beantwoord

ICE alleen voor reizigers met een Internationaal ticket

• 24 november 2017
  • 25 reacties
  • 588 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Het komende weekend rijden de ICE treinen via de Betuweroute. Prima gezien de versperring ivm werkzaamheden op het traject Utrecht Centraal-Arnhem Centraal.

Er is echter iets vreemds aan de hand. De treinen zijn uitsluitend bestemd voor reizigers met een internationaal ticket.

Punt 1: volgens mij kun je vooraf vastgestelde reisvoorwaarden juridisch gezien niet zomaar voor 1 of 2 dagen wijzigen.
Punt 2: veel treinhobbyisten met geldige abonnementen willen graag juist vanwege deze unieke omleiding met de ICE reizen en dat is volgens de algemene product voorwaarden van een NS abonnement normaliter ook gewoon toegestaan
Punt 3: Als al deze reizigers een kaartje Amsterdam/Utrecht naar Emmerich kopen is er sprake van een geldig internationaal vervoersbewijs
Punt 4: omreizen ivm de werkzaamheden via Den Bosch is +60 en er vind geen restitutie op basis van Geld terug bij vertraging plaats omdat het gepland is. 1 van de Europese richtlijnen is dat je in dat geval zonder bijbetaling de rechtstreekse verbinding mag benutten (in casu de ICE in dit geval)

Het riekt een beetje naar een noodgreep om hobbyisten en extra reizigers komende dagen uit de ICE te weren. Dat maakt mij juist zeer gedreven om juist mee te gaan.

Graag reactie van de moderators, kan dit worden doorgezet want volgens mij klopt hier juridisch helemaal niets van. Dank voor het antwoord alvast en ik ga morgen zeker mee met 1 van de ICE (tandpasta tube) treinen ?
icon

Beste antwoord door TBloemink 25 november 2017, 19:51

Kan ik beamen. Op de borden in Arnhem ontbrak ieder spoor van ICE op de borden ondanks dat ie in diverse apps wel verscheen en op t perron werd omgeroepen dat een internationaal kaartje nodig was. Desondanks toch volledig ali illegali ingestapt, samen met meerdere andere mensen.

In de trein nul blijk van de noodzaak voor een internationaal kaartje, en mensen in de tegentrein die gecontroleerd zijn werden, ondanks dat het in tegengestelde richting, wél omgeroepen werd, gewoon toegelaten.

Ik gok zo dat zij ook wel snappen dat ze reizigers met een toeslag of abonnement ook moeilijk kunnen weigeren en ik sluit mij volledig aan bij de conclusie dat het ontmoediging is.
Bekijk origineel

25 reacties

ik geef je helemaal gelijk arjan ik vind gewoon dat je gewoon met deze trein mee kan hoop dat de binnenland reizigers nog woord terug gedraaid

Het komende weekend rijden de ICE treinen via de Betuweroute. Prima gezien de versperring ivm werkzaamheden op het traject Utrecht Centraal-Arnhem Centraal.

Er is echter iets vreemds aan de hand. De treinen zijn uitsluitend bestemd voor reizigers met een internationaal ticket.

Punt 1: volgens mij kun je vooraf vastgestelde reisvoorwaarden juridisch gezien niet zomaar voor 1 of 2 dagen wijzigen.
Punt 2: veel treinhobbyisten met geldige abonnementen willen graag juist vanwege deze unieke omleiding met de ICE reizen en dat is volgens de algemene product voorwaarden van een NS abonnement normaliter ook gewoon toegestaan
Punt 3: Als al deze reizigers een kaartje Amsterdam/Utrecht naar Emmerich kopen is er sprake van een geldig internationaal vervoersbewijs
Punt 4: omreizen ivm de werkzaamheden via Den Bosch is +60 en er vind geen restitutie op basis van Geld terug bij vertraging plaats omdat het gepland is. 1 van de Europese richtlijnen is dat je in dat geval zonder bijbetaling de rechtstreekse verbinding mag benutten (in casu de ICE in dit geval)

Het riekt een beetje naar een noodgreep om hobbyisten en extra reizigers komende dagen uit de ICE te weren. Dat maakt mij juist zeer gedreven om juist mee te gaan.

Graag reactie van de moderators, kan dit worden doorgezet want volgens mij klopt hier juridisch helemaal niets van. Dank voor het antwoord alvast en ik ga morgen zeker mee met 1 van de ICE (tandpasta tube) treinen ?
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me een logische maatregel van DB.
Reputatie 1
Deze hilarische beslissing is omdat de evacuatiemogelijkheden van de Betuwelijn stukken minder zijn dan regulier spoor. Alleen ik zie persoonlijk het verschil niet tussen 10-20 hobbyisten met een geldig abonnement of 10-20 hobbyisten met een ticket naar Oberhausen.
Badge +3
Wellicht heeft het inderdaad met de veiligheidsmaatregelen te maken, zodat ze ongeveer weten hoeveel personen (en eventueel wie) er in de trein zitten aan de hand van (gereserveerde) tickets?
Dankje Robert, maar dan nog blijft het 'wellicht', het komt vreemd over naar hobbyisten toe en nu kopen die morgen allemaal uit de automaat een retourtje Oberhausen en zijn we even ver...
Badge +3
Oh, ja dan wel natuurlijk. Wist niet dat dat kon, kaartje Oberhausen uit een automaat.
Tuurlijk kan dat, je kunt toch op alle stations in Nederland een kaartje naar een NSI bestemming aanschaffen?
Reputatie 6
Badge
Ik vind het ook een vreemde maatregel, en ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dit zit. En wat nu als er toch binnenlandse reizigers mee gaan? Heeft het echt met evacuatieregels te maken, hoewel de trein al bewust geen tunnels op dit traject aandoet?
Er is een verduidelijking zie ik, dus waarschijnlijk is de beslissing die ongetwijfeld met de beste intenties zal zijn genomen juridisch getoetst en is reizen op het Nederlandse traject gewoon mogelijk. Prima! Dat mag ook gezegd worden. Topic kan gesloten dan.
Badge +3
Dat is mooi, en die toeslag is natuurlijk (net als normaal) niet eens nodig als je een willekeurig NS abonnement of een studentenreisproduct hebt en gewoon binnen NL reist.
Ik weet niet waarom deze beslissing is genomen, maar ik ben blij te horen dat het naar tevredenheid is opgelost!
Ik dankje Chiel! En een prettig weekend net als alle andere forumleden hier ?
Dat is mooi, en die toeslag is natuurlijk (net als normaal) niet eens nodig als je een willekeurig NS abonnement of een studentenreisproduct hebt.

Exact Robert, ook jij een mooi weekend!
Reputatie 7
Badge +3
Sommige mensen lijken hier niet helemaal door te hebben dat niet NS maar DB deze beslissing neemt. Dat is de exploitant van de trein.
Tamzin, denk je heus dat de DB morgen op de perrons in Amsterdam en Utrecht zal staan? Nogmaals, maar begrijpend lezen is moeilijk, als die trein vol zit met mensen met een kaartje naar Oberhausen voldoen diegenen aan de eerder opgelegde wijziging in de voorwaarden, echter dat kan juridisch niet gezien de Europese richtlijnen en zodoende heeft men eieren voor de centjes gekozen...

Of wilde je nóg iets anders toevoegen? (Ik weet waar ik over spreek hè) ?
@moderator, ik heb abusievelijk op het ' beste antwoord' button geklikt met mijn eigen bijdrage naar Tamzin, dat was zeker niet de bedoeling, kan dit ongedaan worden gemaakt? Excuus!
@moderator, ik heb abusievelijk op het ' beste antwoord' button geklikt met mijn eigen bijdrage naar Tamzin, dat was zeker niet de bedoeling, kan dit ongedaan worden gemaakt? Excuus!Geen probleem, en done! 🙂
Dankje Stijn!
Er is een verduidelijking zie ik, dus waarschijnlijk is de beslissing die ongetwijfeld met de beste intenties zal zijn genomen juridisch getoetst en is reizen op het Nederlandse traject gewoon mogelijk. Prima! Dat mag ook gezegd worden. Topic kan gesloten dan.
@ Stijn NS,

Kan je dit nog eens bij je contactpersonen navragen?

Op ns.nl staat nog steeds dat je in het bezit moet zijn van een buitenlands vervoersbewijs in de ICE. Dit werd in Arnhem Centraal ook specifiek omgeroepen (voor het vertrek van de ICE richting Amsterdam Centraal).
Het is vandaag gebleken dat het als een 'ontmoediging' bedoeld was, niet netjes maar diverse mensen zijn gewoon met de ICE meegeweest zonder problemen.
Reputatie 1
Kan ik beamen. Op de borden in Arnhem ontbrak ieder spoor van ICE op de borden ondanks dat ie in diverse apps wel verscheen en op t perron werd omgeroepen dat een internationaal kaartje nodig was. Desondanks toch volledig ali illegali ingestapt, samen met meerdere andere mensen.

In de trein nul blijk van de noodzaak voor een internationaal kaartje, en mensen in de tegentrein die gecontroleerd zijn werden, ondanks dat het in tegengestelde richting, wél omgeroepen werd, gewoon toegelaten.

Ik gok zo dat zij ook wel snappen dat ze reizigers met een toeslag of abonnement ook moeilijk kunnen weigeren en ik sluit mij volledig aan bij de conclusie dat het ontmoediging is.
Badge +3
@moderator, ik heb abusievelijk op het ' beste antwoord' button geklikt met mijn eigen bijdrage naar Tamzin, dat was zeker niet de bedoeling, kan dit ongedaan worden gemaakt? Excuus!
Goed om alle toevoegingen te lezen, en dat het gewoon gelukt is (al dan niet ali illegali).

Edit: De vraag is beantwoord 😃
Nou Robert, het was in ieder geval té pedant om mijn eigen antwoord aan te klikken maar de voorgaande van Tomas vind ik wel ok ??
Badge +3
Check! Weer een veer voor ^TK haha (dat is zijn dakjes naam op Twitter), toch?
Reputatie 7
Badge +3
Sommige mensen lijken hier niet helemaal door te hebben dat niet NS maar DB deze beslissing neemt. Dat is de exploitant van de trein.
Dat is niet correct. ICE International is een joint venture van DB en NS.

De enige reden die ik kan bedenken dat NS International en DB de omgeleide ICE's niet in de reisplanners wil zien verschijnen is de beperkte capaciteit om de gehele reizigersstroom tussen Utrecht en Arnhem mee te nemen. Bovendien is de frequentie natuurlijk erg laag.
Bij vertrek uit Amsterdam kun je dan Utrecht Centraal en de Duitse stations in de borden zetten. Je laat Arnhem dan gewoon weg.
Ik zie trouwens dat de omgeleide ICE gewoon in de reisplannen van NS verschijnt als mogelijkheid.

Reageer