beantwoord

Hoe kan ik op internet kaartjes kopen met FIP-korting?

• 28 februari 2017
  • 24 reacties
  • 2214 Bekeken

Hallo! Ik ben woonachtig in Frankrijk en kom regelmatig met de Thalys naar Nl. Normaalgesproken reserveert mijn zusje in Nl altijd mijn treinkaartjes binnen NL op internet voor mij omdat creditcards nog steeds niet geaccepteerd worden bij de NS. Ik heb nu sinds kort recht op een FIP-korting. Hoe kan zij deze tickets met FIP-korting op internet voor mij bestellen? Het liefst heb ik alle kaartjes van tevoren zodat ik geen tijd verlies en meteen de correspondentie kan nemen zonder gesleep met bagage naar een of ander loket. Dank je wel! Margriet
icon

Beste antwoord door iMark 11 maart 2017, 19:30

Margriet zou voor vertrek in Parijs kunnen navragen of ze daar een baanvakcoupon met FIP-korting van Schiphol naar Zwolle kan kopen. Als dat niet lukt, kan ze dat bij aankomst op station Schiphol doen.
Het is goed te lezen dat NS nog steeds baanvakcoupons verkoopt voor dergelijke kortingen. Nu maar hopen dat ze iemand treft die het assortiment goed kent zodat ze haar aansluiting kan halen. 😃
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wat is FIP-korting en waar, dan wel wanneer, is die geldig? Moet het niet via SNCF worden geregeld?
Een 'FIP Loisirs'-kaart krijgt iemand die zelf of zijn/haar partner bij de SNCF werkt. Deze kaart is geldig in heel veel buitenlandse landen, waaronder NL. Voor Nl gelden de volgende kortingen voor mijzelf (partner van SNCF-medewerker): 1 x per jaar een pas met gratis reizen in heel NL en de rest van het jaar 50% korting. Uiteraard wordt de kaart elk jaar door de SNCF verstrekt. Kaartjes moeten wij zelf regelen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me af of Thalys meedoet met dit systeem maar binnen Nederland geldt het zeker wel. E-tickets kunnen inderdaad niet met een creditcard worden betaald en Nederland kent maar zeer beperkt de korting van vijftig provent.

Zie de opmerking van Tochjo hieronder.
Badge +3
FIP staat voor (groupement pour les) Facilités de transport internationales du Personnel des Chemins de fer en is een kortingskaart voor spoorwegpersoneel voor reizen in het buitenland. De kaart geeft recht op 50 procent korting.

De bijbehorende vervoerbewijzen zijn in Nederland alleen verkrijgbaar bij een servicebalie, niet via internet of de kaartautomaat. In een eerder topic hierover werd gezegd dat het vervoerbewijs een eenmalige chipkaart is. Dat zou betekenen dat ze alleen gedateerd te koop zijn, met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt.
Ja die topic van 3 jaar geleden heb ik gezien maar had gehoopt dat het ondertussen wat simpeler zou zijn. Op veel stations zijn er immers geen 'service-balies' en ik kom 's avonds laat aan. Familie zit op mij te wachten daar en het liefste verspil ik geen tijd. Heb er eerlijk gezegd aan gedacht om dan maar 40% kortingkaartjes te kopen (jammer dan voor die 10% extra) want die zijn wel online te bestellen zag ik. Er staat verder niks bij vermeld. (Zeg aub niet dat dit niet mag!!!)
@Thom: Ja hoor, Thalys doet hier ook aan mee gelukkig. Gewoon via de telefoon te bestellen en per creditcard te betalen...;-)
Reputatie 6
Badge +1
Dus het is gelukt om telefonisch te bestellen?
Thalys wel ja. Nu nog de kaartjes van Amsterdam naar Zwolle! Zucht....
Reputatie 4
Badge
Heb er eerlijk gezegd aan gedacht om dan maar 40% kortingkaartjes te kopen (jammer dan voor die 10% extra) want die zijn wel online te bestellen zag ik. Er staat verder niks bij vermeld. (Zeg aub niet dat dit niet mag!!!)

Die zijn alleen te koop voor internationale reizen door bij het boeken een kortingskaart toe te voegen. Voor reizen tussen twee Nederlandse stations zijn er op NS.nl of in de kaartautomaat geen kaartjes met 40% korting meer te koop. Mogelijk heeft u helemaal naar beneden gescrold om uit te komen bij de 40% kaartjes die enkel gebruikt mogen worden door houders van een Grensabonnement.

Ik zou bij SNCF klagen dat ze betere afspraken moeten maken met NS.
Welkom op het NS Serviceforum, Margriet77 🙂 Ik vraag even voor je na hoe je deze korting op een ticket voor het binnenlands traject kunt krijgen. Ik zal het z.s.m. hier terugkoppelen.
Badge +3
Ik vermoed dat je in Frankrijk baanvakcoupons met 50% korting voor een reis binnen Nederland moet kunnen kopen. Bestellen via internet lijkt me lastig. Bij een balie op Paris-Nord is het misschien wel mogelijk.

Overigens zou je biljetten met FIP-korting natuurlijk ook bij een balie van NS moeten kunnen kopen. Tenzij een onverlaat bij NS International de kortingsode heeft laten verwijderen. Op de stations waar Thalys in Nederland stopt, zijn in ieder geval balies waar je een dergelijk ticket zou moeten kunnen kopen.
Welkom op het NS Serviceforum, Margriet77 🙂 Ik vraag even voor je na hoe je deze korting op een ticket voor het binnenlands traject kunt krijgen. Ik zal het z.s.m. hier terugkoppelen.

Fijn, dank je wel!
Ik denk echter dat er niks anders opzit en ik op het station naar zo'n servicebali (=loket??) moet gaan. Kan ik er dan wel met mastercard betalen?? Bijv. op Schiphol??
Reputatie 4
Het loket op schiphol en Amsterdam CS aan de centrumzijde is de hele dag geopend, betalen met mastercard is mogelijk.
Heb er eerlijk gezegd aan gedacht om dan maar 40% kortingkaartjes te kopen (jammer dan voor die 10% extra) want die zijn wel online te bestellen zag ik. Er staat verder niks bij vermeld. (Zeg aub niet dat dit niet mag!!!)

Die zijn alleen te koop voor internationale reizen door bij het boeken een kortingskaart toe te voegen. Voor reizen tussen twee Nederlandse stations zijn er op NS.nl of in de kaartautomaat geen kaartjes met 40% korting meer te koop. Mogelijk heeft u helemaal naar beneden gescrold om uit te komen bij de 40% kaartjes die enkel gebruikt mogen worden door houders van een Grensabonnement.

Ik zou bij SNCF klagen dat ze betere afspraken moeten maken met NS.

De spoorbedrijven onderling waarschijnlijk, een zoektocht op google naar de FIP Kaart geeft aan dat er toch wel problemen bestaan met die kaart, NMBS levert die kaart bijvoorbeeld ook aan zijn personeel.
Badge +3

Fijn, dank je wel!
Ik denk echter dat er niks anders opzit en ik op het station naar zo'n servicebali (=loket??) moet gaan. Kan ik er dan wel met mastercard betalen?? Bijv. op Schiphol??

Bij de balies van NS op Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal kun je met creditcard betalen. De snelste verbinding van Paris Nord naar Zwolle is inderdaad met overstap in Schiphol. Daar zou je dan 10 minuten hebben om een ticket te kopen.

Wanneer ze baanvakcoupons met FIP-korting verkopen en je reist ook terug naar Frankrijk raad ik aan om een retourticket te kopen dat 2 maanden geldig is.

Als NS dergelijke tickets niet verkoopt, dan is het buitengewoon knullig geregeld. In feite zijn sinds de komst van Thalys en de bijbehorende tarieven, Rotterdam Centraal, Schiphol en Amsterdam Centraal tariefmatige grenspunten geworden en moet het dus mogelijk zijn om baanvakcoupons met korting te krijgen.

Ik kan overigens bevestigen dat baanvakcoupons voor binnenlandse trajecten nog steeds bestaan. Mijn vriendin reist binnenkort voor haar werk met Thalys naar Antwerpen. Voor het aansluitende traject (Hilversum - Schiphol) heeft ze een internationale baanvakcoupon gekregen van het reisbureau dat de reis geregeld heeft.
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik zou ook nog graag een antwoord willen hebben van Iris NS dus ff afwachten. Weet echter niet precies wat jullie met 'baanvakcoupons' bedoelen...niet dat ik dom ben 😉, maar woon als sinds mijn 22ste in Frankrijk en dat zal dit jaar 34 jaar zijn en ben dus niet op de hoogte van alles wat er sindsdien veranderd is in Nl. Maar merci beaucoup à vous tous!!
Badge +3
Een baanvakcoupon is in feite een ticket voor een binnenlands traject dat op een model van een internationaal vervoerbewijs wordt geprint. Het is een methode om tickets uit te printen die niet in het assortiment van bijvoorbeeld de kaartautomaat zitten en om kortingen te kunnen honoreren die niet (meer) via de automaat worden verkocht.

Het begrip baanvakcoupon is niet erg bekend maar het bestaat al jaren. Het biedt spoorwegmaatschappijen in Europa de mogelijkheid om biljetten voor binnenlandse trajecten in een ander land te verkopen. Maar ook om aansluitende tickets te printen voor een treincategorie (bijvoorbeeld Thalys) met een eigen tariefsysteem waarbij de ticketprijs inclusief reservering op de reservering wordt geprint.

Het zou me daarom niets verbazen wanneer je in Frankrijk een baanvakcoupon zou kunnen kopen van Schiphol naar Zwolle omdat het in aansluiting op Thalys is. Maar dat zal wel niet telefonisch kunnen.

Voor de komst van Thalys in 1996 kon je gewoon een doorgaand ticket van Parijs naar Zwolle kopen met daarbij een losse zitplaatsreservering voor de trein van Parijs naar Amsterdam (of Rotterdam natuurlijk).
Reputatie 2
Waarom bestaat er geen internsite iod waarop spoorwegpersoneel die kaartjes met korting online kan kopen? In de huidige tijd zou dit toch mogelijk moeten zijn
Waarom bestaat er geen internsite iod waarop spoorwegpersoneel die kaartjes met korting online kan kopen? In de huidige tijd zou dit toch mogelijk moeten zijn

Bestaat in Frankrijk ook idd maar alleen voor binnenlandse reizen....Voor het buitenland moet je het zelf maar uitzoeken in het desbetreffende land. Lekker handig als je de taal niet machtig bent...:-(
Een baanvakcoupon is in feite een ticket voor een binnenlands traject dat op een model van een internationaal vervoerbewijs wordt geprint. Het is een methode om tickets uit te printen die niet in het assortiment van bijvoorbeeld de kaartautomaat zitten en om kortingen te kunnen honoreren die niet (meer) via de automaat worden verkocht.

Het begrip baanvakcoupon is niet erg bekend maar het bestaat al jaren. Het biedt spoorwegmaatschappijen in Europa de mogelijkheid om biljetten voor binnenlandse trajecten in een ander land te verkopen. Maar ook om aansluitende tickets te printen voor een treincategorie (bijvoorbeeld Thalys) met een eigen tariefsysteem waarbij de ticketprijs inclusief reservering op de reservering wordt geprint.

Het zou me daarom niets verbazen wanneer je in Frankrijk een baanvakcoupon zou kunnen kopen van Schiphol naar Zwolle omdat het in aansluiting op Thalys is. Maar dat zal wel niet telefonisch kunnen.

Voor de komst van Thalys in 1996 kon je gewoon een doorgaand ticket van Parijs naar Zwolle kopen met daarbij een losse zitplaatsreservering voor de trein van Parijs naar Amsterdam (of Rotterdam natuurlijk).

Ja idd, voor de Thalys bestond kocht ik alles meteen in Frankrijk bij het loket van de SNCF. Bespaarde mij tijd in Nl. Nu wordt Thalys vanuit Brussel beheerd en het zou mij verbazen als ik een ticket tot aan Zwolle zou kunnen krijgen. Moet ik volgende keer maar eens vragen...
Bedankt voor de info IMark!
Excuses dat mijn reactie op zich liet wachten, Margriet77. Voor een kaartje met korting voor het binnenlandse traject kun je terecht bij een van de NS-balies. Via internet is het helaas niet mogelijk.
Badge +3
Hoezo helaas? Het is NS zelf die de kortingsmogelijkheid niet aanbiedt. 😃
Haha! Ik begrijp dat Margriet graag tijd wil besparen door het vooraf te regelen, maar helaas gaat dat 'm niet worden.
Badge +3
Margriet zou voor vertrek in Parijs kunnen navragen of ze daar een baanvakcoupon met FIP-korting van Schiphol naar Zwolle kan kopen. Als dat niet lukt, kan ze dat bij aankomst op station Schiphol doen.
Het is goed te lezen dat NS nog steeds baanvakcoupons verkoopt voor dergelijke kortingen. Nu maar hopen dat ze iemand treft die het assortiment goed kent zodat ze haar aansluiting kan halen. 😃
Excuses dat mijn reactie op zich liet wachten, Margriet77. Voor een kaartje met korting voor het binnenlandse traject kun je terecht bij een van de NS-balies. Via internet is het helaas niet mogelijk.

Dank je wel voor je antwoord Iris! Ik hoop idd dat ik dan wel iemand aantref aan het loket die op de hoogte is van deze kortingen. Gaan we volgende keer bekijken.:8

Reageer