Het Fd: IC Direct Brussel

• 6 april 2018
  • 6 reacties
  • 276 Bekeken

Trein Amsterdam-Brussel bijna twee keer zo duur

De internationale trein tussen Brussel en Amsterdam gaat vanaf maandag sneller rijden, maar tegen fors hoger prijzen. Een weekendretour gaat bijna €94 kosten, tenzij een reiziger ver vooruit boekt en buiten het weekend reist.

Door de hogere prijzen kruipt deze Intercity Direct richting de tarieven van de veel snellere Thalys. Commerciële busdiensten zoals die van het Duitse Flixbus blijken nu stukken voordeliger.

De prijzen in de grafiek zijn gebaseerd op een heenreis komende maandag 9 april en een terugreis de dag erop. In het geval van Flixbus vertrekken de bussen van andere stations in Amsterdam en Brussel.
Kritiek

Consumentenorganisaties zijn positief over de nieuwe route, maar kritisch over de grote prijsstijging. De Nederlandse Spoorwegen verweren zich door te stellen dat het hoge tarief nodig om reizigers te verleiden buiten de drukke dagen te reizen. Wie van maandag tot en met donderdag reist en op tijd boekt kan voor € 50 retour, stelt de vervoerder.

De tijdwinst halen de treinen door over de HSL-Zuid rijden, het snelle spoor tussen Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. De Belgische hoofdstad is daardoor vanaf nu binnen een drie uur te bereiken. De Thalys rijdt al langer over het snelle spoor en legt het traject binnen twee uur af.
Fyra

De treinverbinding naar Brussel levert al jaren problemen op. In 2013 begon de NS na jaren vertraging met treindienst Fyra op dezelfde spoorlijn. De start was al meerdere keren uitgesteld en eenmaal begonnen volgden snel problemen. Na korte tijd moest de vervoerder de treinen weer van het spoor halen wegens grote storingen.

Met de aanleg en de problemen rond de HSL-Zuid is inmiddels zo'n € 10,8 mrd gemoeid. Vorig jaar klaagde de NS dat de spoorlijn eigenlijk niet goed is aangelegd.

ad by str

6 reacties

Het wordt inderdaad flink duurder en (voor mij althans) ook onaantrekkelijker om met deze trein te gaan reizen. De tijdwinst waar NS het over heeft geldt niet voor mij, ik reis vanuit het oosten en mijn reistijd blijft gelijk omdat ik 32 minuten in Breda moet wachten op deze aansluiting. Verder moet je tenminste 1 week van te voren boeken als je tegen het voordeligste tarief wilt reizen, nou ja, voordelig: dan blijft de prijs ongeveer gelijk als je van maandag t/m donderdag gaat reizen. En anders betaal je nog steeds een flink stuk meer. Maar reizen op de dag zelf of bijv. over 3 dagen kost je bij een retourtje Antwerpen met vrij reizen in NL bijna 100% meer! En dat zal dan altijd voor mij gaan gelden, want ik plan deze reis geen week van te voren, meestal op de dag zelf. Nee, voor mij hoeft het zo niet, ik zal niet snel meer met de trein die kant op gaan.
Badge
Een weekendretour gaat bijna €94 kosten, tenzij een reiziger [...] buiten het weekend reist.
Say that again, but slowly. :8
Reputatie 3
Ben je niet goedkoper uit als je vanaf Breda een Belgisch kaartje koopt?
Reputatie 4
Belgische kaartjes zijn pas beschikbaar vanaf Brecht.
Reputatie 7
Badge
Nee hoor, op www.b-europe.com koop je Belgisch kaartje van Breda naar Brecht voor 10 euro. Geen gedoe met vroeg bestellen of weekendtoeslag.
Reputatie 6
Enkele reis Breda naar Noorderkempen/ Brecht 10,40 euro... Behoorlijk duur vind ik voor een afstand van 30 km.

Reageer