IC Brussel na (bijna) een jaar

• 27 februari 2019
  • 69 reacties
  • 2788 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De benelux trein rijdt nu 160 kilometer per uur. De nieuwe "hsl" trein 200.
200/160 = 1,25x keer de huidige snelheid.
Het traject Amsterdam centraal - Brussel zuid duurt 2 uur en 52 minuten.
2 uur en 52 minuten is 172 minuten.
172/1,25 = 137,6 minuten.

Theoretisch zou je dus 34 minuten en 24 seconden kunnen besparen op het hele traject als de ICNG van Amsterdam naar Brussel gaat rijden. Voor de randstad lijkt mij dat een verbetering.

Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat deze berekening onzin is.
Reputatie 4

Theoretisch zou je dus 34 minuten en 24 seconden kunnen besparen op het hele traject als de ICNG van Amsterdam naar Brussel gaat rijden. Voor de randstad lijkt mij dat een verbetering.
Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat deze berekening onzin is.

Hoe jij over reizigers denkt is pas onzin. Als het aan jou lag zouden er alleen in Zeeland en buiten de randstad geen enkele trein rijden. Als het aan jou lag zouden alle treinen net als veevervoer worden.
Reputatie 7
Badge

Nee dit klopt niet. 160/200 is de topsnelheid. Je houdt geen rekening met afremmen/optrekken en de tijd op de stops in je “berekening”
Maar met de huidige topsnelheid van 160 rijdt de trein in de huidige dienstregeling er 2 uur en 52 minuten over dus zal het ongeveer wel kloppen.

Nee.
Die trein rijdt tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam Lombardijen en Lage Zwaluwe nu 160 (het optrekken en afremmen en spanningssluizen niet meegeteld). Op het stuk Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp en Rotterdam-Blaak-Lombardijen en Lage Zwaluwe (Zevenbergschen Hoek Aansluiting) tot Breda rijdt de trein de normale baanvaksnelheid en deze ligt tussen de 80 en 140. Na vertrek uit Breda rijdt ie nog maar 80 tot ze de HSL weer op kunnen. Hoe het ding in Belgie rijdt, weet ik niet, maar ook daar zal ie echt niet alles op HSL rijden.
Reputatie 4

Nee dit klopt niet. 160/200 is de topsnelheid. Je houdt geen rekening met afremmen/optrekken en de tijd op de stops in je “berekening”
Maar met de huidige topsnelheid van 160 rijdt de trein in de huidige dienstregeling er 2 uur en 52 minuten over dus zal het ongeveer wel kloppen.
Nee.
Die trein rijdt tussen Hoofddorp en Rotterdam en tussen Rotterdam Lombardijen en Lage Zwaluwe nu 160 (het optrekken en afremmen en spanningssluizen niet meegeteld). Op het stuk Amsterdam-Schiphol-Hoofddorp en Rotterdam-Blaak-Lombardijen en Lage Zwaluwe (Zevenbergschen Hoek Aansluiting) tot Breda rijdt de trein de normale baanvaksnelheid en deze ligt tussen de 80 en 140. Na vertrek uit Breda rijdt ie nog maar 80 tot ze de HSL weer op kunnen. Hoe het ding in Belgie rijdt, weet ik niet, maar ook daar zal ie echt niet alles op HSL rijden.

Ja oke maar de berekening is niet helemaal onzin. Als je top 40 km per uur hoger is dan ben je 1,25x sneller op je eindbestemming.
Reputatie 7
Badge
Nogmaals nee. Die topsnelheid haal je alleen maar op de HSL en niet op het reguliere net, de baanvaksnelheid op de stukken die ik noemde, gaat niet omhoog.

Als je een stuk van (pak 'm beet) 100 km rijdt, 15 kilometer daarvan rij je 80, 40 kilometer rij je 130 en 45 kilometer rij je 160 en dat stuk van 160 kan naar 200, rij je minder dan de helft van je traject 1.25x sneller en dat resulteert dan niet in 1.25x sneller op je eindbestemming.
Reputatie 4
Wat zou je dan sparen hoog uit?
Reputatie 7
Badge
Wat zou je dan sparen hoog uit?
In mijn voorbeeld spaar je op dat hele stuk van zo'n 3 minuten uit omdat je over een afstand van 45 kilometer 40 km/u harder kunt rijden.
Reputatie 4

Wat zou je dan sparen hoog uit?In mijn voorbeeld spaar je op dat hele stuk van zo'n 3 minuten uit omdat je over een afstand van 45 kilometer 40 km/u harder kunt rijden.
Wat zou je dan sparen hoog uit?In mijn voorbeeld spaar je op dat hele stuk van zo'n 3 minuten uit omdat je over een afstand van 45 kilometer 40 km/u harder kunt rijden.

En dat voordeel heeft miljarden gekost.
Reputatie 4
En dat voordeel heeft miljarden gekost.

Als ik het goed begrijp is het nog altijd de bedoeling dat de investering in de infrastructuur
(deels) wordt terugverdiend.
Een succesverhaal zal het niet snel worden maar blijven terugkijken heeft geen enkele zin.
Neem afscheid van het verleden en kijk vooruit, die 3 +2+3 minuten minimaal is dan toch alvast mooi meegenomen.
Reputatie 4
3 min op bijna 3 uur? Nou het is de moeite.
Reputatie 5
De situatie met het spoor is inderdaad onhandig, de tijdsbesparing is voor de treinen van NS minimaal en ook voor de Thalys was het wellicht beter geweest om via de Oude Lijn te blijven rijden. Door bestaand spoor te upgraden was het mogelijk geweest om voor minder geld meer te betekenen voor het treinverkeer in de Randstad en naar Antwerpen. Feit is dat de afstanden zowel voor de echte hogesnelheidstreinen als de Benelux te kort zijn om er een grote winst uit te halen. Tussen Schiphol en Rotterdam tikt de Thalys de 300 heel kort even aan, en moet daarna al weer afremmen. Tussen Rotterdam en Antwerpen kan er gelukkig wel flink doorgereden worden maar de Benelux kan door de slechte aansluitingen tussen Rotterdam/Barendrecht en Breda/Lage Zwaluwe maar op een heel kort stuk de 160 aantikken. Daarnaast rijdt er nog steeds geen Nederlandse hogesnelheidstrein op het traject en gaat zelfs de mooie nieuwe ICNG er maar beperkt gebruik van maken.

Al met al is het lastig om de HSL als spoorlijn erg serieus te nemen. Misschien dat dat nog komt zodra de NS er standaard met 200 km/u overheen gaat rijden, de hoge uitval wordt opgelost, en zodra er een verbouwing is geweest waarbij de spanningssluizen beter gepositioneerd worden.
Reputatie 4
Ook al zou je 300 km max rijden dan bespaar je nog bijna niks met die rare stops zo als Noorderkempen. Zo een station is geen IC waardig station.
stops zo als Noorderkempen. Zo een station is geen IC waardig station.
Waar baseer je dit op?

Het zou me niet verbazen als er meer in- en uitstappers zijn in Noorderkempen dan bv. Vlissingen (Souburg). En Vlissingen (Souburg) heeft ook een IC.
Reputatie 4

stops zo als Noorderkempen. Zo een station is geen IC waardig station.Waar baseer je dit op?

Het zou me niet verbazen als er meer in- en uitstappers zijn in Noorderkempen dan bv. Vlissingen (Souburg). En Vlissingen (Souburg) heeft ook een IC.

Op het aantal inwoners. Vlissingen heeft geen echte ic maar een stoptrein tot Roosendaal maar de NS liegt daar over.
Reputatie 3

stops zo als Noorderkempen. Zo een station is geen IC waardig station.Waar baseer je dit op?

Op het aantal inwoners. Vlissingen heeft geen echte ic maar een stoptrein tot Roosendaal maar de NS liegt daar over.

Dat klopt.
Zeeland heeft een IC die op alle tussengelegen stations stopt, en verder gewoon IC is.
Als je een Zeelandse SPR zou maken, zou de IC stoppen op alleen Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Overigens zou een gewone IC Breda - Brussel ook goed zijn voor Noorderkempen, alleen weet ik niet of NS of NMBS daarin wil investeren
Reputatie 7
Badge +4
De verbinding Lelystad-Vlissingen begint als IC en is dat ook tot Roosendaal. Daarna is het in de praktijk meestal een stoptrein maar het mag de naam IC voeren. Dat geldt ook voor Nijmegen of Maastricht naar Den Helder, ondanks dat het na Alkmaar een stoptrein wordt.

Leiden-Akkrum was dan ook een IC en ik kan me goed voorstellen dat @Robert B, en dat is iemand die goed op de hoogte is, dat indertijd ook vreemd vond. Ook hier werd de IC na Zwolle een stoptrein. Natuurlijk is Akkrum, hoe lieflijk ook, geen intercitystation maar werd bediend door een IC die het laatste of eerste deel als stoptrein aflegde. Dan is het toch een intercity. Het zou juist verwarrend zijn als het hele traject van Zwolle naar Den Haag als stoptrein zou worden aangeduid. Of hier van Vlissingen naar Lelystad.

Provinciale staten van Friesland hebben het anders aangepakt dan die van Zeeland.

NS liegt niet. Dat is bewust onwaarheid spreken. Omdat het grootste deel een intercitytraject is, is het goed te verdedigen het ook een intercity te noemen.

Je kunt daarover van mening verschillen, maar een term als liegen gaat te ver, imho.
Reputatie 5
Die stop op Noorderkempen is zonde van de tijd. Dat de Belgen het prima vinden om alle reizigers van en naar Breda daarmee op te zadelen, is een beetje flauw. Blijkbaar zegt de naam "Intercity Direct" ze niets.
Reputatie 4
De verbinding Lelystad-Vlissingen begint als IC en is dat ook tot Roosendaal. Daarna is het in de praktijk meestal een stoptrein maar het mag de naam IC voeren. Dat geldt ook voor Nijmegen of Maastricht naar Den Helder, ondanks dat het na Alkmaar een stoptrein wordt.

Leiden-Akkrum was dan ook een IC en ik kan me goed voorstellen dat @Robert B, en dat is iemand die goed op de hoogte is, dat indertijd ook vreemd vond. Ook hier werd de IC na Zwolle een stoptrein. Natuurlijk is Akkrum, hoe lieflijk ook, geen intercitystation maar werd bediend door een IC die het laatste of eerste deel als stoptrein aflegde. Dan is het toch een intercity. Het zou juist verwarrend zijn als het hele traject van Zwolle naar Den Haag als stoptrein zou worden aangeduid. Of hier van Vlissingen naar Lelystad.

Provinciale staten van Friesland hebben het anders aangepakt dan die van Zeeland.

NS liegt niet. Dat is bewust onwaarheid spreken. Omdat het grootste deel een intercitytraject is, is het goed te verdedigen het ook een intercity te noemen.

Je kunt daarover van mening verschillen, maar een term als liegen gaat te ver, imho.

Het is tegenwoordig Amsterdam - Vlissingen.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, maar dat de boodschap onverlet.

Reageer