IC Brussel na (bijna) een jaar

  • 27 februari 2019
  • 61 reacties
  • 2428 Bekeken


Toon eerste bericht

61 reacties

Reputatie 4
ICNG schijnt tussen Schiphol en Rotterdam al 3 minuten sneller te worden, dus tussen Amsterdam en Breda moet de reistijd terug te brengen zijn naar een rond uur. Over de hele route tussen Amsterdam en Brussel-Zuid moet het vrij makkelijk zijn de reistijd terug te brengen naar 2,5 uur in plaats van de huidige 2 uur en 51 minuten. Het enige wat echt hoeft te veranderen is dat de stops op Noorderkempen, Antwerpen-Berchem en Zaventem vervallen, en dat de stop op Breda een minuut of 2 sneller wordt.
Reputatie 4
De stop Noorderkempen zal blijven anders gaan de Belgen klagen dat ze een extra trein moeten laten rijden.
Reputatie 4
Laat ze maar klagen. De Belgen zijn al lastig en onbetrouwbaar genoeg zonder al die extra eisen die ze aan de NS stellen.
Reputatie 7
Badge +3
Laat ze maar klagen. De Belgen zijn al lastig en onbetrouwbaar genoeg zonder al die extra eisen die ze aan de NS stellen.
De NMBS is de exploitant van het Belgische deel en die laten zich echt niet de les lezen door de Ollanders. Aan de stops in Noorderkempen, Berchem en Zaventem gaat dus niets veranderen.
Reputatie 5
Precies. De beneluxtrein gaat never nooit nonstop rijden tussen Rotterdam en Antwerpen. Dan zou je een extra trein Breda-Antwerpen moeten inzetten en dat kost geld. Wie snel wil reizen zal de Thalys of Eurostar moeten nemen.
Reputatie 6
Wie snel wil reizen zal de Thalys of Eurostar moeten nemen.

Tegen (veel) hogere kosten en/of ver tevoren je vastleggen. Eigenlijk raar dat het systeem zo in elkaar steekt: van Rotterdam naar Groningen kost zowel per Sprinter als per intercity hetzelfde. En dan internationaal richting België, een stukje van niks, betekent sneller opeens duurder. Voor de gewone reiziger die een dagje de grens over wil is dat niet te begrijpen. Op een HSL zat deze groep niet te wachten vermoed ik, maar is er indirect de dupe van geworden. Jammer hoor.
Reputatie 7
Badge +3
Tegen (veel) hogere kosten en/of ver tevoren je vastleggen. Eigenlijk raar dat het systeem zo in elkaar steekt: van Rotterdam naar Groningen kost zowel per Sprinter als per intercity hetzelfde. En dan internationaal richting België, een stukje van niks, betekent sneller opeens duurder. Voor de gewone reiziger die een dagje de grens over wil is dat niet te begrijpen. Op een HSL zat deze groep niet te wachten vermoed ik, maar is er indirect de dupe van geworden. Jammer hoor.
Er is qua kosten nu eenmaal een verschil tussen een gewone intercity en een trein die over een HSL rijdt. En dat verschil betaal je dus. De overheid wil wel de aanlegkosten van de HSL geleidelijk terugverdienen. Daarnaast zijn de kosten van een internationale trein sowieso veel hoger door meer en ook duurder tweetalig personeel.

Je had ook de Benelux helemaal kunnen opdoeken en alleen een binnenlandse Belgische IC van Breda naar Brussel laten rijden. Dan had wel iedereen in Breda moeten overstappen maar waren de kaartjes stukken goedkoper geweest. Juist doorgaand rijden van Amsterdam naar Brussel maakt het duur.

En ik ben bang dat het straks nog wel duurder wordt als er 200kmh wordt gereden, ook daar hangt een prijskaartje aan. Dat zal ook gelden voor de toeslag voor de IC Direct. Veel mensen roepen (ook hier) maar om hogere snelheden zonder te beseffen dat dat ook betekent duurdere kaartjes.
Het enige wat echt hoeft te veranderen is dat de stops op Noorderkempen, Antwerpen-Berchem en Zaventem vervallen, en dat de stop op Breda een minuut of 2 sneller wordt.
Waarom moet er alleen in de Belgische stations geschrapt worden? Als je dan toch bezig bent, kan je beter ook Schiphol Airport, Rotterdam en Den Haag HS schrappen. 🙂

Schiphol omdat je al voldoende andere treinen hebt tussen Amsterdam en Schiphol. En de twee stations liggen op wandelafstand van elkaar.

En Rotterdam en Den Haag HS omdat het op een postzegel ligt met Antwerpen. Dan is een station wel voldoende. 🙂

Met alleen maar stops in Amsterdam, Antwerpen en Brussel verlies je onderweg minder tijd. Maar of er dan nog veel reizigers zijn?

Maar als je iets aan deze trein wilt veranderen, dan moet je niet hier op het forum zijn, maar bij je lokale politici. Want zij hebben beslist dat er een trein moest zijn van België naar Nederland en vice versa.

De NS en NMBS hebben dit zo goed en zo slecht mogelijk proberen te verwerken in hun dienstregeling.
Reputatie 4
Vrij scheve redenering, want de Benelux stopt op het Nederlandse traject alleen op vrij grote stations. Stations als Noorderkempen en Berchem komen niet eens in de buurt. Dat de NMBS per se een intercity wil laten stoppen op deze stations is al vergezocht, maar dat dat dan ook de snelle Benelux moet zijn is moeilijk te begrijpen.
Reputatie 5
De IC brussel rijdt voor een groter gedeelte op Nederlands spoor en voor een kleiner gedeelte op Belgisch spoor, terwijl er in België 8 stops zijn en in Nederland 4 of 3, ligt natuurlijk aan of de trein tot Den Haag HS of Amsterdam Centraal rijdt. Van die 8 stops in België kunnen Noorderkempen en Antwerpen-Berchem makkelijk vervallen, en zelfs 3 stops in Brussel vind ik dubieus.

We zouden qua stops in hetzelfde schuitje zitten als de trein in NL ook in Rotterdam-Blaak en Amsterdam-Sloterdijk zou stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
De IC brussel rijdt voor een groter gedeelte op Nederlands spoor en voor een kleiner gedeelte op Belgisch spoor, terwijl er in België 8 stops zijn en in Nederland 4 of 3, ligt natuurlijk aan of de trein tot Den Haag HS of Amsterdam Centraal rijdt. Van die 8 stops in België kunnen Noorderkempen en Antwerpen-Berchem makkelijk vervallen, en zelfs 3 stops in Brussel vind ik dubieus.

We zouden qua stops in hetzelfde schuitje zitten als de trein in NL ook in Rotterdam-Blaak en Amsterdam-Sloterdijk zou stoppen.

Als NS de Beneluxtrein in zijn huidige vorm wil opheffen zal de NMBS dat van harte toejuichen.
Reputatie 7
Badge +3
Vrij scheve redenering, want de Benelux stopt op het Nederlandse traject alleen op vrij grote stations. Stations als Noorderkempen en Berchem komen niet eens in de buurt. Dat de NMBS per se een intercity wil laten stoppen op deze stations is al vergezocht, maar dat dat dan ook de snelle Benelux moet zijn is moeilijk te begrijpen.
NS bepaalt het beleid voor zijn stuk en de NMBS dat voor zijn stuk. België is geen Nederlandse kolonie.

Op Noorderkempen zijn trouwens geen andere treinen, tenzij je de daar de Thalys wil laten stoppen. En Berchem is nu eenmaal een groot overstap station.
Reputatie 4
In dat geval juich ik een opheffing van de Beneluxtrein van harte toe.
Reputatie 4

Vrij scheve redenering, want de Benelux stopt op het Nederlandse traject alleen op vrij grote stations. Stations als Noorderkempen en Berchem komen niet eens in de buurt. Dat de NMBS per se een intercity wil laten stoppen op deze stations is al vergezocht, maar dat dat dan ook de snelle Benelux moet zijn is moeilijk te begrijpen.NS bepaalt het beleid voor zijn stuk en de NMBS dat voor zijn stuk. België is geen Nederlandse kolonie.

Op Noorderkempen zijn trouwens geen andere treinen, tenzij je de daar de Thalys wil laten stoppen. En Berchem is nu eenmaal een groot overstap station.

Er zijn piekuur treinen op noorderkempen naar antwerpen
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn piekuur treinen op noorderkempen naar antwerpen
Klopt, maar daar heb je niets aan voor de basisdienstregeling.
Reputatie 6
Hoe lang duurde het vroeger, met de hondekoppen (in de blauwe Beneluxuitvoering) zonder HSL, om van Amsterdam in Brussel te geraken?

In 1979 duurde het (via Haarlem, Den Haag, Dordrecht en - last but not least - Roosendaal) net geen drie uur: 2 uur en 57 minuten. Ondanks de miljarden voor het aanleggen van wat nieuw spoor en de miljoenen voor op het opkalefateren van oude rijtuigen, duurt het voor de gewone reiziger anno nu nog maar 2 uur en 54 minuten: een tijdswinst van maar liefst drie minuten!

Gelukkig heb ik een auto en ben daarmee een stuk sneller (en goedkoper) in Antwerpen dan met de HSL. En dat laatste verbinding vanuit Antwerpen richting Nederland al om 21:50 uur vertrekt, is natuurlijk ook een aanfluiting.
Reputatie 4
Amsterdam brussel was ongeveer 3 uur zonder hsl.
Reputatie 4
Weggegooid geld dus. Dat is niet zonder meer recht te praten.
Reputatie 7
Gelukkig heb ik een auto en ben daarmee een stuk sneller (en goedkoper) in Antwerpen dan met de HSL.
Gisteren met de auto naar Antwerpen gemoeten. Liever de trein gepakt maar ging wegens omstandigheden niet. Reistijd met de auto tot aan Antwerpen op de ring was veel sneller. Toen moest ik Antwerpen in. 5km in 45 minuten gedaan. Er uit idem. Parkeren kostte me ook nog eens 15 euro.

Een aantal jaar geleden was dat allemaal nog veel minder. Heel veel geld aan de wegen etc besteed en het wordt alleen maar erger..

Dat is overigens overal zo. Het auto verkeer wordt met meer autos op de weg steeds langzamer. De trein blijft het ongeveer in dezelfde tijd doen en soms sneller, terwijl er steeds meer vervoerd wordt.

In perspectief gekeken, gaat het dan allemaal zo slecht..?
Reputatie 4
Ik denk dat je zeker kunt stellen dat diezelfde trein uit 1979 op hetzelfde spoor uit 1979 nu langer onderweg zou zijn. Dwz het is drukker, er zijn meer stations, er zijn meer reizigers. De investeringen in het spoor zijn in die zin nuttig geweest; dat de reistijden niet korter zijn wil niet zeggen dat het spoor nu niet effectiever is dan 40 jaar geleden want dat is het zeker.

Het probleem is alleen dat de individuele reiziger daar niks komma niks aan heeft. Je kan wel dubbel zo veel mensen vervoeren, en misschien kunnen ze zelfs dichter bij huis uitstappen, maar je bent nog steeds even lang onderweg. Dat er ondanks de HSL geen echte winst is opgedaan in de reistijd is kwalijk. Dat er dure, snelle nieuwe treinen worden aangeschaft voor de Beneluxdienst is evengoed kwalijk, aangezien de intentie om ze efficiënt in te zetten er niet lijkt te zijn. Vertrek vanaf Amsterdam-Zuid en sla Noorderkempen en Berchem over. Dan is er sprake van een trein die echt sneller is.
Reputatie 6

Gelukkig heb ik een auto en ben daarmee een stuk sneller (en goedkoper) in Antwerpen dan met de HSL.Gisteren met de auto naar Antwerpen gemoeten. Liever de trein gepakt maar ging wegens omstandigheden niet. Reistijd met de auto tot aan Antwerpen op de ring was veel sneller. Toen moest ik Antwerpen in. 5km in 45 minuten gedaan. Er uit idem. Parkeren kostte me ook nog eens 15 euro.

Een aantal jaar geleden was dat allemaal nog veel minder. Heel veel geld aan de wegen etc besteed en het wordt alleen maar erger..

Dat is overigens overal zo. Het auto verkeer wordt met meer autos op de weg steeds langzamer. De trein blijft het ongeveer in dezelfde tijd doen en soms sneller, terwijl er steeds meer vervoerd wordt.

In perspectief gekeken, gaat het dan allemaal zo slecht..?


Het is veel gevallen mogelijk de Antwerpse ring te vermijden en dan valt het best mee. Parkeren kan inderdaad duur zijn, maar dan nog is het totale plaatje voordeliger en sneller dan met de trein.
Reputatie 6
Ik denk dat je zeker kunt stellen dat diezelfde trein uit 1979 op hetzelfde spoor uit 1979 nu langer onderweg zou zijn. Dwz het is drukker, er zijn meer stations, er zijn meer reizigers. De investeringen in het spoor zijn in die zin nuttig geweest; dat de reistijden niet korter zijn wil niet zeggen dat het spoor nu niet effectiever is dan 40 jaar geleden want dat is het zeker.

Het probleem is alleen dat de individuele reiziger daar niks komma niks aan heeft. Je kan wel dubbel zo veel mensen vervoeren, en misschien kunnen ze zelfs dichter bij huis uitstappen, maar je bent nog steeds even lang onderweg. Dat er ondanks de HSL geen echte winst is opgedaan in de reistijd is kwalijk. Dat er dure, snelle nieuwe treinen worden aangeschaft voor de Beneluxdienst is evengoed kwalijk, aangezien de intentie om ze efficiënt in te zetten er niet lijkt te zijn. Vertrek vanaf Amsterdam-Zuid en sla Noorderkempen en Berchem over. Dan is er sprake van een trein die echt sneller is.


in 1979 (en nog lang daarna) was de Benelux in zowel Nederland als België optimaal gepland en in principe zou dat nog steeds kunnen. Voorwaarde is dan wel, dat het materieel betrouwbaar is en daar schort het momenteel ook aan.

Alleen het schrappen van Noorderkempen en Berchem levert niet veel tijdwinst op: het zijn juist de omwegen (en het tijdrovende kopmaken in) via Breda en Zaventem. Het schrappen van de omweg via Breda en Zaventem, kan naar Brussel een half uur tijdwinst opleveren. En er komt materieel vrij, dat kan worden ingezet voor een nieuwe Intercity van Brussel, via Zaventem, Antwerpen en Breda naar Eindhoven of 's Hertogenbosch: Brabant blij: die krijgen en rechtstreekse verbinding met Noorderkempen (of all places), Antwerpen, Zaventem en Brussel, België blij: van Noorderkempen twee keer per uur naar Antwerpen (waardoor NMBS de P-trein naar Noorderkempen kan laten vervallen), Bussel en Nederland.

En natuurlijk vergeten we Zeeland ook niet: één keer per uur rechtstreeks naar Breda, waar aansluiting geboden wordt naar België en richting Rotterdam.
Reputatie 4
De benelux trein rijdt nu 160 kilometer per uur. De nieuwe "hsl" trein 200.
200/160 = 1,25x keer de huidige snelheid.
Het traject Amsterdam centraal - Brussel zuid duurt 2 uur en 52 minuten.
2 uur en 52 minuten is 172 minuten.
172/1,25 = 137,6 minuten.

Theoretisch zou je dus 34 minuten en 24 seconden kunnen besparen op het hele traject als de ICNG van Amsterdam naar Brussel gaat rijden. Voor de randstad lijkt mij dat een verbetering.
De benelux trein rijdt nu 160 kilometer per uur. De nieuwe "hsl" trein 200.
200/160 = 1,25x keer de huidige snelheid.
Het traject Amsterdam centraal - Brussel zuid duurt 2 uur en 52 minuten.
2 uur en 52 minuten is 172 minuten.
172/1,25 = 137,6 minuten.

Theoretisch zou je dus 34 minuten en 24 seconden kunnen besparen op het hele traject als de ICNG van Amsterdam naar Brussel gaat rijden. Voor de randstad lijkt mij dat een verbetering.


Nee dit klopt niet. 160/200 is de topsnelheid. Je houdt geen rekening met afremmen/optrekken en de tijd op de stops in je “berekening”
Reputatie 4

De benelux trein rijdt nu 160 kilometer per uur. De nieuwe "hsl" trein 200.
200/160 = 1,25x keer de huidige snelheid.
Het traject Amsterdam centraal - Brussel zuid duurt 2 uur en 52 minuten.
2 uur en 52 minuten is 172 minuten.
172/1,25 = 137,6 minuten.

Theoretisch zou je dus 34 minuten en 24 seconden kunnen besparen op het hele traject als de ICNG van Amsterdam naar Brussel gaat rijden. Voor de randstad lijkt mij dat een verbetering.
Nee dit klopt niet. 160/200 is de topsnelheid. Je houdt geen rekening met afremmen/optrekken en de tijd op de stops in je “berekening”

Maar met de huidige topsnelheid van 160 rijdt de trein in de huidige dienstregeling er 2 uur en 52 minuten over dus zal het ongeveer wel kloppen.

Reageer