beantwoord

Grensabonnement niet geldig volgens NMBS

• 18 december 2016
  • 42 reacties
  • 2847 Bekeken

Ruim anderhalf jaar reis ik met een grensabonnement via Roosendaal de grens over naar Antwerpen. Vanaf Essen-grens gaat mijn NMBS-abonnement in dat ik rechtstreeks via mijn werkgever krijg.

Het begrijp dat het voor conducteurs van NMBS het moeilijk is om te zien dat je op het Nederlandse stukje Roosendaal tot aan NL-deel grens te controleren of er een geldig abonnement op de OV-chipkaart staat. In de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen (Puurs) kunnen zij dit met hun apparatuur niet uitlezen. Voor de conducteurs in de Beneluxtrein is het wisselend. De ene keer kunnen ze allen OV-chipkaart uitlezen, een andere keer de MOBIB-kaart (NMBS-abonnement), dan weer beiden of juist geen van beiden.
Maar tot op heden was dat geen probleem. En aangezien de conducteurs veelal dezelfde mensen zijn op dat traject kennen ze inmiddels ook de vaste reizigers waardoor ze sneller zien dat het goed zit.

Onlangs zat ik in de stoptrein naar Roosendaal, maar ivm problemen met het spoor was is die ochtend met de auto naar Essen gereden en daar opgestapt. Ik moest dus uitzonderlijk in Essen zijn.
Voor Essen kreeg ik controle en gaf dus mijn NMBS-abonnement af. In hun lezer las de conductriese dat dit abonnement gaat tot Essen-grens. Dit is alleen bij reizigers die na deze grens doorreizen met een NS-abonnement (grensabonnement). Daarop sprak zij mij aan dat zij mij deed waarschuwen dat ik met mijn Nederlands deel van het abonnement niet meer mag reizen en ze mij eigenlijk moest beboeten. Ik snapte er niets van tot ze ervoor ging zitten en mij het verhaal uitlegde. Dit is wat ze zei:

"Dit is voor mij een vast traject, dus ik weet dat jullie op die Nederlandse kaart een speciaal abonnement hebben tot aan de grens van Nederland. Ik heb, net als mijn collega's die dit traject ook vaak afleggen daar nooit moeilijk over gedaan. Ik heb echter gisteren een cursus gehad van de NMBS en daarbij zijn reizigers zoals jij aan bod gekomen. Daar is nu een hele discussie over, maar het gevolg na afloop is dat ik het bevel heb gekregen om voortaan reizigers zoals jij niet meer in de trein te accepteren en dus bij het station te weigeren of in de trein te beboeten. Ons is gemeld dat jullie Nederlandse abonnement voor het stukje traject in Nederland voor ons niet rechtsgeldig is en dus niet geaccepteerd mag worden. Nu weten de meeste collega's van mij op dit traject dit nog niet, maar die zullen dat snel ook gaan weten, omdat we allemaal op training moeten en dit dus hen ook gaat bereiken."

Het gene wat ik de volgende dag gedaan heb is gelijk contact opnemen met de betreffende functionaris van mijn personeelsdienst om dit na te gaan bij haar contactpersoon bij NMBS hoofdkantoor in Brussel.
Hetgeen ik als reactie via haar terug kreeg was geen ja of nee dat dit inderdaad niet meer acceptabel is in de treinen op het stukje Roosendaal - Essen (en ik neem aan dat in de kant van grenstraject Limburg een gelijke situatie is). Wel werd bevestigd dat mijn signaal inmiddels niet het eerste is, omdat er dus al contact was geweest met personen die hiervoor inmiddels ook al beboet waren.

Punt is nu wat ik kan of moet met abonnementen. Ik heb NS via Twitter gevraagd of het grensabonnement gaat verdwijnen als het voor NMBS niet meer geldig is in de treinen? Het bestaansrecht van een NMBS-abonnement naar Essen-grens staat ook ter discussie, want daar doen ze bij NMBS ook moeilijk over (willen ze vanaf). Antwoord (na een week) was dat het grensabonnement niet verdwijnt. Maar hoe kan ik dan met abonnementen geldig de grens over? Omdat mijn werkgever als overheidsorganisatie abonnementen rechtstreeks bij NMBS voor haar personeel afsluit kan dat enkel tot aan Essen. Essen grens gaat nog (zij dat met moeite) zolang dat abonnement bestaat. Een abonnement naar Roosendaal gaat niet via dat kanaal. Ik zou dat dan zelf aanvullend moeten regelen waardoor ik weer een aanvullend abonnement heb naast de vele die ik voor mijn traject al heb.
Ik weet dat ik vanuit Nederland geen abonnement naar Essen kan krijgen. Op station Roosendaal is maar 1 type abonnement naar België te krijgen en enkel aan het loket, namelijk een abonnement naar Zone Antwerpen.

Deze week krijg ik weer mijn maandelijkse factuur voor mijn grensabonnement om te voldoen. Mijn jaarabonnement via mijn werkgever loopt begin januari af. En ik weet totaal niet meer wat ik nu voor abonnementen moet hebben wat aansluit zonder weer problemen te krijgen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 15 januari 2017, 14:32

UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er is contact geweest met NMBS en hieruit blijkt het volgende. In het geval van grensarbeider zijn er twee aangewezen mogelijkheden voor een grensoverschrijdend traject in abonnementsvorm:

1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal.
2. Combinatie van twee grensabonnementen. Dus zowel een NS als een NMBS abonnement dat tot de grens geldig is.

In het geval punt 1 is alles in orde. De treinreiziger reist op het Belgisch netwerk met een MOBIB-kaart en voor het traject tussen Roosendaal-grens en Roosendaal heeft de reiziger ook een papieren validatie teneinde de controle ook door NS-treinbegeleiders mogelijk te maken. In het geval punt 2 reist de treinreiziger tussen Roosendaal en Roosendaal-grens enkel met een OV-chipkaart (zonder papieren validatie) die tot op heden door de NMBS-treinbegeleiders ook niet kan worden gecontroleerd.

De treinbegeleiders van NMBS zijn op de hoogte dat ze zich in dit geval soepel dienen op te stellen. Middels een flasbericht naar alle treinbegeleiders is dit op vrijdag 13 januari 2017 nogmaals onder de aandacht gebracht. Er is dus niets veranderd in de voorwaarden en het personeel is hiervan op de hoogte gebracht. Mocht je toch ervaren dat dit tijdens je reis anders is dan hoor ik het graag. We kunnen dit dan direct doorgeven aan de collega's bij NMBS.
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Bizar!
Reputatie 6
Badge +1
Bizar idd! De Belgen menen dus dat de Nederlanders niet mogen bepalen dat Nederlandse abonnementen geldig zijn op het Nederlandse deel?
En idd, als een grensabonnement niet meer mag? Wat dan wel? Gaan de Belgen dan abonnementen tot Roosendaal verkopen?
Wat stellen de Belgen dan voor? Wat is in hun ogen dan de correcte manier qua abonnementen?
Reputatie 6
Badge +2
Er is wel http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/roosendaal/trajecttreinkaart-naar-roosendaal.aspx, maar sowieso moeten NS en NMBS met spoed overleggen en de reiziger helderheid verschaffen over het Grensabonnement. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
En, wat is de stand van zaken nu? Het is nogal wat dat de partnervervoerder een duur abonnement niet erkent! bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/controle-vervoerbewijs-grenstraject-30366. bijdragevandennis
Hallo grensarbeider, wat een verhaal. Dit is een lastige kwestie waar ik absoluut geen uitspraak over durf te doen. Wat ik ga doen is dit direct voorleggen bij de afdeling die hier meer over weet. Ik zal daarbij aangeven dat dit een urgente kwestie is en dat hier op korte termijn even naar gekeken moet worden. Zodra ik meer informatie ontvang zal ik dit direct terugkoppelen in dit topic.
Hallo grensarbeider, wat een verhaal. Dit is een lastige kwestie waar ik absoluut geen uitspraak over durf te doen. Wat ik ga doen is dit direct voorleggen bij de afdeling die hier meer over weet. Ik zal daarbij aangeven dat dit een urgente kwestie is en dat hier op korte termijn even naar gekeken moet worden. Zodra ik meer informatie ontvang zal ik dit direct terugkoppelen in dit topic.

Ik hoop dat je inderdaad spoedig duidelijkheid krijgt.. voor mij, maar ook voor andere die met hetzelfde bijltje hakken op dit moment.
Zo met de laatste dagen van het jaar heb ik het erg druk met werk, dus ik moet de eerste trein de grens over hebben (6.53) en kom pas laat een keer de grens terug over. Deze onzekerheid (krijg ik controle en wordt er wat gezegd dat ik een boete krijg) er nog bovenop na een vermoeiend lange werkdag is dan niet prettig.
Reputatie 7
Heb je dit tot nu toe van een TBG gehoord, of meerdere. Een TBG kan natuurlijk ook wel eens een foutje maken..
Heb je dit tot nu toe van een TBG gehoord, of meerdere. Een TBG kan natuurlijk ook wel eens een foutje maken..
Als je mijn eerste bericht had gelezen (en ik ga er vanuit dat dit zo is), dan zie je dat ik door een TBG ben aangesproken. Nu is het in de trein nog wel eens wisselend of ze tussen Roosendaal en Essen al controleren, soms beginnen ze pas na Essen pas.

En als het zo is dat deze ene TBG (conductrice) het fout had. Hoe is dan te verklaren dat ik via mijn werkgever de bevestiging krijg dat NMBS al meerdere personen hierover aan de lijn gehad heeft die inmiddels blijkbaar al wel beboet zijn. Is dus toch een groter probleem dan een iemand die even niet weet of ze haar werk wel goed doet.

Maar als je dan toch bezig bent... Kunnen NS-conducteurs soms ook even een bijscholing hebben voor deze abonnementsvorm. Dat geeft soms ook problemen over niet in- of uitchecken, omdat dit het enige abonnement is dat enkel toegangsrecht geeft tot stations. Maar ook kan dat positief, want ik heb een keer een conductrice gehad die een andere conductrice meteen liet zien dat ik een grensabonnement had en haar leerde wat dat inhoud (en zonder inchecken toegang heb in de trein).
Reputatie 7
Ik had hem inderdaad doorgelezen, vandaar de vraag of het er één was. Ik heb standplaats Roosendaal en spreek veel Belgische collega's die bij ons hun pauze hebben, gisteren nog gevraagd en niemand weet er vanaf. Vandaar de vraag 😉
Reputatie 2
Er moeten gewoon aan beide kanten vervoersbewijzen komen die tot/vanaf de grens geldig zijn, of daar nu een station is of niet, en anders moet dat stukje tussen Roosendaal en Essen maar gratis worden bij gebruik van een vervoersbewijs op een aansluitend traject. Het moet gewoon duidelijk en eenvoudig worden en niet elke keer veranderen.
UPDATE: Ik ben nog in overleg met de verantwoordelijke afdeling. Zodra ik meer weet zal ik dit laten weten.
Reputatie 4
Badge
Er moeten gewoon aan beide kanten vervoersbewijzen komen die tot/vanaf de grens geldig zijn,.

Zo is het ook zoals ik het begrijp. Je hebt immers 4 abonnementen nodig wanneer je over de grens reist.

Abonnement voor Nederland tot Roosendaal
Grensabonnement Roosendaal - Grens
Grensabonnement Grens - Essen
Abonnement voor België tot Essen

Grensarbeider bezit nu 3 van de 4 benodigde abonnementen omdat het derde abonnement niet bestaat en zal dus losse kaartjes voor het stuk Grens - Essen moeten kopen.

Bij het bezoeken van de grensabonnement bestelpagina viel me ook op dat er op de ene plaats van Voordeeluren gesproken wordt en ergens anders dat de uren tussen 4.00 en 6.30 ook als kortingsperiode geldt waarbij de waarschuwing ontbreekt dat in tegenstelling tot andere abonnementen de tijd van reizen bepalend is en niet de tijd van inchecken.

Zo is het ook zoals ik het begrijp. Je hebt immers 4 abonnementen nodig wanneer je over de grens reist.

Abonnement voor Nederland tot Roosendaal
Grensabonnement Roosendaal - Grens
Grensabonnement Grens - Essen
Abonnement voor België tot Essen

Grensarbeider bezit nu 3 van de 4 benodigde abonnementen omdat het derde abonnement niet bestaat en zal dus losse kaartjes voor het stuk Grens - Essen moeten kopen.

Ik heb een grensabonnement NL dat geldig is van mijn woonplaats tot aan Roosendaal grens.
Vanuit werkgever heb ik nu een aflopend abonnement Essen-grens tot aan Antwerpen Zone waar ik werk.
Dus 2 aaneen sluitende abonnementen.
Probleem is dat NMBS naar het schijnt af wilt van het stukje Essen-grens (zou dan of Essen of Roosendaal moeten worden). En dat ze stukje Roosendaal-Roosendaal grens niet accepteren.
Ik had hem inderdaad doorgelezen, vandaar de vraag of het er één was. Ik heb standplaats Roosendaal en spreek veel Belgische collega's die bij ons hun pauze hebben, gisteren nog gevraagd en niemand weet er vanaf. Vandaar de vraag ;)
Nu snap ik ook je vraag...
En ook de bevestiging dat inderdaad haar andere collega's nog niet op de hoogte zijn (had ze al aangegeven).
Neemt niet weg dat het een probleem vormt. Zeker als ik via mijn werkgever hoor van NMBS dat er andere grenspendelaars hiervoor al beboet zijn.
Tot nu toe ben ik met de schrik nog vrij gekomen... Maar geen idee hoe lang dat nog gaat duren, want duidelijkheid is er helaas nog niet (hoewel @MiriamNS haar best doet).
Maar als jij standplaats Roosendaal hebt, dan heb ik je wellicht al eens zien lopen (zonder dat ik je ken, maar ja... daar lopen meestal dezelfde gezichten 😉 )
Is er misschien al zicht op wanneer er meer duidelijkheid komt op de vraag?
Deze week moet mijn NMBS-abonnement met een jaar verlengd worden. Dus ik moet nu dringend weten wat nu de beste aansluitopties zijn. En moet dan dus met mijn werkgever het juiste formulier hebben (tot en met welke halte).
Hoi grensarbeider, terecht dat je hier even naar informeert. Ik heb inmiddels wel al een terugkoppeling ontvangen, maar deze is niet volledig. Om deze reden heb ik nog om een verheldering gevraagd. Ik wil je graag een volledig antwoord geven waar je ook daadwerkelijk verder mee kunt. Zodra ik iets meer weet zal ik je dit direct laten weten. Bedankt voor je geduld.
Ik ben net na mijn werk even doorgelopen naar het internationale loket van Antwerpen Centraal.

Twee weken geleden begrepen ze mijn vraag niet echt. Daarnet heeft een medewerker bevestigd dat de NMBS abonnementen tot de fictieve grens NIET meer aanvaard.

Je moet dus bij de NMBS een abonnement kopen tot Essen met een aansluitend NS-abonnement van Essen naar Roosendaal en verder. Ofwel moet je een NMBS-abonnement kopen tot Roosendaal met een aansluitend NS-abonnement als Roosendaal niet je eindbestemming is.

Op de vraag of er dan ook iets veranderd is voor e-tickets met korting op het Nederlandse deel, kon ze niet antwoorden. Daarvoor mag ik tussen 9 u en 15u30 nog eens terugkomen als haar leidinggevende er is. Iets voor een middagpauze volgende week of zo.

Ik wil binnenkort een b-dagtrip Luik Terracotta leger kopen. Blijkt dat het goedkoper is om de bus naar Nederland te pakken vanuit Noord-Belgie en met Weekend Vrij via Maastricht naar Luik te gaan dan over Lier/Mol te rijden.

Ook tussen Maastricht en Vise gaat de treinbegeleider mijn Nederlandse abonnement niet kunnen uitlezen. Kan ik ergens een uitdraai van mijn NS-abonnement krijgen als bewijs dat ik recht heb op de korting in Nederland?
Ik ben net na mijn werk even doorgelopen naar het internationale loket van Antwerpen Centraal.

Twee weken geleden begrepen ze mijn vraag niet echt. Daarnet heeft een medewerker bevestigd dat de NMBS abonnementen tot de fictieve grens NIET meer aanvaard.

Nu dus weer een bevestiging van de problemen, maar nu vanuit loket. Wel vreemd trouwens dat je met de abonnementsvraag geholpen bent aan het loket internationaal. Daar weigeren ze normaal je te helpen, omdat abonnementen binnenlands loket is. En ondanks dat het gaat om abonnement de grens over.

Je moet dus bij de NMBS een abonnement kopen tot Essen met een aansluitend NS-abonnement van Essen naar Roosendaal en verder. Ofwel moet je een NMBS-abonnement kopen tot Roosendaal met een aansluitend NS-abonnement als Roosendaal niet je eindbestemming is.
Een NS-abonnement naar Essen bestaat niet. Ik kan vanuit Roosendaal enkel naar Antwerpen krijgen wat (Essen-Antwerpen) in ieder geval rechtstreeks via mijn werkgever gaat.

Tijd is voor mij nu hoogdringend, want vandaag loopt mijn abonnement in België af en moet ik dus verlengen. Maar wat? Zal dan maar voor Antwerpen-Roosendaal moeten gaan wat mij dan extra abonnementen kost, want deel Essen-Roosendaal zal ik zelf als upgrade waarschijnlijk moeten komen.

Mijn grensabonnement is onlangs weer automatisch afgeschreven, dus dat zal deels dubbel gaan. Maar gezien geen antwoord geen duidelijkheid. Nu maar met spoed verder op zoek naar aanpassing NL-abonnement, want mijn baas gaat niet dubbel traject (Roosendaal-Roosendaal grens) betalen.

Of dit nu in strijd is met het Benelux-verdrag of niet: conclusie is dat NMBS-NS blijkbaar niet of traag communiceren met elkaar.. in ieder geval pas nadat er problemen ontstaan die onschuldige reizigers dupeert.
Vandaag gebeld gehad met de NS klantenservice, maar na -onderling diverse keren- navragen werd ik doorverwezen naar OV-Chipkaart. Dat vind ik raar, omdat het probleem niets met de chipkaart van doen heeft, maar met het abonnement. Maar goed, ik heb dus toch maar contact opgenomen met de OV-chipkaart en die kwam net als ik tot de conclusie dat ik niet bij hen moest zijn. Probleem dus nog niet opgelost, nog steeds geen antwoord.

Intussen ben ik vandaag via Twitter toch nog zelf met NMBS in contact gekomen en is via privé chat een en ander uitgezocht en naar boven gekomen. Dit leverde het volgende op:

Ik ben even één en ander gaan navragen bij de instructeurs van de treinbegeleiding om exact te weten waarom een OV-chipkaart geweigerd wordt door onze begeleiders. Wat ik van hen te weten ben gekomen is dat wij momenteel nog niet de juiste info hebben ontvangen van de NS om onze apparaten aan te passen zodanig dat een OV chipkaart ook gelezen kan worden. Voor die gevallen bestaat er blijkbaar bij NS ook een papieren versie die je kan tonen aan onze treinbegeleiders. ^gt

Bedankt voor de reactie. Punt van een papieren versie van NS is onbekend. Dat is er niet. Mits ik blijkbaar mijn maandelijkse factuur van dit abonnement moet overleggen in de trein als bewijs, maar dat lijkt mij niet wat je bedoeld.

Als dat het enige is dat je kan voorleggen als uitgeprinte versie, raad ik je aan om dat toch mee te nemen. Als je gewoon de chipkaart afgeeft kunnen onze begeleiders helaas helemaal niets nakijken .^gt

Het verhaal dat ze geen abonnementen willen hebben met een grens ontkrachte hij. Dus ik zou ook gewoon mijn abonnement tot aan de grens moeten kunnen verlengen, dat zou gewoon blijven.
Helaas was dit antwoord voor mij te laat om alles vandaag te regelen. Het formulier dat ik voor België moet hebben kan ik nu pas maandag krijgen, want de persoon bij mijn personeelsdienst die hierover gaat was hierna al niet meer op kantoor bereikbaar. Dus ik moet maandag maar op losse kaartjes gaan reizen.
Reputatie 6
Badge +1
Tsjonge grensarbeider wat een avontuur! Fijn dat je ons op de hoogte houdt!
Hopelijk komt Klaas Jan of iemand anders van NS snel met een reactie!
Reputatie 6
Badge +1
Bij de voorwaarden van de NMBS trajectkaart (link) wordt overigens expliciet genoemd dat een traject tot grenspunten mogelijk is... er staat geen uitzondering of einddatum daarvoor.
Ik ga onderzoeken hoe dit zit. Morgen is Miriam NS weer aanwezig. Hopelijk heeft ze dan een update en anders ga ik komende werkweek proberen dit issue met urgentie aan te kaarten.
Hallo grensarbeider! Weer even een update, maar nog geen volledige helaas. Er is veel contact over en weer, maar dit neemt ook wat tijd in beslag. Tijd die jij eigenlijk niet hebt. Zoals het nu lijkt dekt je abonnement het traject wat je reist, maar 100% zekerheid kan ik je nog niet geven. Hier heb je natuurlijk nog niet zoveel aan. Ik heb nogmaals met hoge urgentie een mail verzonden naar de verantwoordelijk afdeling voor een verder verheldering. Klaas Jan NS heb ik meegenomen in dit contact, dus mocht ik er niet zijn dan kan hij dit ook oppakken. Mijn excuses dat ik je nog geen uitsluitsel kan geven, maar ik blijf mijn uiterste best voor je doen.

Reageer