IC Brussel na (bijna) een jaar

• 27 februari 2019
  • 69 reacties
  • 2808 Bekeken

Reputatie 1
Inmiddels is de IC Brussel al een tijdje actief via de HSL Zuid en doet onder andere Breda en Noorderkempen aan. een goede ontwikkeling voor de Breda en Noorderkempen maar voor velen toch een doorn in het oog vanwege de vele vertragingen en uitval.

Zelf reis ik regelmatig met deze trein en sinds kort overgestapt op de Thalys, reden heel simpel ik heb geen zin in 1u vertragingen of 2u omdat er weer eens wat aan de hand is met een treinstel of storing. Dat ik in verhouding meer betaal neem ik voor lief.

Problemen waar de IC Brussel tegen aan loopt (subjectief!):
  • Trein rijdt een inefficiënte route waarbij het kopmaken op Breda 8 minuten duurt volgens de dienstregeling. In plaats van kopmaken kan je beter een extra IC Direct laten rijden ipv de IC Brussel en deze in Breda te laten eindigen. Hierbij laat je de IC Brussel rijden van Breda tot aan Brussel Zuid, waarbij de overstaptijd 3min bedraagt (als ze op hetzelfde perron komen is dit prima te halen).
  • Bij verstoringen is de NS eerder geneigd om de trein te annuleren dan om te laten rijden (Omreizen via Roosendaal is prima te doen bij problemen rond Breda, en via Den Haag als er problemen zijn op het stukje Schiphol-Rotterdam). hierdoor ben je automatisch 1 uur vertraagd, en zit je vaak in een overvolle trein. Zonde van me geld, en voor een lange reis best onaangenaam.
  • De Eurostar en Thalys zijn de enige alternatieven voor de IC Brussel, hierdoor heb je als NS reiziger weinig keuze als de IC Brussel ermee stopt voor enkele uren.
  • Tijden zijn zeer ongunstig te noemen, je kan niet om 9:00 op Brussel zijn met deze trein wat erg jammer is, als je ergens vroeg moet wezen in Brussel. Met de eerste IC Brussel ben je 09:12 op Brussel Centraal (excl. vertraging wat vaak voorkomt op deze vroege rit)

Suggesties voor verbetering:

• Zorg dat de 1e trein eerder vertrekt en gelijk over de HSL kan om tijd uit te sparen en zo eerder in Brussel te kunnen zijn. Passagiers van Den Haag HS kunnen met de overige treinen door naar Rotterdam en hier op overstappen. Vertrek om 05:30 vanuit Amsterdam, en ga de HSL op. Als je de overstaptijden minimaal kunt houden zou je in theorie om 08:30 al in Brussel kunnen zijn. Fijn voor alle reizigers die zo ook vroeg in België kunnen zijn!
  • De IC Brussel staat soms erg lang stil op stations, als de NS dit kan minimaliseren en de overstaptijden gunstiger kan krijgen kun je op de hele reis al gauw 10minuten extra uitsparen. 10 minuten aan tijdswinst!
  • Momenteel worden de treinen "opengesneden" en word er een extra wagon toegevoegd. Doodzonde! In plaats van alle extra wagons samen te stellen kun je kijken of het niet mogelijk is om van deze wagons extra ritten te maken. Zo kan de trein iedere 50min rijden, zal wat moeilijker zijn maar wie weet.
  • Treinen stoppen er wel eens mee omdat ze defect zijn of storingen hebben, *zucht* als er iets was wat mij het meest frustreerde was het defect materieel. Waarom geen ICD treinstel inzetten als er wat uitvalt in NL, zo vang je gaten deels op.
  • De vaste omrijdroutes moeten sneller worden ingezet in plaats van het annuleren van zo een treinreis. Als trein 1 vastkomt op de HSL in Breda bijv. dan kan trein 2 omrijden via Roosendaal (want er zit genoeg tijd tussen de ritten)

Ik merk ook dat de NS en NMBS weinig zin hebben in deze treindienst en dus niet echt hun best doen om het succesvol te maken. Zonde uiteraard want de Thalys is net een te duur product voor vele dagjesmensen en die kiezen dan eerder voor de bus als deze dichtbij stopt. Op termijn zal de NS consumenten kwijt gaan raken.

69 reacties

Ik waardeer het dat je dit bij oNS aankaart. Ik begrijp je eerste suggestie heel goed dat de trein eerder dient te vertrekken. Ik zal al je suggesties ook doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Helaas krijg ik daar geen terugkoppeling over. Ik durf wel alvast aan te geven dat er op korte termijn niets zal veranderen. Dit komt omdat de planning voor de komende tijd al is gemaakt.
Reputatie 1
Ik waardeer het dat je dit bij oNS aankaart. Ik begrijp je eerste suggestie heel goed dat de trein eerder dient te vertrekken. Ik zal al je suggesties ook doorzetten naar de desbetreffende afdeling. Helaas krijg ik daar geen terugkoppeling over. Ik durf wel alvast aan te geven dat er op korte termijn niets zal veranderen. Dit komt omdat de planning voor de komende tijd al is gemaakt.

Fijn dat er word geluisterd, het zou heel mooi zijn om dit in de toekomst terug te kunnen zien in de praktijk.
Vanaf februari 2020 zal ik de IC Brussel ongeveer 3 maanden dagelijks moeten gebruiken, heen en terug, en in spitsuren. Gezien Erryt NS aangeeft dat de planning voor komende tijd al is gemaakt en op korte termijn dus niet veel zal veranderen, ben ik benieuwd wat de termijn is waarop bepaalde kinderziekten van de IC aangepakt worden en zullen zijn.

Alvast dank!
Reputatie 4
Je moet gewoon weer via Roosendaal rijden, degene die bedacht heeft om via Breda te reizen met een NEP HSL trein rijdt mag van mijn ontslagen worden. Via Breda heeft geen enkel nut. Het enige voordeel voor de NS is dat de goedkope Roosendaal kaartjes niet geldig zijn in de IC Breda - Brussel. Ik weiger om deze achterlijke en walgelijke trein een opvolger van de Beneluxtrein te noemen.

Via Breda heeft qua snelheid ook geen enkel nut als je met een gewone trein uit de jaren 80 gaat rijden naar Brussel of Amsterdam.
Reputatie 6
Vaak vertraging inderdaad, ook de andere kant op richting Amsterdam. Ik zie in Breda vaak dat vertraging bij deze verbinding oploopt: +5, +10, +15. De trein komt vaak een paar minuutjes later binnen, maar moet dan nog kopmaken en vertrekt uiteindelijk met gemak 10 minuten later dan gepland. Het stroopt vaak op rondom Breda. En tegenwoordig meer goederentreinen die door het station denderen dan ooit tevoren. Je maakt regelmatig mee dat je trein even moet wachten op een verlate goederentrein. Via Roosendaal met de nostalgische boemeltrein naar Antwerpen is betrouwbaarder
Reputatie 4
Ik merk dat je als een reis plant via Roosendaal en essen en als je verder gaat richting Brussel dat er een overstap op een IC is naar Brussel, kan je op die trein ook overstappen in Antwerpen?
Reputatie 5
Natuurlijk, je mag gewoon gebruik maken van die trein.
Reputatie 4
Maar op Belgische IC treinen heb je zeker geen railcatering? Want volgens mij heb je op Essen qua drinken niks, een automaat vind ik ook goed hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Via Breda heeft geen enkel nut.
Dat heeft wel degelijk nut voor de reizigers uit de vier grote Brabantse steden en uit Oost-Nederland. Voor die mensen is de reistijd naar Antwerpen en Brussel fors korter geworden. Het aantal reizigers is niet voor niets fors gegroeid sinds de trein via Breda rijdt en dat ondanks hogere tarieven.
Reputatie 4

Via Breda heeft geen enkel nut.Dat heeft wel degelijk nut voor de reizigers uit de vier grote Brabantse steden en uit Oost-Nederland. Voor die mensen is de reistijd naar Antwerpen en Brussel fors korter geworden

Dat wel maar dat moeten ze ook met een echte hsl trein rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Een echte HSL trein is voor deze verbinding niet realistisch. Dan zouden de kosten en dus ook de tarieven zo omhoog gaan dat je de mensen de auto in jaagt. Dezelfde reden waarom DB in de Berlijn-trein geen ICE materieel wil inzetten.
Reputatie 7
De ICNG kan straks ook weer 40km/u harder (200)
Reputatie 4
Het hoeft natuurlijk ook geen Thalys te zijn qua snelheid. Ik bedoelde dat je als je HSL gebruikt je wel er van moet profiteren. Dus die ICNG gaat alle oude IC direct treinen vervangen? Hoe veel zou dat schelen qua tijden op het hele internationale traject?
Reputatie 7
Badge
.......mag van mijn ontslagen worden...... Ik weiger om deze achterlijke en walgelijke trein een opvolger van de Beneluxtrein te noemen.....

Misschien het overwegen waard, als je serieus genomen wilt worden, je schrijfstijl wat aan te passen.
Reputatie 4

.......mag van mijn ontslagen worden...... Ik weiger om deze achterlijke en walgelijke trein een opvolger van de Beneluxtrein te noemen.....Misschien het overwegen waard, als je serieus genomen wilt worden, je schrijfstijl wat aan te passen.

Als of ik er om geef wat een paar vreemde mensen over mijn denken op internet,
Reputatie 3

.......mag van mijn ontslagen worden...... Ik weiger om deze achterlijke en walgelijke trein een opvolger van de Beneluxtrein te noemen.....Misschien het overwegen waard, als je serieus genomen wilt worden, je schrijfstijl wat aan te passen.

Misschien heeft hij wel gelijk...
De ICRmh is een trein met fijne zittingen, maar dat heeft de ICMm ook. De FLIRT en de SNG kunnen even hard, zonder ontiechelijk veel storingen. De ICMm duurt te lang (inbouw ERTMS) De SNG presteert nu bijna net zo goed als de HSL, zelfs met kinderziektes.
Oeps... de spanning... Dan maar nog ff geen HSL, als je die niet kunt gebruiken🤬😡🤒👹☠️
Reputatie 4
Met die ICRmh bedoel je die blauwe trein die nu als "benelux" trein rijdt?
Reputatie 3
Met die ICRmh bedoel je die blauwe trein die nu als "benelux" trein rijdt?
Dat is deze trein
De trein rijdt nu inderdaad als "nepbeneluxtrein."
Hij rijdt ook Den haag - Eindhoven
Bericht verwijderd door Moderator; In strijd met de huisregels.
Reputatie 4
Gaat die nieuwe trein die IC direct gaat vervangen ook rijden naar België?
Reputatie 5
Badge
@Melvinhage soort van. NS heeft een order voor 20 treinen gedaan, die ook in België kunnen rijden. Deze komen echter pas op het spoor nadat de nieuwe (binnenlandse) IC treinen zijn geleverd, dus richting 2025

https://www.treinreiziger.nl/ns-bestelt-18-extra-icng-treinen-voor-ic-brussel/
Reputatie 4
Ja dat kan je het ook niet rechtvaardigen om internationale reizigers te opzadelen met absurde tarief verschillen tussen een stoptrein en een Nep HSL trein.
Badge
Wordt de Benelux dan geknipt in Breda wanneer de ICNG-NL al is ingestroomd maar de ICNG-B nog niet? Of blijft men in die periode met een Benelux-ICR à 160 km/h paden vreten op de HSL tussen de snelle ICNG's, Thalyssen en Eurostars door?
Reputatie 4
Wordt de Benelux dan geknipt in Breda wanneer de ICNG-NL al is ingestroomd maar de ICNG-B nog niet? Of blijft men in die periode met een Benelux-ICR à 160 km/h paden vreten op de HSL tussen de snelle ICNG's, Thalyssen en Eurostars door?
Ik neem dat ze blijven rijden via Breda en de HSL met 160 KM/U maar je betaald alvast een HSL prijs.
Reputatie 7
Badge +3
De Benelux blijft gewoon er tussendoor rijden met ICR materieel. Het verschil in rijtijd is met zes treinen per uur prima te behappen want zoveel sneller wordt het met 200kmh nou ook weer niet

Reageer