ICE alleen met reservering? | NS Community
beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4646 Bekeken

Maandag 18 juli zaten wij, mijn man en ik, in de ICE naar Dusseldorf(eerste klas met reservering). Tijdens de rit van Amsterdam naar Utrecht werd er een paar maal omgeroepen of passagiers zonder reservering in Utrecht over wilden stappen op regulier vervoer naar Duitsland. Er kwam weinig respons. In Utrecht is er driemaal omgeroepen of passagiers zonder reservering de trein wilden verlaten, omdat de trein gewoon te vol was. Enfin na ruim een uur, werd iedereen verzocht de trein te verlaten ook diegene met reservering w.o mijn man en ik. Wel werd er gezegd dat we gebruik konden maken van de t.o staande trein, die naar Arnhem ging en daar moesten we maar uitzoeken hoe we verder konden reizen. Want deze ICE trein reed niet verder. Later zag ik op station Arnhem dezelfde ICE wel langs rijden, maar niet stoppen. Wat wel was aangekondigd. Volgens mij kan iedereen met een geldig vervoersbewijs met of zonder reservering mee met de ICE.

Mijn vraag;

waarom is er dan niet van te voren melding gemaakt dat op deze rit alleen reservering geldt of waarom is er niet gecontroleerd vooraf aan het instappen van de reizigers. Het voelde alsof enkele kindertjes iets stouts hadden uitgespookt en de hele klas dan maar moet nablijven zolang niemand zegt wie het is en uiteindelijk de meester besluit iedereen te straffen. 
terwijl, nogmaals, volgens mij niemand strafbare feiten heeft gepleegd. 
 

overigens zijn we in Duitsland aangekomen met busvervoer vanuit Arnhem naar Duisburg; met dank aan mevrouw van de logistiek in Arnhem en dank aan de buschauffeur.  En konden we onze reservering omzetten op station Duisburg en rechtstreeks naar München reizen; onze eindbestemming van die dag.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 August 2022, 23:00

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nare ervaring.

Ik moet zeggen dat ik uw vergelijking met de schoolklas treffend vindt. NS is een beetje de weg kwijt in sommige opzichten en gaat dan blijkbaar dit soort fratsen uithalen. Eventuele extra kosten ivm de bus zou ik wel bij NS declareren.

Vermoedelijk ging het vooral om binnenlandse reizigers zonder reservering plus wat interrailers.

Reputatie 7
Badge +1

Vermoedelijk ging het vooral om binnenlandse reizigers zonder reservering plus wat interrailers.

Waarom dan niet doorgereden naar Arnhem en daar was het probleem bijna vanzelf opgelost. Nu dupeer je veel reizigers. Ik snap dat er in Utrecht natuurlijk nog meer reizigers erbij kwamen maar ik denk dus dat de trein in Amsterdam al bijna vol zat. Dan kan je ook nog besluiten om Utrecht dan maar over te slaan. Nu heb je heel veel reizigers zwaar gedupeerd die wel een reservering hadden. 

 

Wie besluit uiteindelijk om de trein op te heffen is dat het Duitse personeel de NS of DB?

Dank voor jullie reactie!

dat zou ook een optie zijn geweest: naar Arnhem doorrijden en daar goede informatie geven hoe verder te reizen. Bussen werden ingezet door NS Arnhem; we konden met onze reservering reizen. Wellicht door NS is deze beslissing genomen?
Door de chaos wat op het station Arnhem ontstond; het perron was afgeladen met reizigers, koffers, kinderwagens en buitenlandse toeristen, die weinig begrepen wat ze moesten doen.

Het probleem werd doorgeschoven; chaos op de luchthavens, omboekingen naar ander vervoer en daardoor chaos bij de treinen. En door NS werden er blijkbaar geen maatregelen getroffen of konden niet treffen om dit op te vangen. Want het was te verwachten dat mensen hun vakantie zouden gaan omboeken. Lees de kranten er maar op na.
Wij zijn fervente treinreizigers, maar deze situatie was behoorlijk moeilijk voor ons. De mevrouw van de logistiek in Arnhem, die ik eerder noemde, was een kei; rustig en duidelijk beantwoordde ze vragen in alle talen en adviseerde hoe verder te komen. De bus (met airco en rustig) naar Duitsland bleek in deze situatie de beste optie. 

Vermoedelijk ging het vooral om binnenlandse reizigers zonder reservering plus wat interrailers.

Waarom dan niet doorgereden naar Arnhem en daar was het probleem bijna vanzelf opgelost. Nu dupeer je veel reizigers. Ik snap dat er in Utrecht natuurlijk nog meer reizigers erbij kwamen maar ik denk dus dat de trein in Amsterdam al bijna vol zat. Dan kan je ook nog besluiten om Utrecht dan maar over te slaan. Nu heb je heel veel reizigers zwaar gedupeerd die wel een reservering hadden. 

Het lijkt me nogal dwaas dat internationale reizigers die gereserveerd hebben niet mee kunnen omdat de trein vol zit met binnenlandse reizigers. Het wordt tijd om geen reizigers op binnenlandse kaartjes meer toe te laten in de ICE, net als bij de Thalys. Eenvoudig te realiseren via verplichte reservering.

 

Wie besluit uiteindelijk om de trein op te heffen is dat het Duitse personeel de NS of DB?

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie op Twitter nu deze voorbijkomen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dit de waarheid betreft (maar waarom zou de persoon liegen). Als dit echt gebeurd is, is het wel een schande en zou dit gevolgen moeten hebben voor het desbetreffende personeel. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Er is inmiddels ook een reactie vanuit NS: Lijkt mij geheel terecht.

 

Ondertussen wordt de reiziger in Arnhem dus wel voor een voldongen feit geplaatst: Hij/Zij kan niet instappen. Lijkt mij dat er echt hiervoor met spoed een oplossing moet komen. Ik neem aan die van Tamzin

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Goh, ik ken niet alle details van het DB uniform, maar men loopt alleszins in het smerige bruin/rood van DB. Je herkent ze hooguit door het NS keycord en/of toegangspasje dat men meestal wel zichtbaar draagt. En het accent.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie op Twitter nu deze voorbijkomen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dit de waarheid betreft (maar waarom zou de persoon liegen). Als dit echt gebeurd is, is het wel een schande en zou dit gevolgen moeten hebben voor het desbetreffende personeel. 

Die 105 stopte inderdaad niet in Arnhem en was ook al niet gestopt in Utrecht las ik op Somda en Twitter. Zou gepland met 2 stellen gaan rijden maar is er maar 1 geworden en vertrok al met +6 uit Amsterdam. 

https://treinposities.nl/ritinfo/20220802/105

Reputatie 7
Badge +3

@Embu NS laat bij te volle treinen wel vaker treinen niet meer verder rijden, als na herhaalde oproepen om uit te stappen omdat de trein te vol is mensen niet willen uitstappen. Als geen of te weinig mensen uitstappen dan rijdt de trein niet verder.

Jammer dat jij de dupe bent geworden, omdat in jouw trein men geen gehoor heeft gegeven om uit te stappen.

Dan hoop ik toch echt dat de NS een ander verhaal heeft. Ik kan de gevoelens van de mede gedupeerden raden en mijn en mijn man’s wanhoop en frustatie voel ik nog. 
Mijn man en ik hadden daar niet gestaan op dat tijdstip en in dit drukke vakantieseizoen, ware het niet dat mijn man docent is en geen andere mogelijkheid heeft dan op vakantie gaan in de schoolvakanties.

 

Graag hoor ik van NS over bovenstaand verhaal op Twitter!

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Volgens mij draagt al het personeel in de ICE uniformen van Deutsche Bahn. Ook de Nederlanders.

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Volgens mij draagt al het personeel in de ICE uniformen van Deutsche Bahn. Ook de Nederlanders.

De vraag is dan natuurlijk of die Nederlanders in dienst zijn bij DB of bij NS???

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Volgens mij draagt al het personeel in de ICE uniformen van Deutsche Bahn. Ook de Nederlanders.

De vraag is dan natuurlijk of die Nederlanders in dienst zijn bij DB of bij NS???

Een deel is NS Internationaal personeel, ik ken er een aantal van Amsterdam namelijk. Is gewoon een pool mcn en trainmanager die op Duitsland rijden. 

Reputatie 7
Badge +1

verkeerde topic

Reputatie 3

Een zitplaatsreservering/vervoersbewijs vanaf Utrecht en Arnhem is geworden tot een lot uit de loterij. Bij te grote drukte stopt de ICE nu ook officieel niet meer in Utrecht en/of Arnhem. De betrouwbaarheid van NS International hiermee gezonken is tot zo ongeveer 0 K.
 

Worden alle reizigers met een reservering (zowel geboekt bij NS als DB of een andere instantie) nu actief benaderd met de vraag of zij een gokje willen wagen of er voor de zekerheid toch voor willen kiezen om met binnenlandse treinen naar Arnhem te reizen en van daaruit met VIAS (RE 19) naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf.  Ook voor Oberhausen en Duisburg kon gebruik worden gemaakt van ICE International; de RE 19 stopt daar ook.
 

Misschien een idee om de stops in Utrecht, Arnhem en eventueel ook Oberhausen en Duisburg op voorhand te annuleren, de reizigers met een reeds aangeschafte reservering hier actief over te informeren (zoals de SNCF) en reserveringen van en naar deze stations te blokkeren in het boekingssysteem voor reizen in de toekomst. Geeft de reiziger in ieder geval meer duidelijkheid.

 

Het vasthouden aan de boekingsvoorwaarden van het ticket slaat natuurlijk helemaal nergens op indien de geboekte reis niet gemaakt kan worden. Een coulanceregeling is hier op zijn minst op zijn plaats.

Even een plaatje zodat het origineel beschikbaar blijft

 

Reputatie 7
Badge +3

Gaat goed zeg dat treinreizen aantrekkelijker maken dan het vliegtuig. 🙄

 

Naast dat reizen met de trein duurzaam is, heeft het nog meer voordelen vergeleken met vliegen. “Ik ga op de fiets naar Rotterdam Centraal. Je checkt snel in en kan lekker zitten. Het is een rustigere manier van reizen, minder stressvol. In de trein is het prettig werken. Als je één overstap hebt is het goed te doen. Je kan eigenlijk een hele werkdag vanuit de trein doen. Af en toe even je benen strekken. Dat vind ik prettiger dan vliegen.”

https://www.eur.nl/nieuws/de-trein-een-rustigere-manier-van-reizen-minder-stress-minder-haasten-en-nog-beter-voor-het-milieu

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een idiote gang van zaken. Je zult maar een zitplaatsreservering hebben vanaf Utrecht of Arnhem.

Reputatie 7
Badge +1

Wat een idiote gang van zaken. Je zult maar een zitplaatsreservering hebben vanaf Utrecht of Arnhem.

Als ik een ticket vanaf Utrecht met reservering zou hebben wist ik het wel, dan zou ik gewoon een trein naar Amsterdam nemen en daar op de trein stappen. Ik zou geen ticket Utrecht-Amsterdam kopen overigens ben benieuwd wat een eventuele controleur in zo'n geval zou doen. 

Voor Arnhem wordt het wat lastiger, ik zou denk ik maar gewoon de stoptrein nemen. Ik zie mede door al die kapotte ICE-treinen de situatie op korte termijn niet verbeteren.

Reputatie 5

Inderdaad is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de ICE dan nu officieel gedaald tot een nulpunt. En het alternatief van de RE19 slaat natuurlijk nergens op. Het gros van de reizigers stapt over op aansluitende ICE of IC's in Duitsland. Naar die aansluitingen (met bijbehorende zitplaatsreserveringen) kan je fluiten.

Reputatie 6

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Reageer