beantwoord

Hoe gaat met dienstregeling 2018 treinverkeer en grensabonnement lopen naar Antwerpen?



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Deze week kun je nog een abonnement Breda-Antwerpen via Roosendaal kopen. Die is nog een jaar geldig op de nieuwe route. Maar of je dan goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen.
Deze week kun je nog een abonnement Breda-Antwerpen via Roosendaal kopen. Die is nog een jaar geldig op de nieuwe route. Maar of je dan goedkoper uit bent durf ik niet te zeggen.

Bedank voor je reactie! Kan ik dat online ergens vinden? 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Nee, NS heeft deze info helaas niet openbaar gedeeld 😞. Het is wel min of meer ook zo gezegd door NS-mensen eerder in dit topic.
Bedankt, Keuzereiziger!

Inmiddels heb ik via de Facebookchat van de NS-klantenservice vernomen, dat de verkoop van grensabonnementen van en tot Hazeldonk grens vanaf 20 maart 2018 mogelijk zou zijn.

Misschien ben ik abuis, maar ik heb al een aantal keer gecheckt of dat kon, maar mij lukt het niet... Jullie wel?
Reputatie 6
Badge +1
Klopt, dit kan helaas nog steeds niet 😞 dus de klantenservice heeft haar uitspraak niet gecheckt.
Reputatie 5
4 dagen voor de invoering van de nieuwe dienstregeling en nog is er niks geregeld.
Misschien snap ik het niet goed, maar is een OV Vrij niet voldoende om te kunnen reizen binnen de landsgrenzen van NL met de NS? Ook als er een grensabonnement komt van de NS dan is deze geldig tot aan Hazeldonk. De NMBS klantenservice liet weten niet komen met een grensabonnement tot aan Hazeldonk. Dan zou je dus in theorie het stuk Hazeldonk(grens) tot Noorderkempen geen kaartje hebben voor dat stukje.

Ik ben dan ook een voorstander van een abonnement voor de Intercity Brussel of een "10-ritten" kaart om de frequente reiziger tegemoet te kunnen komen in kosten. Het word namelijk een heel duur grapje als je geen abonnement kunt afnemen.

De NS en NMBS/SNCB kunnen beter om de tafel gaan en dit uitwerken.
Reputatie 7
Ik merk dat er wel flarden aan informatie zijn verstrekt, maar ik wil het graag bundelen voor iedereen. We zijn namelijk al van start gegaan, dus ik verwacht een tijdelijke oplossing en een verwachte eindsituatie. Ik laat het jullie weten.
@Thomas,

Wat is het verschil tussen een OV altijd vrij en een grensabonnement?

Met ren OV vrij reis je door heel NL binnen de landsgrenzen toch? En met een grensabonnement reis je tot aan de grens(ook binnen de landsgrenzen), of is een grensabonnement geldig tot aan Noorderkempen?
Een grensabonnement is geldig tot de grens. Het is eigenlijk een Traject Vrij, maar dan niet tot een station maar Tot de landsgrens.

Aah maar een OV altijd Vrij heeft toch dezelfde voordelen? Immers is het een reisproduct dat geldig is binnen de NL Landsgrenzen. (eventueel aangevuld met BTM)

Daarnaast vraag ik me af hoe je dat oplost op het traject Breda-Antwerpen. Tot hazeldonk zou je dan je grensabonnement hebben. Maar vanaf daar tot Noorderkempen is er geen abonnement van NMBS. Ben dan ook benieuwd of hier ook een oplossing voor zal komen
Ov Vrij is geldig op alle trajecten, een grensabonnement alleen op het vaste traject. Tsja Hoe dat abonnement-probleem opgelost wordt is erg onduidelijk. Voor nu moet je dan een kaartje kopen met 100% korting in NL

En vanaf Noorderkempen een NMBS abonnement. Ik vind het slecht geregeld van NS en NMBS
NS steekt gewoon de middelvinger op naar zijn reiziger en ook naar zijn moderators. Thomas NS is al bijna een jaar aan het rondvragen => Het bereikte resultaat: Er is niets geregeld voor de reizigers. In 2 woorden onthutsend!!,beschamend!!

Ik vind het storend dat de NS en NMBS niet eens met een abonnement kunnen komen voor deze trein. Zo motiveer je mensen er meer gebruik van te maken. Ik denk dat de frequente reiziger zo liever voor de Thalys gaat en/of de auto neemt.

Zolang je een grensabonnement hebt tot Hazeldonk, maar de NMBS dit niet aanbied. Is het een waardeloos abonnement! Je moet dan het stukje hazeldonk-Noorderkempen zelf betalen(wat niet kan). Dus betaal je een kaartje van Breda naar Noorderkempen(wat het een duur grapje maakt).

De NS productmanagers zouden beter kunnen kijken wat hier op te maken valt om iedereen tegemoet te komen die veel reist op dit traject.
Reputatie 7
Vooralsnog heb ik de volgende informatie voor jullie beschikbaar. Excuses dat het zo lang heeft moeten duren, dit hebben wij als moderators ook als feedback aan de organisatie gegeven.

Vanaf 9 april is er een NS Grensabonnement beschikbaar via de Webshop tot Hazeldonk Grens.
  • Reizigers met een Grensabonnement naar Roosendaal grens ook via Hazeldonk-grens.
  • Dit zal tot 8 april 2019 mogelijk zijn. Na deze periode hebben alle reizigers die met de Intercity Brussel reizen een grensabonnement Hazeldonk-grens nodig.
  • Reizigers met een Grensabonnement hebben geen Toeslag ICD nodig als Schiphol Airport-Rotterdam Centraal deel uitmaakt van hun traject.
  • Reizigers met een Internationaal ticket via Roosendaal Grens mogen niet via Hazeldonk Grens reizen. Het grenspunt is altijd bepalend voor de route die gereisd mag worden. Uiteraard behandelen wij bestaande tickets met coulance.

Zouden jullie (wellicht in een lijst) kunnen opstellen welke vragen jullie nog hebben voor NS? Ik merk bijvoorbeeld onduidelijkheid wat betreft de aansluitende abonnementen van NMBS , waar uiteraard overleg voor nodig is, maar waar ik weinig inzage in heb. Ik zie de vragen graag tegemoet.
Reputatie 5
Vooralsnog heb ik de volgende informatie voor jullie beschikbaar. Excuses dat het zo lang heeft moeten duren, dit hebben wij als moderators ook als feedback aan de organisatie gegeven.

Vanaf 9 april is er een NS Grensabonnement beschikbaar via de Webshop tot Hazeldonk Grens.
    Zijn reizen via Roosendaal-grens ook goedkoper op bepaalde trajecten bijvoorbeeld Bergen op zoom - Antwerpen?
  • Reizigers met een Grensabonnement naar Roosendaal grens ook via Hazeldonk-grens.
  • Dit zal tot 8 april 2019 mogelijk zijn. Na deze periode hebben alle reizigers die met de Intercity Brussel reizen een grensabonnement Hazeldonk-grens nodig.
  • Reizigers met een Grensabonnement hebben geen Toeslag ICD nodig als Schiphol Airport-Rotterdam Centraal deel uitmaakt van hun traject.
  • Reizigers met een Internationaal ticket via Roosendaal Grens mogen niet via Hazeldonk Grens reizen. Het grenspunt is altijd bepalend voor de route die gereisd mag worden. Uiteraard behandelen wij bestaande tickets met coulance.

Zouden jullie (wellicht in een lijst) kunnen opstellen welke vragen jullie nog hebben voor NS? Ik merk bijvoorbeeld onduidelijkheid wat betreft de aansluitende abonnementen van NMBS , waar uiteraard overleg voor nodig is, maar waar ik weinig inzage in heb. Ik zie de vragen graag tegemoet.


Worden reizen via Roosendaal grens dan goedkoper op bepaalde trajecten zo als Bergen op Zoom - Antwerpen?
Reputatie 7
Durf ik nog geen antwoord op te geven, maar dat is een goede vraag voor mijn lijstje!
Reputatie 6
Badge +1
Reizen via Roosendaal grens zullen niet goedkoper worden, die tarieven wijzigen niet omdat het onderliggende systeem niet wijzigt.

@Thomas NS drie vragen
1) wordt dit soort info ook openbaar gemaakt op andere media dan dit forum? Bv op de NS website of in een mailing aan alle huidige abonnementhouders?
2) de Belgische zijde van het grensabonnement (zoals je zelf al noemt)
3) ik neem aan dat iedereen zelf zijn traject van het grensabonnement moet wijzigen voor april 2019?
Nog een vraag:

1) Ik doe elke week 2 keren traject mechelen-Breda (en dan verder Tilburg) maar hoe kan ik als student zijnde het 'zwarte gat' van Noorderkempen tot Breda regelen met een abonnement? Ik heb nu campuskaart tot Noorderkempen en dit kon niet verder, gevraagd aan loket. Bedankt alvast
Hoi! Ik dacht een zinvolle bijdrage te leveren aan misschien wel wat mensen:

Als je voorheen van de internationale intercity gebruikmaakte die over Roosendaal ging en hiervoor een NMBS grensabonnement had (dus t/m Roosendaal grens) dan is dit abonnement nog steeds geldig over de vernieuwde route via Breda. Pas bij de volgende validering van het abonnement dient Breda aangehouden te worden.

Ben het vanochtend gaan navragen aan het loket.
Hee! Ik heb mogelijk ook een zinvolle aanvulling voor dit topic:

Ik heb dit weekend bij het NMBS loket in Antwerpen-Berchem een schoolabonnement voor traject Zone Antwerpen - Hazeldonk (grens) gekocht. NMBS verkoopt inmiddels dus abonnementen tot aan het grenspunt Hazeldonk! Ik zit zelf nog met het Nederlandse deel tot aan Breda dat volgt, heb namelijk een student weekvrij abonnement op OV-Chipkaart --> zie topic: https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/dagelijks-over-de-grens-van-antwerpen-naar-breda-en-terug-met-ov-chip-student-weekvrij-48049?postid=318948
Hier nog wat info en prijzen van de Belgische kant! Ik heb zojuist gebeld met de klantendienst van de NMBS om te informeren of het mogelijk is om een abonnement af te sluiten tussen station Noorderkempen en Hazeldonk-Grens. Dit is niet terug te vinden op de website, maar het blijkt dus inderdaad mogelijk te zijn.

Prijzen voor een voltijds abonnement tussen Noorderkempen en Hazeldonk-Grens:
  • 1 maand - 72€
  • 3 maanden - 200€ (omgerekend 66.67€ per maand)
  • 1 jaar - 716€ (omgerekend 59.67€ per maand)
Prijs voor een halftijds abonnement (5 heen- en terugritten op 15 dagen): 24,4€.

Deze abonnementen kunnen afgesloten worden aan een loket van de NMBS.

Een abonnement tussen Breda en Hazeldonk-Grens kost volgens de NS-site 732€ voor 1 jaar (omgerekend 61€ per maand). Op basis van een abonnement van 1 maand kost het 77€.

Uitgaande van jaarabonnementen kost het traject Breda - Noorderkempen dus 59.67+61= 120,67€ per maand.
Reputatie 7
Wat gaaf om te zien dat iedereen zo actief blijft in dit topic.

Ik heb een week niet heel actief kunnen deelnemen door andere taken, maar ben nog steeds de vragen aan het uiteenzetten om hier binnen de organisatie duidelijkheid over te krijgen.
@Keuzereiziger Ik zal jouw vragen meenemen en z.s.m. beantwoord krijgen.
1. Wij zullen binnen NS dit zo goed mogelijk naar buiten brengen. Vooralsnog worden reizigers persoonlijk benaderd en is het forum een mooi platform om updates te verschaffen. Ik overleg nog of het elders ook mogelijk is om hier duidelijkheid aan te geven.
2. Die zoek ik nog uit. Het is lastig om voor de NMBS te spreken, maar ik doe mijn best.
3. Klanten dienen zelf hun abonnement om te zetten naar het juiste traject, maar zoals aangegeven worden zij hiervoor persoonlijk benaderd met advies en instructie.
Reputatie 7
Ik heb helaas nog geen antwoord op mijn punt 2. Inmiddels ligt dit bij de hoofd Communicatie Stakeholder NMBS. Ik hoop hier antwoorden te krijgen.
Voor mij is intussen bepaald dat ik de dramatische boemel over Roosendaal moet blijven rijden. Dit is geen vooruitgang, maar de route over Breda is ook alles behalve vooruitgang. En bovenal op dit moment niet betrouwbaar (kinderziektes). Ik heb al een paar keer gehad dat de trein last-minute is afgekapt en niet in Breda stop. Als je het op het perron in België hoor voor vertrek is dat minder erg dan als het pas gemeld wordt als je Antwerpen Centraal uitrijdt wat ik ook al heb meegemaakt.

Voor de trage boemel in Roosendaal geldt nu: lang leve de hoofdtelefoon met noice-cancelling die ik van mijn baas gehad heb (zo blij dat er eindelijk begrip is voor een diagnose). Anders zou ik dit nooit vol gaan blijven houden met dat gebrom en gejank van die treinen. Om nog maar te zwijgen dat die binnenkort de grens niet meer over komt, omdat ze met materieelproblemen zitten. Net op het moment dat ik grensabonnementverlening over Roosendaal heb. Allemaal voor het ping pong over toelating van vernieuwd materieel wat natuurlijk langer zal duren dat de door NMBS gehoopte eind augustus. Gezien op dit punt de communicatie tussen NS en NMBS bagger is verwacht ik hier niks beters...
Spijtig dat je dit allemaal zo moet ervaren grensarbeider. Dit alles klinkt niet als de ervaring waar je op hoopt. Collega Thomas heeft zowel intern hier als bij de Belgen de feedback doorgegeven, voor zover dit kan. Het materieelissue bij de NMBS kan ik niet voor je oplossen helaas. Het zijn inderdaad niet de meest moderne treinen weet ik ook uit eigen ervaring.
Het materieelissue bij de NMBS kan ik niet voor je oplossen helaas. Het zijn inderdaad niet de meest moderne treinen weet ik ook uit eigen ervaring.
Dat weet ik en dat verwijt ik ook NS niet persoonlijk op dat punt. Maar ik stel wel vast dat communicatie tussen Nederlandse vervoerder en Belgische vervoerder op diverse punten (en ook hier) te wensen overlaat. Ik zou bijna een Interreg Vlaanderen-Nederland project verwachten: hoe kan het grensverkeer verbeterd worden? En dan kan het breder dan spoor getrokken worden, want busvervoer is soms ook niet alles.

Reageer