beantwoord

Hoe gaat met dienstregeling 2018 treinverkeer en grensabonnement lopen naar Antwerpen?


Er is natuurlijk nog geen definitief beeld van de dienstregeling van 2018, maar misschien nu wel al de tijd om na te denken hoe een en ander gaat lopen en wat daarbij de gevolgen zijn.

Dagelijks reis ik voor het werk de grens over naar Antwerpen. Nu is dat via Roosendaal, maar als het goed is wordt de IC Amsterdam-Brussel vervangen door een IC (Direct) via Breda naar Antwerpen. Als het goed is, dan blijft de boemel naar Antwerpen (eveneens 1x per uur) wel via Roosendaal rijden.

Vraag is hoe het gaat met grensabonnementen: komt er dan een grensabonnement Breda? En is er dan bedacht (overleg met NMBS) wat het aansluitende abonnement dat vanuit Belgische zijde moet worden?
Moet je dan verplicht kiezen tussen of Breda of Roosendaal? En kan je dan niet (mensen net als ik die juist tussen Breda en Roosendaal opstappen -en ik weet dat ik niet de enige ben-) kiezen via welke weg je gaat (als je Breda niet kan halen dat je dan via Roosendaal nog kan of visa versa)? Kan je maar 1 grensabonnement hebben of een combi? Of bij meerdere opties moet je dan 2x volle pond betalen of is de tweede upgrade tegen een gereduceerd tarief (gezien afstand vergelijkbaar is in prijsbepaling)?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 mei 2017, 13:10

Momenteel dien je een begin- en eindpunt aan te geven. Hoe dat vanaf volgend jaar gaat durf ik nog niet te zeggen. Hier is nog niets over bekend.
Bekijk origineel

107 reacties

Reputatie 7
Neem ik mee iemandt, vooralsnog heb ik nog geen volstaand antwoord ontvangen.
Ik vind het veel lijken op de invoer van de Fyra een paar jaar geleden. Ook toen werd pas op het allerlaatste ogenblik duidelijkheid geschept door NS en NMBS. Ik hoop niet dat het dit keer beter gaat, ik kan helaas niet vinden dat dit soepeltjes door NS/NMBS geregeld is tot op heden.
Reputatie 7
Badge +3
Duidelijkheid wordt geschapen. ?
Duidelijkheid wordt geschapen. ? OK je hebt gelijk. Misschien dan ook even context ipv contekst
Reputatie 6
Badge +1
Een grensabonnement is geldig tot de grens. Het is eigenlijk een Traject Vrij, maar dan niet tot een station maar Tot de landsgrens.
Reputatie 6
Badge +1
Ov Vrij is geldig op alle trajecten, een grensabonnement alleen op het vaste traject. Tsja Hoe dat abonnement-probleem opgelost wordt is erg onduidelijk. Voor nu moet je dan een kaartje kopen met 100% korting in NL
NS steekt gewoon de middelvinger op naar zijn reiziger en ook naar zijn moderators. Thomas NS is al bijna een jaar aan het rondvragen => Het bereikte resultaat: Er is niets geregeld voor de reizigers. In 2 woorden onthutsend!!,beschamend!!
Momenteel dien je een begin- en eindpunt aan te geven. Hoe dat vanaf volgend jaar gaat durf ik nog niet te zeggen. Hier is nog niets over bekend.
Reputatie 7
Badge +3
Ga er wel maar vanuit dat een abonnement niet via beide routes geldig zal zijn maar dat je net als overal een vaste route zult moeten kiezen.
Reputatie 4
Er is ook een traject abonnement met vrije routekeuze beschikbaar, maar of die mogelijkheid voor bijv. Etten Leur Mechelen ook wordt geboden is de vraag.
Reputatie 3
Aankomende dienstregeling zal de IC Brussel nog gewoon via Roosendaal blijven rijden, men heeft nu december 2018 op de planning staan om via de HSL te gaan rijden. U hebt dus nog geluk om het zo maar te zeggen 😉
Het spijt mij vreselijk om je te moeten tegenspreken Jan-Mark. Ik ben ook een grensarbeider die elke dag van Breda naar Brussel reist voor zijn werk. Vorige week heb ik via www.vananaarbeter.be de nieuwe dienstregeling vanaf December 2017 kunnen inkijken. Vanaf 10 December 2017 zal de IC -trein Amsterdam-Brussel wel degelijk om 7u 42 vertrekken in Breda en niet meer via Roosendaal komen. De wijziging is dus dichterbij dan iedereen verwacht. Het staat al voorzien in de dienstregeling van de NMBS.
Blijft natuurlijk de vraag: zal er in Breda ook een punt Breda-grens voorzien worden waarnaar aan weerszijden van de grens abonnementen uitgeschreven kunnen worden?
Ik weet hoe lang het geduurd heft om mijn huidige Nederlandse abonnement als Belg in orde te krijgen (meer dan drie weken) en ik wil graag op tijd beginnen met de aanpassing van mijn abonnement.
Kunnen de moderatoren hier misschien eens naar informeren?
Reputatie 7
Ik zal dit voor je proberen uit te zoeken Tim F, doorgaans zijn dit situaties waar ik niet heel snel antwoord op krijg, maar ik ga mijn best voor je doen. Wat je in principe wilt weten is of deze aanpassing in het grens-traject definitief is, en of er vanuit jouw kant als reiziger zijnde nog iets moet worden ondernomen. Dat zal ik voor je uitzetten, ik houd je op de hoogte.
Bedankt Thomas, ik zal mijn vraag even voor je verduidelijken. Ik moet sowieso mijn abonnement veranderen, want ik heb nu 2 aansluitende abonnementen via Roosendaal grens: Een nederlands grensabonnement Breda-Roosendaal-grens en een Belgisch aansluitend abonnement Brussel-Essen-grens. Dit moet zo van mijn werkgever omdat die een speciale overeenkomst heeft met de NMBS voor Belgische abonnementen. Ik zal mer de nieuwe trein vanuit Breda niet meer langs Roosendaal-grens komen en daarom twee geheel nieuwe abonnementen moeten aanschaffen. Daarvoor moet ik weten of er ook een fictieve halte Breda-grens voorzien gaat worden voor reizigers als ik en "grensarbeider". (net zoals er nu Roosendaal-grens al bestaat).
Dit is heel belangrijke informatie voor ons grensarbeiders...Wij moeten ons abonnement al ruim op voorhand in orde brengen. (zeker als niet-Nederlander)
Klopt. En het aanpassen van een abonnement is niet altijd even snel geregeld zoals Tim F aangeeft. Zeker als je Belgische werkgever afspraken met de NMBS heeft en daarmee je dus eerst nog weer daar wat aansluitend een nieuw vervangend abonnement moet vragen. Nou, mijn ervaring is dat dit regelen op een station (ongeacht waar, want zelfs in Antwerpen gaat het mis) een probleem kan zijn. Verlengen is eenvoudiger dan aanpassen.

Voor de Nederlandse kant geldt een gelijkaardig probleem. Hier zit je bij het afsluiten van een grensabonnement eerst al een heel jaar eraan vast (net als bij andere abonnementen van NS overigens). Iets wijzigen gaat dan ook al mis. Intussen heb ik al langer dan een jaar een grensabonnement, dus nu zou het maandelijks aangepast moeten kunnen worden.. Maar als ik sommige andere berichten hierover zie bij aanpassen van abonnementen, dan is het hier vaak ook iets dat niet van een leien dakje gaat.

Voor Tim F is het een voordeel dat hij sneller en makkelijker (met de ene trein per uur die hij al had) de grens over kan. Neemt niet weg dat ook voor hem in noodgevallen een uitvluchtweg via Roosendaal ook komt te vervallen. Ik zit, net als een paar andere grensrijders, juist tussen twee vuren. En ik ken het wel hoe dat gaat (was toen ik in Rotterdam studeerde ook) je wordt steeds geslingerd tussen de twee routes. Zegt de ene dat je via Roosendaal moet, ontkracht een andere kant van NS dat het via Breda moet en visa versa.
Reputatie 7
We moeten nog maar zien of de Benelux over de HSL een succes gaat worden. Gezien de ervaringen daarmee... Rijdt hij niet, moet je via Roosendaal met het boemeltje. Hopelijk pakt het goed uit.
Reputatie 7
Omdat dit ver in de toekomst ligt kan ik weinig toezeggingen doen over de vorm die dit abonnement gaat aannemen. Wat ik wel kan aangeven is dat er een grensabonnement Breda zal komen. Wat er vanuit België besloten zal worden, kan ik geen uitspraken over doen. Er zal in goed overleg gewerkt worden om dit zo klantvriendelijk mogelijk te laten verlopen. Ik heb gesproken met de marketeers en de woordvoerder voor NS International die dit geval extra zullen bekijken. Wij kunnen voor dit product nog weinig aangeven, omdat het simpelweg nog onduidelijk is. Wat ik in ieder geval heb bereikt is dat dit probleem (zeer) tijdig bij de marketeers bekend is. Ik zeg probleem, maar ik bedoel meer de situatie die we moeten voorkomen: dat er een onduidelijke overgang zal plaatsvinden van dit abonnement. Ik laat dit voor nu in de handen van de marketeers, ik vertrouw erop dat jullie tijdig ingelicht zullen worden over de veranderingen.
Reputatie 6
Badge
Inmiddels is er (geen) nieuws, namelijk (wederom) uitstel van in ieder geval enkele maanden.

http://nieuws.ns.nl/intercity-brussel-rijdt-nog-langer-via-huidige-route/
Reputatie 7
Badge +4
Dat dit allemaal niet te voorzien was, verbaast me dan toch weer.
Badge +3
Ook leuk, iemand koopt via NS international een 1e klas kaartje van Brussel naar ergens in NL met 100% korting in NL (wegens abonnement) en mag vanaf Roosendaal (ja, daar wordt heftig gecontroleerd!) zich verplaatsen naar 2e klasse omdat diegene geen 1e klasse mag reizen in NL.

Is super duidelijk, want als student 1e klasse reizen in NL mag sowieso niet (misschien buiten je geldige reistijden wél, want dan is het gewoon een 40% korting reiziger)?

Maar het gedoe met dat grensgebied (enkeltje Essen - Roosendaal) mag wel opgelost worden eerst.
Reputatie 7
Weer uitstel inderdaad. Eigenlijk een grote blamage. Hoe lang ligt dat spoor bij Breda er al wel niet, totaal ongebruikt. Jaren hebben ze kunnen voorbereiden en nog is het niet klaar.
Het wekt totaal geen vertrouwen en ik moet nog maar zien hoe het zal gaan als de treindienst uiteindelijk gestart is. Als je onderstaand artikel mag geloven, blijft de uitval altijd hoog.

http://www.bndestem.nl/binnenland/flitstrein-naar-brussel-opnieuw-vertraagd~a7d2cced/
Reputatie 7
Badge +4
Je mag best met 100 procent korting in Nederland reizen maar dat recht moet je wel aan kunnen tonen. In de Beneluxtrein wordt dat hevig gecontroleerd. Als student eerste klas reizen met honderd procent korting kan alleen als je een studentenkaart hebt waarmee je op dat moment vrij mag reizen, aangevuld met een eerste klas upgrade.

Waar veel mensen zich op verkijken is dat zowel de Belgische- als de Nederlandse conducteurs zeer goed op de hoogte zijn met de reismogelijkheden in beide landen. In de Beneluxtrein gaat men doorgaans alles na. Ik zit er wekelijks in met een kaartje naar Essen met voor het Nederlandse deel een Dalvrijabonnement als dekking, aangevuld met een Railpass voor België. Nagenoeg altijd wordt de hele constructie nagekeken.

Het kan in bovenstaand geval heel goed zo zijn dat de eerste klas dekking in Nederland van de student in kwestie niet deugde. dan heb je geen geldig eersteklaskaartje.
Uitstel van invoering nieuwe treinroute via Breda maakt nog niet dat er al een antwoord op de vraag is waar het topic mee begon. Het is wel meteen een mooi tijdrekking om iets te bedenken, maar of dat ook zo loopt... twijfels al om.
Intussen is dit topic niet beantwoord ook al geeft blijkbaar iemand binnen NS aan van wel.
Hallo grensarbeider,

Zoals Thomas eerder aangegeven heeft is dit bij de betreffende afdeling neergelegd. Wat mist er nog voor jou? Wellicht kunnen we je daarbij helpen?

Omdat dit ver in de toekomst ligt kan ik weinig toezeggingen doen over de vorm die dit abonnemet gaat aannemen. Wat ik wel kan aangeven is dat er een grensabonnement Breda zal komen. Wat er vanuit België besloten zal worden, kan ik geen uitspraken over doen. Er zal in goed overleg gewerkt worden om dit zo klantvriendelijk mogelijk te laten verlopen. Ik heb gesproken met de marketeers en de woordvoerder voor NS International die dit geval extra zullen bekijken. Wij kunnen voor dit product nog weinig aangeven, omdat het simpelweg nog onduidelijk is. Wat ik in ieder geval heb bereikt is dat dit probleem (zeer) tijdig bij de marketeers bekend is. Ik zeg probleem, maar ik bedoel meer de situatie die we moeten voorkomen: dat er een onduidelijke overgang zal plaatsvinden van dit abonnement. Ik laat dit voor nu in de handen van de marketeers, ik vertrouw erop dat jullie tijdig ingelicht zullen worden over de veranderingen.

Reageer