beantwoord

hoe kan het dat een treinreis Groningen naar Zurich goedkoper is dan een binnenlandse reis?

• 12 september 2020
  • 22 reacties
  • 733 Bekeken

Heb gekeken bij ns internationaal, en zag dat een enkele reis van Groningen naar Zurich 99 euro kost.

dat is relatief goed koper dan een kaartje Groningen Amsterdam die 26 euro kost waar zit het hem in?

icon

Beste antwoord door Julian 12 september 2020, 09:43

Het kaartje van 26 euro is gebaseerd op de afstand (aantal km) en is een vaste prijs, die niet uit kan verkopen. Daarnaast is er voor binnenlands treinverkeer een maximale prijs, dus meer dan 27 euro kan een enkele treinreis in Nederland nooit worden, hoe lang de afstand ook is. Ook zijn de kaartjes voor binnenlands treinverkeer volledig flexibel en kan je elke trein op de gekozen dag nemen.

De prijs naar Zürich werkt net als bij een vliegtuig met verschillende tarieven, waarbij er enkele stoelen in de trein voor een laag tarief verkocht worden en kan je alleen reizen met de trein die op je kaartje staat. Ook kan het ticket bijvoorbeeld niet of slechts beperkt geannuleerd of omgeboekt worden.

Als die goedkope kaartjes verkocht zijn, dan wordt het tarief een stukje hoger gemaakt, en dat herhaalt zichzelf tot je aan de volledige full-fare tarieven zit.

Het tarief van 99 euro is dus een van de goedkopere kaartjes en kent dan ook van die beperkingen.

Het volledige tarief is ongeveer 200 euro enkele reis, tweede klas.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In Duitsland zijn veel aanbiedingen waarbij u spotgoedkoop kunt reizen, al zijn er wel beperkingen. Iedereen die in Duitsland prijsbewust reist, kijkt naar de Sparpreis of Supersparpreis. Het is soms wel op incourante tijden, maar niet altijd. Het kaartje voor 26 euro is het duurste tweede klas kaartje. Het is buiten het standaardprijssysteem binnen Duitsland. Binnen Nederland kan het vaak ook veel goedkoper. Treinreizen is rekenen en slim uitzoeken. Ik kan eerste klas van de Randstad naar Hamburg voor 36 euro en ook tweedeklas voor meer dan tachtig. Ik doe dan het eerste.:innocent:

Ryanair biedt vluchten aan voor vijf euro naar Madrid. Van  Gouda naar Rotterdam kost meer. Er zit wel een klein addertje onder het gras. Voor 35 euro naar Parijs kan wel, maar dan zijn er voorwaarden en beperkingen. Van Harlingen naar Zurich kan voor twee euro.:rofl:

Het kaartje van 26 euro is gebaseerd op de afstand (aantal km) en is een vaste prijs, die niet uit kan verkopen. Daarnaast is er voor binnenlands treinverkeer een maximale prijs, dus meer dan 27 euro kan een enkele treinreis in Nederland nooit worden, hoe lang de afstand ook is. Ook zijn de kaartjes voor binnenlands treinverkeer volledig flexibel en kan je elke trein op de gekozen dag nemen.

De prijs naar Zürich werkt net als bij een vliegtuig met verschillende tarieven, waarbij er enkele stoelen in de trein voor een laag tarief verkocht worden en kan je alleen reizen met de trein die op je kaartje staat. Ook kan het ticket bijvoorbeeld niet of slechts beperkt geannuleerd of omgeboekt worden.

Als die goedkope kaartjes verkocht zijn, dan wordt het tarief een stukje hoger gemaakt, en dat herhaalt zichzelf tot je aan de volledige full-fare tarieven zit.

Het tarief van 99 euro is dus een van de goedkopere kaartjes en kent dan ook van die beperkingen.

Het volledige tarief is ongeveer 200 euro enkele reis, tweede klas.

Reputatie 6

Vraag en aanbod. 

Reputatie 5

Je krijgt "vroeg boek" korting ik ging bijvoorbeeld naar Parijs (retour) voor 80 euro. Ik had dan wel een jongere ticket. Stel dat je het dag van tevoren doet dan kan je 4x zo veel betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Eigenlijk is het simpel. Spoorwegmaatschappijen hebben een standaardtariefsysteem maar meer en meer doorgaande treinen verkopen reizen waarbij de marktprijs bepalend is. De marktprijs kan dus hoger, maar ook flink lager zijn dan de standaardprijzen. Zeker nu de vraag laag is in verband met de bekende omstandigheden.

In het internationale verkeer is het zaak even te puzzelen. NSInternational verrekent de Duitse prijzen meestal correct, maar het opsplitsen kan gunstig zijn. Vanaf Hengelo gelden al vaak de Duitse Sparpreisen. Een tijdelijke Bahncard kan daarnaast vaak uit bij een lange reis.

Binnen Nederland werkt het anders. Treinbinding kennen we nagenoeg niet, maar er worden ook actiekaartjes aangeboden voor de rustiger tijden, waar mensen die de normale prijs betalen zich ook wel eens benadeeld voelen.

Badge +3

Lees zojuist dit:

Vanaf 21 september is de nieuwe nachttrein naar Munchen / Innsbruck en Wenen te koop, vanaf 29 euro enkele reis.

Vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem er staat al wat info op https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/nachttrein-keert-terug

Oeps, 13 december pas rijden, tickets zijn wel eerder te boeken.

Reputatie 7
Badge +4

Het zal een zitplaats zijn, maar het is natuurlijk geweldig dat de nachttreinen weer gaan rijden vanuit Nederland. Mogelijk een introductietarief, maar toch.

Badge +3

Update:

Is geen speciaal intro tarief is de Vanaf prijs voor zitplaatsen, ligplaatsen in 4 ipv 6 persoonscoupe ivm corona vanaf 59 euro slaapplaats vanaf 89 op ma tm do zijn de meeste goedkope tarieven beschikbaar, tarieven kunnen oplopen, zeker in de vakantieperiodes.

Info met dank aan https://twitter.com/WChvan

Reputatie 7
Badge +1

Ik verwacht dat €29 gewoon het standaard starttarief is voor een Sparscheine inclusief zitplaats. De prijzen komen overeen met de prijzen voor de Nightjet vanaf Düsseldorf en vanaf Brussel. Kolom 2 dus in onderstaande foto.

Edit: En Robert B was mij weer te snel af. 

Moet wel zeggen dat je echt niet voor een zitplaats moet gaan, tenzij je een heel klein budget, niet geeft om privacy en een zere rug niet zo erg vindt. 14 uur in een stoel zitten slapen is best lang. Mijn reis met de Nightjet in februari dit jaar vanaf Brussel was i.i.g zeer positief uitgevallen en wil het zeker nog een keer doen. 

Reputatie 7
Badge +3

@loklok8 

Veel mensen doen sowieso geen oog dicht in een nachttrein en kiezen daarom dan maar voor de optie van een zitplaats.

Reputatie 7
Badge +1

Je zult dan toch merken dat een ligplaats een stuk comfortabeler en veiliger is én een betere service aan boord biedt dan een zitplaats, waar je met je knieën tegen elkaar opgepropt zit. De meerprijs voor een ligplaats is vaak niet zo hoog, al helemaal als je vroeg boekt. 

29 euro is hetzelfde (goedkope) tarief als bij CNL van Amsterdam naar Zürich/München.

wat voor zitplaatsen dat waren verschilde per trein. Soms was dat een coupé met 6 plekken, maar soms had je gewoon twee vrij luxe (slaap)stoelen naast elkaar

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet heeft ÖBB geen zitrijtuigen van DB overgenomen. Zij gebruiken voor de Nightjet hun eigen rijtuigen welke voor deze diensten allemaal beschikken over 6-zit coupés. Het zijn dezelfde rijtuigen die ook voor IC/EC diensten gebruikt worden. Wel kunnen alle stoelen in een soort van ligstand gezet worden door de stoelen die tegenover elkaar staan naar elkaar toe te schuiven, maar of dat nu heel lekker ligt.

Naar verwachting worden vanaf 2022 nieuwe treinen ingezet met een compleet nieuw interieur. 

Reputatie 6

Rechtop zittend de hele nacht door is een ware martelgang. Als er niet meer dan drie personen in de coupé zitten dan kunnen ze languit liggen in de uitgeschoven stoelen. Maar ik prefereer een couchette in dit geval. Al is met zes mensen in een ligcoupé ook erg krap.

Reputatie 7
Badge +3

In de nacht-ICE's van DB moet je ook de hele nacht zitten. Desondanks zijn die treinen erg populair.

@loklok8

Veel mensen doen sowieso geen oog dicht in een nachttrein en kiezen daarom dan maar voor de optie van een zitplaats.

Ooit met de nachttrein naar Arezzo (vlakbij Florence) geweest voor de Top-12 tafeltennis (vandaar mijn forumnaam). Toen hadden ze nog T3 coupés met 3 slaapplaatsen. Dat geen oog dicht doen is voor mij heel herkenbaar in ieder geval. Toen maar gelijk besloten om nooit meer met een nachttrein te reizen. Jaar daarvoor was ik met de bus naar de Tour de France in Alpe D’Huez geweest met een nachtbus die je vervolgens ‘s-ochtends om 07.30 uur op de Alpe dropte. Dat was ook eens maar nooit meer.

Reputatie 5
Badge

verder is die 99 eur nog behoorlijk duur, ook zelfs per trein kan het goedkoper, soms door bvb te splitsen op een gunstig punt ergens in DE. SWISS biedt meestal ook wel retours AMS-ZRH aan voor 99 eur, plus wat extra servicekosten.

Reputatie 7

Wat is het verschil tussen een couchette en een sleeper coach ?

Waarom doe je al liggend geen oog dicht ? Beweging en treinlawaai ? Herriemakers in de trein ?

Sorry om het oorspronkelijke onderwerp om zeep te helpen, maar dat was al beantwoord. Bovendien zou ik graag eens met ons vier per nachttrein willen reizen, dus ik ben heel nieuwsgierig naar reizen. Als je met zijn vieren een slaapplaats in een 4-persoonscoupé bestelt, dan heb je er alvast geen vreemden bij.

Reputatie 7
Badge +1

Qua ligcomfort zijn bedden aan boord een slaaprijtuig wat zachter door een extra matras. De couchette zijn een soort plank met vulling daarboven op. Vergelijk couchettes een beetje met een nieuwe harde sofa waar je op slaapt. Persoonlijk vind ik het verschil niet schokkend. 

In een slaaprijtuig krijg je aan boord een volwaardig (groot) kussen en een dekbed. Het bed wordt in de avond door het trein personeel opgemaakt en in de ochtend weer wordt het bed weggeklapt zodat er weer stoelen ontstaan (turn down service) 

In een couchette ligt er een klein kussen, een fleece deken en een dun hoeslaken klaar om het bed in de avond zelf op te maken. Het bed wordt wel door het personeel neer- en opgeklapt. 

Slaaprijtuigen zijn beschikbaar in 1/2/3 persoons configuratie en beschikken vaak over een deur tussen 2 compartimenten zodat ook grotere groepen gezamelijk kunnen reizen. Hotels hebben dat bijvoorbeeld ook. Verder is er een wastafel aanwezig. Premium of Deluxe compartimenten beschikken ook over eigen douche en toilet. Aan boord van de Nightjet is er ook een douche beschikbaar voor reizigers in slaaprijtuigen die geen eigen douche hebben. 

Couchettes zijn beschikbaar in 4 of 6 persoons configuratie en kunnen ook in zijn geheel geboekt worden door een gezelschap. Toiletten en wastafels zijn aan het einde van de gang te vinden.

Service aan boord verschilt per spoorwegmaatschappij. Maar in zijn algemeenheid krijgen reizigers in slaaprijtuigen een betere service aan boord dan reizigers in een couchette. Ieder slaaprijtuig heeft zijn eigen steward, terwijl er bij couchettes een steward per enkele rijtuigen zijn. Verder krijgen reizigers in slaaprijtuigen bijvoorbeeld een (uitgebreid) ontbijt welke inbegrepen is in de prijs. Bovendien krijgen reizigers in een slaaprijtuig vaak een welkomstpakket (tandenborstel en tandpasta, slippers, oordopjes, handdoekje, wijn om een paar dingen te noemen) 

Of je kan slapen in een slaaptrein verschilt per persoon. Hoewel de machinist in deze treinen voorzichtiger optrekt en afremt zodat je niet uit je bed geslingerd wordt en de trein langzamer rijdt, blijft het toch een trein. Je zult dus het lawaai van de wielen horen en de wagons schudden wel wat heen en weer. Als een trein onderweg opgesplitst wordt hoor en voel je het aan en afkoppelen van de wagons ook. Flinke lawaai van reizigers of personeel gebeurt zelden en ook wordt er niet omgeroepen gedurende de nacht. Reizigers respecteren hierin elkaars nachtrust en dienen zich te houden aan de stilte tijden. 

Ik adviseer je om een kijkje te nemen op de website van Seat 61. Die geeft een uitgebreide uitleg over de verschillen tussen een couchette en een slaaprijtuig. De website geeft over het algemeen enorm veel informatie over heel veel treinreizen in de wereld en kan je misschien wel als inspiratie en gids gebruiken voor je volgende treinreis. 

Of je kan slapen in een slaaptrein verschilt per persoon. Hoewel de machinist in deze treinen voorzichtiger optrekt en afremt zodat je niet uit je bed geslingerd wordt [...]

Ik moet zeggen dat het heel erg per machinist lijkt te verschillen. Ik ben in een aantal landen in Europa en ook buiten Europa met nachttreinen gereisd en de ene keer leek de machinist er veel beter op te letten dan de andere keer.

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij andere spoorwegen eraan toegaat, maar toen de CityNightLine/EuroNight nog reed, heb ik die treinen ook gereden op het Nederlandse gedeelte (vanaf Emmerich naar Amsterdam of vice versa). Ik werd, toen ik de eerste keer op zo'n trein met een mentormachinist meeging, er herhaaldelijk op gewezen dat het een nachttrein was en dat ik mij voor moest stellen dat er in het restauratierijtuig een reiziger met een bord soep voor de neus stond en dat die soep er niet overheen mocht gaan. Dat betekent dus rustiger optrekken en remmen, langzaam door de wissels, op stukken waar het spoor minder goed ligt langzamer rijden en de trein zonder schok of stoot stilzetten of wegrijden.

Niet dat het uiteraard altijd perfect lukt, maar ik vond het altijd een leuke extra uitdaging om het zo goed mogelijk te doen.

Maar hoe dan ook, ik kan de nachttrein zeker aanraden, hoewel ik persoonlijk dan altijd voor zoveel mogelijk luxe ga (dus liefst een eigen douche en toilet). Ik vond dat het extra geld altijd waard, omdat je dan 's nachts niet je coupé uit hoeft om even naar het toilet te gaan (en even douchen is 's ochtends ook altijd fijn). Maar zo heeft uiteraard iedereen zo z'n voorkeur :) 

Reputatie 7
Badge +3

Ik sliep altijd vooral slecht omdat ik lang ben en de bedden dan te kort zijn om ontspannen te kunnen liggen en dan slaap je dus niet. Enige uitzondering was de Transsiberische spoorlijn waar de bedden net wat langer waren. Waarschijnlijk treinen met iets breder treinprofiel.

In een vliegtuig of bus doe ik trouwens ook geen oog dicht, daar zit je met mijn lengte opgevouwen. Ik heb van mijn arts wel eens een slaappilletje gehad voor in het vliegtuig, toen sliep ik wel wat maar had ik de volgende dag ook de hele dag flinke hoofdpijn. Geen goed idee dus.

1: een reis naar Zurich is helemaal niet goedkoper dan een binnenlandse reis, en 2: de prijs is gewoon het gevolg van marktwerking. Ze hebben liever 1 klant voor 1000km dan 5 klanten voor 200km. In het algemeen zijn grote inkopen relatief ook altijd goedkoper dan kleine. Vergelijk het met de supermarkt waar een pak koffie van 500g goedkoper is dan twee van 250g.

Reageer