beantwoord

HSL concessie 2025 - 2035

• 6 juli 2020
  • 3 reacties
  • 160 Bekeken

Reputatie 4

Het is inmiddels al een tijdje bekend dat NS een nieuwe concessie krijgt voor de periode 2025 - 2035. NS heeft een exclusieve contract voor de periode 2015 - 2025. 

Met betrekking tot de HSL is ondanks de informatie op internet een aantal dingen onduidelijk voor me. Daar heb ik vragen over:

- Betaalt Thalys en Eurostar infraheffingen op de HSL Zuid aan de NS tot 2025? En moet Eurostar als open accesvervoerder vanaf 2025 infraheffingen aan NS betalen? Of betaalt Eurostar infraheffingen aan de overheid? 

- Exploiteert NS de HSL alleen voor de diensten met ICNG? En heeft NS vanaf 2025 nog een aandeel in Thalys en Eurostar? Nu heeft SNCF een aandeel van 62% in Thalys en 55% in Eurostar. NMBS heeft een aandeel van 28% in Thalys en 5% in Eurostar. DB heeft een aandeel van 10% in Thalys. En in mei 2015 verkocht de Britse regering haar aandeel van 40% aan een consortium van twee bedrijven: Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ) en Hermes Infrastructure. Deze twee bedrijven hebben een aandeel van 40% in Eurostar.

Wat is het aandeel van NS in Eurostar en Thalys? Ze verkopen wel tickets voor deze bedrijven. Of krijgen we vanaf 2025 kantoren van Thalys & Eurostar op Amsterdam Centraal? 

icon

Beste antwoord door Sanne NS 6 juli 2020, 21:15

Hoi Hanzeboog

Jij komt vandaag wel weer met een puzzel aanzetten. Ik heb hier samen met onze andere moderators onze hoofden over gebroken, maar ik vrees helaas dat ik je niet aan het antwoord kan helpen. Wij kunnen onwijs veel en bijna alles is voor ons uit te zoeken, maar hier stuiten we op een vraag die ook voor ons niet uit te zoeken is. Dit gaat om een overheidsdocument namelijk, dus hier staan wij los van. Ik vrees dus dat je vragen hiervoor onbeantwoord blijven. Mocht ik of mijn andere collega's je nog met een ander onderwerp kunnen helpen, dan verneem ik het graag van je! 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4

Baseerde me op deze rapport:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/11/ns-behoudt-concessie-meer-ruimte-voor-concurrentie-op-internationale-verbindingen

Hoi Hanzeboog

Jij komt vandaag wel weer met een puzzel aanzetten. Ik heb hier samen met onze andere moderators onze hoofden over gebroken, maar ik vrees helaas dat ik je niet aan het antwoord kan helpen. Wij kunnen onwijs veel en bijna alles is voor ons uit te zoeken, maar hier stuiten we op een vraag die ook voor ons niet uit te zoeken is. Dit gaat om een overheidsdocument namelijk, dus hier staan wij los van. Ik vrees dus dat je vragen hiervoor onbeantwoord blijven. Mocht ik of mijn andere collega's je nog met een ander onderwerp kunnen helpen, dan verneem ik het graag van je! 

Reputatie 4

Weet zelf dat het een hele specifieke vraag is. In ieder geval wil ik jullie bedanken voor de moeite.

Reageer