beantwoord

HEMA Train Dagretour: Belgisch bestemmingsstation niet herkend

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 437 reacties
Ik wil mijn couponcode graag verzilveren voor een reis naar een (klein) Belgisch station, dat bij het aanmaken van het e-ticket niet wordt herkend. Volgens de aanwijzing op de website (ns.nl/hema) moet ik als alternatief een ander station verderop invullen. Maar het systeem herkent geen enkel station langs de lijn waaraan mijn bestemming ligt...
NS-Klantenservice heeft telefonisch geen oplossing. Men beweert dat het HEMA Trein Dagretour slechts geldig is naar een beperkt aantal Belgische stations, maar een lijst daarvan heeft men niet. Deze informatie is rechtstreeks in tegenspraak met de informatie op ns.nl/hema, waar duidelijk staat dat het Trein Dagretour geldig is naar ALLE Belgische stations.

Morgen kan ik alvast niet op reis. Wat is de oplossing?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 23 mei 2016, 15:30

Een 10 en een 2 is samen gemiddeld een 6 en alsnog een voldoende. Maar even serieus, het is inderdaad jammer dat dit zo is gegaan. Onze campagnemanagers hebben dit laten uitzoeken en er is toegezegd dat dit voor een volgende actie niet meer voor zal komen. Ik heb net even naar de status gevraagd, maar er is mij verteld dat er pas meer bekend is/wordt bij de volgende campagne. Helaas betekent dit dat ik jullie hierover niet meer kan zeggen, behalve dat het een slordige fout van onze kant is geweest. Uiteraard compenseren wij klanten wanneer nodig.

Thom, je hebt absoluut gelijk.
Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Waar moet u naar toe? De Hemakaart is naar alle Belgische stations.
Reputatie 5
Waar moet u naar toe? De Hemakaart is naar alle Belgische stations.
Naar Thuin, aan de lijn Charleroi Sud - Erquelinnes
Reputatie 7
Badge +4
Begrip ik u goed dat Lobbes, Fontaine Valmont, Labuissiere, Solre en Erquelinnes allemaal niet werken? Zeker Erquelinnes zou het moeten doen. De tip onderaan in het gele veld is daarmee een lege letter. Als dit niet zo is, zou een nare tekortkoming zijn. NSinternational verkoopt ook gewoon kaartjes naar Thuin. Merkwaardig want de HEMA-aanbieding loopt ook in België. Zo te zien kunt u hem daar niet verzilveren.

Er is wel een workaround: u zou een e-ticket bij de NMBS kunnen kopen voor 2,90 van Charleroi-Sud naar Thuin. Het kost onnodig geld maar dan kunt u er tenminste naar toe. Uw rendement van de hematicket is al zeer groot. Op uw Hematicket plaatst u dan als bestemming Charleroi-Sud. Eventueel Charleroi Zone. Vul alles wel goed in en met uw eigen naam. ;-)

U kunt dan morgen wel op reis,

Kies wel voor de treinverbinding, die kost 15 minuten.

Er gaat overigens een rechtstreekse trein van Essen naar Charleroi-Sud. U kunt die trein ook in Antwerpen nemen als u daar eerst naar toe gaat..

Kies voor volwassene en standaardbiljet.
https://www.belgianrail.be/nl/dienstregeling-en-tickets-kopen/dienstregeling-zoeken/secure/koop-je-biljet-stap-1.aspx?ticketid=0&fromstationid=2009&tostationid=1811&date=02-04-2016&itineraryid=1

Reputatie 5
Dank voor je antwoord!

Inderdaad wordt geen van de stations aan lijn 130a herkend. Ik heb nog een paar "Waalse eindpunten" geprobeerd. Ook bestemmingen als Quiévrain, Couvin, Bertrix, Virton en Athus werken niet, zonder dat er een station "verderop" als alternatief kan worden opgegeven.

Natuurlijk is de HEMA-aanbieding op zich goedkoop. Maar om dan een extra kaartje (retour=5,80) te moeten kopen voor een traject waarvoor het dagretour gewoon geldig is, om wat NS "technische redenen" noemt, vind ik flauw.
Reputatie 7
Badge +4

Ik verdedig het ook niet, integendeel, ik geef een mogelijke werkwijze om toch te kunnen gaan. 24,90 voor een retour tot bijna aan de Franse grens is nog steeds niet duur. Het lijkt natuurlijk nergens naar dat niet elk station te bereiken is. Dit moeten NS en de Hema zo niet organiseren, zeker niet als ze deze actie nog eens herhalen.

Zelf zou ik het reizen naar Thuin wel zo doen maar dat is uw keuze. Die technische redenen lijken me onzin, dan moet je niet beloven dat je naar elk Belgisch station kan. NSInternational verkoopt de kaartjes naar Thuin gewoon. Het is dus gewoon een smoesje - het zal wel door de afdeling communicatie zijn bedacht. Wat er staat, is niet waar en ik vind dat ernstig.
Hoi Rudi, welkom op het forum.

Ik hoop dat je voor vandaag de tip van Thom hebt opgevolgd. Mocht dat het geval zijn, stuur me dan even een privébericht met je NAW-gegevens, geboortedatum, het ordernummer van het e-ticket van NS en je IBAN. Krijg je in ieder geval de extra gemaakte kosten terug voor het retour Charleroi - Thuin. Een privébericht stuur je door op mijn naam te klikken en in het volgende scherm te kiezen voor 'Stuur bericht'.

Verder kan ik over het probleem met het invullen van de stations inhoudelijk nog niet zeggen, dat zal ik eerst even moeten navragen. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo Laura,

De reis is bij NSInternational niet te boeken maar ze geven wel de mogelijkheid aan te bellen: 030 2300023. Het is het bekende verhaal dat het voor die dag niet te boeken is maar doorgaans werkt het ook niet op andere dagen. Moderne communicatie, helaas.
Bij de NMBS lijkt het wel te gaan.

Ik ben wel blij met je gebaar het te compenseren. Het kan/zal wel zo zijn dat de extra reiskosten bij NMBS zijn uitgegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Allemaal wel erg slordig.
Reputatie 4
Badge
Het kan/zal wel zo zijn dat de extra reiskosten bij NMBS zijn uitgegeven.

Dat zou niet uit mogen maken, want ook als het aanvullende kaartje bij NS zou zijn gekocht, moet NS het buitenlandse traject verrekenen met de NMBS. Gezien de servicegerichte opstelling van Laura zal het ook wel geen probleem zijn. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Nee, de Klantenservice is het probleem niet. Die willen wel. De implementatie is van het kaartje isniet goed. Zoiets verwacht je toch niet en kun je ook niet afdoen met iets als de meest mensen gaan naar de grote Belgische plaatsen.

Met Laura en haar collega's wordt het echt wel goed afgehandeld, daar zit ik niet over in maar het had niet nodig moeten zijn.
Badge +3
Ik heb zo'n vermoeden dat ze dezelfde beperkte lijst met bestemmingen gebruikt hebben die ook in de kaartautomaat wordt gebruikt. Leuk natuurlijk, maar dan moet je geen actiekaartjes verkopen naar ELK station in België en de gebruikers verplichten om een bestemming op te geven.

Kortom, er is slecht nagedacht over de uitvoering van deze actie en iemand in de organisatie moet zeer bestraffend worden toegesproken. 🙂
Kortom, er is slecht nagedacht over de uitvoering van deze actie en iemand in de organisatie moet zeer bestraffend worden toegesproken. :-)
Permanent iemand met logisch inzicht en technische kennis op de marketingafdeling stationeren lijkt me effectiever.
Reputatie 5
Dank aan het forum voor de hulp. Het was vandaag een schitterende dag aan de oever van de Sambre; dankzij het Weekendretour Internet van de NMBS was de "schade" slechts € 4,20.
@Laura: dank voor je snelle en soepele reactie. Je krijgt nog een PM.
@iMark: ik denk dat je gelijk hebt. Alle niet herkende bestemmingen die ik uitgeprobeerd heb, zitten ook niet in de kaartautomaat. Dat zullen dan wel de genoemde "technische redenen" zijn.
Reputatie 4
Badge
Dank aan het forum voor de hulp. Het was vandaag een schitterende dag aan de oever van de Sambre; dankzij het Weekendretour Internet van de NMBS was de "schade" slechts € 4,20.
@Laura: dank voor je snelle en soepele reactie. Je krijgt nog een PM.
@iMark: ik denk dat je gelijk hebt. Alle niet herkende bestemmingen die ik uitgeprobeerd heb, zitten ook niet in de kaartautomaat. Dat zullen dan wel de genoemde "technische redenen" zijn.

Mooi om te lezen!
Badge +3

Het klinkt als een mooie dag uit.

Het blijft natuurlijk jammer dat er bij NS niet beter wordt gecontroleerd hoe de uitvoerbaarheid van dit soort acties geregeld is. De linkerhand die de actie heeft bedacht heeft bij de rechterhand (de beheerder van de database met bestemmingen) niet geverifieerd of wel iedere bestemming kon worden ingevoerd en is toen met het lapmiddel gekomen om dan maar een station verder te gebruiken als bestemming. Wat in jouw geval helemaal niet bleek te werken.

Dit zijn toch werkelijk geen bijzonder ingewikkelde dingen om te regelen. Dit had bij wijze van spreken in een uur opgelost kunnen worden door de volledige lijst met stations in België in de achterliggende database van de website te stoppen. Er hoeft immers geen tariefinformatie gekoppeld te worden.

Dat NS slechts een beperkt aantal Belgische stations in de kaartautomaat heeft zitten, kan ik tot op zekere hoogte nog billijken. Maar het valt in een tijd met automatisering natuurlijk nauwelijks uit te leggen dat NS (met een omzet van meer dan 4 miljard euro) het blijkbaar te duur vindt om 550 stations van de NMBS in een database te onderhouden. Technisch zou het natuurlijk geen enkel probleem moeten zijn om van ieder station in NL in de automaat een kaartje te kunnen kopen naar ieder station in B.

Je krijgt zo ook een leuk kip en eiverhaal. Omdat niemand ooit een kaartje naar Thuin koopt, zit het niet in de automaat. Maar omdat het niet in de automaat zit, koopt nooit iemand een kaartje naar Thuin.
Reputatie 6
Badge +1
Leuk natuurlijk, maar dan moet je geen actiekaartjes verkopen naar ELK station in België en de gebruikers verplichten om een bestemming op te geven.

Jammer natuurlijk dat er hier wat misgaat. Maar ik wil jullie er even aan herinneren dat dagkaarten praktisch niet bestaan in België. Er bestaan wel allerlei spotgoedkope retourtjes, acties en tienrittenkaarten e.d., maar in België moet je ALTIJD je eindbestemming opgeven.
Het Belgische systeem werkt gewoon wat anders dan het Nederlandse. In België mag je ook je reis bijvoorbeeld niet onderbreken. Als je het station verlaat met welk kaartje dan ook gaat een nieuwe rit in.
(...) maar in België moet je ALTIJD je eindbestemming opgeven.
Des te meer reden om gewoon alle stations in het lijstje van mogelijke eindstations te zetten.
Reputatie 7
Badge +4
Nu geldt voor het Hemakaartje in België dat als het station niet genoemd wordt, je het volgende station op moet geven.

Dat werkt niet. Stel je wilt naar Houyet, een plaats bij Dinant. Belangrijke toeristische attractie is daar het wildwatervaren van Houyet naar Dinant. Dat kan met de trein Namen-Dinant- Houyet (...) en uiteindelijk Libramont. Dat moet je dan invullen.

Het lijkt een oplossing maar is het echt niet, want Libramont ligt aan de lijn (Brussel) Namen-Arlon (Luxemburg) Via Houyet is dan een lange omweg en die is niet toegestaan via Dinant. Ik had verwacht dat Bertrix mogelijk zou zijn maar eerder was al aangegeven dat dat ook niet kon. Een geldige reisroute naar Libramont is dus vanaf Namen richting Arlon en dan kom je niet eens in de buurt van Houyet.

Je kunt dus met het Hemakaartje niet naar elk station in België. Zeker de slotzin klopt niet.
Een Waalse conducteur die vaststelt dat het geen geldige reisroute is, heeft gelijk. Dat gold zoals hierboven bleek ook al naar Erquelinnes. Een workaround is naar analogie van mijn eerdere reactie een enkele reis Dinant-Houyet maar het hoort niet te moeten, ondanks de bereidwilligheid van LauraNS en haar collega's.

Ik vind echt dat het fout is gegaan met deze kaart. Ik denk dat veel Nederlanders dit niet aan de Waalse conducteur uit kunnen leggen. Laatstgenoemden spreken doorgaans geen of matig Nederlands en lang niet alle Nederlanders spreken voldoende Frans.

@Thom
Dat soort gepuzzel met toegestane reisroutes moet men sowieso niet opleggen aan de groep treinreizigers die doorgaans gebruik maakt van actiekaartjes. Dat zijn hoogstwaarschijnlijk niet de mensen die het Belgische spoornet van binnen en van buiten kennen.
Reputatie 7
Badge +4
Ben ik helemaal met je eens en dus kan het zo niet. Zeker niet voor doorgaans minder ervaren reizigers met een actiekaartje. Naar elk station in België is naar elk station in België. Klaar.

Het nut van de mensen die het Belgische spoornet wel kennen, is dat die de tekorten van dit kaartje wat makkelijker met een duidelijk voorbeeld kunnen blootleggen 😉 Wat in de beschrijving staat, is gewoon niet waar en dat vind ik nogal wat.

Dat is ook met dit voorbeeld aangetoond. Een reis naar Houyet is met dit kaartje niet mogelijk met de constructie van een volgend station in te vullen en er zijn meer plaatsen waar het voor opgaat. Audange bijvoorbeeld. Voor Luik-Marloie, belangrijk voor het Ardennenverkeer, werkt het gelukkig vaak wel goed.
Reputatie 5
En het zijn niet alleen de verre Waalse binnenlanden die onbereikbaar blijven. Ook Eeklo, Hamont, Poperinge en Ronse worden niet herkend.
Reputatie 7
Badge +4
Gouvy, Welkenraedt en De Panne werken wel en dat is niet onbelangrijk. Het zijn een soort laatste stations binnen België voor de grens. Maar niet iedereen zal weten waar ze liggen zonder ze eerst stiekem op te zoeken.

Kan handig zijn voor de puzzelaars 😉
Reputatie 7
Badge +3
Deze hele aktie is gewoon amateuristisch geklungel.
Badge +3
Deze hele aktie is gewoon amateuristisch geklungel.

Waarschijnlijk bedacht en uitgevoerd door dezelfde afdeling die voor de Voorjaarsspecial voor 2 (of was het toch 1) personen verantwoordelijk is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel grappig de voorwaarden voor de Hemakaart nog eens te lezen:

Een Treindagretour is niet geldig in Thalys, TGV, Eurostar en ICE

Het treinretour is met toeslag geldig op het Nederlandse traject in Intercity Direct en ICE International

Als je nu maar beide goed leest, is er niet veel aan de hand maar ik zou me voor kunnen stellen dat mensen stoppen na de eerste regel, waarbij je gevonden hebt dat je niet van de ICE gebruik mag maken.

Wat dus wel zo is, als je de toeslag maar betaalt.

Reageer