beantwoord

IC Charleroi - Roosendaal?

  • 7 januari 2018
  • 80 reacties
  • 2730 Bekeken

Badge
Gezien de roep om verbetering van grensoverschrijdend treinverkeer ben ik toch wel benieuwd naar de stand van zaken wat betreft treinen naar onze zuiderburen. Vandaar een vraagje en een voorstel over de situatie bij Roosendaal.

Perrongebruik Roosendaal
Ten eerste: hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van spoor 1a+1b in Roosendaal voor reizigerstreinen? Ik hoor dienstregelingspecialist Frank Visser vaak zeggen dat daar (buiten de spits) niets op kan ivm lange goederentreinen, maar toch zie ik de Puurse stoptrein elke dag drie kwartier op 1a flierefluiten (aldus de NS International-planner). Hoe zit dat?

Verbinding Roosendaal - Antwerpen
De stoptrein van/naar Puurs heeft in Roosendaal al jaren hondsberoerde aansluitingen, de Dordrechtse sprinter is een 'achterlicht' en alleen doordeweeks biedt de IC Brussel nog aansluiting met Rotterdam - Den Haag. Met de Benelux-plus verdwijnt ook die laatste overstap, evenals (vanzelfsprekend) de vrij redelijke verbinding van Dordrecht en Zeeland (incl BoZ) met België per Beneluxtrein.
Hoe verstandig lijkt het jullie om tenminste doordeweeks de Puurse stopper in te korten tot Essen en in plaats daarvan de Charleroi-IC door te trekken naar Roosendaal? Dit heeft verschillende voordelen:
  • De IC keert nu in 37 minuten in Essen - erg inefficiënt. Dit wordt circa 20 minuten in Roosendaal - da's al wat beter, en er is dus geen extra compositie nodig.
  • De IC kan in Roosendaal mooie aansluitingen bieden op Nederlandse IC's: circa 7 min ri Zwolle, 11 min ri Amsterdam, 16 min ri Vlissingen.
  • Roosendaal behoudt de IC-verbinding met Antwerpen (hoewel trager) en Brussel. Daarnaast verdwijnt de antieke Varkensneus in ruil voor het modernere Desiro en M4 (M6 schijnt helaas buiten profiel te zijn), da's ook een aardige verbetering.
  • De IL&T hoeft niet op de achterste benen vanwege nóg een Belgische trein op het emplacement: dit blijft slechts éénmaal per uur voorkomen. Bij aanleg van TBL/ETCS-bakens op het emplacement (dat wordt immers hoog tijd) is er al helemaal geen vuiltje meer aan de lucht.
Grote verliezers in deze zijn dan wel de reizigers naar Wildert, Sint-Mariaburg, Kijkuit, Noorderdokken en de richting Puurs. Voor hen kan een korte(re) overstap in Essen op een stoptrein geknutseld worden, zodra het Beneluxpad verdwijnt.
In het weekend rijdt de IC Charleroi - Essen momenteel maar tot Antwerpen, bij doortrekken naar Roosendaal kan er wellicht genoeg reizigerspotentieel worden aangeboord om ook in het weekend rendabel te kunnen rijden.

Brand maar los/af! (Doorhalen wat niet van toepassing is 🙂 )
icon

Beste antwoord door Miriam NS 17 maart 2018, 16:34

Update: Ik heb de volgende terugkoppeling ontvangen DDietzen.Het klopt inderdaad dat de trein uit Puurs een lange keertijd heeft op Roosendaal op spoor 1a. Dat komt omdat deze trein éém per uur rijdt. De goederentreinen waar Frank het over heeft maakt gebruik van spoor 1b.

De Belgische IC doortrekken naar Roosendaal is niet zondemeer mogelijk, omdat dit toelating vraagt van ander materieel op het Nederlandse spoor. Overleggen met NMBS over de toekomstige invulling van het traject lopen nog. Op dit moment kunnen we hier nog geen verdere informatie over geven.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept 🙂
Bekijk origineel

80 reacties

Reputatie 7
Badge
Goed streven!
Alleen (op een paar kilometers na) heb je het over Belgische treinen, trajecten en diensttregelingen.
Hoe reageren de Belgische Rover e.d. op je plan?
Badge
Bedankt voor de tip! Ik zal een dezer dagen dit balletje eens opgooien op HGBTF en ook TreinTramBus zal nog war van me horen. :)
(Het TreinTramBus-forum heeft trouwens ook last van spam de laatste tijd. Zou het gerelateerd zijn?)

Overigens zou de Nederlandse IL&T nog de vrijstelling moeten verlenen aan de Desiro's en/of HLE 27 + M4. Die is nu (bij mijn weten) immers enkel verleend aan de Varkensneuzen (en de Breaks in Maastricht). Klopt dat, of is de vrijstelling onafhankelijk van het materieel?
Heel erg goed idee. Voor Zeeland is de IC verbinding van Roosendaal met Antwerpen en Brussel Zaventem en Brussel Zuid/midi erg belangrijk omdat dit aansluiting geeft op vliegverbindingen en vanaf Zuid/midi op het HSL net van frankrijk en duitsland. Deze verbinding komt te vervallen als de IC brussel over de HSL zuid gaat en voor ons als zeeuwen lijkt me het niet sneller om eerst naar breda te moeten en vervolgens naar brussel zuid.

Bedankt!
Reputatie 7
1a wordt inderdaad bezet door de stopper naar Puurs. 1b is dan vrij voor een goederentrein die wisselt. Die komt dan vanaf spoor 2. Spoor 2 wordt ook gebruikt voor de 3600, Die komt via 2 3a op gereden. 2 mag dus niet bezet blijven. De goederentrein kan dan dus via 1b manoeuvreren.
Reputatie 7
Badge +4
Is het doortrekken van die lijn technisch mogelijk? Wat kun je aan reizigersaantallen verwachten als het naast de verbinding via de HSL zal bestaan? Gaat het dan om de huidige verbinding naar Charleroi, alleen dan aangevuld tot Roosendaal? Er zal dan inderdaad een stoptrein Essen-Antwerpen aan toegevoegd moeten worden.



Ik stap overigens in Antwerpen regelmatig over op de trein naar Charleroi, omdat je dan in eerder in Noord bent, en sommige aansluitingen wel haalt. 😉
Reputatie 4
Voor zover ik weet lusten de Desiro's de Nederlandse bovenleidingspanning niet. En Belgische dubbeldekkers passen niet onder het viaduct van de A58 door. Voorlopig komen er dus enkel Varkensneuzen naar Roosendaal.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat je de exacte details kent. Ik had het ooit gelezen maar was er niet meer zeker in. De techniek laat ik ook aan anderen over. 😉
Badge
Voor zover ik weet lusten de Desiro's de Nederlandse bovenleidingspanning niet. En Belgische dubbeldekkers passen niet onder het viaduct van de A58 door. Voorlopig komen er dus enkel Varkensneuzen naar Roosendaal.

Hé bah, da's waar ook. Kunnen er dan geen Breaks naar de Charleroi - Roosendaal? Of wellicht HLE 18/19 + I11?
Reputatie 7
Badge +4
Ddietzen, ik heb hier inmiddels geleerd dat er heel vaak technische beperkingen zijn. 😉 Als fervent België-reiziger zou ik het wel toejuichen, maar er valt niks te juichen, vrees ik.

En inderdaad, ik stelde die vragen in bijdrage 5 niet geheel toevallig, lol.
Reputatie 5
Badge
Ik zie zelf meer in een aanvullende IC tussen Roosendaal en Antwerpen met MS75, waarbij de IC naar Essen ingekort wordt tot Antwerpen CS. Dit i.c.m. de huidige L-trein. Ervanuitgaande dat de hoeveelheid doorgaande reizigers niet erg hoog ligt. Uiteraard moet er wel een beetje geschoven worden met Belgisch materieel.

Als 2 treinen niet mogelijk blijkt vanaf Roosendaal zou de L-trein ingekort moeten worden tot Essen, met bij voorkeur een snelle overstap richting Roosendaal v.v.
Badge
2 treinen vanaf Roosendaal is zeker mogelijk, ware het niet dat de IL&T dan als een speenvarken tekeer gaat. Dus daar kan een streep door.

Een nieuwe pendel-IC Antwerpen - Roosendaal kan op twee manieren worden uitgevoerd.
1. Met behoud van de bestaande IC. Issues:
  • Die trein krijg je er nooit doorgedrukt omdat de NMBS geen trek heeft in speciale treinen 'voor de Hollanders' (iets met financiële (Thalys)belangen) als zij er geen binnenlandse treinen om kunnen opheffen. NS heeft gebrek aan ICR dus kan de dienst zeker niet verzorgen.
  • Zo'n dienst wordt zelfs in de pruimentijd niet rendabel, zeker omdat je niet in 3 min kunt keren en dus sowieso twee composities nodig hebt.
2. Met exit bestaande IC. Issues:
  • Hier krijg je Luchtbal+Ekeren+Kapellen+Heide+Kalmthout+Essen goed kwaad mee omdat die dan hun directe trein naar Brussel verliezen. Afgaande op de stemming op HGBTF zijn er meer forenzen op die relatie dan je zou verwachten.
  • De IC Charleroi - Essen rijdt nu tot Antwerpen en zou daar moeten keren. Op -Centraal is daar echter geen plek voor, vandaar dat de IC Charleroi - Antwerpen in het andere halfuur keert in -Noorderdokken. Dit kan je echter maar lastig met twee IC's per uur uithalen, omdat je dan in 5 minuten zou moeten keren (en dat gaat in Nederland al nauwelijks). Keren op -Luchtbal is fysiek niet mogelijk tenzij je heerlijk riskant tussen -Centraal en -Luchtbal rechterspoor (tegen de richting in) zou willen rijden. Keren op Noorderkempen is wellicht nog wel een optie maar door HSL-gebruik sluit je ook gelijk een aardig deel van het materieel uit. Dikke kans dus dat je met kering van de IC Charleroi – Essen in Antwerpen niet eens één compositie vrijspeelt.
  • In Antwerpen-Centraal dient gekeerd te worden met de pendel… en raad eens welk station eivol zit? :8

In beginsel is een doorgetrokken IC Charleroi - Roosendaal voor de NMBS gewoon een spotgoedkope verlenging van een binnenlandse trein, dus ligt de drempel laag. Een aparte pendel is een nieuwe dienst, duidelijk 'voor de Hollanders' bedoeld dus daar zal de NMBS eerder voor gaan liggen (ivm zekere belangen).
Als je, bij een doorgetrokken IC Charleroi – Roosendaal, alle stoppers laat keren bij Essen, speel je netto 1 compositie vrij (want extra korte kering van de stopper, en verlengde IC kost geen extra compositie). Dit helpt wellicht om de NMBS wat te masseren. Bij een pendel speel je netto niets vrij (waarschijnlijk ben je zelfs extra composities kwijt), zoals hierboven uitgelegd.

Tot slot is een rechtstreekse IC naar Mechelen, Brussel en zelfs Charleroi gewoon een veel aantrekkelijker product dan een kale pendel tot Antwerpen. Maar dat ligt voor de hand 🙂
Badge
Ter referentie: hier mijn uitwerking van de doorgetrokken IC Charleroi - Roosendaal.


NB: stoptreinen in Essen keren in 6 minuten.
Aansluiting IC - L in Essen helaas ruim een kwartier, dit kan niet korter tenzij je lang wilt gaan keren (niet aan te bevelen). Gelukkig worden enkel reizigers tussen Nederland en Wildert, Kijkuit, Sint-Mariaburg en Antwerpen-Noorderdokken hierdoor getroffen (en hoeveel zijn dat er nou serieus?). Overigens slechts beperkt tijdsverlies (minder dan 5 min) omdat de stoptrein in Roosendaal zulke beroerde aansluitingen had.
Hallo DDietzen, zijn er op dit moment nog zaken in dit topic die ik verder voor je uit kan zoeken?
Badge
Beste Miriam, zou je misschien de collega's van NMBS op dit idee willen attenderen? Ongetwijfeld zijn er directe contacten tussen NS en NMBS, wellicht zijn ze er op die manier sneller voor te porren. :)

Het idee bestaat dus (samengevat) uit:
  • Doordeweekse IC Charleroi - Essen doortrekken naar Roosendaal
  • Korte kering IC in Roosendaal ipv lange kering in Essen, dus geen extra compositie nodig
  • Inzet Break (MS80) ligt voor de hand
  • Zolang IL&T tweede Belgische trein in Roosendaal blijft weigeren: L Puurs - Roosendaal doordeweeks inkorten tot Essen
  • Korte kering L in Essen ipv lange kering in Roosendaal, dus besparing één compositie

Alvast bedankt!
Reputatie 5
Ik zou ook graag de verbinding Roosendaal-Antwerpen verbeterd zien; het is daarom jammer dat ik weer met een tegenwerping moet komen. De Intercity Essen-Charleroi wordt gereden met dubbeldekrijtuigen type M6 en een elektrische locomotief van reeks 27 - deze combinatie kan niet in Roosendaal komen. Break-treinstellen (reeks MS80) kunnen dat technisch gesproken wel, maar ik verwacht niet dat de NMBS (of de betrokken reizigers...) de huidige dubbeldekkers, op een verbinding door hart van het Belgische spoornet, graag zien veranderen in een sleep wat oudere elektrische (enkeldeks) treinstellen.
Badge +3
Ik wil geen spelbreker zijn maar alle plannen staan of vallen met Belgisch materieel dat op het Nederlandse grensbaanvak mag rijden. Rudi geeft een precies aan waar de schoen wringt.

Het doortrekken van de Belgische IC 05 naar Roosendaal met het huidige materieel is technisch niet mogelijk.

Het onderwerp lijkt me overigens eerder iets dat in België dan in Nederland besproken moet worden. Er wordt van alles verwacht van de NMBS zonder dat NS daar veel in kan betekenen. Sterker nog, het is nauwelijks in het belang van NS dat er een goede verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen blijft bestaan die gaat concurreren met de Benelux+ via Breda en de HSL.
Tussen al deze commotie over technische mogelijkheid en alle andere haken en ogen wil ik graag ook wat inbrengen: het feit dat de NMBS een extra stoptrein (L-trein) wil doorvoeren over het baanvak Antwerpen - Essen als de Brusselaar via de HSL gaat rijden.

Er komt sowieso doordeweeks een extra boemel bij, bovenop de andere stopper en de IC. Er komt dus wel degelijk een extra trein, dus als we de boemeltjes op Essen keren en de IC’s wel doortrekken tot Roosendaal, dan is er max. 30 minuten overstap en houden Zeeland en West-Brabant een directe verbinding met Antwerpen (met uit Zeeland 1 overstap).

Er is dus wel degelijk ruimte om dit te doen, als de IC nou ook nog eens in het weekend zou kunnen rijden is het hemaal mooi, maar anders trekken we in het weekend de Stop/L-trein weer door.

-even een off topic dingetje er tussen door:
De IC Brussel rijdt nu tijdelijk niet verder dan Hollands Spoor, waarom sturen we hem niet Den Haag Centraal in? Spoor 11 en 12 staan nog altijd leeg, waarom keert de Brusselaar daar niet?-
Badge +3
-even een off topic dingetje er tussen door:
De IC Brussel rijdt nu tijdelijk niet verder dan Hollands Spoor, waarom sturen we hem niet Den Haag Centraal in? Spoor 11 en 12 staan nog altijd leeg, waarom keert de Brusselaar daar niet?-

Daar zijn minimaal twee redenen voor:
- Spoor 11 en 12 zijn omgebouwd voor Randstadrail en niet meer aangesloten op het net van ProRail.
- Er is nooit een mogelijkheid geweest om vanaf Den Haag Hollands Spoor spoor 11 en 12 te bereiken. Het zou ook veel te veel capaciteit kosten wanneer treinen het gehele emplacement moeten oversteken en andere rijweginstellingen onmogelijk maken.

Daar zijn minimaal twee redenen voor:
- Spoor 11 en 12 zijn omgebouwd voor Randstadrail en niet meer aangesloten op het net van ProRail.
- Er is nooit een mogelijkheid geweest om vanaf Den Haag Hollands Spoor spoor 11 en 12 te bereiken. Het zou ook veel te veel capaciteit kosten wanneer treinen het gehele emplacement moeten oversteken en andere rijweginstellingen onmogelijk maken.


Oh, ik dacht dat 11 en 12 weer geschikt en aangesloten waren voor inzet van ProRail en NS, laat dat maar zitten, dan snap ik het wel. Verkeerde informatie in Mn achterhoofd dus 😛
Badge +3
Oplevering van spoor 11 en 12 in 2023.
https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/den-haag-cs-perronsporen-11-12
Badge
@MatthaisWolffs: De extra doordeweekse L-trein op (Puurs -) Antwerpen - Essen rijdt al sinds december. De Belgen hadden 'm met alle liefde door laten rijden tot Roosendaal (dat was ook het oorspronkelijke plan), maar toen begon de IL&T te blèren dus dat zit er voorlopig niet in.
De extra L slaat nu wel enkele stops over (stoppatroon van de binnenlandse IC) om een conflict met de Benelux te voorkomen, maar zodra de Benelux definitief verdwijnt gaat de extra L ook weer gewoon overal stoppen.
@DDietzen Ik ga even kijken wat ik hierin voor je kan betekenen.
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen, maar ga even een reminder sturen.
Update: Helaas kan ik je hier nog niet meer over vertellen DDietzen ik ga er weer even achteraan.
Update: Ik heb begrepen dat erop dit moment een Q&A wordt gemaakt, het wachten is daar dus even op. Bedankt voor jullie geduld.

Reageer