beantwoord

Hoe gaat met dienstregeling 2018 treinverkeer en grensabonnement lopen naar Antwerpen?

Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7
Uiteindelijk heb ik via onze Pricing Manager van NS International de volgende antwoorden voor jullie:

Welke aansluitende abonnementen komen er vanuit NMBS?
Aansluitend op een Grensabonnement is er voor het Belgische traject de mogelijkheid om een Netabonnement aan te schaffen. Dit is een vergelijkbaar abonnement als ons Altijd Vrij abonnement en daarmee kan dus op het gehele NMBS net gereisd worden. Meer info: http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/vaak-reizen-abonnementen/nettreinkaart.aspx. Een andere mogelijkheid is het Trajectabonnement. Hierbij leg je je vast voor een bepaald traject, dus vergelijkbaar met ons Grensabonnement. Meer info: http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/leeftijd/adults-seniors/vaak-reizen-abonnementen/trajecttreinkaart.aspx.

Idealiter wil NS abonnementen aanbieden die het gehele, grensoverschrijdende traject betreffen. Dat staat hoog op de wenslijst, maar aan een dergelijke propositie zitten heel wat haken en ogen. Denk hierbij aan de fulfilment (op welke drager bied je een dergelijk abonnement aan), hoe zorg je ervoor dat de poortjes geopend kunnen worden in NL en BE en hoe maak je dit controleerbaar door zowel Belgische als Nederlandse conducteurs? Daarnaast is het punt distributie ook interessant: we willen het zowel door NMBS als door NS laten verkopen. Meerwaarde: willen we alleen de IC Brussel trajecten of mogelijk van/naar elk Nederlands en Belgisch station etc. ?

We zijn voortdurend bezig om al onze 'Grensreizigers' van een gepersonaliseerd advies te voorzien. Hierbij houden we rekening met reisgedrag, woonplaats etc. Om dit advies zo goed mogelijk te kunnen geven, is er tijd nodig om alle benodigde informatie te koppelen. Deze week zijn er verschillende afspraken tussen NMBS en NS om dit zo goed mogelijk vorm te geven. Excuses voor het lange wachten: zoals uitgelegd is het lastiger dan het lijkt.
Ik snap het allemaal en ik begrijp dat er heel veel werk aan vast zit. Alleen de reiziger had denk ik graag gezien dat e.e.a. allemaal bekend zou zijn op het moment dat de nieuwe dienstregeling is ingegaan. Het ligt zeker niet aan jou Thomas, want jij hebt in de afgelopen maanden vaak om een update gevraagd en niet gerkegen.
Maar met een netabonnement of altijd vrij kan je niet tot aan de grens komen, maar moet je in- en uitstappen (en dus checken) op een station...?
Ik weet dat dit bij het vergelijkbare Altijd Vrij abonnement wel het geval is. Heb even gezocht op de site van NMBS, maar kan dit hier ook niet vinden. Ik ga even in overleg met Thomas, misschien kan hij hierin nog het één en ander achterhalen.
Update: Ik heb deze vraag uitstaan via het contactpersoon waar Thomas ook mee heeft gesproken. Zodra ik meer weet zal ik hier een terugkoppeling plaatsen.
@grensarbeider Ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen. Het Netabonnement is een NMBS abonnement, daarmee hoeft niet in- en uitgecheckt te worden. Bij Altijd Vrij is dat inderdaad wel het geval en dat is ook de reden dat het Grensabonnement ontwikkeld is, daarmee hoef je niet in- of uit te checken.
Badge +3
Daar zijn nogal wat discussies over (verplicht in- en uitchecken met afgekocht reisrecht) want met Altijd Vrij kan je niet zwart reizen tenslotte!

Zelfde voor studentenreisproduct dat op bepaalde dagen altijd geldig is, en bij controle op dinsdag t/m vrijdag bij de HC alleen een melding geeft dat er niet ingecheckt is (maar niet beboet kan worden), maar op maandag wél een rode waarschuwing (en kans op een UvB dus) omdat het tusssen 0:00 en 4:00 niet geldig is!

Maar als je toch vrij reist, dan gewoon inchecken natuurlijk...Handig voor GTBV en zo 😛

Reageer