beantwoord

IC Brussel 15 juli niet via Dordrecht maar vua ???

Reputatie 3
Door werkzaamheden rijdt IC Brussel niet via Dordrecht, maar via welke route dan? Niet via de hsl want de reistijd is het zelfde als via Dordrecht.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 11 juli 2017, 18:15

Uiteindelijk dan toch de woordvoering ontvangen waar ik op zat te wachten. Excuses voor het testen van jullie geduld. Dit is wat ik heb doorgekregen, daar moeten wij (ik dus ook) het helaas mee doen.

De reden dat we niet in Dordrecht stoppen is dat we de enige directe trein zijn tussen Rotterdam en Dordrecht en Roosendaal. Dat is voor de capaciteit van de IC Brussel niet haalbaar wanneer we daar stoppen (conform dienstregeling). Stoppen in Roosendaal is daarnaast niet voor instappen richting Nederland en formeel niet voor uitstappen richting Belgie. We hadden het logistieke idee om Roosendaal voor de internationale klant aan te blijven bieden, voor Dordrecht is dit een te groot risico, daar Dordrecht ook gewoon heel slecht bereikbaar is deze dagen.

@Treinspotter123 Ik heb helaas geen antwoord op die vraag, maar ik zie dat InterCityNederland een vrij overtuigend antwoord heeft gegeven. Mis je hier nog iets in?
Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De IC Brussel kan niet via de HSL rijden want daarvoor is het materieel ongeschikt. Er zal dus waarschijnlijk via Breda gereisd moeten worden via de HSL met daar overstappen op de IC Breda-Roosendaal-Brussel (net als op de zondag).

Diezelfde oplossing zal wel gekozen worden als de Moerdijkbrug wordt afgesloten in de periode van 25 juli tot 11 augustus.
Reputatie 3
Volgens de reisplanner rijdt op zaterdag IC Brussel van Rottrrdam Centraal naar Antwerpen zonder stops. Dus stopt ook niet in Breda op zaterdag. Op zondag gaat het idd wel via de hsl en Breda.
Hallo InterCityNederland,

De trein gaat van Rotterdam Centraal direct naar Antwerpen Centraal. Als je reist vanaf Dordrecht, reis je eerst naar Roosendaal. Van Roosendaal naar Antwerpen Centraal, daar stap je weer over op de trein naar Brussel Centraal. Het is dus een directe verbinding tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is de zin van het niet stoppen in Dordrecht en Roosendaal als de trein daar gewoon langskomt? Dit is een raar verhaal.
Reputatie 3
Die uitleg snap ik niet Gabriella. De enige manier waarop IC Brussel van Rtd naar Atw kan is VIA Dordrecht en Roosendaal. Tenzij jullie ineens permissie hebben om met Trax over de HSL naar Antwerpen te kneuren... maar dat lijkt me sterk. Dus de vraag is, waarom stoppen de IC's daar niet? LIjkt me eerder een fout?
Reputatie 7
Badge +3
@Coryza
Ik denk ook dat het gewoon een fout is en dat op zaterdag dezelfde regeling geldt als op zondag.
Badge +3
Het is mij in ieder geval onduidelijk via welke route gereden wordt op 15 juli. Een alternatief voor het niet stoppen in Dordrecht is via de HSL van Rotterdam naar Breda. In Breda kopmaken en via Roosendaal naar Antwerpen. Dat kan ook verklaren waarom de dienstregeling gehaald kan worden zonder in Dordrecht te stoppen.
Een andere mogelijkheid is dat in Dordrecht om de een of andere reden geen stationnement kan plaatsvinden en dat de treinen zonder te stoppen doorrijden. Ik zie voor 15 juli geen andere geplande werkzaamheden bij Dordrecht.
Reputatie 7
Badge +3
De Benelux kan niet rijden over de HSL.
Vroeger ging de Beneluxtrein weleens vanuit Amsterdam via Den Bosch en Roosendaal naar Antwerpen, destijds stopt de trein in elk geval niet in Tilburg en in Breda, maar hij kwam er wel langs. Verbaasd mij niet anders dat hij weer zo gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Dat via Den Bosch reizen is NS mee gestopt omdat die treinen voor 90% leeg bleven.
Badge +3
De Benelux kan niet rijden over de HSL.
Wel als je stammen zou inzetten die anders op de ICD dienstdoen.
Reputatie 7
Badge +3
De ICD rijdt zelf dus er zijn geen stammen over.
Reputatie 3
Zonder stop via Breda kan niet omdat daar kop gemaakt moet worden en waarom vervalt de stop in Roosendaal dan ook. In de app stond al maanden lang dat er op 15 en 16 juli niet gestopt ging worden in Dordrecht. Nu is op zaterdag daar Roosendaal aan toegevoegd. Op zondag vervalt Den Haag HS en moet er in Breda overgestapt worden omdat het materieel waarmee A'dam - Breda gereden wordt wel over de HSL mag maar niet in Belgie mag rijden. Het materieel waarop in Breda overgestapt wordt mag wel in Belgie rijden maar weer niet op de HSL. Maar op zaterdag rijdt er het zelfde materieel van Amsterdam naar Brussel. Dat mag in Belgie dus niet op de HSL. Wordt er zaterdag soms Rotterdam-Utrecht-'s Hertogenbosch-Breda-Roosendaal gereden want een andere route is er niet als Dordrecht dicht is.
Badge +3
Dan is uit de communicatie van NS niet bepaald duidelijk wat er aan de hand is op 15 juli. Gezien de niet-gewijzigde reistijd kan ik alleen maar concluderen dat station Dordrecht zonder te stoppen voorbijgereden wordt. Reden onbekend.
Reputatie 7
Ik heb vandaag verschillende verantwoordelijken binnen de International afdeling gesproken (planners, woordvoerders etc.) die mij het volgende hebben laten weten:
Deze Intercity's zullen fungeren als Internationale treinen zonder tussenstop op Dordrecht. Dit in verband met werkzaamheden en spoorplanning. Ik vond dit niet specifiek genoeg, dus zal er persoonlijk op toezien dat ik wat gedetailleerdere woordvoering ontvang, om te kijken of ik het duidelijker aan jullie kan uitleggen. Ik laat nog van mij horen, hopelijk morgen al.
Reputatie 6
Badge +1
Zo te zien rijdt de IC Brussel op zaterdag 15 juli wel via Dordrecht, maar stopt er niet. Hij zal wel over een spoor zonder perron voorbijrijden (bijvoorbeeld spoor 6). Op zondag rijdt de IC Brussel alleen Breda-Roosendaal-Brussel. Reizigers richting Rotterdam kunnen dan in Breda overstappen op de 900 of 1100 die via de Hsl naar Rotterdam rijdt.
Reputatie 3
Ik heb nog even nagekeken of er wel andere treinen via Dordrecht rijden op zaterdag 15 juli. Dit is niet het geval. Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden geen treinen. Tussen Rotterdan en Dordrecht alleen sprinters. IC Brussel kan onmogelijk via Dordrecht rijden. Rijdt deze zaterdag ook niet via de HSL en Breda en vindt locwissel in Breda soms buiten het station plaats zodat in/uit stappen daar niet mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb even in de planning van 15 juli gespiekt, en het is zoals ik zei. De IC Brussel rijdt in Dordrecht over een spoor waar geen perron aan ligt. De trein rijdt dus wel degelijk langs Lage Zwaluwe en over de Moerdijkbrug. Blijkbaar is er in de werkzaamheden een gaatje gevonden om deze trein toch te laten rijden.
Reputatie 3
Maar Roosendaal dan. Daar wordt volgens de planner op zaterdag ook niet gestopt. Maar daar zijn geen werkzaamheden. Zondag stopt hij daar weer wel
Reputatie 6
Badge +1
In Roosendaal wordt volgens de planning op zaterdag wel gewoon gestopt. Wat raar dat dat niet in de reisplanner staat!
Reputatie 3
Ook de reisplanner van de Deutsche Bahn (die in heel europa werkt) geeft ook geen stop in Roosendaal aan. Van Rotterdam naar Roosendaal moet je met de bus, maar de trein stopt gewoon in Roosendaal.
Reputatie 7
Update: Mijn verzoek tot woordvoering staat nog steeds uit. Ik houd het topic in de gaten, en begrijp de vragen die jullie stellen heel goed.
Reputatie 7
Update: Helaas krijg ik wel antwoorden, maar wil ik goedkeuring en bevestiging hebben voor ik dit aan jullie terugkoppel. Ik weet dat de tijd dringt, maar liever een goed antwoord dan een halfbakken respons.
Reputatie 6
Badge +1
Er staat inmiddels op de website dat de IC Brussel op zaterdag wél stopt in Roosendaal. Het staat ook gewoon in de planning van de dienstregeling Thomas. De IC Direct rijdt niet tussen Rotterdam en Breda.
De andere kant op geldt trouwens hetzelfde: wel stoppen in Roosendaal, niét in Dordrecht, hoewel er wel lángs Dordrecht gereden wordt.

Op zondag 16 juli rijdt de IC Brussel van en naar Breda, met ook weer een stop in Roosendaal. Op zondag rijdt de IC Direct dan weer wél tot Breda, dus daar kan dan overgestapt worden.
misschien willen ze dat er niet teveel binnenlandse reizigers die van/naar/via roosendaal moeten van de ic brussel gebruik maken. zoveel reizigers kan deze trein waarschijnlijk niet aan.

ze adviseren voor binnenlandse reizigers te reizen met de snelbus tussen zwijndrecht en lage zwaluwe.
dan ben je van de rotterdam centraal naar roosendaal tussen de 65 en 74 minuten onderweg en met de ic brussel maar 39 minuten.

Reageer