beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4704 Bekeken

Maandag 18 juli zaten wij, mijn man en ik, in de ICE naar Dusseldorf(eerste klas met reservering). Tijdens de rit van Amsterdam naar Utrecht werd er een paar maal omgeroepen of passagiers zonder reservering in Utrecht over wilden stappen op regulier vervoer naar Duitsland. Er kwam weinig respons. In Utrecht is er driemaal omgeroepen of passagiers zonder reservering de trein wilden verlaten, omdat de trein gewoon te vol was. Enfin na ruim een uur, werd iedereen verzocht de trein te verlaten ook diegene met reservering w.o mijn man en ik. Wel werd er gezegd dat we gebruik konden maken van de t.o staande trein, die naar Arnhem ging en daar moesten we maar uitzoeken hoe we verder konden reizen. Want deze ICE trein reed niet verder. Later zag ik op station Arnhem dezelfde ICE wel langs rijden, maar niet stoppen. Wat wel was aangekondigd. Volgens mij kan iedereen met een geldig vervoersbewijs met of zonder reservering mee met de ICE.

Mijn vraag;

waarom is er dan niet van te voren melding gemaakt dat op deze rit alleen reservering geldt of waarom is er niet gecontroleerd vooraf aan het instappen van de reizigers. Het voelde alsof enkele kindertjes iets stouts hadden uitgespookt en de hele klas dan maar moet nablijven zolang niemand zegt wie het is en uiteindelijk de meester besluit iedereen te straffen. 
terwijl, nogmaals, volgens mij niemand strafbare feiten heeft gepleegd. 
 

overigens zijn we in Duitsland aangekomen met busvervoer vanuit Arnhem naar Duisburg; met dank aan mevrouw van de logistiek in Arnhem en dank aan de buschauffeur.  En konden we onze reservering omzetten op station Duisburg en rechtstreeks naar München reizen; onze eindbestemming van die dag.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 August 2022, 23:00

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik vraag me trouwens ten zeerste af wat de definitie van “overvol” bij NS is. Afgelopen maandag zat ik zelf in de 105 (waarin net voor vertrek in Utrecht werd aangekondigd dat de stop in Arnhem zou vervallen), maar hoewel de trein volgens de omroep overvol was waren er in de 1e klasse notabene nog talrijke vrije zitplaatsen. Met name de zitplaatsen van reizigers met een reservering vanaf Arnhem.

Zou zomaar kunnen dat dit de waarneming is ter plaatse van waar de conducteur zich bevindt (ik heb in een binnenlandse spitstrein jaren terug ook eens horen omroepen dat ‘ie overvol was, terwijl elke reiziger achterin de trein een vierzit voor zichzelf had en acuut begon te lachen)

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. En dat er in de zomer veel Interrailers zijn kan je verwachten (ja ik was er op 1 augustus ook zo een, maar wel 1e klas en met reservering).

Dit is wel typisch iets wat alleen NS (International) voor elkaar krijgt trouwens. Gisteren zat ik nog (met reservering) in een Railjet van Zürich naar Wenen die in de SBB reisplanner al als zeer druk (drie rode poppetjes) stond, in die trein bleek dan ook werkelijk elke zitplaats gereserveerd te zijn (zo extreem heb ik de ICE nog niet vaak gezien). Maar een station overslaan? Omroepen dat binnenlandse reizigers moeten uitstappen? Omroepen dat reizigers zonder reservering moeten uitstappen? Nee natuurlijk niet. De trein reed gewoon en geregeld kwamen er de nodige reizigers door het gangpad gelopen op zoek naar een vrij plekje elders. Het was gewoon druk, maar verder wel betrouwbaar en op tijd

Idem eergisteren in een Eurocity tussen Spiez en Bern trouwens: slechts een omroep dat er een stel ontbrak en de trein zat ook bomvol ja. Maar binnenlands verkeer zonder reservering werd niet geweigerd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me trouwens ten zeerste af wat de definitie van “overvol” bij NS is. Afgelopen maandag zat ik zelf in de 105 (waarin net voor vertrek in Utrecht werd aangekondigd dat de stop in Arnhem zou vervallen), maar hoewel de trein volgens de omroep overvol was waren er in de 1e klasse notabene nog talrijke vrije zitplaatsen. Met name de zitplaatsen van reizigers met een reservering vanaf Arnhem.

Zou zomaar kunnen dat dit de waarneming is ter plaatse van waar de conducteur zich bevindt (ik heb in een binnenlandse spitstrein jaren terug ook eens horen omroepen dat ‘ie overvol was, terwijl elke reiziger achterin de trein een vierzit voor zichzelf had en acuut begon te lachen)

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. En dat er in de zomer veel Interrailers zijn kan je verwachten (ja ik was er op 1 augustus ook zo een, maar wel 1e klas en met reservering).

Dit is wel typisch iets wat alleen NS (International) voor elkaar krijgt trouwens. Gisteren zat ik nog (met reservering) in een Railjet van Zürich naar Wenen die in de SBB reisplanner al als zeer druk (drie rode poppetjes) stond, in die trein bleek dan ook werkelijk elke zitplaats gereserveerd te zijn (zo extreem heb ik de ICE nog niet vaak gezien). Maar een station overslaan? Omroepen dat binnenlandse reizigers moeten uitstappen? Omroepen dat reizigers zonder reservering moeten uitstappen? Nee natuurlijk niet. De trein reed gewoon en geregeld kwamen er de nodige reizigers door het gangpad gelopen op zoek naar een vrij plekje elders. Het was gewoon druk, maar verder wel betrouwbaar en op tijd

Idem eergisteren in een Eurocity tussen Spiez en Bern trouwens: slechts een omroep dat er een stel ontbrak en de trein zat ook bomvol ja. Maar binnenlands verkeer zonder reservering werd niet geweigerd.

Ik begrijp uit jouw relaas dat 1e klas dan maar vrijgegeven moet worden want die is zo goed als leeg. En dat in andere landen binnenlandse reizigers niet worden geweigerd, dus het belachelijk is dat het in Nederland wel gebeurt.

Blijkbaar is de ervaring nu zo dat op het Nederlandse traject meer mensen de ice nemen voor binnenlandse trajecten. Mogelijk dat deze verbinding ook drukker is omdat vanwege het 9 euro kaartje meer mensen richting Duitse grens reizen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik begrijp uit jouw relaas dat 1e klas dan maar vrijgegeven moet worden want die is zo goed als leeg.

Nee juist niet. De twee voorbeelden noemde ik juist omdat eruit blijkt dat als de conducteur ergens ziet dat de trein erg vol zit hij niet de aanname moet maken dat dat voor de hele trein geldt. Bij dit soort zware maatregelen met overgeslagen stops zou op z'n minst vastgesteld moeten worden of dat echt voor de hele trein geldt.

Reizigers hebben nou eenmaal de eigenaardige eigenschap om op één plek te blijven hangen en niet door te lopen als het druk is.

En dat in andere landen binnenlandse reizigers niet worden geweigerd, dus het belachelijk is dat het in Nederland wel gebeurt.

Klopt, een trein mag ook best druk zijn in het hoogseizoen natuurlijk. De Railjet die ik benoemde is in Zwitserland ook een trein die, net als de ICE in Nederland, buiten het binnenlandse patroon als extra trein rijdt. Dus als dan bij drukte binnenlands verkeer niet geweigerd wordt is dat gewoon een andere manier van handelen.

Blijkbaar is de ervaring nu zo dat op het Nederlandse traject meer mensen de ice nemen voor binnenlandse trajecten. Mogelijk dat deze verbinding ook drukker is omdat vanwege het 9 euro kaartje meer mensen richting Duitse grens reizen. 

Op basis van hoeveel reizigers er doorgaans in Arnhem in een ICE naar Amsterdam stappen (en hoeveel er afgelopen maandag in Utrecht uitstapten) is het binnenlandse gebruik van de ICE nihil te noemen. Veruit de meeste passagiers zijn gewoon met een internationale reis bezig. En daarvoor is het nu eenmaal niet verplicht om te reserveren, maar kan het wel verplicht zijn de desbetreffende trein te nemen. Als zo'n trein dan overvol zit, verkoop dan gewoon minder sparpreis tickets en biedt er bijvoorbeeld meer aan voor een trein die minder populair is. Zeker de internationale reizigers over langere afstand zullen daar best gevoelig voor zijn waarmee je al een deel van het probleem oplost.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt op gerommel in de marge. Binnenlandse reizigers stappen in Arnhem weer uit. Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat de trein zo druk is dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Stations overslaan waar reizigers met een reservering staan te wachten is volkomen idioot.

Er is best iets voor te zeggen om de ICE een gedeelte van het jaar uit te sluiten voor binnenlandse reizigers. Maar dat moet dan wel gepland en georganiseerd worden. 

Reputatie 7
Badge +1

Dit is wel typisch iets wat alleen NS (International) voor elkaar krijgt trouwens. Gisteren zat ik nog (met reservering) in een Railjet van Zürich naar Wenen die in de SBB reisplanner al als zeer druk (drie rode poppetjes) stond, in die trein bleek dan ook werkelijk elke zitplaats gereserveerd te zijn (zo extreem heb ik de ICE nog niet vaak gezien). Maar een station overslaan? Omroepen dat binnenlandse reizigers moeten uitstappen? Omroepen dat reizigers zonder reservering moeten uitstappen? Nee natuurlijk niet.

In Duitsland en Oostenrijk gebeurt het een enkele keer wel dat in een overvolle trein reizigers zonder reservering moeten uitstappen. Zelf al meermaals meegemaakt. Maar die is dan ook echt overvol.

Reputatie 7
Badge +2

In Duitsland en Oostenrijk gebeurt het een enkele keer wel dat in een overvolle trein reizigers zonder reservering moeten uitstappen. Zelf al meermaals meegemaakt. Maar die is dan ook echt overvol.

Voor de duidelijkheid, zo overvol zat die 105 die op 1 augustus Arnhem oversloeg dus bij lange na niet. Nog geeneens staande reizigers gezien in het voorste stel...

Reputatie 6

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. 

Wat de reden ook is: het is toch van de zotte dat de trein je opstapstation voorbij rijdt terwijl jij een geboekt ticket voor die trein hebt en geen andere trein mag nemen. Verkoop deze tickets dan niet!

Sluit binnenlandse reizigers uit om met de ICE te reizen, ga in drukke periodes alleen met gereserveerde plaatsen werken, allemaal goed maar om reizigers die volkomen rechtmatig een geldig ticket voor die specifieke trein hebben niet toe te laten vind ik beschamend. 

 

 

Voor de duidelijkheid, zo overvol zat die 105 die op 1 augustus Arnhem oversloeg dus bij lange na niet. Nog geeneens staande reizigers gezien in het voorste stel...

Doet me denken aan de IC vanuit Groningen richting de Randstad waar ik in juni 2020 inzat. Eeste keer sinds maanden dat ik weer de trein probeerde.

Ik heb het geweten. Machinist wilde niet verder rijden, omdat er welgeteld TWEE mensen teveel in de trein zaten. Vervolgens verder met een trein waarin letterlijk honderden mensen in gangpaden stonden. 

Reputatie 7

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. 

Wat de reden ook is: het is toch van de zotte dat de trein je opstapstation voorbij rijdt terwijl jij een geboekt ticket voor die trein hebt en geen andere trein mag nemen. Verkoop deze tickets dan niet!

Sluit binnenlandse reizigers uit om met de ICE te reizen, ga in drukke periodes alleen met gereserveerde plaatsen werken, allemaal goed maar om reizigers die volkomen rechtmatig een geldig ticket voor die specifieke trein hebben niet toe te laten vind ik beschamend. 

 

Inderdaad. Twee maal per jaar gebruik ik de ICE naar Basel vanaf Arnhem (vertrek 9.07 uur). Wat vertraging calculeer ik in, door schade en schande wijs geworden in Duitsland, maar dat de hele trein Arnhem plotseling overslaat en je maar met de stoptrein om 9.45 richting Düsseldorf moet gaan vind ik onbestaanbaar. Misschien denkt men dat iedereen toch maar tot Keulen of zo gaat, en dat daarom wat meer reistijd niet erg is, maar er zijn ook reizigers die in Arnhem opstappen en in Basel moeten overstappen om nog veel verder Zwitserland in te gaan. Het zal je gebeuren.

Reputatie 5

Vandaag weer raak. ICE 105 bestond uit slechts 8 rijtuigen en door de drukte werd Arnhem Centraal overgeslagen. Dat is dus weer super ( vul maar in..) voor alle reizigers met zitplaatsreservering in Arnhem! 

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag dus opnieuw.  

 

 

Reputatie 7

Vanavond kwam ik terug uit Keulen en de ICE werd tegen 20.00 in Duisburg bestormd. De trein uit Basel stond binnen een oogwenk helemaal vol mensen en koffers door de hele trein en in de gangpaden. Hoorde van iemand dat er een vorige trein richting Nederland gecanceld was. Vandaar de massale drukte. De trein stopte met 10 minuten vertraging vanavond wel in Arnhem, en ging overvol verder naar Utrecht.

Reputatie 3

Wanneer komt NS International met een structurele oplossing. Het lijkt elke vakantieperiode weer raak te zijn; eerst de zomervakantie en nu de herfstvakantie (weer een combinatie van grotere vraag als gevolg van de vakantie als het schrappen van de IC Berlijn). Het onaangekondigd overslaan van stations, waar wel kaartjes en reserveringen (inclusief eventuele aansluitende treinen) voor verkocht zijn, is volstrekt onacceptabel.
 

Indien men het niet voor elkaar krijgt om structureel met dubbele stellen te rijden (en daarmee voldoende capaciteit), kan men beter met een enkel stel rijden (non-stop van Amsterdam naar Oberhausen). Dat geeft tenminste duidelijkheid en kun je op tijd een andere verbinding boeken; nu wordt je achter gelaten op het perron en ben je tenminste een uur later op je bestemming en loop je de kans om op het vervolgtraject te moeten staan (of niet mee te mogen) i.v.m. het ontbreken van een (zitplaats)reservering voor de aansluitende trein(en). 
 

Het treinstel dat eventueel uitgespaard wordt (tussen Keulen en Basel kan de trein met een binnenlands ICE treinstel worden versterkt) kan als reserve worden gehouden om andere anders uitgevallen diensten mee te rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer komt NS International met een structurele oplossing. Het lijkt elke vakantieperiode weer raak te zijn; eerst de zomervakantie en nu de herfstvakantie (weer een combinatie van grotere vraag als gevolg van de vakantie als het schrappen van de IC Berlijn). Het onaangekondigd overslaan van stations, waar wel kaartjes en reserveringen (inclusief eventuele aansluitende treinen) voor verkocht zijn, is volstrekt onacceptabel.
 

Indien men het niet voor elkaar krijgt om structureel met dubbele stellen te rijden (en daarmee voldoende capaciteit), kan men beter met een enkel stel rijden (non-stop van Amsterdam naar Oberhausen). Dat geeft tenminste duidelijkheid en kun je op tijd een andere verbinding boeken; nu wordt je achter gelaten op het perron en ben je tenminste een uur later op je bestemming en loop je de kans om op het vervolgtraject te moeten staan (of niet mee te mogen) i.v.m. het ontbreken van een (zitplaats)reservering voor de aansluitende trein(en). 
 

Het treinstel dat eventueel uitgespaard wordt (tussen Keulen en Basel kan de trein met een binnenlands ICE treinstel worden versterkt) kan als reserve worden gehouden om andere anders uitgevallen diensten mee te rijden.

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Reputatie 5

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Nee, want als Utrecht en Arnhem worden overgeslagen zijn er geen binnenlandse reizigers meer. Het probleem wordt veroorzaakt door:

1) materieel dat om de haverklap kapot is (8 treinstellen ipv 16 op de ICE 105)

2) dat NS en DB (te) veel treinkaartjes op deze treinen blijven verkopen zonder vaste zitplaatsreservering

3) lastminute internationale reizigers zonder zitsplaatsreservering (bv interrail) wat door 1) en 2) problemen oplevert.

 

Reputatie 7
Badge

Nou ja, je zal er als binnenlandse reiziger erin zitten en er achter komen dat Oberhausen het eerste station is waar gestopt wordt. Dan loop je daar op het hauptbahnhof te zoeken naar een uitcheckpaaltje. 😆

Reputatie 3

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Dat reizigers naar/van Duitsland de dupe zijn geldt voornamelijk voor reizigers die van Amsterdam naar Duitsland willen reizen en in mindere mate voor reizigers van Utrecht naar Duitsland en (op misschien wat vertraging bij vertrek na) helemaal niet voor reizigers van Arnhem naar Duitsland. Alle binnenlandse reizigers zijn uiterlijk in Arnhem namelijk uitgestapt. Voor reizigers uit Arnhem zijn binnenlandse reizigers juist een voordeel; indien in een extreem geval alle reizigers binnenlandse reizigers zijn dan stapt diegene die in Arnhem instapt in een lege trein in. Zijn alle reizigers naar Duitsland of verder onderweg reeds in Amsterdam of Utrecht ingestapt bestaat de kans dat de trein niet in Arnhem stopt en diegene helemaal niet meer mee kan.

 

Indien er binnenlandse “verstekelingen” aan boord zijn en de trein stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal laat je de trein desnoods een extra stop maken in bijvoorbeeld Bunnik om deze de gelegenheid te geven de trein te verlaten. Vanzelfsprekend wordt het niet meer stoppen op stations in Nederland meermaals omgeroepen; zodat de meeste “verstekelingen” de trein reeds hebben verlaten.

 

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

 

Reputatie 7
Badge +2

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

Een bijkomend probleem is vooral ook de definitie van “vol” volgens NS International. Ik zat afgelopen zomer ook in een zogenaamd overvolle ICE 105 die Arnhem oversloeg (overigens zelf wel met plaatsreservering bovenop de interrail-pas), waarin notabene nog meerdere zitplaatsen leeg waren. Onder meer die van de reizigers met een reservering vanaf Arnhem.

En het was nou ook niet echt zo dat de gangpaden van de trein (toen wel met twee stellen overigens) vol stonden.

Ben halverwege maar gestopt met lezen, verbijsterd. Hoe is het mogelijk dat men overweegt mensen in Utrecht en Arnhem geen mogelijkheid te geven daar hun reis te laten starten?
Trieste situatie. Ik herken de situatie. Reizigers in Arnhem met een gereserveerde plaats lopen het risico dat hun plaats al is ingenomen door een ander. Die is ingestapt in Utrecht of Amsterdam. En die niet zelden weigert de plaats af te staan. Op 19 mei was het alweer raak. Een oude man op krukken moest de reis staande maken. Zijn plaats in de eerste klasse werd ingenomen door iemand die in Amsterdam was ingestapt. 

Ik reis twaalf maal per jaar op het traject Arnhem -Basel. Met regelmaat gaat het in Arnhem mis. Op het raject Basel - Arnhem is het me dit nog nooit overkomen. Toch opvallend, zet je aan het denken over…

Reserveren verplicht maken, zoals in deze zomer, zou altijd moeten gelden. En reagerende op het voorstel mensen maar naar Amsterdam te laten reizen. Wat een denigrerende houding. Er is meer dan alleen Amsterdam. Laat de trein centraal in Utrecht starten. En laat zeker enkel mensen met een reservering toe. 

De laatste reacties nog eens lezende, is de beste oplossing mogelijk, starten in Arnhem. Daarbij voorkomende, dat mensen de trein gebruiken voor binnenlandse reizen. En natuurlijk altijd een reservering eisen!!!

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Zolang NS International (om financiële redenen) blijft vertikken deze treinen uit te sluiten voor binnenlands vervoer zal dit probleem blijven.

Reputatie 7

Ik reis twaalf maal per jaar op het traject Arnhem -Basel. Met regelmaat gaat het in Arnhem mis. Op het traject Basel - Arnhem is het me dit nog nooit overkomen. 

Vanuit Basel rijden er ook veel frequenter ICE'S ver Duitsland in, rechtstreeks tot Kiel en Hamburg aan toe. Vanuit Nederland richting Duitsland is de ICE frequentie en het aantallen directe verbindingen veel lager.

Starten/eindigen in Amsterdam lijkt me wel logisch vanuit het standpunt van de buitenlandse reizigers. Die willen alléén naar Amsterdam, niet naar Arnhem. Alles draait alleen maar om onze hoofdstad, er is blijkbaar weinig interessants in andere Nederlandse steden voor de gemiddelde buitenlandse toerist. Je ziet ze nog wel in Rotterdam, Leiden, Maastricht of zo maar dat was het dan wel.

Persoonlijk zou ik willen dat de ICE niet tot Basel rijdt, maar tot Bern (of Zürich). Scheelt weer een (gemiste) overstap. In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

 

In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Basel is een ander formaat stad dan Arnhem.

Reputatie 7
Badge +3

Dat de ICE 105 niet verder rijdt dan Basel SBB heeft alleen met technische beperkingen te maken. De ICE 3M is in Zwitserland slechts toegelaten op het grensbaanvak Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB. Vergelijkbaar met Belgische treinen die tot Roosendaal of Maastricht mogen rijden.
Een commerciële keuze is het niet.

Reputatie 7

Dat de ICE 105 niet verder rijdt dan Basel SBB heeft alleen met technische beperkingen te maken. De ICE 3M is in Zwitserland slechts toegelaten op het grensbaanvak Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB. Vergelijkbaar met Belgische treinen die tot Roosendaal of Maastricht mogen rijden.

Dank voor de info iMark, weer iets geleerd. Jammer dat zulke beperkingen een doorgaande rit naar de hoofdstad in de weg staan. 

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

 

Reageer