beantwoord

hoe oud moet je zijn om internationaal reizen zonder je ouders?

• 3 februari 2019
  • 5 reacties
  • 448 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
mijn moeder vroeg of als ik 13 ben kan ik alleen naar polen reizen. ze wilt dat ik alleen ga van Amsterdam Centraal naar Warszawa Centr, kan dat?
icon

Beste antwoord door Julian 3 februari 2019, 20:02

Uiteraard kan het, maar de vraag is of jij zelf je er prettig bij voelt. Als je er zelf niet heel veel vertrouwen in hebt, dan zou ik het afraden.
Een paar vragen die je jezelf zou kunnen stellen:
Kan je in Duitsland en Polen communiceren? Kan je je eigen weg vinden op de stations en in de treinen (dus heb je vaker daar met de trein gereisd?)?
En weet je wat je moet/kan doen in geval van een verstoring of uitval van treinen?
Mocht je het willen doen, zorg dan uiteraard dat je altijd iemand kan bellen in geval van nood, denk aan de juiste reisdocumenten (ID/paspoort) en uiteraard aan de juiste vervoersbewijzen. Ook kan het handig zijn om voor vertrek van de trein de conducteur te waarschuwen dat je alleen reist, die kan dan wellicht een oogje in het zeil houden.
Voor grenscontroles kan het handig zijn om een (meertalige) ondertekende toestemmingsbrief mee te hebben van je ouders/verzorgers, zodat ze weten dat je met toestemming de reis maakt en niet alleen op pad bent (weggelopen of zelfs ontvoerd).
Bekijk origineel

5 reacties

Uiteraard kan het, maar de vraag is of jij zelf je er prettig bij voelt. Als je er zelf niet heel veel vertrouwen in hebt, dan zou ik het afraden.
Een paar vragen die je jezelf zou kunnen stellen:
Kan je in Duitsland en Polen communiceren? Kan je je eigen weg vinden op de stations en in de treinen (dus heb je vaker daar met de trein gereisd?)?
En weet je wat je moet/kan doen in geval van een verstoring of uitval van treinen?
Mocht je het willen doen, zorg dan uiteraard dat je altijd iemand kan bellen in geval van nood, denk aan de juiste reisdocumenten (ID/paspoort) en uiteraard aan de juiste vervoersbewijzen. Ook kan het handig zijn om voor vertrek van de trein de conducteur te waarschuwen dat je alleen reist, die kan dan wellicht een oogje in het zeil houden.
Voor grenscontroles kan het handig zijn om een (meertalige) ondertekende toestemmingsbrief mee te hebben van je ouders/verzorgers, zodat ze weten dat je met toestemming de reis maakt en niet alleen op pad bent (weggelopen of zelfs ontvoerd).
Mooi en goed antwoord Julian!!
Reputatie 5
Ik zou als ouder nooit mijn kind van 13 een dergelijke reis alleen laten maken. Maar dat is puur mijn eiegen mening! Dawid: waarom wil je moeder dat je alleen naar Polen reist?
Badge +3
Op de website van de Rijksoverheid kun je het toestemmingsformulier vinden dat ouders van alleenreizende minderjarige kinderen moeten invullen. Op het formulier zelf staat een overzicht van alle documenten die het kind bij zich moet hebben.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-toestemmingsformulier-invullen-als-mijn-kind-alleen-naar-het-buitenland-reist

Ik zou de moeder van @dawid overigens aanraden om hem met het vliegtuig te laten reizen. Zeker omdat er in Berlijn overgestapt moet worden. Met een rechtstreekse trein zou ik het minder bezwaarlijk vinden.

Luchtvaartmaatschappijen zijn veel beter toegerust op het zelfstandig laten reizen van minderjarigen dan de spoorwegen. De KLM heeft bijvoorbeeld een 'Unaccompanied Minor Service'. Vanaf het moment van het inchecken op Schiphol tot bij aankomst in Warschau wordt er dan toezicht gehouden.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/travel_planning/children/umnr_yp_framed.htm
Reputatie 5
Ik denk dat dit een veel beter idee is!

Reageer