ICE: gereserveerde zitplaats vs bezoek bordrestaurant

• 20 augustus 2021
  • 3 reacties
  • 192 Bekeken

Reputatie 3

Goedemorgen allen,

Dit is meer een algemeen conversatiestuk, voor als alles straks na corona weer normaal / normaler is.

Wij reizen van tijd tot tijd voor vakantie met de ICE naar Duitsland. Dit doen we altijd 2e klasse, met een zitplaats reservering, en bevalt erg goed.

Maar: ik vroeg me af hoe ermee om te gaan als we gedurende de reis samen het BordRestaurant willen bezoeken?

Ik ben namelijk bang dat er dan iemand anders op onze zitplaatsen gaat zitten, terwijl wij rustig in het BordRestaurant zitten te eten.

Immers, het digitale bordje boven je stoel dat de reservering aangeeft, gaat 15 minuten na aanvangsttijd uit.

Ook ben ik huiverig om onze bagage zomaar te laten liggen op of bij de stoel. Hoe zouden jullie hiermee om gaan?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wij reizen van tijd tot tijd voor vakantie met de ICE naar Duitsland. Dit doen we altijd 2e klasse, met een zitplaats reservering, en bevalt erg goed.

Maar: ik vroeg me af hoe ermee om te gaan als we gedurende de reis samen het BordRestaurant willen bezoeken?

Het publiek in de ICE bestaat doorgaans niet uit de omkeringsfiguren die lastig zijn in de Nederlandse treinen. Bovendien is de cultuur in Duitsland anders. Men heeft daar traditioneel een afkeer van zwartrijders en oneerlijkheid, afgezien van het feit dat de Duitse wetgeving anders is en herhaald zwartrijden zelfs tot gevangenisstraf kan leiden. Veel Nederlanders geloven dit niet en onze landgenoten vormen niet altijd het beste publiek. Het kan niettemin wel voorkomen.

Bagage onbeheerd achter laten is altijd een risico. De kans dat u uw plaats verliest, is niet zo groot. Het blijft uw gereserveerde plaats. Leg iets, een kledingsstuk of zo, zonder kostbaarheden op de plaats waar u zit. Dit is heldere non-verbale communicatie en de code is dan dat de plaats vrij blijft. U kunt in het Bordrestaurant ook maaltijden ophalen. Conducteurs op deze treinen zijn zichtbaar en grijpen in.

Ik neem aan dat als u regelmatig deze trein neemt, u een Bahncard 25 heeft, of nog goedkoper, een tijdelijke.

Zelf reis ik altijd eerste klas met een Bahncard. Het voordeel daarvan is dat je geen reserveringskosten betaalt en je op uw zitplaats van het Bordrestaurant kunt genieten, het wordt gebracht. Het publiek is over het algemeen goed en probleemloos. De tarieven variëren sterk in de ICE en vaak valt de prijs voor de eerste klas dan mee. Neem een tijdelijke Bahncard eerste klas in dat geval, het kan bijna altijd uit. U eet in ieder geval zonder stress.:innocent:

Over het algemeen gaat het reizen met de ICE zeer goed en stressloos. Een parasitaire mentaliteit kom je zelden tegen in de trein richting Frankfurt. 

Reputatie 3

Dank voor je reactie en tips, Thom! Nemen we zeker mee 👍

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan hoor, en prettige reis.

https://www.bahn.de/service/zug/bordgastronomie/bestellen-am-platz

https://db-bordgastronomie.de/dbgastro/downloads/DB_4060-Speise_und_Getraenkekarte_aktuell.pdf

Eet smakelijk!

Reageer