met coulance.

Wat betreft de aansluitende producten van NMBS en de inrichting van hun bestemmingen, loopt nog een lijntje. Ik laat meer weten zodra ik meer heb gehoord.
Bekijk origineel

43 reacties

Ik ben ook heel benieuwd wat de prijzen precies gaan zijn. Ik had vanochtend de trein van Antwerpen naar Breda gepakt. Die had vertraging zelfs. Ik kon geen ticket kopen in Antwerpen want de automaat gaf Breda nergens aan. Zelfs in Breda kon ik niet inchecken met mijn Nederlandse OV-kaart want alle 'overstap' paaltjes stonden op rood. Niemand kon me vertellen wat ik exact moest doen. Echt verwarrend. Ik moest eerst 'uitchecken' om langs de poortjes te kunnen en moest daarna weer 'inchecken'. Het was duidelijk dat niemand echt voorbereidt was. Alleen de conducteurs die een koekje uitdeelde en ons welkom heette in Breda.

Weet iemand wanneer er prijzen bekend zijn?

Ik ben vooral benieuwd wat een abonnement Antwerpen-Breda per maand zal kosten (eventueel maandelijks of jaar abonnement) gezien dat een traject is wat ik graag zou willen pakken.
Reputatie 7
Badge
Ik kon geen ticket kopen in Antwerpen want de automaat gaf Breda nergens aan. Zelfs in Breda kon ik niet inchecken met mijn Nederlandse OV-kaart want alle 'overstap' paaltjes stonden op rood. 2 maanden ten koste van de ICD proefrijden, maar geen 2 maanden gebruiken om alles in orde te maken?
in Breda kon ik niet inchecken met mijn Nederlandse OV-kaart want alle 'overstap' paaltjes stonden op rood. Ik moest eerst 'uitchecken' om langs de poortjes te kunnen en moest daarna weer 'inchecken'. Grote kans dat u dat geld gaat kosten, want eerst uitchecken betekent dat u een reis in Nederland heeft gemaakt zonder inchecken, en daarvoor wordt 10 of 20 euro in rekening gebracht. Is met moeite terug te krijgen via NS klantenservice.
Ik was daar al bang voor ja. Ik schrok en zag ineens 20 euro van m'n kaart af gaan. Dan zal ik de klantenservice moeten contacteren 😕
Reputatie 5
Deze hele affaire is toch wel diep-triest. Tien (!) maanden geleden heeft grensarbeider de vraag naar een grensabonnement in een ander topic aangegeven. Moderator Thomas kon sindsdien weinig anders doen dan maandelijks melden dat de vraag bij de "productowners" lag en dat hij helaas nog geen informatie kon geven.

Tien maanden! Wat hebben die productowners eigenlijk uitgevoerd? Alleen koekjes besteld om vanmorgen in de trein uit te delen?
Reputatie 7
Badge
Tien maanden! Wat hebben die productowners eigenlijk uitgevoerd? Alleen koekjes besteld om vanmorgen in de trein uit te delen?
Nee, iets meer: afgelopen week is de stationsmanager op Breda langs geweest, maar zoals ik van Slidestops kon lezen is hij vergeten te gaan kijken waar de NMBS kaartautomaat zou moeten worden aangesloten.:?
Reputatie 7
Badge +3
De NMBS is overigens niet van plan het kaartjes naar Breda aan te bieden zoals wel naar Roosendaal en Maastricht.
Reputatie 5
De NMBS biedt alleen een speciaal tarief aan op de diensten die een verlenging zijn van hun binnenlandse net (Maastricht, Aken, Roosendaal en Lille-Flandres).
De NMBS is overigens niet van plan het kaartjes naar Breda aan te bieden zoals wel naar Roosendaal en Maastricht.Klopt, dat gaat niet gebeuren. Ze bekijken het maar met die nieuwe verbinding, ik neem wel de auto als ik richting Antwerpen moet. Dan kan ik weg gaan wanneer ik wil, zonder 2 keer zoveel te moeten betalen als voorheen.
Reputatie 3
Met parkeren ben je als nog duurder uit.
Reputatie 7
Badge +3
@Fr-Ann
Via Roosendaal is de prijs nog precies hetzelfde.
Reputatie 6
Ook dit topic neem ik in mijn beheer. Ik ga antwoorden voor jullie vinden.
Net de klantenservice aan de lijn gehad om mijn 20 euro terug te vragen. Dat was geen probleem (heel fijn). De incheck/uitcheck paaltjes op station Breda werkte allemaal niet. Toen ik aankwam vanuit Antwerpen wilde ik inchecken maar dit ging dus niet. Ik moest uitchecken om de poortjes te verlaten en zo weer inchecken werd mij verteld. Daardoor werd er dus ineens 20 euro van m'n pas afgehaald. De klantenservice kon mij overigens niet vertellen hoe ik nu precies moest inchecken wanneer ik in Breda arriveer (ik moet namelijk verder reizen naar Tilburg). Weet niet of dat inmiddels wel werkt op station Breda maar dit is ook wel erg. Hoe moeten reizigers nu inchecken? Zoals het nu lijkt moet ik vanaf nu elke dag 20 euro terugvragen bij de klantenservice omdat ik anders niet kan inchecken.
Badge
Afspreken met de stationsmanager dat 'ie een wafel van je krijgt als 'ie de paaltjes op Breda repareert? ;)

Alle gekheid op een stokje, het is zachtstgezegd erg knullig dat die paaltjes niet werken. Voor mijn part zetten ze tijdelijk van die mobiele palen neer, maar internationale reizigers structureel 20 euro afhandig maken die ze dan elke dag weer moeten gaan terugvragen - wat ook nog eens de druk op de klantenservice vergroot, dus NS profiteert er ook niet van - is niet fatsoenlijk.
Die wafels lagen er in Amsterdam al genoeg, lol.

De paaltjes staan er al tijden, knullig dat ze niet werken zou ik nog een understatement willen noemen 😃
Reputatie 7
De paaltjes op 5/6 (het internationale perron) staan gewoon aan en werken al de hele dag. Heb ze vanochtend nog gecontroleerd.
Reputatie 7
Badge
Hoe moeten reizigers nu inchecken? Zoals het nu lijkt moet ik vanaf nu elke dag 20 euro terugvragen bij de klantenservice omdat ik anders niet kan inchecken.

Ik ben geen zwartkijker maar een realist. Als u bedenkt dat NS en NMBS vanaf de Fyra (2012) de tijd hebben gehad om te bedenken wat er allemaal gewijzigd moe(s)t worden om de verbinding Antwerpen-Breda voor elkaar te krijgen, en er dus eigenlijk bijna niets is gebeurd, zult u inderdaad nog langere tijd niet kunnen inchecken. Het is dankzij drammen van forum-bezoekers dat er wat duidelijkheid is over tarieven en voorwaarden. En zelfs daarin zitten NS en NMBS niet op 1 lijn/tarief.
Er zijn 3 opties:
a) Koop via b-europe.com een rechtstreekse ticket Antwerpen-Tilburg voor 10 euro (enkele reis, volwassene, zonder korting) of een retour (20 euro).
b) Als u de beschikking heeft over een Nederlandse bankrekening, koopt u voor het deel Breda-Tilburg (en terug) een kaartje via de NS-website. Na uitprinten van deze (op naam en dag gestelde) e-ticket is het niet nodig om in te checken in Breda.
c) u vraagt een andere binnenlopende reiziger om uw OV kaart even aan de buitenzijde langs het poortje te halen om in te checken. Mochten er dan 2 spoorwegbeambten op uw nek springen, blijf dan rustig en leg uit waar NS faalt. Vraag hun collega "Slidestops" om service. Hij was er vanmorgen, schrijft ie.
Reputatie 7
Badge
De paaltjes op 5/6 (het internationale perron) staan gewoon aan en werken al de hele dag. Heb ze vanochtend nog gecontroleerd.
Reizigers hebben dan hulp en assistentie nodig.... waar was jij vanmorgen toen TS je zocht? LOL
Het is wachten op de dag dat de IC Brussel met spoorafwijkingen aankomt en er alsnog trammelant is. Zou me niet verbazen als dat moment sneller komt dan verwacht 😃
Reputatie 7
Badge
aftikken van de teller. Het rommelt al: er is 15.42 en 16.42 een trein naar Brussel in Breda uitgevallen, en idem 13.26, 15.26 en 16.26 uit Brussel niet verder dan Breda.
En da's niet de eerste van vandaag 🙂
Reputatie 3
Er reed ook 1 met een flinke vertraging. Rond 3 uur reed die.
Badge
aftikken van de teller. Het rommelt al: er is 15.42 en 16.42 een trein naar Brussel in Breda uitgevallen, en idem 13.26, 15.26 en 16.26 uit Brussel niet verder dan Breda.

In de Somda-discussie van vandaag lees ik dat er een storing was tussen Breda aansluiting en Breda, en dat de Benelux daarom tijdelijk Breda heeft overgeslagen en rechtstreeks tussen Rotterdam en Noorderkempen heeft gekard.
OVtijden lijkt ook in die richting te wijzen: op Noorderkempen is vooralsnog (17.11 uur) niets uitgevallen. Op Rotterdam C staan de 9244 en de 9248 aangekondigd met 'Rijdt via een andere route'.
Reputatie 7
Een aantal treinen zijn idd direct doorgereden
Reputatie 6
Vooralsnog heb ik de volgende informatie voor jullie beschikbaar, zoals ook aangegeven in dit topic.

Vanaf 9 april is er een NS Grensabonnement beschikbaar via de Webshop tot Hazeldonk Grens.
  • Reizigers met een Grensabonnement naar Roosendaal grens ook via Hazeldonk-grens.
  • Dit zal tot 8 april 2019 mogelijk zijn. Na deze periode hebben alle reizigers die met de Intercity Brussel reizen een grensabonnement Hazeldonk-grens nodig.
  • Reizigers met een Grensabonnement hebben geen Toeslag ICD nodig als Schiphol Airport-Rotterdam Centraal deel uitmaakt van hun traject.
  • Reizigers met een Internationaal ticket via Roosendaal Grens mogen niet via Hazeldonk Grens reizen. Het grenspunt is altijd bepalend voor de route die gereisd mag worden. Uiteraard behandelen wij bestaande tickets met coulance.

Wat betreft de aansluitende producten van NMBS en de inrichting van hun bestemmingen, loopt nog een lijntje. Ik laat meer weten zodra ik meer heb gehoord.

Fijn dat je wat helderheid kan scheppen.

Het is te hopen dat de NMBS ook met een "aansluitend" product komt voor de andere kant van de grens bij Hazeldonk, anders mag de NS wat mij betreft minder stoppen in BE. Er word er nu veel vaker gestopt in België (lees stoptrein zowat) dan NL.

In Nederland begrijp ik nog het idee van een IC Direct. Maar in België is dat een flinke tegenvaller (Antwerpen Berchem en Brussel Centraal zijn twee van die stops waar ik me aan erger). Vaak sta je langer stil te wachten op een vrij perron/ is het te druk op het station, wat ten koste gaat van tijd. En er stapt nauwelijks iemand in, dus zie het doel er niet van.

Nu de NMBS dr zin heeft gekregen voor wat betreft Noorderkempen mag er haast komen van hun kant voor een goed passend product.

Reageer