beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4707 Bekeken

Maandag 18 juli zaten wij, mijn man en ik, in de ICE naar Dusseldorf(eerste klas met reservering). Tijdens de rit van Amsterdam naar Utrecht werd er een paar maal omgeroepen of passagiers zonder reservering in Utrecht over wilden stappen op regulier vervoer naar Duitsland. Er kwam weinig respons. In Utrecht is er driemaal omgeroepen of passagiers zonder reservering de trein wilden verlaten, omdat de trein gewoon te vol was. Enfin na ruim een uur, werd iedereen verzocht de trein te verlaten ook diegene met reservering w.o mijn man en ik. Wel werd er gezegd dat we gebruik konden maken van de t.o staande trein, die naar Arnhem ging en daar moesten we maar uitzoeken hoe we verder konden reizen. Want deze ICE trein reed niet verder. Later zag ik op station Arnhem dezelfde ICE wel langs rijden, maar niet stoppen. Wat wel was aangekondigd. Volgens mij kan iedereen met een geldig vervoersbewijs met of zonder reservering mee met de ICE.

Mijn vraag;

waarom is er dan niet van te voren melding gemaakt dat op deze rit alleen reservering geldt of waarom is er niet gecontroleerd vooraf aan het instappen van de reizigers. Het voelde alsof enkele kindertjes iets stouts hadden uitgespookt en de hele klas dan maar moet nablijven zolang niemand zegt wie het is en uiteindelijk de meester besluit iedereen te straffen. 
terwijl, nogmaals, volgens mij niemand strafbare feiten heeft gepleegd. 
 

overigens zijn we in Duitsland aangekomen met busvervoer vanuit Arnhem naar Duisburg; met dank aan mevrouw van de logistiek in Arnhem en dank aan de buschauffeur.  En konden we onze reservering omzetten op station Duisburg en rechtstreeks naar München reizen; onze eindbestemming van die dag.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 August 2022, 23:00

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 6

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. 

Wat de reden ook is: het is toch van de zotte dat de trein je opstapstation voorbij rijdt terwijl jij een geboekt ticket voor die trein hebt en geen andere trein mag nemen. Verkoop deze tickets dan niet!

Sluit binnenlandse reizigers uit om met de ICE te reizen, ga in drukke periodes alleen met gereserveerde plaatsen werken, allemaal goed maar om reizigers die volkomen rechtmatig een geldig ticket voor die specifieke trein hebben niet toe te laten vind ik beschamend. 

 

Even een plaatje zodat het origineel beschikbaar blijft

 

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag dus opnieuw.  

 

 

Reputatie 5

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Nee, want als Utrecht en Arnhem worden overgeslagen zijn er geen binnenlandse reizigers meer. Het probleem wordt veroorzaakt door:

1) materieel dat om de haverklap kapot is (8 treinstellen ipv 16 op de ICE 105)

2) dat NS en DB (te) veel treinkaartjes op deze treinen blijven verkopen zonder vaste zitplaatsreservering

3) lastminute internationale reizigers zonder zitsplaatsreservering (bv interrail) wat door 1) en 2) problemen oplevert.

 

Reputatie 5

Vandaag weer raak. ICE 105 bestond uit slechts 8 rijtuigen en door de drukte werd Arnhem Centraal overgeslagen. Dat is dus weer super ( vul maar in..) voor alle reizigers met zitplaatsreservering in Arnhem! 

Reputatie 7
Badge +3

Dat de ICE 105 niet verder rijdt dan Basel SBB heeft alleen met technische beperkingen te maken. De ICE 3M is in Zwitserland slechts toegelaten op het grensbaanvak Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB. Vergelijkbaar met Belgische treinen die tot Roosendaal of Maastricht mogen rijden.
Een commerciële keuze is het niet.

Reputatie 7
Badge

Nou ja, je zal er als binnenlandse reiziger erin zitten en er achter komen dat Oberhausen het eerste station is waar gestopt wordt. Dan loop je daar op het hauptbahnhof te zoeken naar een uitcheckpaaltje. 😆

Reputatie 7

Sowieso geldt er geen reserveringsplicht in de ICE, dus logisch dat reizigers met een internationaal ticket zonder reservering daar niet vrijwillig gaan uitstappen. Die zullen notabene veelal ook een Sparpreis-ticket met treinbinding hebben en dus niet eens een andere trein mogen nemen. 

Wat de reden ook is: het is toch van de zotte dat de trein je opstapstation voorbij rijdt terwijl jij een geboekt ticket voor die trein hebt en geen andere trein mag nemen. Verkoop deze tickets dan niet!

Sluit binnenlandse reizigers uit om met de ICE te reizen, ga in drukke periodes alleen met gereserveerde plaatsen werken, allemaal goed maar om reizigers die volkomen rechtmatig een geldig ticket voor die specifieke trein hebben niet toe te laten vind ik beschamend. 

 

Inderdaad. Twee maal per jaar gebruik ik de ICE naar Basel vanaf Arnhem (vertrek 9.07 uur). Wat vertraging calculeer ik in, door schade en schande wijs geworden in Duitsland, maar dat de hele trein Arnhem plotseling overslaat en je maar met de stoptrein om 9.45 richting Düsseldorf moet gaan vind ik onbestaanbaar. Misschien denkt men dat iedereen toch maar tot Keulen of zo gaat, en dat daarom wat meer reistijd niet erg is, maar er zijn ook reizigers die in Arnhem opstappen en in Basel moeten overstappen om nog veel verder Zwitserland in te gaan. Het zal je gebeuren.

Reputatie 3

Een zitplaatsreservering/vervoersbewijs vanaf Utrecht en Arnhem is geworden tot een lot uit de loterij. Bij te grote drukte stopt de ICE nu ook officieel niet meer in Utrecht en/of Arnhem. De betrouwbaarheid van NS International hiermee gezonken is tot zo ongeveer 0 K.
 

Worden alle reizigers met een reservering (zowel geboekt bij NS als DB of een andere instantie) nu actief benaderd met de vraag of zij een gokje willen wagen of er voor de zekerheid toch voor willen kiezen om met binnenlandse treinen naar Arnhem te reizen en van daaruit met VIAS (RE 19) naar Oberhausen, Duisburg of Düsseldorf.  Ook voor Oberhausen en Duisburg kon gebruik worden gemaakt van ICE International; de RE 19 stopt daar ook.
 

Misschien een idee om de stops in Utrecht, Arnhem en eventueel ook Oberhausen en Duisburg op voorhand te annuleren, de reizigers met een reeds aangeschafte reservering hier actief over te informeren (zoals de SNCF) en reserveringen van en naar deze stations te blokkeren in het boekingssysteem voor reizen in de toekomst. Geeft de reiziger in ieder geval meer duidelijkheid.

 

Het vasthouden aan de boekingsvoorwaarden van het ticket slaat natuurlijk helemaal nergens op indien de geboekte reis niet gemaakt kan worden. Een coulanceregeling is hier op zijn minst op zijn plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat goed zeg dat treinreizen aantrekkelijker maken dan het vliegtuig. 🙄

 

Naast dat reizen met de trein duurzaam is, heeft het nog meer voordelen vergeleken met vliegen. “Ik ga op de fiets naar Rotterdam Centraal. Je checkt snel in en kan lekker zitten. Het is een rustigere manier van reizen, minder stressvol. In de trein is het prettig werken. Als je één overstap hebt is het goed te doen. Je kan eigenlijk een hele werkdag vanuit de trein doen. Af en toe even je benen strekken. Dat vind ik prettiger dan vliegen.”

https://www.eur.nl/nieuws/de-trein-een-rustigere-manier-van-reizen-minder-stress-minder-haasten-en-nog-beter-voor-het-milieu

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat een idiote gang van zaken. Je zult maar een zitplaatsreservering hebben vanaf Utrecht of Arnhem.

Als ik een ticket vanaf Utrecht met reservering zou hebben wist ik het wel, dan zou ik gewoon een trein naar Amsterdam nemen en daar op de trein stappen. Ik zou geen ticket Utrecht-Amsterdam kopen overigens ben benieuwd wat een eventuele controleur in zo'n geval zou doen. 

Voor Arnhem wordt het wat lastiger, ik zou denk ik maar gewoon de stoptrein nemen. Ik zie mede door al die kapotte ICE-treinen de situatie op korte termijn niet verbeteren.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is wel typisch iets wat alleen NS (International) voor elkaar krijgt trouwens. Gisteren zat ik nog (met reservering) in een Railjet van Zürich naar Wenen die in de SBB reisplanner al als zeer druk (drie rode poppetjes) stond, in die trein bleek dan ook werkelijk elke zitplaats gereserveerd te zijn (zo extreem heb ik de ICE nog niet vaak gezien). Maar een station overslaan? Omroepen dat binnenlandse reizigers moeten uitstappen? Omroepen dat reizigers zonder reservering moeten uitstappen? Nee natuurlijk niet.

In Duitsland en Oostenrijk gebeurt het een enkele keer wel dat in een overvolle trein reizigers zonder reservering moeten uitstappen. Zelf al meermaals meegemaakt. Maar die is dan ook echt overvol.

Reputatie 7
Badge +2

In Duitsland en Oostenrijk gebeurt het een enkele keer wel dat in een overvolle trein reizigers zonder reservering moeten uitstappen. Zelf al meermaals meegemaakt. Maar die is dan ook echt overvol.

Voor de duidelijkheid, zo overvol zat die 105 die op 1 augustus Arnhem oversloeg dus bij lange na niet. Nog geeneens staande reizigers gezien in het voorste stel...

Reputatie 7

Vanavond kwam ik terug uit Keulen en de ICE werd tegen 20.00 in Duisburg bestormd. De trein uit Basel stond binnen een oogwenk helemaal vol mensen en koffers door de hele trein en in de gangpaden. Hoorde van iemand dat er een vorige trein richting Nederland gecanceld was. Vandaar de massale drukte. De trein stopte met 10 minuten vertraging vanavond wel in Arnhem, en ging overvol verder naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +1

Nare ervaring.

Ik moet zeggen dat ik uw vergelijking met de schoolklas treffend vindt. NS is een beetje de weg kwijt in sommige opzichten en gaat dan blijkbaar dit soort fratsen uithalen. Eventuele extra kosten ivm de bus zou ik wel bij NS declareren.

Reputatie 7
Badge +3

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

Dank voor jullie reactie!

dat zou ook een optie zijn geweest: naar Arnhem doorrijden en daar goede informatie geven hoe verder te reizen. Bussen werden ingezet door NS Arnhem; we konden met onze reservering reizen. Wellicht door NS is deze beslissing genomen?
Door de chaos wat op het station Arnhem ontstond; het perron was afgeladen met reizigers, koffers, kinderwagens en buitenlandse toeristen, die weinig begrepen wat ze moesten doen.

Het probleem werd doorgeschoven; chaos op de luchthavens, omboekingen naar ander vervoer en daardoor chaos bij de treinen. En door NS werden er blijkbaar geen maatregelen getroffen of konden niet treffen om dit op te vangen. Want het was te verwachten dat mensen hun vakantie zouden gaan omboeken. Lees de kranten er maar op na.
Wij zijn fervente treinreizigers, maar deze situatie was behoorlijk moeilijk voor ons. De mevrouw van de logistiek in Arnhem, die ik eerder noemde, was een kei; rustig en duidelijk beantwoordde ze vragen in alle talen en adviseerde hoe verder te komen. De bus (met airco en rustig) naar Duitsland bleek in deze situatie de beste optie. 

Reputatie 3

Wanneer komt NS International met een structurele oplossing. Het lijkt elke vakantieperiode weer raak te zijn; eerst de zomervakantie en nu de herfstvakantie (weer een combinatie van grotere vraag als gevolg van de vakantie als het schrappen van de IC Berlijn). Het onaangekondigd overslaan van stations, waar wel kaartjes en reserveringen (inclusief eventuele aansluitende treinen) voor verkocht zijn, is volstrekt onacceptabel.
 

Indien men het niet voor elkaar krijgt om structureel met dubbele stellen te rijden (en daarmee voldoende capaciteit), kan men beter met een enkel stel rijden (non-stop van Amsterdam naar Oberhausen). Dat geeft tenminste duidelijkheid en kun je op tijd een andere verbinding boeken; nu wordt je achter gelaten op het perron en ben je tenminste een uur later op je bestemming en loop je de kans om op het vervolgtraject te moeten staan (of niet mee te mogen) i.v.m. het ontbreken van een (zitplaats)reservering voor de aansluitende trein(en). 
 

Het treinstel dat eventueel uitgespaard wordt (tussen Keulen en Basel kan de trein met een binnenlands ICE treinstel worden versterkt) kan als reserve worden gehouden om andere anders uitgevallen diensten mee te rijden.

Vermoedelijk ging het vooral om binnenlandse reizigers zonder reservering plus wat interrailers.

Waarom dan niet doorgereden naar Arnhem en daar was het probleem bijna vanzelf opgelost. Nu dupeer je veel reizigers. Ik snap dat er in Utrecht natuurlijk nog meer reizigers erbij kwamen maar ik denk dus dat de trein in Amsterdam al bijna vol zat. Dan kan je ook nog besluiten om Utrecht dan maar over te slaan. Nu heb je heel veel reizigers zwaar gedupeerd die wel een reservering hadden. 

Het lijkt me nogal dwaas dat internationale reizigers die gereserveerd hebben niet mee kunnen omdat de trein vol zit met binnenlandse reizigers. Het wordt tijd om geen reizigers op binnenlandse kaartjes meer toe te laten in de ICE, net als bij de Thalys. Eenvoudig te realiseren via verplichte reservering.

 

Wie besluit uiteindelijk om de trein op te heffen is dat het Duitse personeel de NS of DB?

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

 

Voor de duidelijkheid, zo overvol zat die 105 die op 1 augustus Arnhem oversloeg dus bij lange na niet. Nog geeneens staande reizigers gezien in het voorste stel...

Doet me denken aan de IC vanuit Groningen richting de Randstad waar ik in juni 2020 inzat. Eeste keer sinds maanden dat ik weer de trein probeerde.

Ik heb het geweten. Machinist wilde niet verder rijden, omdat er welgeteld TWEE mensen teveel in de trein zaten. Vervolgens verder met een trein waarin letterlijk honderden mensen in gangpaden stonden. 

Dan hoop ik toch echt dat de NS een ander verhaal heeft. Ik kan de gevoelens van de mede gedupeerden raden en mijn en mijn man’s wanhoop en frustatie voel ik nog. 
Mijn man en ik hadden daar niet gestaan op dat tijdstip en in dit drukke vakantieseizoen, ware het niet dat mijn man docent is en geen andere mogelijkheid heeft dan op vakantie gaan in de schoolvakanties.

 

Graag hoor ik van NS over bovenstaand verhaal op Twitter!

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc 
Misschien kun je de Duitse Wikipedia even actualiseren. Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

@Thtc 
Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

Dat is op zich correct aangezien Basel in Zwitserland ligt.😁

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Volgens mij draagt al het personeel in de ICE uniformen van Deutsche Bahn. Ook de Nederlanders.

Reageer