beantwoord

IC Brussel via de hogesnelheidslijn

• 6 februari 2018
  • 69 reacties
  • 2415 Bekeken

Reputatie 2
IC Brussel rijdt over de HSL, tot 8 april nog met overstap in Rotterdam en vanaf 9 april rechtstreeks maar in de zelfde dienstregeling. Maar hoe gaan ze dat nu doen met IC Direct die altijd toeslag had en IC Brussel zonder een toeslag. Beide treinen zijn nu even snel. Gaat de toeslag van IC Direct nu ook verdwijnen. Anders gaat IC Brussel het wel heel druk krijgen tussen Amsterdam en Rotterdam. Dit speelt deze maand nog niet omdat de ICD deze maand ook toeslagvrij is.
icon

Beste antwoord door DDietzen 6 februari 2018, 09:59

Voor zover ik weet:
  • IC Direct (vanaf 1 maart) de hele dag toeslag vereist tussen Schiphol en Rotterdam.
  • IC Brussel: (vanaf 9 april) de hele dag toeslag vereist tussen Schiphol en Rotterdam.
  • Toeslag niet vereist voor reizigers met een internationaal ticket.
IC Brussel krijgt dus dezelfde toeslagregeling als IC Direct, wat ook wel logisch is omdat IC Brussel nu over de HSL rijdt, en tussen Amsterdam en Rotterdam als een IC Direct rijdt (namelijk in het pad van de 1000).

Sowieso krijgt IC Brussel het druk: omdat er in principe 1 rijtuig wordt toegevoegd aan een ICd, en in diezelfde ICd ook nog alle reizigers tussen Amsterdam / Schiphol en België moeten worden geperst.
Per 9 december wordt dit verbeterd: dan gaat IC Brussel weer apart rijden van de ICd. Er rijdt dan tussen Amsterdam en Rotterdam 4x/u een ICd en 1x/u een IC Brussel (naast gem. 1x/u een Thalys/Eurostar).
Bekijk origineel

69 reacties

Badge
Voor zover ik weet:
  • IC Direct (vanaf 1 maart) de hele dag toeslag vereist tussen Schiphol en Rotterdam.
  • IC Brussel: (vanaf 9 april) de hele dag toeslag vereist tussen Schiphol en Rotterdam.
  • Toeslag niet vereist voor reizigers met een internationaal ticket.
IC Brussel krijgt dus dezelfde toeslagregeling als IC Direct, wat ook wel logisch is omdat IC Brussel nu over de HSL rijdt, en tussen Amsterdam en Rotterdam als een IC Direct rijdt (namelijk in het pad van de 1000).

Sowieso krijgt IC Brussel het druk: omdat er in principe 1 rijtuig wordt toegevoegd aan een ICd, en in diezelfde ICd ook nog alle reizigers tussen Amsterdam / Schiphol en België moeten worden geperst.
Per 9 december wordt dit verbeterd: dan gaat IC Brussel weer apart rijden van de ICd. Er rijdt dan tussen Amsterdam en Rotterdam 4x/u een ICd en 1x/u een IC Brussel (naast gem. 1x/u een Thalys/Eurostar).
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem gaat ontstaan met mensen die wel internationaal reizen maar tussen Amsterdam en Breda een binnenlands ticket gebruiken zoals studenten met een SOV plus Campuskaart. Zeggen dat dat ook mag lost niks op want dan kopen binnenlandse reizigers eenmalig een Campuskaart die ze steeds bij zich hebben maar nooit gebruikten.
Badge +3
Dat punt van de Campuskaart begrijp ik niet. Hoe gaat een Nederlandse student die niet in België studeert aan een Campuskaart van de NMBS komen zonder een ondertekend attest van een Belgische instelling?
Reputatie 7
Badge +3
Sorry, ik bedoelde een Go Pass.
Reputatie 2
Dus het komt er op neer dat IC Brussel na 8 april niet meer bestaat en wordt vervangen door een Intercity Direct Amsterdam - Brussel.
Reputatie 6
Badge
Je zou kunnen zeggen, dat de bestaande ICD Amsterdam Rotterdam wordt verlengd naar Brussel, via Breda.
Per december rijden er dan weer wel 5 ICD treinen tussen Amsterdam Rotterdam.

Een paar keer per dag vertrekt de IC Brussel uit Den Haag, wat als zinloos te bestempelen is, omdat deze Intercity vervolgens 15 minuten gaat stilstaan in Rotterdam. Het is zelfs dan sneller om een latere intercity vanuit HS te nemen en in Rotterdam over te stappen op de IC Brussel.

(Het zal, zeker in de spits zeer druk gaan worden tussen Amsterdam Rotterdam. En zeker als een Intercity vanuit Brussel vertraagd is, wat niet ondenkbaar is.)
Reputatie 2
Ok. ICD wordt doorgetrokken vabaf Rotterdam naar Breda, Antwerpen en Brussel. Feit is de gewone IC Brussel na 8 april niet meer rijdt en je niet meer zonder toeslag kunt reizen van Amsterdam naar Rotterdam met een echte intercity. Je moet dan net de 2200 die bijna overal stopt en vanaf Schiphol kun je zonder toeslag niet meer rechtstreeks naar Rotterdam
Reputatie 7
Badge +3
De 2200.stopt helemaal niet bijna overal.
Reputatie 6
Badge
Dat klopt. Als je de toeslag wil ontwijken, ben je verplicht de boemel-IC via Leiden te nemen. Met name voor reizigers tussen Den Haag HS en Schiphol/Amsterdam is dat een verslechtering.
Badge +3
Het is natuurlijk wel zo dat de HSL eindelijk eens gebruikt gaat worden waarvoor die is aangelegd. Helaas gaat de invoering van de dienstregeling nogal schoksgewijs en ook nog eens gedurende het dienstregelingsjaar en niet bij de grote wijziging in december. Dat leidt tot allerlei minder gewenste neveneffecten.

Het is te hopen dat er voor de dienstregeling 2019 (ingaande in december 2018) nog voldoende voldoende mogelijkheden zijn om de jaardienst te verbeteren. Het eerste dat moet verdwijnen is het idiote model van de IC Brussel waarin er meerdere treinen naar/van Den Haag rijden i.p.v. Amsterdam Centraal. Dat is totale onzin, zeker wanneer de trein 15 minuten stilstaat in Rotterdam om te wachten op overstappers.
Reputatie 7
Badge +3
Het rijden van/naar Den Haag is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt. Juist vanaf Amsterdam en Schiphol gaat het grootste deel van de reizigers naar België met de Thalys of met Flixbus.
Badge +3
En waarom gaat het overgrote deel van de reizigers met Thalys of Flixbus? Omdat de huidige IC Brussel er achterlijk lang over doet en je sneller in België bent door in Rotterdam over te stappen. NS kan een hoop reizigers terugwinnen door via de HSL te gaan rijden. Maar dan moet dat wel gedurende de hele dag.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
De Benelux is qua opzet te duur en daarmee in feite overbodig. Wie snel wil reizen gaat met de Thalys en wie goedkoop wil reizen gaat met Flixbus. Er resteren vooral studenten vanwege de voor hen gedwongen winkelnering plus wat reizigers die in Den Haag en Breda opstappen waar genoemde alternatieven (vrijwel) niet komen.
Reputatie 1
En waarom gaat het overgrote deel van de reizigers met Thalys of Flixbus? Omdat de huidige IC Brussel er achterlijk lang over doet en je sneller in België bent door in Rotterdam over te stappen. NS kan een hoop reizigers terugwinnen door via de HSL te gaan rijden. Maar dan moet dat wel gedurende de hele dag.

De nieuwe opzet heeft geen toegevoegde waarde over het HSL traject. De reden dat ik gebruik moet maken van de IC Brussel is dat ik er bij Brussels Airport uit moet en de Flixbus hier niet (of niet op de gewenste tijden) komt en de Thalys belachelijk duur is voor een 2-3wekelijkse rit, waarbij ik de tijdswinst kwijt raak door een overstap op Antwerpen.

Het zou slim zijn om naast de huidige IC Brussel en wat "snellere" IC Brussel+ aan te bieden die het volgend traject aandoet Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen-Zaventem Airport-Brussel. En daarnaast nog 2-3x per dag in Den Haag eindigt(de IC Direct vangt dit op). Zo is er een directe snelle verbinding tussen de luchthavens wat de KLM ook graag ziet. En door het minimaal te stoppen op tussenstations is hier een tijdswinst van nog eens 30 min te behalen. En het maakt dan niet uit of er via de HSL Zuid of Roosendaal word gereden.

Helaas zal de NS hier niks mee doen omdat er geld moet worden gemaakt voor de HSL kosten.
Reputatie 7
Badge +4
Met de Beneluxtrein station Breda overslaan en veel tijdwinst maken. Daar was de HSL en ons belastinggeld ook voor bedoeld. Het zuiden zou daarnaast een mooie verbinding kunnen hebben met Eindhoven - Tilburg - Breda - Antwerpen, en wie weet naar Brussel.

Een veel betere oplossing en niet onlogisch. Het zijn vier grote plaatsen.
Reputatie 7
Badge +3
Twee IC-treinen per uur naast de Thalys is financiële waanzin, want één IC per uur is al zwaar verliesgevend. Daarnaast zou de Benelux als hij niet in Breda stopt een overbodige kopie van de Thalys worden. En een IC vanaf Eindhoven via Breda is een onzinnige omweg, die kan nooit concurreren met auto en Flixbus.
Badge +3
Als je het zo bekijkt is bijna iedere oplossing waanzin. De IC Brussel wordt vanaf 9 april in feite niets meer dan een paar aan elkaar geknoopte diensten: een IC Direct van Amsterdam/Den Haag naar Breda + een stoptrein van Breda naar Antwerpen + een binnenlandse IC van Antwerpen via Zaventem naar Brussel. In het Engels bestaat daar een mooie uitdrukking voor: Jack of all trades, master of none. Redelijk goed in bijna alles maar uitblinker in niks. En zeker geen uitblinker voor een IC-reis naar Brussel en daar zou een trein met de naam IC Brussel nu juist in moeten uitblinken.

De goedkoopste oplossing was geweest om de IC Brussel te beperken tot het traject Breda - Brussel, met goede aansluitingen in Breda op de IC Direct. Maar dat was om politieke redenen onbespreekbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste was inderdaad de gezond-verstand oplossing geweest.
Badge +3
Ook beter voor de bijsturing omdat verstoringen dan beperkt blijven tot slechts een gedeelte van het traject en vertragingen uit België niet geïmporteerd worden.
We zullen wel zien waar het op uitdraait maar de prognoses zijn niet best.
Reputatie 1
Laten we eerlijk wezen, alle opties via de HSL Zuid zijn niet logisch. De huidige opzet maar dan eventueel via de HSL tussen schiphol en rotterdam behoud je dezelfde tijdswinst. En je stoort of hindert niemand. Zolang je 160 mag op de HSL is t overbodig er te rijden want je rijd andere treinen voor de voeten
Reputatie 6
In het Engels bestaat daar een mooie uitdrukking voor: Jack of all trades, master of none. Redelijk goed in bijna alles maar uitblinker in niks.
Waar doet me dit aan denken.... de IC Brussel is de V&D onder de treinen. En we weten wat ervan geworden is.
Ben benieuwd na 9 april, zal de Benelux dan dagelijks zien in Breda. Ik hoop op goed gevulde treinen, maar heb er weinig vertrouwen in. Velen zullen naar Noorderkempen rijden, net als nu, en daar instappen. Het merendeel zal echter gewoon per auto blijven gaan denk ik. Waardoor IC Brussel via Breda in de praktijk weinig toegevoegde waarde zal hebben. Wat reizigers uit het zuiden het liefst willen is (denk ik zomaar) gewoon een gewone (niet overdreven lange) trein (Tilburg -) Breda - Antwerpen, 1 of 2x per uur, gewoon kaartje kunnen kopen met vaste prijs, en een verbinding van vroeg tot laat. Zo ongeveer als de stopverbinding Arnhem - Düsseldorf. Helaas zal die voor de hand liggende wens nooit uitkomen, alleen al omdat je met een HSL opgescheept zit.
Reputatie 1
In het Engels bestaat daar een mooie uitdrukking voor: Jack of all trades, master of none. Redelijk goed in bijna alles maar uitblinker in niks.
Waar doet me dit aan denken.... de IC Brussel is de V&D onder de treinen. En we weten wat ervan geworden is.
Ben benieuwd na 9 april, zal de Benelux dan dagelijks zien in Breda. Ik hoop op goed gevulde treinen, maar heb er weinig vertrouwen in. Velen zullen naar Noorderkempen rijden, net als nu, en daar instappen. Het merendeel zal echter gewoon per auto blijven gaan denk ik. Waardoor IC Brussel via Breda in de praktijk weinig toegevoegde waarde zal hebben. Wat reizigers uit het zuiden het liefst willen is (denk ik zomaar) gewoon een gewone (niet overdreven lange) trein (Tilburg -) Breda - Antwerpen, 1 of 2x per uur, gewoon kaartje kunnen kopen met vaste prijs, en een verbinding van vroeg tot laat. Zo ongeveer als de stopverbinding Arnhem - Düsseldorf. Helaas zal die voor de hand liggende wens nooit uitkomen, alleen al omdat je met een HSL opgescheept zit.

Het zal me ook niks verbazen als er na 2-3 maanden toch weer de oude route word gereden, omdat het niks word op de HSL. Omdat de Thalys en de Eurostar niet langzamer zullen gaan onder geen enkele voorwaarde
Dat zou mij dan weer wel verbazen. De oude route gaan rijden impliceert dat het rijden over de HSL faalt, en falen is bij dit prestigeproject geen optie. Zie het 1100-circus van afgelopen jaar. Het moet koste wat het kost doorgang vinden.
Reputatie 1
Ik zie het gebeuren eerlijk gezegd.

Snap je ount en falen kan niet. Maar las van de week dat met de komst van de ICBrussrl en Eurostar het aantal op bewegingen op de HSL naar 246 gaat. Dats niet uitvoerbaar als een hoop treinen langzamer/vertraging meemaken
Reputatie 7
Badge +3
@iemandt
Als NS dat zou doen wordt de concessie voor de HSL ingetrokken. Afspraak is afspraak, dat geldt ook voor NS.

Reageer