Grensabonnementen Intercity Brussel

• 23 maart 2018
  • 2 reacties
  • 305 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Dag,

Net als velen reis ik iedere dag het traject Antwerpen-Rotterdam.Het lijkt me handig hier een topic te maken om elkaar up to date te houden.

Ik heb een Nederlandse ov-chipkaart met 100% korting op het Nederlandse traject. Op dit moment betaal ik als student zo'n 60 euro per maand voor het Belgische traject (de Belgen konden mij geen abonnement tot de grens verkopen, enkel tot Roosendaal). Helaas heeft tot nu toe geen enkele conducteur of persoon aan het loket mij kunnen informeren over welk abonnement ik nodig zou hebben als de IC Brussel via Breda gaat. De tijd gaat echter wel dringen, wetende hoe lang het kan duren om een abonnement juist te regelen..

Vandaag kreeg ik wel via een NMBS medewerker antwoord op mijn mail over de kosten voor een schoolabonnement Antwerpen-Hazeldonk grens:
26,50 euro (één maand), 75 euro (drie maanden) en 267 euro (twaalf maanden).
Dit zou voor mij natuurlijk fantastisch nieuws zijn. Maar de NMBS heeft wel vaker dingen gezegd en niet gedaan (eerst zou mijn schooltreinkaart Roosendaal me slechts 20 euro per maand kosten), dus we gaan het afwachten.

Hoe zijn jullie ervaringen? Heeft iemand al meer informatie?

2 reacties

Badge
Goedemorgen,

Hier bestaat al een topic over: https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/hoe-gaat-met-dienstregeling-2018-treinverkeer-en-grensabonnement-lopen-naar-antwerpen-35349
Ik zou u willen vragen om zich bij dit topic aan te sluiten, zodat de discussie over grensabonnementen centraal en overzichtelijk blijft. :)

Korte samenvatting van de stand van zaken: vrijwel alle reizen met IC Brussel, en in het bijzonder die met 100% korting in Nederland, worden duurder doordat het eerste Belgische station (Noorderkempen ipv Essen) verder van de grens af ligt. Over grensabonnementen hebben NS en NMBS nog geen flauw idee, 17 dagen voor de aftrap... 😞
Er is inderdaad bovengemeld topic dat al reeds gaat over aansluiting van de abonnementen. En helaas inderdaad zit daar nogsteeds geen schot in.

Wat betreft hetgeen je zegt over een Belgisch abonnement tot aan de grens, dat is wel mogelijk. Het is moeilijk en de meeste aan de loketten in België kennen het niet (net als dat veel conducteurs niet blijken te snappen dat een grensabonnement een uitzondering is waarmee je niet hoeft in te checken, omdat het enkel een toegangsrecht geeft op je vaste traject; zie NS haar eigen site). Mijn werkgever heeft via NMBS zelf geregeld dat ik een abonnement heb en dat loopt tot Essen-grens.

Reageer