beantwoord

Grensoverschrijdend reizen met voordeeltickets

• 24 mei 2019
  • 9 reacties
  • 560 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Dag allemaal,

Binnenkort wil ik met een groep vrienden van Trier (DE) naar Groningen reizen. Uiteraard zo goedkoop mogelijk! Reisplan daarvoor is als volgt:
  • in Duitsland van Trier naar Duisburg met uitsluitend Nahverkehr op een Quer-Durchs-Land-Ticket van DB;
  • van Duisburg naar Arnhem met de RE19
  • van Arnhem naar Groningen op een NS Groepsticket.
Mijn vraag gaat over het stuk grensoverschrijdend reizen. Bij DB vond ik dat het Quer-Durchs-Land-Ticket geldig is op de treinen van Abellio NRW, maar valt daar ook het stuk tussen de Duitse grens en Arnhem onder? En kunnen we vervolgens probleemloos door op een groepsticket, of hebben we een ander kaartje nodig?

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op deze specifieke vraag.
icon

Beste antwoord door Thom 24 mei 2019, 12:45

U kunt tot Arnhem komen met een QDL ticket, u reist hooguit met de RE 19 vanaf Duisburg.
QDL geeft als voorwaarde aan dat het binnen Duitsland gebruikt moet worden, maar Arnhem geldt als Duits NRW-tariefpunt, mits u met de RE19 reist.

Een groepsticket vanaf Arnhem kan gewoon. Als iedereen het groepsticket bij zich heeft en u daadwerkelijk samen reist met de hoofdreiziger, kunt u in Arnhem direct overstappen richting Zwolle. Binnen Nederland neemt u gewoon de Intercity.

Neem vooral de opmerking van iMark ter harte dat de informatie over QDLniet is bijgewerkt. QDL geeft andere voorwaarden aan dan de NRW-ticket, terwijl het in de praktijk voor dit traject niet zo is.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Het Quer-Durchs-Land-Ticket is geldig op alle regionale treinen in Duitsland. De grensoverschrijdende treinen van Duitse vervoerders kunnen gebruikt worden tot de Nederlandse eindpunten Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo. In het overzicht staat dat het ticket geldig is op alle trajecten van Abellio NRW.

Het is een overzicht uit 2016 en het kan daarom goed zijn dat daarom de grenstrajecten naar Nederland nog niet expliciet vermeld zijn.

In het overzicht van de speciale tickets die geldig zijn in NRW wordt het traject Emmerich-Arnhem expliciet genoemd.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt tot Arnhem komen met een QDL ticket, u reist hooguit met de RE 19 vanaf Duisburg.
QDL geeft als voorwaarde aan dat het binnen Duitsland gebruikt moet worden, maar Arnhem geldt als Duits NRW-tariefpunt, mits u met de RE19 reist.

Een groepsticket vanaf Arnhem kan gewoon. Als iedereen het groepsticket bij zich heeft en u daadwerkelijk samen reist met de hoofdreiziger, kunt u in Arnhem direct overstappen richting Zwolle. Binnen Nederland neemt u gewoon de Intercity.

Neem vooral de opmerking van iMark ter harte dat de informatie over QDLniet is bijgewerkt. QDL geeft andere voorwaarden aan dan de NRW-ticket, terwijl het in de praktijk voor dit traject niet zo is.
Reputatie 4
er zijn 2 alternatieven die goedkoper uitpakken:
  1. met dat QdL verder door DE tot Leer en dan de ARRIVA snelbus.
  2. door LUX (dagkaart 9 eur incl snelBUS=niet trein vanaf Tr,) en BE-zeker als jullie allemaal nog junior zijn door BE met de GoPass 1 (iets van 6 eur/rit).
  3. Maar het zal wel meer tijd kosten
  4. Overigens heb je in het plan-idee enkel het stuk Köln-Düsseldorf beslsit met RE te overbruggen, elk uur rijdt een RE direkt Trier-Köln via een mooie route door de Eifel.
  5. In 2016 reed die ABL nog niet naar Arnheim. In principe geldt QdL enkel TOT de grenspunten, maar voor die van NRW is een uitzondering die dus net voor ons NL voordelig uitpakt.
  6. Overigens is er op za/zo nog steeds tot 1/7 het wochendticket dat ook iets voordeliger is en meer mogelijkheden biedt.
Badge +3
Via Leer (Ostf) is de reis weliswaar goedkoop maar duurt ook zo'n tweeëneenhalf uur langer dan via Arnhem. En dat voor een reis die toch al niet bijster snel is.
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk dat er geen trein vanaf Leer rijdt. Er is wel een snelbus en die brengt u binnen een uur naar Groningen, sneller dan voorheen de trein. Het QDL ticket is echter in die bus niet geldig.
Bedankt @iMark en @Thom voor de antwoorden! De alternatieven van @bahnrider zijn inderdaad goedkoper, maar dan gaan we liever voor de QDL, die heeft een betere verhouding tussen prijs en reistijd.
Reputatie 5
Badge
De route vanaf Leer lijkt me in dit geval juist duurder, omdat er geen groepstickets worden verkocht vanaf Leer. Via België kan hooguit een paar euro goedkoper zijn, maar is in ieder geval veel omslachtiger. De beste optie lijkt me dus met het QDL ticket naar Arnhem en dan met NS naar Groningen.
Reputatie 1
Het Quer-Durchs-Land-Ticket is geldig op alle regionale treinen in Duitsland. De grensoverschrijdende treinen van Duitse vervoerders kunnen gebruikt worden tot de Nederlandse eindpunten Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo. In het overzicht staat dat het ticket geldig is op alle trajecten van Abellio NRW.

Het is een overzicht uit 2016 en het kan daarom goed zijn dat daarom de grenstrajecten naar Nederland nog niet expliciet vermeld zijn.

In het overzicht van de speciale tickets die geldig zijn in NRW wordt het traject Emmerich-Arnhem expliciet genoemd.

Alhoewel ik zeer regelmatig met de RE19 reis tussen Arnhem en het Ruhrgebiet, ben ik nog geen volledig expert van de soms zeer complexe Duitse tariefsystemen. Maar volgens mij klopt de info hierboven niet en is -zover als ik weet- QDL niet geldig tot aan Arnhem, maar slechts tot aan Emmerich.

In het overzicht staat dat het ticket geldig is op alle trajecten van Abellio NRW.

Dit overzicht meldt alleen de trajecten van Abellio binnen Duitsland. Er zijn enkele uitzonderingen in het buitenland waar QDL geldig is (onderaan in gelinkte document) maar daar valt Emmerich - Arnhem niet onder.

Dit overzicht heeft volgens mij alleen betrekking op de pauschalpreistickets van NRW zelf, niet het QDL.
Badge +3
We hebben inderdaad te vroeg de conclusie getrokken dat het QdL-ticket wel dezelfde voorwaarden zal hebben als de Ländertickets. Op de website van Abellio heb ik eindelijk een overzicht gevonden waarin duidelijk staat dat het QdL-ticket alleen geldig is in Duitsland:

Bron: https://www.abellio.de/de/abellio-mitteldeutschland/fahrplaene-tickets/tarife-tickets

Er zullen dus aanvullende kaartjes gekocht moeten worden vanaf Emmerich naar Zevenaar. Het groepsticket van NS is natuurlijk geldig vanaf Zevenaar. Wanneer station Elten opengaat is het QdL-ticket natuurlijk geldig tot Elten. Elten zou op 9 juni geopend worden maar Abellio zwijgt nog in alle talen over het daar stoppen van de RE19.

Zo leren we iedere dag weer wat.

Reageer