beantwoord

Grensabonnement Breda + Biljet Breda

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 3
De stop op Brussel Centraal is juist handig voor de mensen die naar Brussel willen. Die halte is namelijk in het centrum.

Brussel luchthaven kunnen ze beter afschaffen,
Thomas NS schreef:

Vooralsnog heb ik de volgende informatie voor jullie beschikbaar, zoals ook aangegeven in dit topic.

Vanaf 9 april is er een NS Grensabonnement beschikbaar via de Webshop tot Hazeldonk Grens.

• Reizigers met een Grensabonnement naar Roosendaal grens ook via Hazeldonk-grens.
  • Dit zal tot 8 april 2019 mogelijk zijn. Na deze periode hebben alle reizigers die met de Intercity Brussel reizen een grensabonnement Hazeldonk-grens nodig.
  • Reizigers met een Grensabonnement hebben geen Toeslag ICD nodig als Schiphol Airport-Rotterdam Centraal deel uitmaakt van hun traject.
  • Reizigers met een Internationaal ticket via Roosendaal Grens mogen niet via Hazeldonk Grens reizen. Het grenspunt is altijd bepalend voor de route die gereisd mag worden. Uiteraard behandelen wij bestaande tickets met coulance.

Wat betreft de aansluitende producten van NMBS en de inrichting van hun bestemmingen, loopt nog een lijntje. Ik laat meer weten zodra ik meer heb gehoord.

Misschien kijk ik niet goed, of begrijp ik het verkeerd, maar volgens de algemene voorwaarden van de NMBS lijkt het wel te mogen dat je met een ticket via Roosendaal-Grens toch via Hazeldonk Grens mag reizen. Als je bijvoorbeeld een internationaal kaartje Rotterdam-Essen (via Roosendaal-Grens) hebt en een aansluitend een rit op je rail pass invult (bijvoorbeeld Essen-Brussel) kan het wel. In de voorwaarden van de rail pass staat:

"MAG IK 2 OP EENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?
Ja. Je mag een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je Rail Pass. In dat geval worden
beide vervoerbewijzen beschouwd als één enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de alternatieve reisweg van toepassing. Toon steeds je twee vervoerbewijzen bij controle in de trein"

Oftewel mijn internationale ticket en rail pass worden als een ticket gezien.

Een alternatieve reisweg is volgens de NMBS "Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een gedeelte van de rit. "

Voorwaarde 1 voldoe je dan aan want met de IC Brussel reis je sneller naar je bestemming dan met de stoptrein Roosendaal-Antwerpen, dus het mag wel.
Hee! Ik heb mogelijk een zinvolle aanvulling voor dit topic:

Ik heb dit weekend bij het NMBS loket in Antwerpen-Berchem een schoolabonnement voor traject Zone Antwerpen - Hazeldonk (grens) gekocht. NMBS verkoopt inmiddels dus abonnementen tot aan het grenspunt Hazeldonk! Ik zat tot eerder vanmiddag zelf nog met een vraag rond het Nederlandse deel tot aan Breda dat volgt, heb namelijk een student weekvrij abonnement op OV-Chipkaart. Hoe het zit met in- en uitchecken in zo'n geval is inmiddels ook duidelijk --> zie topic: https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/dagelijks-over-de-grens-van-antwerpen-naar-breda-en-terug-met-ov-chip-student-weekvrij-48049?postid=318948
Reputatie 7
Badge +4
Het is de Campuskaart. Voor de meeste kaarten in België geldt dat je ze mag gebruiken van elk Belgisch station naar elk ander Belgisch station, maar dan wordt het grensstukje juist niet meegenomen.
Thom schreef:

Het is de Campuskaart. Voor de meeste kaarten in België geldt dat je ze mag gebruiken van elk Belgisch station naar elk ander Belgisch station, maar dan wordt het grensstukje juist niet meegenomen.

In mijn geval gaat het toch echt om een schoolabonnement, zie: http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/children-youth/vaak-reizen-abonnementen/schooltreinkaart.aspx
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan inderdaad ook.
Reputatie 6
Badge +1
In de voorwaarden van het reguliere Belgische Trajectabonnement staat geen uitzondering voor Hazeldonk Grens. Zie http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/vaak-reizen-abonnementen/~/media/3D5C16C4CF5945CC9FC983B8DF139AC9.pdf. Ik neem dus aan dat er ook voor reguliere pendelaars inmiddels abonnementen te krijgen moeten zijn.
Keuzereiziger schreef:

In de voorwaarden van het reguliere Belgische Trajectabonnement staat geen uitzondering voor Hazeldonk Grens. Zie http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/vaak-reizen-abonnementen/~/media/3D5C16C4CF5945CC9FC983B8DF139AC9.pdf. Ik neem dus aan dat er ook voor reguliere pendelaars inmiddels abonnementen te krijgen moeten zijn.

Ik vermoed het wel inderdaad. Toen ik er naar vroeg werd er helemaal niet moeilijk gedaan, 'Hazeldonk grens' was prima bekend als trajecteindpunt bij de loketmedewerkers. Ik denk dat men dit dus ook voor andere abonnementen in kan voeren inderdaad.
Reputatie 3
Dat er nog niet eens traject abonnementen zijn lijkt mij slechte voorbereiding ze wisten al jaren dat die trein een keer ging rijden via Breda.
Ik heb dit al gepost in een ander topic met hetzelfde onderwerp, maar ik post het hier opnieuw!

Ik heb zojuist gebeld met de klantendienst van de NMBS om te informeren of het mogelijk is om een abonnement af te sluiten tussen station Noorderkempen en Hazeldonk-Grens. Dit is niet terug te vinden op de website, maar het blijkt dus inderdaad mogelijk te zijn.

Prijzen voor een voltijds abonnement tussen Noorderkempen en Hazeldonk-Grens:
  • 1 maand - 72€
  • 3 maanden - 200€ (omgerekend 66.67€ per maand)
  • 1 jaar - 716€ (omgerekend 59.67€ per maand)
Prijs voor een halftijds abonnement (5 heen- en terugritten op 15 dagen): 24,4€.

Deze abonnementen kunnen afgesloten worden aan een loket van de NMBS.

Een abonnement tussen Breda en Hazeldonk-Grens kost volgens de NS-site 732€ voor 1 jaar (omgerekend 61€ per maand). Op basis van een abonnement van 1 maand kost het 77€.

Uitgaande van jaarabonnementen kost het traject Breda - Noorderkempen dus 59.67+61= 120,67€ per maand.
Reputatie 7
Badge +4
Ik neem aan dat u een abonnement Breda-Antwerpen bedoelt.
Hoe bedoel je Thom?
Reputatie 7
Badge +4
Een abonnement naar Noorderkempen kan natuurlijk ook. Dat is zo, voor mij lag het even niet zo voor de hand. 😉
Dus als ik het goed begrijp, kan ik tot Noorderkempen een abonnement (voor mij campuskaart) nemen en vanaf Breda inchecken maar daar tussenin is er, behalve een grensabonnement dat voor iemand die 2 wekelijks reist weer van voordelig is, geen andere optie dan telkens een los kaartje kopen?
Reputatie 6
Badge +1
Dat begrijpt u helemaal goed!
Emma97 schreef:

Dus als ik het goed begrijp, kan ik tot Noorderkempen een abonnement (voor mij campuskaart) nemen en vanaf Breda inchecken maar daar tussenin is er, behalve een grensabonnement dat voor iemand die 2 wekelijks reist weer van voordelig is, geen andere optie dan telkens een los kaartje kopen?

Alle NMBS-abonnementen, waaronder Campus-kaarten, zijn tot aan de grens verkrijgbaar. Ook naar Hazeldonk grens.
Als je om de twee weken naar Nederland reist, dan kun je ofwel een los kaartje kopen, ofwel een Dal Vrij of Weekend Vrij-abonnement nemen. Dal Vrij en Weekend Vrij zijn geldig vanaf de grens en bij internationale reizen is in- of uitchecken niet nodig. Een aansluitend internationale kaartje vanaf of naar Hazeldonk grens koop je het beste op nsinternational.nl (is 1 euro goedkoper dan bij de NMBS) met de korting "Vrij reizen op traject in België" plus eventuele korting in Nederland. Samen met een Campus-kaart tot aan de grens is dat voldoende. In Nederland nergens in- of uitchecken en je gebruikt de barcode voor eventuele poortjes.
Als je je reis in Breda splitst, bv. door in Nederland op saldo te reizen, wordt het meestal duurder.
Bestaat er een abonnement Breda Antwerpen
Dodo schreef:

Bestaat er een abonnement Breda Antwerpen

Ja, d.w.z. bij NS koop je een grensabonnement van Breda tot de grens en bij de NMBS van Antwerpen tot de grens.

Reageer