beantwoord

Grensovergangskaartje Nederland-België

• 28 augustus 2019
  • 9 reacties
  • 333 Bekeken

Ik ga studeren in Leuven en kom in de weekenden naar huis (Arnhem).

In Nederland kan ik gebruik maken van mijn ov studentenkaart. Ik moet hier inchecken bij het eerste Nederlandse station (Roosendaal).

In België heb ik een campus kaart waarmee ikgeldig kan reizen tot het laatste station in België (Essen) .

Op internet heb ik gezien dat ik voor het stuk tussen het laatste Belgische en het eerste Nederlandse station een grensovergang kaartje moet kopen. Op internet las ik dat zo'n kaartje 2 maanden geldig is. Op de site van ns kan ik alleen een kaartje kopen waarbij ik ook al de precieze reistijden moet invullen maar ivm vertraging e.d. wil ik liever een kaartje die geldig is op één dag, of nog beter 2 maanden geldig is.

Ook wil ik niet op het station van Essen een grensovergangskaartje kopen omdat ik dan de trein mis en weer een uur moet wachten..

Ik kan nergens op internet zo'n grensovergangskaartje vinden bij NS/Belgische maatschappij, kan iemand mij vertellen waar ik zo'n kaartje kan kopen?

Al laatste vroeg ik mij af of het ook online mogelijk is om in te checken. Als ik namelijk in de trein zit naar Breda, moet ik in Roosendaal inchecken met mij studenten ov, maar als ik met mijn grote koffer/weekendtas moet uitstappen om in te checken, ben ik bang dat de trein alweer verder is gereden naar Breda en dat ik de volgende trein pas kan pakken. Weet iemand hoe ik het beter kan regelen?

Alvast bedankt voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Thom 28 augustus 2019, 18:05

U hoeft niet in Essen of Roosendaal een kaartje te kopen, dat kan ook op het Internet, ik zou het dan op de Belgische site doen, maar het is niet nodig. U mag ook via Noorderkempen en Breda. In België zijn de kaarten voor honderd procent reductie in twee landen wel te koop op B-europe.com

Edit: Het hoeft zelfs helemaal niet, de grenspunten van België zijn inbegrepen. Met uw studentenkaart heeft u vrij reizen in Nederland, u kunt het beste in België een internationaal kaartje kopen voor 2 x honderd procent korting. Ik meen dat dat een euro kost.

U mag met de combinatie Campuskaart - SRP in de praktijk de grens over, maar u moet wel in Breda inchecken. Dat kan alleen op een paaltje en dat staat op het perron waar u aankomt. Check niet in bij het toeslagpaaltje. De internationale trein gaat nu via Breda. Het extra kaartje voor een euro biedt meer zekerheid, een conducteur moet hiervan goed op de hoogte zijn, maar dat is niet altijd zo. In Nederland kunt u geen internationaal kaartje krijgen als in beide landen het nultarief geldt, in België wel.

Dan is via Roosendaal reizen niet de beste keuze. Vanuit Leuven is via Breda logischer, het kost niet meer en is een stuk sneller en korter. Persoonlijk reis ik meestal naar Leuven of Brussel en doe het altijd zo.

Je Campuskaart geeft je 10 enkele trajecten* (5 keer heen en 5 keer terug) tussen 2 Belgische stations* of stopplaatsen* (grenspunten* inbegrepen) die een station naar keuze en het station van je school of stageplaats met elkaar verbindt en omgekeerd.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/campus
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Als kaartjes zijn voor gewone ic treinen tussen Nederland en België de hele dag geldig.

Je kan niet online inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
U hoeft niet in Essen of Roosendaal een kaartje te kopen, dat kan ook op het Internet, ik zou het dan op de Belgische site doen, maar het is niet nodig. U mag ook via Noorderkempen en Breda. In België zijn de kaarten voor honderd procent reductie in twee landen wel te koop op B-europe.com

Edit: Het hoeft zelfs helemaal niet, de grenspunten van België zijn inbegrepen. Met uw studentenkaart heeft u vrij reizen in Nederland, u kunt het beste in België een internationaal kaartje kopen voor 2 x honderd procent korting. Ik meen dat dat een euro kost.

U mag met de combinatie Campuskaart - SRP in de praktijk de grens over, maar u moet wel in Breda inchecken. Dat kan alleen op een paaltje en dat staat op het perron waar u aankomt. Check niet in bij het toeslagpaaltje. De internationale trein gaat nu via Breda. Het extra kaartje voor een euro biedt meer zekerheid, een conducteur moet hiervan goed op de hoogte zijn, maar dat is niet altijd zo. In Nederland kunt u geen internationaal kaartje krijgen als in beide landen het nultarief geldt, in België wel.

Dan is via Roosendaal reizen niet de beste keuze. Vanuit Leuven is via Breda logischer, het kost niet meer en is een stuk sneller en korter. Persoonlijk reis ik meestal naar Leuven of Brussel en doe het altijd zo.

Je Campuskaart geeft je 10 enkele trajecten* (5 keer heen en 5 keer terug) tussen 2 Belgische stations* of stopplaatsen* (grenspunten* inbegrepen) die een station naar keuze en het station van je school of stageplaats met elkaar verbindt en omgekeerd.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/campus
Reputatie 7
Badge +3
Al laatste vroeg ik mij af of het ook online mogelijk is om in te checken. Als ik namelijk in de trein zit naar Breda, moet ik in Roosendaal inchecken met mij studenten ov, maar als ik met mijn grote koffer/weekendtas moet uitstappen om in te checken, ben ik bang dat de trein alweer verder is gereden naar Breda en dat ik de volgende trein pas kan pakken. Weet iemand hoe ik het beter kan regelen
Nee, online inchecken kan niet, dat moet bij een paaltje. Je moet in Breda of Roosendaal bij het overstappen op het perron in/uitchecken.
Badge +3
Nee, online inchecken kan niet, dat moet bij een paaltje. Je moet in Breda of Roosendaal bij het overstappen op het perron in/uitchecken.
En in Breda staat de trein minimaal 5 minuten stil (mocht je richting Rotterdam willen) dus dat gaat zeker lukken.

Maar dat wil je niet want je moet naar Arnhem en dus je moet sowieso in Breda overstappen voor de richting Den Bosch - Nijmegen en verder.

Of wil je echt per se via Roosendaal de grens over?
Reputatie 7
Badge +4
De regel is dat je moet inchecken op het eerste overstapstation, en daarom noemde ik Breda in dit geval. Vaak is het natuurlijk Rotterdam. De regeling geldt voor inchecken met 100 procent korting vanaf de grens tot het eerste station waar ingecheckt moet worden.

Ik denk dat MeganD nog de oude verbinding in haar hoofd had, dan wel dat ze had uitgerekend dat het vanaf Essen goedkoper zou zijn.
@MeganD,

Ik hoop dat je de moederkaart (van 5,00 euro) nog niet gekocht hebt, want ik zou dan toch voor de versie tot Essen/Hazeldonk grens gaan. Zie ook https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/crossborder/roosendaal-campus Met een Campuskaart tot Essen/Noorderkempen heb je GEEN geldig ticket tot de grens.

Het grootste deel van de tickets naar Roosendaal bestaan ook in een versie tot Hazeldonk grens. Omdat Breda geen Belgisch tariefpunt is, bestaat er vermoedelijk geen soortgelijke pagina tot Hazeldonk grens.

Volgens de internationale reisplanner heb je een overstap van 32 minuten op de IC naar Zwolle. Je zou eventueel in Breda kunnen kiezen voor de sprinter naar Arnhem, maar ik weet niet of je dan sneller in Arnhem bent.

Je hebt dus voldoende tijd om in Breda in te checken op het perron. Check je liever niet in in Nederland, dan kan je voor de optie van Thom gaan (1 euro-ticket op www.b-europe.com).

Trouwens, het zou toch niet helpen om in Noorderkempen een internationaal ticket te kopen. Dit ticket is niet te koop in de automaat. En aan het loket kan je enkel al betaalde internationale tickets (met een toeslag) afhalen. Enkel in de heel grote stations verkoopt de NMBS internationale tickets aan het loket.

In Essen ga je in de automaat wel een ticket zonder korting kunnen kopen tot Roosendaal (wegens Belgisch tariefpunt).

Een Campuskaart van Leuven tot Hazeldonk grens gaat iets goedkoper zijn dan een Campuskaart tot Gent (zie https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/grensabonnement-vanaf-gent-59385#post402409).
Ondertussen had ik ook een mail gestuurd naar de nmbs en die stuurden dit terug:Een campuskaart Grenspunt Hazeldonk naar Gent kost € 17,00
een campuskaart van Noorderkempen naar Gent kost € 15,30.
Reputatie 7
Badge +4
@gekke_henkie Heeft men bij de NMBS niet gewoon vergeten deze informatie te actualiseren met Hazeldonk-grens? Ik kan verder geen ander grenspunt verzinnen dat hier niet is genoemd,

GRENSOVERSCHRIJDEND GAMMA
Geheel van vervoerbewijzen en tarieven met vertrek in België naar:

• Nederland: Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal en in omgekeerde richting.
  • Duitsland: Aachen en in omgekeerde richting.
  • Frankrijk: Lille, Baisieux, Ascq, Annapes, Pont de Bois, Hellemmes, Lezennes, Croix Wasquehal, Croix
  • L’Alumette, Roubaix, Tourcoing en in omgekeerde richting.
  • Groothertogdom Luxemburg: elk Luxemburgs station en in omgekeerde richting.
  • GRENSPUNT
  • Het begrip grenspunt wordt gebruikt voor de tarifering van de vervoerbewijzen. Het betreft in geen geval een station/stopplaats waar reizigers in- of uitstappen. De grenspunten zijn: Roosendaal-grens, Visé-Frontière, Aachen Süd- Grenze, Gouvy-Frontière, Sterpenich-Frontière, Athus-Frontière, Quévy-Frontière, Tourcoing-Frontière, Blandain- Frontière.
Geen idee Thom,

Maar dan zou ik toch hopen dat de NMBS die pagina op korte termijn toevoegt.

Ik denk eerder dat het een bewuste keuze is, maar weet het ook niet zeker. Ik ben ook maar een klant (die dan nog bijna nooit met de trein de grens oversteekt).
Reputatie 7
Badge +4
Er is in deze tekst is verder geen woord Frans bij, al kan ik daar wel mee uit de voeten. Dat heeft wat voordelen in je mooie land.

Reageer