beantwoord

IC Direct-toeslag in de IC Brussel?

• 18 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 510 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 441 reacties
Bij een internationale reis met de IC Brussel via Schiphol - Rotterdam is geen IC Direct-toeslag nodig. NS International zegt:

"Als u binnen Nederland reist - tussen Amsterdam en Breda - dan kunt u mee reizen met Intercity Brussel. Hiervoor betaalt u een toeslag, omdat het een extra snelle, directe verbinding over de HSL is. Deze toeslag heet de IC direct Toeslag. Je zou kunnen zeggen dat IC Brussel en IC direct dus 12 x per dag samen één trein zijn. Voor reizigers naar het buitenland is een IC direct Toeslag uiteraard niet nodig."

Nu wil ik reizen met IC Brussel op een Keuzedag bij DalVoordeel. Ik check voor 06:30 u in. Ik kan echter niet, zoals gebruikelijk, een doorgaand ticket met 100 % korting op het Nederlandse traject kopen, want ik vertrek vóór 09:00 u uit Breda (08:42 u om precies te zijn) en ik begrijp dat ik volgens de bepalingen van NS International dan op het grenstraject niet met mijn Keuzedag mag reizen. Ik moet dus een e-ticket tegen de volle prijs voor het traject Breda-Noorderkempen kopen (en kan dan op een seniorenticket van de NMBS verder reizen).

Moet ik nu ook een aparte toeslag voor IC Direct kopen?
icon

Beste antwoord door Thom 20 oktober 2018, 05:20

Als u met de keuzedag incheckt voor 06.35, en uitcheckt in Breda, dan bent u gewoon de ICD-toeslag verschuldigd. U heeft geen internationaal kaartje voor dat traject en ook niet als u in het bezit bent van een exemplaar van Breda naar België. De laatste reis is voor 09.00, u betaalt vol tarief voor het Nederlandse deel tot de grens. Voor NS zijn dit twee reizen. U kunt onderweg naar Breda geen geldig internationaal kaartje laten zien, dus u bent van Schiphol naar Rotterdam toeslagplichtig. Dat u na Breda een international reis maakt met een ander kaartje, doet voor het traject tot Breda, waar u geen internationaal kaartje voor heeft, dus helemaal niet ter zake.

U heeft van 04.00 tot 09.00 geen korting op een internationaal kaartje. Naar Breda is echter bij correcte in- en uitcheck gewoon een binnenlandse reis. U moet wel uitchecken, dat kan op het perron en er is zeer ruim tijd voor. Omdat het van rit naar reisprincipe geldt, kunt u voor de zekerheid voor negen uur eventueel weer inchecken als u die dag nog terug wilt, maar dat is wat overdreven. Uw keuzedag is immers al geldig gemaakt en er is dus bewijs dat hij voor de terugweg geldig is.
Per saldo bent u met vol tarief vanaf Breda en de toeslag op de ICD nog steeds goedkoop uit. U bent beide gewoon verschuldigd, zoals boven uitgelegd.

Terug mag u in heel Nederland wel het hele traject met 100 procent korting rijden, want er geldt geen middagspits. U voldoet aan de voorwaarde dat uw keuzedag voor die dag met een incheck geldig is gemaakt. U moet dan wel een internationaal kaartje van uw Belgische bestemming naar uw aankomststation in Nederland hebben. Noorderkempen mag ook. Zo niet, dan moet u op de terugweg ook de ICDirect toeslag betalen. Met voornoemd internationaal kaartje hoeft dat niet.

Uw Belgische seniorenticket is inderdaad pas geldig vanaf, en terug naar Nederland tot Noorderkempen.
Bekijk origineel

9 reacties

Je hoeft geen toeslag te kopen voor je ticket voor deze reis omdat je vanuit Brussel reist. Aangezien je echter voor 9 uur begint aan de reis binnen Nederland kun je geen korting krijgen voor je reis.
Reputatie 5
@Jouke NS
Dank voor je reactie. Ter verduidelijking: ik reis niet vanuit Brussel, maar vanuit Nederland. Omdat ik binnen Nederland met een Keuzedag (van DalVoordeel) reis en incheck vóor 06:30 u heb in binnen Nederland recht op 100 % korting. Dat geldt echter niet voor het grenstraject Breda-Hazeldonk grens; hiervoor heb ik dus een apart ticket nodig tegen de volle prijs.

Ik maak mijn reis dus op gesplitste tickets: tot Breda met IC Brussel "gratis" op een Keuzedag en vanaf Breda in diezelfde IC Brussel, maar dan tegen vol tarief. De vraag blijft: heb ik een IC Direct-toeslag nodig? Ik ben immers gedwongen om met een binnenlands vervoerbewijs tot Breda te reizen, maar ben wel een "reiziger naar het buitenland" conform de bepaling van NS International.
Helaas werkt dat niet Rudi. De kortingen die je op Internationale tickets kunt krijgen zijn altijd pas geldig na 9 uur.

- Als je een internationaal ticket koopt voor de gehele reis kun je geen gebruik maken van de Keuzedag als je voor 9 uur vertrekt.

- Reis je met de Keuzedag tot Breda en koop je een internationaal ticket voor het laatste deel betaal je wel de toeslag voor de IC Direct.
Reputatie 6
Badge
Omdat je het ticket splitst gelden inderdaad andere voorwaarden. De toeslag kost dan 1,40 als je deze voor 6.35 laadt.

Weet je zeker, dat je niet tot de grens met de keuze dag kan? Dan zou je nog 5,00 voor het overpriced gedeelte grens Noorderkempen betalen. Wellicht is een keuzedag alleen tussen NL stations geldig, maar je moet wel exorbitant veel betalen voor het stukje Breda Noorderkempen anders.
Reputatie 5
Je kunt met een Keuzedag wel tot het grenspunt (Hazeldonk grens), maar niet vóór negen uur. De bepalingen van NS (binnenlands gedeelte van de IC Brussel) en NS International (grenstraject) zijn verschillend.

Mijn vraag ging over de IC Direct-toeslag. NS International vermeldt "Voor reizigers naar het buitenland is een IC direct Toeslag uiteraard niet nodig", maar dat geldt kennelijk niet voor reizigers naar het buitenland die niet geheel op een ticket van NS International reizen.
Reputatie 6
Je zit in de IC Brussel en je gaat naar het buitenland. Dat je dat doet met een hele santenboetiek aan kaartjes lijkt me niet relevant.

Je kan de ganse collectie op elk gewenst moment aan de controleur tonen (Keuzedag op de chipkaart, het grenstraject op papier).

Je hebt dus geen toeslag nodig.
Reputatie 5
Gezien de tegenspraak van de informatie in dit topic wilde ik vandaag het treinpersoneel van mijn IC Brussel om hun mening vragen (@Thom schrijft altijd dat die heel deskundig zijn in dit soort zaken). Dat is niet gelukt. Tussen Amsterdam en Antwerpen is er niemand langsgekomen - en op de terugweg weer niet. Wel kon ik bij het uitstappen in Antwerpen zien hoe beide conducteurs (of zijn het train managers?) zich na het vertrekbevel schielijk terugtrokken in een afgesloten eersteklascoupé.

Ik heb wel met het treinpersoneel te doen. Urenlang zonder veel beweging in een klein hokje zitten; eigenlijk is het een schande dat NS International hun personeel zulk geestdodend werk laat doen. Dan is een Rondje om de Kerk toch heel wat stimulerender.
Reputatie 7
Badge +4
Als u met de keuzedag incheckt voor 06.35, en uitcheckt in Breda, dan bent u gewoon de ICD-toeslag verschuldigd. U heeft geen internationaal kaartje voor dat traject en ook niet als u in het bezit bent van een exemplaar van Breda naar België. De laatste reis is voor 09.00, u betaalt vol tarief voor het Nederlandse deel tot de grens. Voor NS zijn dit twee reizen. U kunt onderweg naar Breda geen geldig internationaal kaartje laten zien, dus u bent van Schiphol naar Rotterdam toeslagplichtig. Dat u na Breda een international reis maakt met een ander kaartje, doet voor het traject tot Breda, waar u geen internationaal kaartje voor heeft, dus helemaal niet ter zake.

U heeft van 04.00 tot 09.00 geen korting op een internationaal kaartje. Naar Breda is echter bij correcte in- en uitcheck gewoon een binnenlandse reis. U moet wel uitchecken, dat kan op het perron en er is zeer ruim tijd voor. Omdat het van rit naar reisprincipe geldt, kunt u voor de zekerheid voor negen uur eventueel weer inchecken als u die dag nog terug wilt, maar dat is wat overdreven. Uw keuzedag is immers al geldig gemaakt en er is dus bewijs dat hij voor de terugweg geldig is.
Per saldo bent u met vol tarief vanaf Breda en de toeslag op de ICD nog steeds goedkoop uit. U bent beide gewoon verschuldigd, zoals boven uitgelegd.

Terug mag u in heel Nederland wel het hele traject met 100 procent korting rijden, want er geldt geen middagspits. U voldoet aan de voorwaarde dat uw keuzedag voor die dag met een incheck geldig is gemaakt. U moet dan wel een internationaal kaartje van uw Belgische bestemming naar uw aankomststation in Nederland hebben. Noorderkempen mag ook. Zo niet, dan moet u op de terugweg ook de ICDirect toeslag betalen. Met voornoemd internationaal kaartje hoeft dat niet.

Uw Belgische seniorenticket is inderdaad pas geldig vanaf, en terug naar Nederland tot Noorderkempen.
Reputatie 5
Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik heb gisteren inderdaad zo gereisd.

Ik ben wel van mening dat NS International duidelijker kan communiceren dan met de tekst "Voor reizigers naar het buitenland is een IC direct Toeslag uiteraard niet nodig" (op de website en de informatieposters op het perron). Beter zou zijn "Wanneer u met een internationaal vervoerbewijs reist tussen Schiphol en Rotterdam heeft u geen IC direct Toeslag nodig".

Reageer