hoe zit het nu precies met verschillende vervoerders-ov chipkaart? | NS Community
beantwoord

hoe zit het nu precies met verschillende vervoerders-ov chipkaart?


Reputatie 6


sorry…topic titel moet vervoerders zijn . ( kan iemand dat aub wijzigen?)

 

Ik reis sinds kort met een Flex dalvrij kaart. Daarvoor had ik een Flex weekend vrij kaart. Deze neem ik af bij NS en ik betaal ook aan NS. Zoals ik in een ander topic heb gemeld , ervaar ik regelmatig een storing als ik naar station Gronau reis. Dit is het eerste station in Duitsland waar je nog met je abbo naar toe kunt reizen. De zuil op het station is van Keolis/blauwnet. Een andere vervoerder dus dan NS. Regelmatig wordt er bij in -of uitcheck toch 20 euro ingehouden terwijl ik reis in de daluren. Inmiddels is dit bij mij in drie maanden tijd 4 keer gebeurd. De eerste keer kreeg ik het vergoed van `Keolis/blauwnet maar de laatste drie keer moest ik het terugvragen bij Uitcheck gemist. Dit is nl wat Keolis/blauwnet adviseert. het frustreert me wel want ik moet nu steeds checken of er 20 euro is afgeschreven terwijl ik een afgekocht reisrecht heb. Uitcheck gemist kan maar drie keer per jaar vergoeden dus ik kan me nu geen gemiste uitcheck meer veroorloven. En, het is niet eens een gemiste uitcheck, ik check wel degelijk in en uit maar de zuil registreert het op de een of andere manier niet. Keolis/blauwnet blijft beweren dat er geen softwareprobeem is. Ik neem mijn abonnement af bij NS en betaal hen ook, wie is nu verantwoordelijk voor dit gedoe? 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 6 August 2022, 11:52

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 2

Als je een NS (flex) abonnement hebt, krijg je korting als je met vervoerder NS reist binnen de voorwaarden. Zo je schrijft reis jij met Keolis en dan reis je met de tarieven die zij hanteren. Met je OV-kaart kan je wel met alle vervoerders reizen, maar geldt er geen korting. Wil je korting bij Keolis omdat je daar vaak mee reist, kijk dan of zij een speciaal abonnement hebben en schaf dan een tweede OV-kaart aan.

Reputatie 7
Badge +1

Als je een NS (flex) abonnement hebt, krijg je korting als je met vervoerder NS reist binnen de voorwaarden. Zo je schrijft reis jij met Keolis en dan reis je met de tarieven die zij hanteren. Met je OV-kaart kan je wel met alle vervoerders reizen, maar geldt er geen korting. Wil je korting bij Keolis omdat je daar vaak mee reist, kijk dan of zij een speciaal abonnement hebben en schaf dan een tweede OV-kaart aan.

Dat is helemaal niet waar @Sharin met een NS Flex Dalvrij abonnement heb je bij alle treinvervoerders in Nederland dezelfde korting. Er gaat dus wel degelijk iets fout bij Keolis/Blauwnet. Lijkt een beetje op hetgeen gebeurd op de Merwede Lingelijn waarbij bij omchecken in de spits ook opeens extra kosten in rekening worden gebracht.

Reputatie 7
Badge +1

Zonder meer info over wat er nou gebeurt bij sim-en welke boodschap z/hij evt. op de screens krijgt, valt dit moeilijk te beantwoorden. OF het ligt aan zeer geregelde storing op de apparatuur net op dat korte stukje waar DB rijdt. OF de te korte tijd tussen UIT bl.net-poort en IN bl.net-paal op perron naar DE. Dit is al zeer uitgebreid aan de orde geweest

Overigens zijn r tot heden geen meldingen van net dat bl.net dat zij in die fout van Q-buzz (ooit trots eigendom van NS die wilde showen het allemaal beter te kunnen) zijn gevallen.

Reputatie 6

Als je een NS (flex) abonnement hebt, krijg je korting als je met vervoerder NS reist binnen de voorwaarden. Zo je schrijft reis jij met Keolis en dan reis je met de tarieven die zij hanteren. Met je OV-kaart kan je wel met alle vervoerders reizen, maar geldt er geen korting. Wil je korting bij Keolis omdat je daar vaak mee reist, kijk dan of zij een speciaal abonnement hebben en schaf dan een tweede OV-kaart aan.

Dit klopt niet. Ik reis alleen als ik vrij reizen heb. 
 

Zonder meer info over wat er nou gebeurt bij sim-en welke boodschap z/hij evt. op de screens krijgt, valt dit moeilijk te beantwoorden. OF het ligt aan zeer geregelde storing op de apparatuur net op dat korte stukje waar DB rijdt. OF de te korte tijd tussen UIT bl.net-poort en IN bl.net-paal op perron naar DE. Dit is al zeer uitgebreid aan de orde geweest

Overigens zijn r tot heden geen meldingen van net dat bl.net dat zij in die fout van Q-buzz (ooit trots eigendom van NS die wilde showen het allemaal beter te kunnen) zijn gevallen.

het gaat niet mis tijdens het uitchecken op Enschede het gaat steeds mis bij de incheck op Gronau als ik terugreis. Dan staat er in mijn NS reisoverzicht “ no info available’ . Dus het station `Gronau wordt herkend, het tijdstip klopt maar blijkbaar kan mijn kaart niet lezen worden met het inhouden van w0 euro tot gevolg. Ik heb dit meermaals gemeld bij Keolis/Blauwnet maar die komen niet verder dan ‘herstel het maar bij uitcheck gemist’. Omdat ik mijn abonnementen bij `NS afneem en zij ongetwijfeld afspraken hierover hebben met andere vervoerders zou het wellicht helpen als zij het ook nogmaals bij Keolis/blauwnet aankaarten. 

Reputatie 2

Als je een NS (flex) abonnement hebt, krijg je korting als je met vervoerder NS reist binnen de voorwaarden. Zo je schrijft reis jij met Keolis en dan reis je met de tarieven die zij hanteren. Met je OV-kaart kan je wel met alle vervoerders reizen, maar geldt er geen korting. Wil je korting bij Keolis omdat je daar vaak mee reist, kijk dan of zij een speciaal abonnement hebben en schaf dan een tweede OV-kaart aan.

Dat is helemaal niet waar @Sharin met een NS Flex Dalvrij abonnement heb je bij alle treinvervoerders in Nederland dezelfde korting. Er gaat dus wel degelijk iets fout bij Keolis/Blauwnet. Lijkt een beetje op hetgeen gebeurd op de Merwede Lingelijn waarbij bij omchecken in de spits ook opeens extra kosten in rekening worden gebracht.

Dan heb ik ooit de verkeerde informatie gekregen  wanneer er korting is op het flex-abonnement. Mijn excuus dan voor mijn reactie.

Goedemorgen Sim70 en welkom bij de NS Community. Ik heb op jouw verzoek de spelfout in de titel van het topic hersteld.

 

Dat klinkt inderdaad bijzonder irritant en ik kan het me erg voorstellen dat je hier goed van baalt.

Zoals je het omschrijft lijkt het inderdaad een probleem te zijn aan de kant van Keolis/Blauwnet. De exacte oorzaak is voor mij dus helaas koffiedik kijken :(. De ritprijs van de gemaakte reizen wordt door de andere vervoerder gefactureerd via de NS Flex factuur, deze wordt dus wel berekend door de andere vervoerder. Dat maakt het in principe erg simpel: een herstel dient dan door de andere vervoerder te gebeuren. Dat is natuurlijk wel op voorwaarde dat zij hierin thuis geven.

Omdat je wel een abonnement hebt via NS kan ik in ieder geval wel een signaal doorzetten zodat dit meegenomen kan worden richting Blauwnet, maar het daadwerkelijke herstel van reiskosten dient daar echt te worden geregeld. Gebeurt dit elke keer als je naar Gronau reist?

Reputatie 6

Hallo Tomas, dank voor het aanpassen van de titel.


Nee het rare is , het gebeurt niet altijd. Het gaat ook weleens goed. De afgelopen maanden echter niet.  Blauwnet maakt zich er vanaf met ‘ regel maar met uitcheck gemist’. Omdat ik dit nu al recent driemaal heb gedaan ben ik bang dat ik mijn onterecht kosten niet meer vergoed ga krijgen. Een signaal afgeven is mooi maar ik weet uit eerdere topics dat ik niet de enige NS klant ben die dit probleem ervaart. Het zou dus mooi zijn als er vanuit NS ook contact gelegd wordt met Blauwnet. 

Badge +3

Zie ook dit topic 

Het overkomt dus meerdere reizigers. En ja, bij uitcheckgemist houdt het na drie keer op dus NS zal actie moeten ondernemen en (Flex) reizigers compenseren.

Het zou niet zo moeten zijn dat je onterecht aan NS betaalt en vervolgens bij Blauwnet je geld terug moet gaan halen.

Om te beginnen mag er bij Weekend/Dal Vrij geen 20 euro worden ingehouden, en die 20 euro gaat echt niet naar Blauwnet, toch?

Bovendien compenseert Blauwnet je volgens mij via een saldobestelling en daar heb je met NS Flex erg weinig aan. 🤔

Badge +3

Als aanvulling nog een quote van @Sim70 zelf uit een ander topic:

 Ik baal er van dat je het netjes doet en toch er zelf weer achteraan moet. Bij een weekend vrij moet het onmogelijk zijn om 20 euro in te houden. Je moet er zelf weer achteraan. En de keolis klantenservice meneer beweerde in januari dat dit nooit voorkwam. Ze hebben het intern doorgezet want ik heb me niet af laten schepen. Ik houd jullie op de hoogte….

Reputatie 6

Dank voor het andere topic plakken Robert! Het is echt van kastje-naar-de-muur probleem wat mij betreft. 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Tomas, dank voor het aanpassen van de titel.


Nee het rare is , het gebeurt niet altijd. Het gaat ook weleens goed. De afgelopen maanden echter niet.  Blauwnet maakt zich er vanaf met ‘ regel maar met uitcheck gemist’. Omdat ik dit nu al recent driemaal heb gedaan ben ik bang dat ik mijn onterecht kosten niet meer vergoed ga krijgen. Een signaal afgeven is mooi maar ik weet uit eerdere topics dat ik niet de enige NS klant ben die dit probleem ervaart. Het zou dus mooi zijn als er vanuit NS ook contact gelegd wordt met Blauwnet. 

Ik heb zelf met Keolis een probleem met gemiste check outs door niet goed werkende kaartlezers in hun RRReis-bussen gehad en kan je wat betreft compensatie geruststellen. Ze verwijzen je inderdaad eerst naar uitcheck gemist, maar als je de drie mogelijkheden per half jaar verbruikt hebt vergoed Keolis de kosten gewoon zelf.

Reputatie 6

hey `Daniël, dat is goed om te weten! Is het voor jou inmiddels opgelost?

Badge +3

Ze verwijzen je inderdaad eerst naar uitcheck gemist, maar als je de drie mogelijkheden per half jaar verbruikt hebt vergoed Keolis de kosten gewoon zelf.

En hoe doen ze dat, direct naar je IBAN of ophalen als saldo?

Reputatie 7
Badge +2

hey `Daniël, dat is goed om te weten! Is het voor jou inmiddels opgelost?

Geen idee, ik gebruikte die bus zeer onregelmatig bij storingen met OV-fiets. Tegenwoordig heb ik echter een eigen fiets op het station staat omdat ik gek werd van de OV-fiets storingen.

Ze verwijzen je inderdaad eerst naar uitcheck gemist, maar als je de drie mogelijkheden per half jaar verbruikt hebt vergoed Keolis de kosten gewoon zelf.

En hoe doen ze dat, direct naar je IBAN of ophalen als saldo?

Naar je IBAN, de meeste busvervoerders kunnen bij mijn weten geen saldo klaarzetten.

Reputatie 6

Ik heb het hele probleem nogmaals voorgelegd aan Keolis en ze gaan het intern doorzetten. Als de NS dat nu ook doet @Tomas NS dan wordt het hopelijk opgelost. Ik zal de reactie van Keolis hier posten als ik die binnen heb. 

Facturen die NS verstuurt zijn zo ongeveer net als GTBV beslissingen: speciale autonome supercomputers sturen die op. NS kan aan dat proces niks veranderen. Fouten op een door NS gemaakte factuur moeten door andere OV bedrijven worden opgelost. U betaalt immers ook aan desbetreff, oh wacht. 

Reputatie 6

Nou idd…. 

Reageer