beantwoord

IC Brussel 15 juli niet via Dordrecht maar vua ???

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 3
De reisplanner doet heel raar. Als je een reis plant van Rotterdam naar Roosendaal dan ziet hij IC Brussel niet maar van Roosendaal naar Antwerpen weer wel. En als je het rijschema van IC Brussel opvraagt dan zie je dat hij gewoon on Roosendaal stopt. Dit is een bug in de ns app volgens mij
Waarschijnlijk opzettelijk, zoals in de voorgaande reactie is beschreven. NS wil voorkomen dat de Benelux overvol raakt.
Je zou zeggen: hef die Benelux op tussen Amsterdam en Roosendaal en laat vervolgens eens per uur VIRM pendelen tussen Rotterdam en Roosendaal. Dit geeft veel meer capaciteit.
Reputatie 3
Ok dus ze proberen mensen in de bus te krijgen tussen Rotterdam en Roosendaal zo dat de trein niet te druk wordt. Maar je mag dus wel net de trein (IC Brussel) reizen tussen Rotterdam en Roosendaal.
Zelf zou ik in dit geval zeker de IC Brussel pakken. Ik vraag me wel af waarom NS er niet voor kiest om in plaats van de Benelux een aantal bakken VIRM te laten pendelen tussen Rotterdam en Roosendaal. Dan zouden er veel minder mensen per bus vervoerd moeten worden.
Reputatie 3
Virm kan niet naar Belgie rijden in verband met bovenleidingspanning. Ze zouden natuurlijk wel Amstetdam - Roosendaal met Virm kunnen rijden en Roosendaal - Brussel met huidig mat. Maar de overstap die je dan krijgt in Roosendaal krijgt kost te veel tijd. Dit wordt op zondag wel gedaan maar dan in Breda. Dan wordt er over de HSL gereden tot aan Breda (hsl mat mag niet in belgie) en daar is dan een ovetstap op mat dat wel in belgie mag rijden (maar niet op de hsl kan) voor de reis naar belgie.
Zie reactie 27 en 29. Zou een moderator toelichting kunnen geven waarom ervoor is gekozen de Benelux wel te laten rijden en niet op te heffen op het Nederlandse traject en daarvoor in de plaats VIRM tussen Rotterdam en Roosendaal te laten pendelen?
Reputatie 7
Uiteindelijk dan toch de woordvoering ontvangen waar ik op zat te wachten. Excuses voor het testen van jullie geduld. Dit is wat ik heb doorgekregen, daar moeten wij (ik dus ook) het helaas mee doen.

De reden dat we niet in Dordrecht stoppen is dat we de enige directe trein zijn tussen Rotterdam en Dordrecht en Roosendaal. Dat is voor de capaciteit van de IC Brussel niet haalbaar wanneer we daar stoppen (conform dienstregeling). Stoppen in Roosendaal is daarnaast niet voor instappen richting Nederland en formeel niet voor uitstappen richting Belgie. We hadden het logistieke idee om Roosendaal voor de internationale klant aan te blijven bieden, voor Dordrecht is dit een te groot risico, daar Dordrecht ook gewoon heel slecht bereikbaar is deze dagen.

@Treinspotter123 Ik heb helaas geen antwoord op die vraag, maar ik zie dat InterCityNederland een vrij overtuigend antwoord heeft gegeven. Mis je hier nog iets in?
@Thomas,

Hier mis ik inderdaad veel in. Wat is jullie afweging geweest om de Benelux te laten rijden en alle binnenlandse reizigers - en dat zijn er veel meer dan Beneluxreizigers - te vervoeren met de bus? Als jullie VIRM hadden laten pendelen tussen Rotterdam en Roosendaal hadden zowel binnenlandse als buitenlandse reizigers amper extra reistijd gehad en hadden de reizigers naar België in Roosendaal over kunnen stappen op de Benelux.
Reputatie 6
Badge +1
Een wilde gok, maar waarschijnlijk is het hele probleem dat er in principe geen treinverkeer mogelijk is over de Moerdijkbrug. Bij uitzondering dan blijkbaar 1x per uur de IC Brussel, dan zal het werk wel even stilgelegd worden. Als er ook nog ieder half uur in twee richtingen een VIRM langskomt, komt er niet zo veel van de werkzaamheden.
Volgens mij was de vraag om in plaats van de Benelux dan bijvoorbeeld 14 bakken VIRM te laten pendelen tussen Rotterdam en Roosendaal, één keer per uur. Reizigers naar België stappen dan in Roosendaal over. Ik denk ook niet dat het werk stilgelegd gaat worden voor de Benelux, zo heilig is die trein ook weer niet. Lijkt me eerder dat er nog één spoor beschikbaar is, en naast de NS ook goederenvervoerders op de resterende capaciteit zit te jagen.

Overigens krijg ik de indruk dat het niet de Moerdijkbrug waar aan gewerkt wordt is, de sprinters Rotterdam - Dordrecht zijn ook aangepast en ook de Hogesnelheidslijn rijdt niet, terwijl geen van beide over de Moerdijkbrug komt.
Reputatie 3
De sprinters Rotterdam-Dordrecht rijden overdag en zelfs in de avonduren elk kwartier. En dat in het weekend.
Mij hoor je niet klagen 😃
@Bemined
Dankjewel, dat is inderdaad mijn vraag.
Reputatie 3
De sprinters rijden 4x per uur omdat er geen intrrcity's rijden/stoppen in Dordrecht.
Reputatie 3
De hogesnelheidslijn rijdt ook nirt. Dus Thalys gaat ook over Dordrecht en Roosendaal (stopt ook niet).
Ik lees niks over dat er de hogesnelheidslijn buiten dienst is, de Thalys gaat gewoon in 32 minuten van Rotterdam naar Antwerpen. Dat de geen intercity's Rotterdam - Breda rijden zal dus te maken moeten hebben met werkzaamheden rondom Breda zelf of bij Breda Prinsenbeek, daar gaan de intercity's die de HSL pakken namelijk weer over het gewone spoor.
Reputatie 7
@Treinspotter Eigenlijk is het antwoord best eenvoudig hoor: Er is capaciteit voor één trein per uur per richting op dit traject. Wanneer gekozen zou zijn voor een pendel met VIRM (12 bakken) zou dit betekenen dat we in de reisplanner één trein per uur aanbieden. Niemand zou in dat geval nog gebruik gaan maken van de beschikbare busdienst en het capaciteitsprobleem zou groter zijn dan met de huidige oplossing. Bij de huidige oplossing kiezen we voor een doorgaande internationale trein tussen Amsterdam en Brussel (welke altijd één keer per uur rijdt) waarbij we voor binnenlandse reizigers allemaal hetzelfde bieden: geen treincapaciteit tussen Rotterdam en Roosendaal, maar het alternatief per bus. De veiligheid kan niet worden gegarandeerd wanneer we voor een andere oplossing zouden kiezen.
Volgens mij past in 14 bakken VIRM (maximale lengte, zou zowel in Rotterdam als Roosendaal moeten passen) evenveel als in vier keer per uur een sprinter Rotterdam - Zwijndrecht met overstap op de bus.
Reputatie 7
Even uit benieuwdheid: zijn er forumleden die gebruik hebben gemaakt van deze rit zaterdag, of hier misschien vandaag gebruik van gaan maken? Ik hoor graag jullie bevindingen.
@Thomas
Nope, ik ben ver van huis de komende periode ?
Stoppen in Roosendaal is daarnaast niet voor instappen richting Nederland en formeel niet voor uitstappen richting Belgie. We hadden het logistieke idee om Roosendaal voor de internationale klant aan te blijven bieden, voor Dordrecht is dit een te groot risico, daar Dordrecht ook gewoon heel slecht bereikbaar is deze dagen.
Neehoor, de attributen voor NIIN/NUIT zijn enkel in gebruik voor een aantal ICD's en Thalys'sen.
En de IC Berlijn dan Henk, die in de reisplanner niet gegeven wordt voor reizen tussen Amsterdam, Hilversum en Amersfoort?
ICD heeft een aantal stops op niet uitstappen staan idd 🙂

Reageer