(HST) Amsterdam - Brussel verbinding

  • 30 december 2018
  • 0 reacties
  • 215 Bekeken

Reputatie 1
Las gisteren dit bericht:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjz4OnLvsffAhUPUlAKHSkvA0AQxfQBMAB6BAgAEAM&url=https%3A%2F%2Fnos.nl%2Fartikel%2F2265422-zes-jaar-na-fyra-debacle-rijdt-intercity-brussel-nog-steeds-dramatisch.html&usg=AOvVaw0nh6uuCI2VwtAuv2C3rA-f

Al vanaf 2007 is de Benelux verbinding matig. Eerst waren er problemen met de reeks 11 van NMBS die al zeer intensief gebruikt waren. Daarna nam de locomotief reeks 28 in 2009 het over tussen Brussel - Roosendaal - Amsterdam. De locomotief reeks 28 + NS Intercity rijtuigen voldeden op het klassiek spoor wel. Maar robuust was deze dienst niet door de vertragingen die het opliep bij de Noord - Zuidverbinding in Brussel. De Beneluxtrein was voor NMBS niet het belangrijkste trein meer sinds de Thalys vanaf 2010 via de HSL Schiphol - Antwerpen reed. Wie snel tussen Amsterdam - Brussel wilde reizen moest de Thalys nemen met duurdere tickets die minder flexibel kort van te voren te boeken was. Wie goedkoper tussen Amsterdam - Brussel wilde reizen moet/moest de Beneluxtrein nemen.

De punctualiteit van de Beneluxtrein was tussen Amsterdam - Roosendaal - Brussel ook niet altijd goed. Maar het treinmaterieel deed het op de simpelere klassieke spoorlijn wel. Vanaf april 2018 rijdt de Beneluxtrein/Intercity Direct International via de HSL. En net als overige IC Direct heeft deze internationale IC Direct veel problemen op de HSL. Omschakelen bij spanningssluizen, locomotieven die spontaan stilstaan en gereset moeten worden enz. Het zijn problemen die inmiddels bekend zijn.

Volgend jaar gaat de overheid/Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat beslissen over de hoofdrailnet. En de indeling hiervan:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ55JsyhcjEIAFAk0AopQ;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1546200009/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.ovpro.nl%2ftrein%2f2016%2f10%2f25%2fonafhankelijke-onderzoeksleiders-voor-onderzoek-ordening-spoor%2f/RK=2/RS=ttO9Fx0J1IHcvf9Ky8MTtCyc0Dk-

De vraag is wat er met de Beneluxtrein gaat gebeuren vanaf 2025. Slechts één ding is zeker op de (HSL) Amsterdam - Brussel. De NS Intercityrijtuigen zullen er vanaf 2025 er niet meer zijn. Daar is een afspraak over.

Meest voor de hand ligt nu dat de nieuwe NS ICNG het gaat overnemen. NS heeft Alstom de order gegeven om 2 prototypes te ontwikkelen die ook tussen Nederland - België kunnen rijden. Hoewel het nog niet zeker dat NS vanaf 2025 verder gaat met de huidige Benelux verbinding moet NS wel direct de Benelux verbinding vanaf 2025 kunnen overnemen als ze een concessie krijgen voor de periode 2025 - 2035 met de Beneluxtrein. NS heeft door de snelle order die vorig al gedaan ruim de tijd om een opvolger van de huidige Beneluxtrein bestaande uit Traxx + NS ICR te presenteren.

De belangen van de NS & Nederlandse overheid m.b.t. de Beneluxtrein is dat de Beneluxtrein zo snel mogelijk tussen Amsterdam - Breda rijdt. Vanaf Rotterdam naar Antwerpen rechtstreeks met de Beneluxtrein wordt niet gewaardeerd door de NMBS. En de provincie Brabant heeft jaren lang gewacht op een verbinding tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen. En de regio Kempen zat al jaren te wachten op snellere directere verbinding naar Antwerpen/Brussel. En wilde daarnaast ook met Breda/Nederland verbonden zijn. Al was dat meer bijzaak. En NMBS wil de Beneluxtrein integreren in hun eigen dienstregeling. Zoals de IC Berlijn - Bad Bentheim vanaf Hengelo geïntegreerd is in de IC Amsterdam/Schiphol - Amersfoort - Hengelo/Enschede. Dus kwam NMBS en NS met de huidige compromistrein.

Ondanks de problemen met de huidige Beneluxtrein op de HSL is het wel populair onder de treinreizigers. Simpelweg omdat de trein sneller is geworden. Dat geeft aan dat er wel vraag is naar een snellere IC tussen Amsterdam - Rotterdam en daarna naar Antwerpen/Brussel. Tevens vraagt NS geen belachelijk hoge toeslagen meer zoals 8 jaar geleden. De toeslag van E 2,40 in spitsuren en E 1,40 in daluren/weekeinde vinden vele treinreizigers prima. Want de bezettingsgraad van de Intercity Direct is ondanks vele problemen toch goed.

Dat geeft aan dat er 1 factor zeer belangrijk is de komende jaren. Namelijk betrouwbaarheid van nieuwe IC en verbetering van de betrouwbaarheid van de HSL. De grootste probleem met betrouwbaarheid is de huidige treinmaterieel. Maar ook op de HSL Zuid gaat het wel eens mis. NS zal de eerste zijn die de problemen gaat oplossen met de ICNG die door Alstom aangepast wordt voor het rijden op de HSL en hoofdrailnet. Alstom heeft veel expertise met ERTMS en treinen die regelmatig wisselen van stroomsysteem en beveiligingssysteem. Waar de Traxx van Bombardier duidelijk meer moeite mee hebben. Die zijn gebouwd om op de grens van stroomsysteem en beveiligingssysteem te wisselen. En niet om per uur al 2 - 4 keer p/u te wisselen van stroomsysteem & beveiligingssysteem!

Zoals gezegd is het nog niet zeker dat de Beneluxtrein vanaf 2025 blijft rijden tussen Amsterdam - Brussel. Tussen Amsterdam - Brussel zijn een aantal mogelijkheden. Het is wel heel waarschijnlijk dat de HST Amsterdam - Brussel via Schiphol, Rotterdam en Antwerpen blijft rijden. En natuurlijk moet er een trein rijden tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen.

De Beneluxtrein Amsterdam - Breda - Brussel kan vervangen worden door een ICNG Amsterdam - Breda en een IC Breda - Charleroi. Om zo'n verbinding komt hangt natuurlijk af van NMBS en NS. Ook kan er een fictieve IC Eindhoven - Breda - Brussel rijden. Het keren in Breda met de Beneluxtrein kost 8 minuten. Het probleem met keren in Breda is er dan niet meer. Een aparte IC Charleroi - Breda en ICNG Amsterdam - Breda is niet langzamer dan een ICNG Amsterdam - Breda - Brussel. Breda en Noorderkempen blijven dan een verbinding houden met Antwerpen/(luchthaven) Brussel.

Of deze verbinding er komt is natuurlijk speculeren. Maar de Beneluxtrein is niet heilig meer tussen Amsterdam - Brussel.

0 reacties

Geen reactie

Reageer