beantwoord

Hoe gaat met dienstregeling 2018 treinverkeer en grensabonnement lopen naar Antwerpen?

Toon eerste bericht

107 reacties

En wanneer verschijnt de verbinding in de NS-planner? Ik vraag me af waarom dat zo lang duurt, het is toch al wel duidelijk dat de verbinding er komt vanaf 9 april, of is dat toch nog steeds niet 100% zeker?
In de NMBS-planner ook nog niks te zien.
Beide zijde van de grens lijken nu niet te weten wat het wordt, want geen van beiden kunnen uitsluitsel geven over dienstregeling en over abonnementen.
Badge
De Eurostar staat inmiddels (sinds deze week) in de planners en wordt op 4 april geïntroduceerd. Wellicht dat de IC Brussel (introductie 9 april) dan ergens de komende week? #durftehopen
Reputatie 7
Ik hoop van harte met jullie mee. Nog steeds geen reactie vrees ik.
De Benelux gaat definitief over de hsl rijden vanaf 9 april. Hoe zit het met dit topic? Kan er eindelijk een antwoord komen?
Badge
Ja hoor, we krijgen prijsdifferentiatie: http://nieuws.ns.nl/nieuwe-tarieven-intercity-brussel-via-de-hogesnelheidslijn-vroegboekers-reizen-goedkoop/

Boeken vanaf dinsdag 20 maart. Over grensabonnementen helaas geen nieuws.
Reputatie 7
Badge +3
Zou ook tijd worden dat NS commercieel eens wakker wordt en prijsdifferentiatie gaat invoeren. Nu zijn de treinen doordeweeks grotendeels leeg en alleen in het weekend vol. Op die manier is de concurrentie met Thalys en Flixbus niet vol te houden.
Reputatie 7
Inmiddels heb ik terugkoppeling ontvangen dat er met verzoek aan de slag wordt gegaan. Ik baal ervan dat ik jullie geen informatie kan geven tot op heden, maar blijf in contact met de productowners en de verantwoordelijken om dit zo goed mogelijk te communiceren wanneer het definitief is.
Wat wordt bedoelt met de passage uit de brief van 15 maart 2018 aan Locov?

Abonnementen
U adviseert positief over het voornemen om met NMBS tot een klantvriendelijke overgangsregeling te komen voor de huidige abonnementhouders naar Roosendaal Grens. De huidige abonnementen die voor omklap zijn aangeschaft, zijn geldig via beide overgangen voor de geldigheidsduur van het abonnement. Ook adviseert u positief over het niet berekenen van een IC direct-toeslag voor grensabonnementen. Ten slotte vindt u het een goed idee dat NS samen met NMBS doorgaande abonnementen en een tussenvorm wil ontwikkelen. NS gaat hierover in gesprek met NMBS, informeert u over de uitkomsten hiervan en besluit conform adviesaanvraag.

Met name: "De huidige abonnementen die voor omklap zijn aangeschaft, zijn geldig via beide overgangen voor de geldigheidsduur van het abonnement."
Het abonnement is doorlopend.. dus wanneer loopt het dan af (wat als aflopende datum te beschouwen)? Daarbij is de startdatum van mijn NL-abonnement niet gelijk aan dat van het grensabonnement NMBS.
Reputatie 6
Badge +1
Pfff dit is blijkbaar een lastig punt. We weten al 3 jaar dat deze trein gaat rijden, maar 2 weken voor de ingangsdatum nog geen abonnementsvorm ontwikkeld?!
Sinds gisteren staat de trein zowel in de ap van de NMBS als die van de NS. Kan er nu eindelijk een duidelijk antwoord komen over het grensabonnement of één of ander grensoverschrijdend abonnement aub? Wij moeten dringend aan de slag voor ons nieuwe abonnement in beide landen. De tijd dringt.

Mag ik de bemerking van "grensarbeider" interpreteren als "het huidige abonnement tot Roosendaal grens is voorlopig ook geldig op het traject Breda tot het nieuwe grenspunt"?
Voor 9 april bestelde abonnementen kunnen nog gebruikt worden op beide trajecten. Daarna dient er een andere abonnementsvorm aangeschaft te worden zoals ik het lees. Ik heb deze echter nog niet kunnen vinden, dus ik vermoed dat men hier nog mee bezig is.
Reputatie 6
Badge +1
Ook ik heb nu via de interne NS tamtam vernomen dat bestaande abonnementen nog tot 9 april 2019 geldig zijn op de nieuwe route. Daarna moet de route gewijzigd worden in Hazeldonk (Grens). Deze nieuwe route is echter nog niet te verkrijgen, en de NMBS-zijde is ook nog niet geregeld, dus we wachten nog even verder af...
Ook ik heb nu via de interne NS tamtam vernomen dat bestaande abonnementen nog tot 9 april 2019 geldig zijn op de nieuwe route. Daarna moet de route gewijzigd worden in Hazeldonk (Grens). Deze nieuwe route is echter nog niet te verkrijgen, en de NMBS-zijde is ook nog niet geregeld, dus we wachten nog even verder af...
MOET dus...
En een overgang via zowel Roosendaal als Breda zal dus uitgesloten (ongewenst en dus 'verboden' worden, handig voor iedereen die ertussen zit en dus nog verder in de reisvrijheid beperkt wordt).
Reputatie 6
Badge +1
Correct grensarbeider, NS stelt dat je moet kiezen. Men zal lopende abonnementen nog een jaar accepteren en losse tickets nog een maand of 3.
Reputatie 7
Ik ben op zoek naar contekst, want dit komt voor mij ook redelijk plots. De achterliggende afdeling zal mij kortstonding voorzien van informatie. Alles wat ik kan vinden, deel ik gelijk.
Ik ben op zoek naar contekst, want dit komt voor mij ook redelijk plots. De achterliggende afdeling zal mij kortstonding voorzien van informatie. Alles wat ik kan vinden, deel ik gelijk.

Hier nog iemand die gedoe krijgt. Het probleem is dat een OV Vrij geldig is tot aan de landsgrenzen. Echter is een Trajectabonnement van de NMBS (omdat de grensabonemmenten tot aan Roosendaal zijn en niet voor Breda) vanaf Noorderkempen ingaat. Het is dus zo dat je vanaf de overgang tot aan Noorderkempen of zwart rijd. Of een kaartje a 9euro betaalt elke keer.

Ik mis zowel bij de NS (en NS International) als de NMBS die samenwerken op dit traject om een "speciale" IC Brussel Abonnement te verschaffen of een 10-rittenkaart waarbij je afhankelijk van waar je opstapt/uitstapt een bedrag voor betaalt. Zo kunnen de wekelijkse misschien wel dagelijkse reizigers voordelig op en neer reizen.

Dit laat helaas zien dat de samenwerking nog niet tip top in orde is
Reputatie 7
Neem ik mee iemandt, vooralsnog heb ik nog geen volstaand antwoord ontvangen.
Ik vind het veel lijken op de invoer van de Fyra een paar jaar geleden. Ook toen werd pas op het allerlaatste ogenblik duidelijkheid geschept door NS en NMBS. Ik hoop niet dat het dit keer beter gaat, ik kan helaas niet vinden dat dit soepeltjes door NS/NMBS geregeld is tot op heden.
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijkheid wordt geschapen. ?
Duidelijkheid wordt geschapen. ? OK je hebt gelijk. Misschien dan ook even context ipv contekst
Neem ik mee iemandt, vooralsnog heb ik nog geen volstaand antwoord ontvangen.

Dank! Voor de productmanagers is het de taak om te kijken of een 10-rittenkaart of abonnement handiger is. Anders kom je er als frequente passagier niet uit (OV Vrij in NL en Trajectabbo vanaf Noorderkempen, maar daar tussen reis je dan zwart)

Zelfs de Thalys bied een "soort" abonnement aan waarbij je voor een vast bedrag korting krijgt op het traject als je 1week van te voren boekt.
Ook ik loop tegen dit probleem aan.

Ik ga elke dag pendelen tussen Breda en Antwerpen, maar de prijzen zijn mij niet helemaal duidelijk... In de app om kaartjes te boeken zie ik dat het voor mij 5,50 kost (jongerentarief) van Breda naar Antwerpen. Echter, Breda - Noorderkempen en Noorderkempen - Antwerpen kosten beide 5 euro... Ik vraag me af hoe deze kaartjes berekend worden.

Daarnaast wil ik ook graag weten wanneer er duidelijkheid komt over de abonnementen, want de prijzen lopen helaas op wanneer ik te lang wacht met het kopen van een kaartje. Ik heb hierover de NS, NSInternational, NMBS, en de internationale versie van de NMBS gebeld, maar zij wijzen helaas allemaal naar elkaar of geven aan dat ze nog niet geïnformeerd zijn. Ik heb nu dus geen idee hoe het gaat lopen...

Als er hier mensen zijn die meer weten; bij voorbaat dank 🙂.
Reputatie 6
Badge +1
Deze week kun je nog een abonnement Breda-Antwerpen via Roosendaal kopen. Die is nog een jaar geldig op de nieuwe route. Maar of je dan goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen.
Deze week kun je nog een abonnement Breda-Antwerpen via Roosendaal kopen. Die is nog een jaar geldig op de nieuwe route. Maar of je dan goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen.

Bedank voor je reactie! Kan ik dat online ergens vinden? 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Nee, NS heeft deze info helaas niet openbaar gedeeld 😞. Het is wel min of meer ook zo gezegd door NS-mensen eerder in dit topic.

Reageer