beantwoord

Grensabonnement niet geldig volgens NMBS

• 18 december 2016
  • 42 reacties
  • 2726 Bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

@Miriam NS en @Klaas Jan NS ik waardeer zeker jullie inzet. Helaas, en jullie snappen mijn frustratie, heb ik er alleen nog geen voordeel van. Intussen probeer ik dan maar te roeien met de riemen die ik heb en hopen dat dit niet opnieuw tot of andere problemen zorgt. 😞
Dat hopen wij ook niet. Ik hoop dat we je spoedig meer kunnen vertellen, bedankt voor je geduld grensarbeider
Vandaag gebeld gehad met de NS klantenservice, maar na -onderling diverse keren- navragen werd ik doorverwezen naar OV-Chipkaart. Dat vind ik raar, omdat het probleem niets met de chipkaart van doen heeft, maar met het abonnement. Maar goed, ik heb dus toch maar contact opgenomen met de OV-chipkaart en die kwam net als ik tot de conclusie dat ik niet bij hen moest zijn. Probleem dus nog niet opgelost, nog steeds geen antwoord.

Na het dossier dat OV-Chipkaart heeft gemaakt en doorgestuurd naar NS krijg ik nu de volgende mail:

Van de klantenservice OV-Chipkaart heb ik het verzoek ontvangen u te informeren over uw grensabonnement.

Dit abonnement is alleen verkrijgbaar voor een traject dat begint of eindigt op een grensstation. Het Grensabonnement is ook alleen geldig bij NS en andere treinvervoerders en dus niet tussen Essen en Antwerpen.

Tot voor kort verkocht NS tijdelijk op de stations van Roosendaal en Maastricht een beperkt assortiment van tickets van de Belgische Spoorwegen (NMBS): losse kaartjes tegen binnenlandse NMBS-tarief maar ook een maandabonnement Roosendaal grens-Antwerpen voor de forensen die via Roosendaal regelmatig naar het buitenland gaan.

NMBS heeft inmiddels zelf kaartautomaten geplaatst op Roosendaal, Maastricht en Maastricht Randwyck en daarmee werd het overbodig om deze service aan de balie te blijven verlenen. Nu koopt u daarom uw grensabonnement via NMBS. Voor een eerste maal dient een NMBS abonnement aangevraagd te worden (Mobib card). Vervolgens kan het product opgehaald worden via internet of de kaartautomaat van NMBS. Betaling bij de NMBS-automaat is ook mogelijk met Nederlandse bankpassen.

Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op het NS Serviceforum (www.ns.nl/forum). U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030 - 751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.

Nou, ik weet niet wie mijn probleem hier bij NS heeft gelezen, maar blijkbaar is het helemaal niet gelezen. Heeft men de term NMBS zien staan en meteen maar gedacht dat het probleem niet bij NS ligt en dat mijn vraag over een Belgisch abonnement gaat in plaats van het NS-grensabonnement?
Nou, dit voelt niet als serieus lezen en serieus nemen. :(

MIJN PROBLEEM IS DAT OP HET NEDERLANDSE SPOOR TUSSEN ROOSENDAAL EN GRENS DE NMBS (meestal) DE KAARTCONTROLE DOET EN ZIJ MIJN ABONNEMENT NIET ERKENNEN, OMDAT ZE HET NIET KUNNEN LEZEN!
Moet het echt zo in KOEIENLETTERS om gelezen te worden?

Sorry, maar ik word er gewoon moedeloos van. 😞
Reputatie 4
Badge
Nog een vraag over het grensabonnement. Vroeger werd de jaartrajectkaart (2013-2014) op een ov chipkaart geleverd die ook tevens een zichtkaart was. Op de kaart stond namelijk ook het traject en een geldigheidsduur (tot 1 jaar). Ik zou verwachten dat dit voor het grendsabonnment nog steeds zo zou zijn en dat de NMBS op die manier de controle kunnen uitvoeren. Maar dit is blijkbaar niet meer het geval?
Grensarbeider, Miriam en ik zijn er nog mee bezig en hebben de kwestie hogerop uitgezet. Miriam komt erop terug.
Nog een vraag over het grensabonnement. Vroeger werd de jaartrajectkaart (2013-2014) op een ov chipkaart geleverd die ook tevens een zichtkaart was. Op de kaart stond namelijk ook het traject en een geldigheidsduur (tot 1 jaar). Ik zou verwachten dat dit voor het grendsabonnment nog steeds zo zou zijn en dat de NMBS op die manier de controle kunnen uitvoeren. Maar dit is blijkbaar niet meer het geval?
Nee... Ik heb nooit iets van een mail of iets uit de automaat hiervoor gekregen. Enkel eerst activeren aan de automaat en dat is het. Verders enkel maandelijks de factuur voor de maandelijkse incasso en verlengd automatisch. Geen enkel bewijsje of melding dat je zoiets uit de automaat kan/moet halen.

Het enige wat ik nu maar doe is een exemplaar van mijn factuur meenemen waar de gefactureerde maandperiode op staat. Of ze dit accepteren is nog maar de vraag, maar dan kan ik mijn Twitter-communicatie overleggen. Ik heb nu gelukkig nog geen problemen met controle gehad en het nog niet hoeven te overleggen, maar soms is het weken rustig en dan is het elke dag raak. Geen pijl op te trekken.
Maar goed, kunnen ze meteen zien dat mijn kleine stukje Nederlandse abonnement vele malen duurder is dan wat je in België betaald.
Grensarbeider, Miriam en ik zijn er nog mee bezig en hebben de kwestie hogerop uitgezet. Miriam komt erop terug.
Ik wacht het af.. En zolang ik nog met de schrik vrij kom gaat het... Ik zit niet te wachten op een boete (en andere lotgenoten met mij). Geen idee waar die dan op te verhalen eigenlijk.
Reputatie 6
Een formeel commentaar van de NS is natuurlijk altijd welkom, maar volgens mij heb je zelf de zaak al heel goed door, zijnde:

- De Belgen maken er geen probleem van, dat je van Antwerpen via Essen naar de grens rijdt, want je hebt een abonnement Antwerpen-Essen en een abonnement Essen tot de grens. OK.
- De Belgen maken er in principe ook geen probleem van, dat zij die Nederlandse OV-chipkaart niet kunnen lezen. Soms kunnen ze die zelfs wel lezen. OK.
- Het probleem der Belgen is dat de Belgen vinden, dat de Nederlandse Spoorwegen aan de Nederlanders op Nederlands grondgebied het traject Roosendaal (Nederland) tot aan de grens (Nederland) niet had mogen verkopen.

Wel ja...

Ik heb nog een inburgeringscursus "Belgen begrijpen" aan Fransen gegeven en de hoofdregel was:
"Heren, Belgenmoppen zijn waar !"

Ik vraag mij sowieso af, wat dat voor 'boete' zou moeten zijn, aangezien dit zich op Nederlands grondgebied afspeelt. Een (NS) Uitstel van Betaling ?
Wat krijg je dan als vervoersbewijs bij je UVB ? Een kaartje Grens - Roosendaal ?
Reputatie 7
Badge +4
Voor de lezers: Het Belgisch labyrint, prachtig boek van de Belg Geert van Istendael, uitstekend geschreven en werkelijk geweldig. Ik hou van België overigens ;-)

http://www.literairnederland.nl/recensie-het-belgisch-labyrint-geert-van-istendael/
Reputatie 4
Badge
@Grensarbeider: ik bedoel eigenlijk dat je bij een grensabonnement jaarlijks een nieuwe kaart krijgt, in bankpas formaat, met je traject, naam en foto erop, en die misschien toevallig ook nog ov-chipkaart is (maar dat is dan van ondergeschikt belang). De kaart/pas is in dat geval als zichtkaart te gebruiken, net zoals vroeger het jaartrajectabonnment. Uit je antwoord leid ik af dat dit niet het geval is en je dus op een bestaande ov-chip je abonnement hebt staan. Een zichtbewijs heb je dan inderdaad niet.
UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er is contact geweest met NMBS en hieruit blijkt het volgende. In het geval van grensarbeider zijn er twee aangewezen mogelijkheden voor een grensoverschrijdend traject in abonnementsvorm:

1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal.
2. Combinatie van twee grensabonnementen. Dus zowel een NS als een NMBS abonnement dat tot de grens geldig is.

In het geval punt 1 is alles in orde. De treinreiziger reist op het Belgisch netwerk met een MOBIB-kaart en voor het traject tussen Roosendaal-grens en Roosendaal heeft de reiziger ook een papieren validatie teneinde de controle ook door NS-treinbegeleiders mogelijk te maken. In het geval punt 2 reist de treinreiziger tussen Roosendaal en Roosendaal-grens enkel met een OV-chipkaart (zonder papieren validatie) die tot op heden door de NMBS-treinbegeleiders ook niet kan worden gecontroleerd.

De treinbegeleiders van NMBS zijn op de hoogte dat ze zich in dit geval soepel dienen op te stellen. Middels een flasbericht naar alle treinbegeleiders is dit op vrijdag 13 januari 2017 nogmaals onder de aandacht gebracht. Er is dus niets veranderd in de voorwaarden en het personeel is hiervan op de hoogte gebracht. Mocht je toch ervaren dat dit tijdens je reis anders is dan hoor ik het graag. We kunnen dit dan direct doorgeven aan de collega's bij NMBS.
Reputatie 4
Badge
Bij "1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal." kun je natuurlijk wel in het algemeen opmerken dat dit niet echt een goede oplossing is voor mensen die de IC Brussel uit Dordrecht, Rotterdam of eerder nemen, omdat ze dan in Roosendaal moeten uitchecken en dus snel de trein uit en in moeten. Daarvoor wordt nu nu juist het grensabonnement aangeboden.
@Grensarbeider: ik bedoel eigenlijk dat je bij een grensabonnement jaarlijks een nieuwe kaart krijgt, in bankpas formaat, met je traject, naam en foto erop, en die misschien toevallig ook nog ov-chipkaart is (maar dat is dan van ondergeschikt belang). De kaart/pas is in dat geval als zichtkaart te gebruiken, net zoals vroeger het jaartrajectabonnment. Uit je antwoord leid ik af dat dit niet het geval is en je dus op een bestaande ov-chip je abonnement hebt staan. Een zichtbewijs heb je dan inderdaad niet.
Ik snap wat je bedoeld. En nee.. dat is er helaas niet. Daarom dat ik maar met een exemplaar reis de laatste dagen van mijn factuur. Hoewel de termijn ingaat op de 24e elke maand en ik de 28e pas de factuur krijg. Dus je mist altijd een paar dagen tussentijds als bewijslast.
UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er is contact geweest met NMBS en hieruit blijkt het volgende. In het geval van grensarbeider zijn er twee aangewezen mogelijkheden voor een grensoverschrijdend traject in abonnementsvorm:

1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal.
2. Combinatie van twee grensabonnementen. Dus zowel een NS als een NMBS abonnement dat tot de grens geldig is.

In het geval punt 1 is alles in orde. De treinreiziger reist op het Belgisch netwerk met een MOBIB-kaart en voor het traject tussen Roosendaal-grens en Roosendaal heeft de reiziger ook een papieren validatie teneinde de controle ook door NS-treinbegeleiders mogelijk te maken. In het geval punt 2 reist de treinreiziger tussen Roosendaal en Roosendaal-grens enkel met een OV-chipkaart (zonder papieren validatie) die tot op heden door de NMBS-treinbegeleiders ook niet kan worden gecontroleerd.

De treinbegeleiders van NMBS zijn op de hoogte dat ze zich in dit geval soepel dienen op te stellen. Middels een flasbericht naar alle treinbegeleiders is dit op vrijdag 13 januari 2017 nogmaals onder de aandacht gebracht. Er is dus niets veranderd in de voorwaarden en het personeel is hiervan op de hoogte gebracht. Mocht je toch ervaren dat dit tijdens je reis anders is dan hoor ik het graag. We kunnen dit dan direct doorgeven aan de collega's bij NMBS.

Mooi.. Maar dat kan misschien verwarrend zijn voor degene die recent een training gehad hebben die juist het tegenovergestelde heeft verkondigd. Ik ga kijken of ik je berichtje kan printen ofzo als bewijslast in geval er iemand toch een keer moeilijk over doet. En als dat zo is, dan laat ik je dat weer weten.
Bij "1. Combinatie van een NS abonnement tot Roosendaal en een NMBS abonnement vanaf Roosendaal." kun je natuurlijk wel in het algemeen opmerken dat dit niet echt een goede oplossing is voor mensen die de IC Brussel uit Dordrecht, Rotterdam of eerder nemen, omdat ze dan in Roosendaal moeten uitchecken en dus snel de trein uit en in moeten. Daarvoor wordt nu nu juist het grensabonnement aangeboden.Klopt... En dat van de incheckpalen is ook niet voor niets een topic dat ook hier op het forum loopt, omdat op Roosendaal op het deel van spoor 4 waar de IC vanuit Brussel naar Amsterdam tegenwoordig stopt deze palen niet staan.
https://forum.ns.nl/op-station-17/incheckpalen-overstap-buitenlands-verkeer-op-roosendaal-30327
Dat is zeker waar. Als het goed is heeft iedereen afgelopen vrijdag bericht ontvangen en zijn de treinbegeleiders allemaal op de hoogte. Ik hoop dat je reizen vanaf nu goed zullen verlopen.
Ik heb meer info ivm de OV-chipkaart die momenteel niet leesbaar is voor onze begeleiders. Momenteel kunnen wij niet anders dan er van uitgaan dat de klanten die dit voorleggen in Nederland ter goeder trouw zijn, en dus reizen met een geldig abonnement. Het blijft helaas momenteel een grijze zon, het is echter niet de bedoeling dat onze treinbegeleiders in zo een geval een boete gaan uitschrijven. ^gt
Via Twitter een bevestiging van NMBS gehad.

Reageer