IC Brussel na (bijna) een jaar


Inmiddels is de IC Brussel al een tijdje actief via de HSL Zuid en doet onder andere Breda en Noorderkempen aan. een goede ontwikkeling voor de Breda en Noorderkempen maar voor velen toch een doorn in het oog vanwege de vele vertragingen en uitval.


Zelf reis ik regelmatig met deze trein en sinds kort overgestapt op de Thalys, reden heel simpel ik heb geen zin in 1u vertragingen of 2u omdat er weer eens wat aan de hand is met een treinstel of storing. Dat ik in verhouding meer betaal neem ik voor lief.

Problemen waar de IC Brussel tegen aan loopt (subjectief!):
  • Trein rijdt een inefficiënte route waarbij het kopmaken op Breda 8 minuten duurt volgens de dienstregeling. In plaats van kopmaken kan je beter een extra IC Direct laten rijden ipv de IC Brussel en deze in Breda te laten eindigen. Hierbij laat je de IC Brussel rijden van Breda tot aan Brussel Zuid, waarbij de overstaptijd 3min bedraagt (als ze op hetzelfde perron komen is dit prima te halen).
  • Bij verstoringen is de NS eerder geneigd om de trein te annuleren dan om te laten rijden (Omreizen via Roosendaal is prima te doen bij problemen rond Breda, en via Den Haag als er problemen zijn op het stukje Schiphol-Rotterdam). hierdoor ben je automatisch 1 uur vertraagd, en zit je vaak in een overvolle trein. Zonde van me geld, en voor een lange reis best onaangenaam.
  • De Eurostar en Thalys zijn de enige alternatieven voor de IC Brussel, hierdoor heb je als NS reiziger weinig keuze als de IC Brussel ermee stopt voor enkele uren.
  • Tijden zijn zeer ongunstig te noemen, je kan niet om 9:00 op Brussel zijn met deze trein wat erg jammer is, als je ergens vroeg moet wezen in Brussel. Met de eerste IC Brussel ben je 09:12 op Brussel Centraal (excl. vertraging wat vaak voorkomt op deze vroege rit)

Suggesties voor verbetering:

  • Zorg dat de 1e trein eerder vertrekt en gelijk over de HSL kan om tijd uit te sparen en zo eerder in Brussel te kunnen zijn. Passagiers van Den Haag HS kunnen met de overige treinen door naar Rotterdam en hier op overstappen. Vertrek om 05:30 vanuit Amsterdam, en ga de HSL op. Als je de overstaptijden minimaal kunt houden zou je in theorie om 08:30 al in Brussel kunnen zijn. Fijn voor alle reizigers die zo ook vroeg in België kunnen zijn!
  • De IC Brussel staat soms erg lang stil op stations, als de NS dit kan minimaliseren en de overstaptijden gunstiger kan krijgen kun je op de hele reis al gauw 10minuten extra uitsparen. 10 minuten aan tijdswinst!
  • Momenteel worden de treinen "opengesneden" en word er een extra wagon toegevoegd. Doodzonde! In plaats van alle extra wagons samen te stellen kun je kijken of het niet mogelijk is om van deze wagons extra ritten te maken. Zo kan de trein iedere 50min rijden, zal wat moeilijker zijn maar wie weet.
  • Treinen stoppen er wel eens mee omdat ze defect zijn of storingen hebben, *zucht* als er iets was wat mij het meest frustreerde was het defect materieel. Waarom geen ICD treinstel inzetten als er wat uitvalt in NL, zo vang je gaten deels op.
  • De vaste omrijdroutes moeten sneller worden ingezet in plaats van het annuleren van zo een treinreis. Als trein 1 vastkomt op de HSL in Breda bijv. dan kan trein 2 omrijden via Roosendaal (want er zit genoeg tijd tussen de ritten)


Ik merk ook dat de NS en NMBS weinig zin hebben in deze treindienst en dus niet echt hun best doen om het succesvol te maken. Zonde uiteraard want de Thalys is net een te duur product voor vele dagjesmensen en die kiezen dan eerder voor de bus als deze dichtbij stopt. Op termijn zal de NS consumenten kwijt gaan raken.

2 reacties

Ik waardeer het dat je dit bij oNS aankaart. Ik begrijp je eerste suggestie heel goed dat de trein eerder dient te vertrekken. Ik zal al je suggesties ook doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Helaas krijg ik daar geen terugkoppeling over. Ik durf wel alvast aan te geven dat er op korte termijn niets zal veranderen. Dit komt omdat de planning voor de komende tijd al is gemaakt.
Ik waardeer het dat je dit bij oNS aankaart. Ik begrijp je eerste suggestie heel goed dat de trein eerder dient te vertrekken. Ik zal al je suggesties ook doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Helaas krijg ik daar geen terugkoppeling over. Ik durf wel alvast aan te geven dat er op korte termijn niets zal veranderen. Dit komt omdat de planning voor de komende tijd al is gemaakt.

Fijn dat er word geluisterd, het zou heel mooi zijn om dit in de toekomst terug te kunnen zien in de praktijk.

Reageer