beantwoord

Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk naar Gronau(Westfalen), inclusief stadsvervoer

• 20 oktober 2018
  • 13 reacties
  • 295 Bekeken

Ik woon in de buurt van de Duitse grens en zou op de zaterdag graag even boodschappen willen halen in Gronau(Westf). Hierbij wil ik ook graag gebruik maken van de stadsbussen aldaar en ik beschik over een NS Flex Weekend Vrij abonnement.

Boek ik het ticket via NS International, dan moet ik voor de bus een nieuw ticket kopen. Bij Deutsche Bahn is enkel het Voordeelurenabonnement bekent. En bij het kopen van een ticket met het Westfalentarif moet ik, volgens mij, ook voor zone Enschede betalen.

Voor de duidelijkheid: De OV-chipkaart is, in tegenstelling tot Weener (en mogelijk binnenkort richting Aken en Luik), niet te gebruiken in Gronau(Westf) en verder.

Hoe kan ik met mijn abonnement zo goedkoop mogelijk retour naar Gronau(Westf), inclusief het gebruik van de bus?
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 20 oktober 2018, 17:21

Bij het Westfalentarif wordt Glanerbrug al tot de zone Gronau gerekend. Zie ook de reisplanner op www.westfalentarif.de. U bent duurder uit als u aparte kaartjes naar Gronau koopt. De Eschmarke en Enschede vallen wel onder de duurdere zone.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge
U kan het best een kaartje vanaf Glanerbrug kopen van het Westfalentarif. Dat is een dagkaartje voor na 9:00 voorde stadsbus Gronau en de trein Glanerbrug-Gronau v.v. en kost €3,40. Te koop bij de DB Automaat in Enschede (vertrekstation aanpassen naar Glanerbrug en dan dagkaart aanklikken) en in de DB Automaat in de treinen op het traject. Als u doordeweeks reist en er betaald moet worden voor Enschede-Glanerbrug zal u het hele traject moeten kopen à €6,40 voor een dagkaart voor na 9:00.
Reputatie 7
Badge +4
Uw weekendvrijkaart is alleen geldig voor de trein. Als u naar Gronau wilt, kunt u een kaartje kopen bij NSinternational van uw vertrekplaats naar Gronau met 100 procent korting voor het Nederlandse traject. Koop meteen de terugreis. U betaalt dan voor Glanerbrug-grens naar Gronau. Vanaf Enschede gaat dit mis maar het werkt bijvoorbeeld wel vanaf Hengelo. U hoeft dat niet daadwerkelijk te reizen en het is toch gratis.

U kunt met uw Weekendvrij geen gebruik maken van de bussen in Duitsland.

Zie ook de opmerking van Groene Ruiter hierboven.
Reputatie 5
Badge
@Thom Een kaartje van NS international is niet nodig omdat Glanerbrug-Glanerbrug (gr) gedekt wordt door het Westfalentarifkaartje van €3,40. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Als je dat kaartje hebt wel, maar dat is niet vanzelfsprekend. 😉 Ik reis zelf naar Gronau of verder op de door mij beschreven wijze, dan wel met een NRW-ticket, wat ik veel handiger vind. Daar heeft Wouter G.op deze afstand natuurlijk niks aan. Voor hem is het Westfalenkaartje mogelijk een goede oplossing.
@Thom Een kaartje van NS international is niet nodig omdat Glanerbrug-Glanerbrug (gr) gedekt wordt door het Westfalentarifkaartje van €3,40. :)
Als het gaat om het Westfalentarif, maakt het qua tarief geen verschil of ik vanuit Enschede of Glanerbrug vertrek. Het gaat bij het Westfalentarif om zones, en bij een NS Weekend Vrij vertrek ik eigenlijk vanaf de virtuele halte Gronau Grenze.
Reputatie 5
Badge
Bij het Westfalentarif wordt Glanerbrug al tot de zone Gronau gerekend. Zie ook de reisplanner op www.westfalentarif.de. U bent duurder uit als u aparte kaartjes naar Gronau koopt. De Eschmarke en Enschede vallen wel onder de duurdere zone.
Overigens ging ik zelf nog wat kijken op de DB app. Toen zag ik iets bijzonders. Toen ik Voordeelurenabonnement aangaf en Enschede Kennispark koos, richting de halte (Gronau Albrechtstrasse), zag ik dat de flexprijs nu €2,- is. Van halte naar halte. Retour dus €4,-. Ik weet echter niet of het goedkoper kan, gezien Gronau net over de grens is.

Ik aangeven van het Voordeelurenabonnement vermijdt het moeten betalen van €3,40 per richting.

Echter weet ik niet of ik in dit geval mag doen dat ik alleen zone Gronau aan hoef te houden. Dat zou mij €3,40 kosten per reisdag. In dat geval dus een ticket kopen voor Gronau alleen bij NS international een ticket regelen met vrij reizen in Nederland en Duitsland. Mag dat?
Reputatie 5
Badge
Een ticket met 100% korting kopen op het hele traject kan niet, maar u kan de OV kaart meenemen om aan te tonen dat u een abonnement heeft.
Een ticket met 100% korting kopen op het hele traject kan niet, maar u kan de OV kaart meenemen om aan te tonen dat u een abonnement heeft.
Bij het schrijven van mijn reactie verscheen deze, waardoor ik deze niet meteen zag. Dit klopt blijkbaar en kan ik in de toekomst goed gebruiken. Alleen, hoe check ik dan op tijd in en uit in Nederland zonder dat de trein vertrekt zonder mij?
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat u dat het beste kan laten, maar de kaart+eventuele abonnementsbevestiging wel meeneemt. Op dit soort grenspunten is dit altijd lastig.
Hopelijk dat dit altijd mag, gezien Deutsche Bahn niet ziet dat ik dan reis over het Nederlandse deel, waardoor ze geen aandeel van mijn abonnementgeld krijgen.
Reputatie 5
Badge
Deutsche Bahn rijdt daar in opdracht van NS of Blauwnet, waar uw abonnement geldt. Ze ontvangen daar hun geld van. Bij het Westfalentarif ontvangt DB ook geld.
Ik zat wel te bedenken om dan bij NS international een ticket naar Gronau te kopen met vrij reizen in Nederland en Duitsland, waardoor in- en uitchecken niet nodig is. Als ik via de DB app of online een ticket regel, dan hoor ik verder alles geregeld te hebben. Bedankt voor de tips

Reageer