beantwoord

Grensoverschrijdende trajecten

• 29 januari 2019
  • 8 reacties
  • 313 Bekeken

Is het mogelijk om met een weekend vrij abonnement of met een dagkaart van NS ook gratis te reizen op de overschrijdende trajecten van o.a arriva van en naar Duitsland en België?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 29 januari 2019, 16:18

Hallo Jeffrey36, welkom op onze Community!

Zoals Thom aangeeft is dit inderdaad toegestaan. Hopelijk weet je zo voldoende, zo niet dan horen we het graag!
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, u mag van Nieuweschans naar Leer en van Heerlen naar Aken zonder verder kosten reizen. U moet wel in deze buitenlandse plaatsen uit- en inchecken. Ook de vervangende snelbus van Groningen naar Leer v.v. is toegestaan. Op het station van Groningen bij Arriva inchecken en in Leer op het station weer uitchecken, terug andersom.

Voor de meelezers: Dit geldt ook voor Keuzedagen.

Vanaf Leer kunt u met een Niedersachsenticket dit hele Bundesland doorkruisen voor minder dan 25 euro. Ook geldig vanaf Hengelo. NRW-tickets gelden vanaf Enschede, Arnhem, Venlo en Heerlen als u verder Duitsland in wilt.
Hallo Jeffrey36, welkom op onze Community!

Zoals Thom aangeeft is dit inderdaad toegestaan. Hopelijk weet je zo voldoende, zo niet dan horen we het graag!
Hallo,

ik heb zojuist klantenservice gebelt om dit te bevestigen maar het werd mij gezegd dat de ‘weekend onbeperkte’ abonement en alle andere abbonementen alleen geldig zijn binnen nederland!
kan iemand mij uitleggen of het nu wel of niet toegestaan is? Thanks!
Badge +3
De algemene regel is inderdaad dat dergelijke abonnementen alleen geldig zijn binnen Nederland. Voor een reis naar het buitenland zul je een aanvullend vervoerbewijs moeten kopen dat geldig is vanaf de grens.

Er zijn echter twee uitzonderingen en dat zijn de twee trajecten die Thom heeft benoemd. In deze gevallen is het een Nederlandse vervoerder (Arriva) die de dienst uitvoert tussen Nederland en Duitsland. Arriva accepteert ook binnenlandse tickets op hun grensoverschrijdende trein naar Aachen Hbf en op hun grensoverschrijdende treinvervangende bus naar Weener en Leer.

In de gevallen dat een Duitse vervoerder naar Nederland rijdt, zijn hun tickets geldig tot Hengelo, Arnhem of Venlo.

De NMBS rijdt vanuit België naar Roosendaal en Maastricht. Tickets van de NMBS zijn geldig tot deze Nederlandse stations.
Hoe zou ik in mijn geval het best gebruik kunnen maken van een weekend onbeperkt abbonement als ik van rotterdam naar brussel wil reizen tijdens de weekend?
Reputatie 7
Badge +4
U kunt, als het incidenteel is, het beste een kaartje kopen van Rotterdam naar Brussel bij NSInternational. Omdat u Weekendvrij heeft, kunt u 100 procent korting voor Nederland opgeven.

Dit kan onder 'Kortings- en loyaltykaarten'. Dan betaalt u alleen voor België. Vergeet de terugreis niet ook op deze manier te boeken.

U checkt niet in met uw Weekendvrij maar moet het wel meenemen als bewijs van korting. U opent het poortje met de vierkante code op uw ticket van NSInternational.

Als u vaker reist, hebben we goedkopere oplossingen. Dan maken we gebruik van de mogelijkheden in België.

Afhankelijk van uw bestemming doet u er wijs aan als bestemming Brussel-Zone te kiezen. Daarmee kunt u naar elk Brussels station.
bedankt voor uw antwoord!
ik ben van plan om inderdaad frequent to reizen. Ieder weekend van rotterdam naar belgie. Wat voor opties zijn er beschikbaar in deze instantie?
Reputatie 7
Badge +4
In dat geval is het belangrijk hoe oud u bent. Onder de 26 en boven de 65 kent België de meest gunstige opties. Maar ook voor de tussenleeftijden zijn er mogelijkheden.

Ik reis wekelijks naar Leuven of Brussel en zelf maak ik gebruik van de Railpass. Daarmee koop je tien willekeurige reizen in België, van elk Belgisch station naar elk Belgisch station. Voor de tweede klas kosten tien ritten 83 euro, voor de eerste klas 128.
In dat geval koopt u een internationaal kaartje naar het eerste Belgische station en dat is Noorderkempen of Visé, dan wel Essen, al raad ik dat laatste af. U geeft dan 100 procent korting op voor Nederland en dan betaalt u alleen het tarief naar het eerste Belgische station. Dit is veelal Noorderkempen. Vandaar reist u verder met in dit geval de Railpass. U kunt daarmee naar Brussel maar ook naar Namen, Ieper, Arlon, de Panne of Trois Ponts, of wat dan ook. De Railpass is grofweg rendabel vanaf Mechelen of Sint Niklaas.
Voor een senior boven de 65 is er een nog goedkopere actie. Een retour voor €6,80 tweede klas is onverslaanbaar. €14,40 voor de eerste klas is nog steeds prachtig. Ook hier tussen de Belgische stations en niet de grenspunten.

Het is wat omslachtig maar het spaart veel geld uit. België is in principe op dit punt socialer en goedkoper dan Nederland.
Het weekendretour in België is vaak een compromis voor één reis, ook geldig vanaf het eerste Belgische station. Kopen bij NMBS kan handiger zijn. Ook bij B-Europe.

In uw geval is de Railpass de makkelijkste optie, en als u jonger bent dan 26 de Go-pass, die is nog goedkoper. U moet de Railpass in België kopen, het kan op een automaat buiten Nederland.

Een overzicht vindt u hier:

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-products/adult-senior

Reageer